Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Hugo Daemen22 feb 2016, 20:31

De Mol  5
Ik heb veel bewondering voor de mol-fans die samen elke aflevering herhaaldelijk bekijken en zo dingen ontdekken die onze vrienden van Woestijnvis er in verscholen hebben(hadden).

Ik volg zelf uiteraard Mol 4 en zoek, maar niet fanatiek, de verrader. Ik ben meer een genieter dan een zoeker. Het heimwee kwam voor mij als ik voor de eerste keer vernam dat er een nieuwe mol in de maak was. Ik zie voorlopig niet veel onderscheid met vroeger. Een goede start, met de fijne, goede presentator Gilles.

Nieuw was zeker de kans op terugkeer van de eerste afvaller. Dit was een zeer goed idée, het verzacht het harde moment om als eerste af te vallen en geeft een eerste indruk hoe de sfeer is in de groep. Ik ben zeker dan wij allen zouden gestemd hebben voor een terugkeer. De reacties bij het zien van de “rode afvaller” waren overduidelijk vond ik: spijt dat dit gebeurde.

Heeft er bij ons ook ingezeten met Luc en Dominique, maar het njet kwam van Dominique die besloot te blijven in plaats van met een riante afkoopsom naar huis te gaan (de avond van zijn beslissing was hij de afvaller)

Enkele paralellen tussen de deelnemers:
  • * Molimitators: bij ons David en Dominique. Sommigen geven mij nu ook de indruk dat ze en beetje mol spelen (Stijn…)
  • * Moederfiguur en uiterst sympathiek: bij ons Marie-Rose en nu Manuela. Beiden het lieve moedertype, bezorgd, fysiek minder sterk als de andere en ook redelijk vroeg afgevallen. Ook bij ons zag iedereen Marie-Rose met lede ogen vertrekken.
  • * Van huis uit verdacht: bij ons de mysterieuze Marianne, maar zij heeft nooit het imitatie-spelletje gespeeld. Nu Cathy, die er zelf nog een schepje boven op doet. Ze speelt het hard (om te winnen of als mol ??)
Het staat volgens mij vast dat enkelen af en toe een mollespelletje spelen. Laat ze maar op mij stemmen is hun achterliggende gedachte of taktiek.

Het is ook duidelijk dat de voorgaande mollen sporen hebben nagelaten en we merken duidelijk dat de deelnemers minder speels, maar meer geconcentreerd het spel spelen. Schriftjes worden dagelijks ingevuld, er wordt veel met de vinger gewezen naar fouten en beschuldigingen geuit.

De sfeer lijkt ondanks alles goed, afwachten maar.

Normaal leert men heel veel over zichzelf. Hoe functioneer ik in een groep in moeilijke omstandigheden? Ben ik een echte ploegspeler? Ben ik bereid me dan ook volledig in te zetten in min of meer gevaarlijke proeven ?

Waar de mol toesloeg is moeilijk in te schatten:
  • * Het opmeten van de afstand gaf de gelegenheid om een of meer lengtes verkeerd te tellen zonder dat men daar controle op had.
  • * Het lama-spel gaf duidelijk de mogelijkheid om zonder op te vallen te mislukken, een gevonden mogelijkheid voor een mol.
  • * Saboteren kan ook door onzekerheid in de groep te stimuleren, bvb bij de eerste vrijstelling. Wie heeft dit vooral gedaan?
Een tip die ik aan beginnelingen-speurders altijd geef (voor jullie zeker overbodig):
  • * bekijk elke aflevering meermaals
  • * noteer zo mogelijk voor elke proef die mislukt wie er in die ploeg zit, vergeet echter niet dat bepaalde proeven zeer moeilijk zijn, maar indien een naam in die context meermaals opduikt is dit wel een kandidaat.
  • * de lichaamstaal is belangrijk
  • * hij (zij) die de anderen te veel beschuldigt speelt een spelletje


enz enz , aan jullie om enthousiast verder te zoeken

Laten we samen genieten van de nieuwe mol. Hij leve lang.

