Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

vdhpieter01 mar 2016, 09:51

 12
Ik vind dat de -4000 van de paintball opdracht wel bij Gilles mag geteld worden, hij had alle touwtjes in handen. Dat maakt hem uiterst verdacht.
Gebruikersavatar

LodeD01 mar 2016, 09:52

 117
iemand die het ziet zitten om de omgekeerde oefening te doen?
Alle afleveringen te herbekijken, en samen te tellen wie er in welke opdracht hoeveel geld NIET gewonnen heeft?
Gebruikersavatar

Sint-joris01 mar 2016, 12:10

 73
Eenvoudigste zal zijn om gewoon per opdracht volgende zaken in een excel te gieten:
- Totaal te winnen bedrag
- Uiteindelijk gewonnen bedrag
- De spelers die deze opdracht speelden. Eventueel met een soort percentage van hun bijdrage. Spelers die een vrijstelling verdedigden zou ik vermelden, maar niet meenemen in de berekening, want zij hebben op dat moment andere belangen. Zo schoot Gilles volop op zijn ploeggenoten omdat hij oog had op een vrijstelling. Laat Gilles -Mol of niet- niet meedoen aan deze proef, maar zet iemand van de programmamakers als scherpschutter, we zouden m.i. hetzelfde resultaat hebben.
Gebruikersavatar

weyns196001 mar 2016, 13:20

 426
Sint-joris schreef:Eenvoudigste zal zijn om gewoon per opdracht volgende zaken in een excel te gieten:
- Totaal te winnen bedrag
- Uiteindelijk gewonnen bedrag
- De spelers die deze opdracht speelden. Eventueel met een soort percentage van hun bijdrage. Spelers die een vrijstelling verdedigden zou ik vermelden, maar niet meenemen in de berekening, want zij hebben op dat moment andere belangen. Zo schoot Gilles volop op zijn ploeggenoten omdat hij oog had op een vrijstelling. Laat Gilles -Mol of niet- niet meedoen aan deze proef, maar zet iemand van de programmamakers als scherpschutter, we zouden m.i. hetzelfde resultaat hebben.
Hoe stel je voor om bijvoorbeeld de penalty-proef te verdelen? Stijn heeft enkele raadsels opgelost maar niet allemaal - en we hebben ze ook niet allemaal helemaal gezien (of wel?). Stijn trapt ze allemaal binnen en ze verdienen 6000EUR. Krijgt hij dit bedrag achter zijn naam, of verdeeld tussen Stijn/Hanne/Issa, en ik welke percentages dan, aangezien de dames elk 1 bal hebben getrapt en Stijn 3? Zo zijn er nog wel proeven te bedenken. Wat is de eerlijkste verdeling, ook bij verlies?
Gebruikersavatar

weyns196001 mar 2016, 13:21

 426
weyns1960 schreef:Hoe stel je voor om bijvoorbeeld de penalty-proef te verdelen? Stijn heeft enkele raadsels opgelost maar niet allemaal - en we hebben ze ook niet allemaal helemaal gezien (of wel?). Stijn trapt ze er 3 binnen en ze verdienen 6000EUR. Krijgt hij dit bedrag achter zijn naam, of verdeeld tussen Stijn/Hanne/Issa, en in welke percentages dan, aangezien de dames elk 1 bal hebben getrapt en Stijn 4? Zo zijn er nog wel proeven te bedenken. Wat is de eerlijkste verdeling, ook bij verlies?
Gebruikersavatar

frank.troch01 mar 2016, 14:34

 253  Yens
In mijn eerdere posts hier hou ik reeds rekening met geld dat had kunnen verdiend worden, maar niet verdiend werd (eventueel verdeeld over wie had "kunnen" mollen).
Gebruikersavatar

frank.troch01 mar 2016, 14:53

 253  Yens
Nieuwe update van mijn geld schema na aflevering 5. Ik maak deze berekeningen in excel en zijn een aanvulling op het schema dat hier verschijnt waarbij enkel het effectieve gewonnen en verloren geld in rekening wordt genomen.

Mijn eerste berekening kijkt enkel naar het geld dat effectief verloren is, op individuele basis:

Bruno: -6130
Cathy: -3880
Gilles: -6630 => verliest nog steeds het meeste
Hanne: -3380
Stijn: -3180 => verliest het minste

In een tweede stap ga ik kijken wie op individuele basis invloed heeft als er:
1. geld effectief gewonnen wordt
2. geld virtueel gewonnen wordt (maar daarna terug verloren)
3. geld effectief verloren wordt
4. geld virtueel verloren wordt (niet gehaald)
Dan krijg je volgende uitkomst (op individuele basis):

Bruno: -2182
Cathy: -1757
Gilles: -4007 => verliest dus het meeste
Hanne: -582
Stijn: +2343 => wint het meeste


Dit kan je dan weer verder nuanceren (om een zo breed mogelijk beeld te krijgen, omdat sabotage ook achterliggend kan gebeuren) door het op groepsniveau te bekijken voor opdrachten waar dit mogelijk is (tenzij de som duidelijk door een invdividu verloren wordt), en de totaalsommen voor elke speler die aanwezig is bij een proef waar geld virtueel of echt, gewonnen of verloren wordt. Voor mezelf is dit het meest betrouwbare schema om het geld te volgen, omdat hier de meeste nuances in vervat zitten en dan kom ik op volgend overzicht:

Bruno: -5300
Cathy: -1875
Gilles: -4375 => is dus vaak aanwezig als geld verloren wordt
Hanne: +4300
Stijn: +9025 => is dus vaak aanwezig als geld gewonnen wordt
Gebruikersavatar

LodeD01 mar 2016, 15:24

 117
Frank,

bedankt voor je nieuw overzicht! zeer interessant!!
Gebruikersavatar

weyns196001 mar 2016, 15:25

 426
Dank je, Frank, om dit te delen, HEEL nuttige informatie.
Gebruikersavatar

niefpaarschoenen01 mar 2016, 21:45

 31
Super overzicht, Frank en een heel duidelijk objectief criterium om te achterhalen wie de mol is. Volgens mij is ondertussen Bruno wel Gilles voorbijgestoken in je meest betrouwbare overzicht: -5300 vs -4375?! Het zou overigens ook interessant zijn om eens te kijken hoeveel van dat geld verloren werd in de laatste afleveringen... vanuit de veronderstelling dat een mol in de eerste afleveringen eerder een laag profiel houdt. Vermoed dat Bruno dan nog lager scoort...
Gebruikersavatar

Sint-joris01 mar 2016, 22:29

 73
weyns1960 schreef:Hoe stel je voor om bijvoorbeeld de penalty-proef te verdelen? Stijn heeft enkele raadsels opgelost maar niet allemaal - en we hebben ze ook niet allemaal helemaal gezien (of wel?). Stijn trapt ze allemaal binnen en ze verdienen 6000EUR. Krijgt hij dit bedrag achter zijn naam, of verdeeld tussen Stijn/Hanne/Issa, en ik welke percentages dan, aangezien de dames elk 1 bal hebben getrapt en Stijn 3? Zo zijn er nog wel proeven te bedenken. Wat is de eerlijkste verdeling, ook bij verlies?
De proef bestond eigenlijk uit 2 delen: raadsels en strafschoppen; dus beide delen krijgen 50% van het totaal toegewezen.
In de raadsels lijkt het me ieder voor zich; als het juiste antwoord maar gegeven wordt. Stijn gaf blijkbaar 6 van de 7 goede antwoorden. Issabel gaf 1 van de zeven antwoorden. Stijn dus zes zevende van de helft en Issabel één zevende van de helft.
Voor het andere deel van de proef lijkt het me moeilijker te bepalen. Stijn trapte ze wel effectief binnen, maar de andere 2 hadden ook het verstand om niet te trappen. Ieder een derde van deze halve opdracht of Stijn toch een groter aandeel geven? Exacte wetenschap zal het uiteraard nooit zijn.
Gebruikersavatar

Jeroen198502 mar 2016, 06:41

 10
Mijn persoonlijke mening is dat de toedracht van hanne heel minimaal is aan die opdracht. Ze heeft niks opgelost en geen penalty gescoord. Alleen 1 heel slecht getrapt. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ze erna geen meer trapt.