Hugo.
oude mol
Gebruikersavatar

renzo.verdonckt22 feb 2016, 20:35

 90  Uma
Super, Hugo!
Als er iemand iets van mollen afweet, ben jij dat wel! 😃
Gebruikersavatar

Ric22 feb 2016, 22:55

 67  Philippe
Thx Hugo, mooi om dit te lezen.

Nog 1 vraagje( aan u als ex-mol): Kan je als mol geld verdienen om je niet verdacht te maken? Die 5000€ dat hanne "verdiend" door die vrijstelling niet te pakken, dan doe je uw opdracht als mol niet goed toch?
Gebruikersavatar

LodeD22 feb 2016, 23:56

 117
Oh whaw, zo tof Hugo dat uitgerekend jij hier ook je mening komt geven! Dat vind ik echt super!
Gebruikersavatar

Hugo Daemen23 feb 2016, 00:16

De Mol  5
Beste Ric,

De mol ontvangt een onkostenvergoeding voor het spel, ik was trouwens niet op de hoogte bij de start dat dit het geval was.
Het mislukken brengt de mol geen geld op, en vermist de vorige mollen 1 en 2 een afspraak hadden om de helft van het vergaarde geld aan de winnaar toe te staan en de rest te verdelen onder de NEGEN anderen, verloor hij dus ook geld bij elke mislukking;
Het was (is ?) ook niet zo dat elke opdracht moest mislukken. Dat wordt afgesproken elke avond. Wanneer er gevaar bestaat tot ontdekking mag er niet gesaboteerd worden. Ik heb zelfs een keer opzettelijk niet gesaboteerd , alhoewel het gevraagd werd omdat ik aanvoelde dat dit een enige kans was om Marianne verdacht te maken en Marianne te doen twijfelen aan mijn mol zijn (dit laatste is echter mislukt) Je moet als mol elke kans om onverdacht over te komen grijpen;
De proeven vind ik super en telkens komt er nog een haakje of een onverwachte wending. Prachtig !!
Mollepoot
Hugo
Gebruikersavatar

weyns196023 feb 2016, 22:40

 426
Wow, Hugo, supertof dat je ook op dit forum zit en ons een hart onder de riem steekt!

Ik denk dat het als speler iets gemakkelijker is om de mol eruit te pikken dan als kijker; we krijgen dan wel hints maar we vinden op de duur alles verdacht en zullen pas in de allerlaatste aflevering zekerheid krijgen over wat nu echte hints waren en welke niet. De spelers zelf maken opzettelijk zichzelf en/of anderen verdacht, en wij krijgen enkel te zien wat de productie wil dat we zien. Als je alle dagen en nachten met je medespelers doorbrengt, kan je denk ik beter letten op dingen zoals lichaamstaal of abnormale reacties.

Wat ben ik blij dat dit programma terug is opgediept! En met mij vele anderen dus we kunnen enkel maar hopen dat dit het eerste vervolgseizoen is van nog vele andere...
Gebruikersavatar

Wouterc24 feb 2016, 10:02

 147
Dag Hugo, bedankt om te posten, heel interessant!

Mag ik je even wat vragen:
is het eigenlijk wel leuk om de mol te zijn? En wat is er dan leuk aan (en wat niet)?

Groetjes,

Wouter
Gebruikersavatar

Heinz24 feb 2016, 20:02

Forum veteraan  427  Uma
Dag Hugo,

Wat interessant om te lezen wat u van de nieuwe serie denkt en wat leuk dat u er ook zo van geniet.

U schrijft: "Saboteren kan ook door onzekerheid in de groep te stimuleren, bvb bij de eerste vrijstelling. Wie heeft dit vooral gedaan?"

Dat vind ik een interessante gedachte en het sluit aan bij mijn hoofdverdachte Gilles die meteen als een bom in de groep gooit dat hij zeker voor de vrijstelling wil gaan. Mijn tweede verdachte Bruno doet echter iets totaal anders: hij verlaat als eerste de groep en laat het hen maar uitzoeken.

Ik ben heel benieuwd wat u als Mol in deze situatie gedaan had. Zou u daar misschien iets over kunnen zeggen?

Groeten,
Heinz
Gebruikersavatar

stijn.beelprez25 feb 2016, 02:40

 33
Hugo Daemen schreef: Je moet als mol elke kans om onverdacht over te komen grijpen
Dat vind ik nu eens een goede tip, en bovendien 100% correct.

Volgden jullie destijds ook alles wat er op internet verscheen, en houden de makers daar in de montage rekening mee?
Gebruikersavatar

Hugo Daemen25 feb 2016, 19:50

De Mol  5
Dag mollenvangers,
Wouterc schreef:Dag Hugo, bedankt om te posten, heel interessant!
Mag ik je even wat vragen:
is het eigenlijk wel leuk om de mol te zijn? En wat is er dan leuk aan (en wat niet)?
Groetjes,
Wouter
Je weet vooraf wat er van je verwacht wordt. Zonder mol geen spel, dat heb ik meermaals,als troost tegen mezelf gezegd. Ik had dan ook het meeste plezier wanneer een proef mocht lukken en had het moeilijk met de pseudo-mollen die dan saboteerden om de anderen te misleiden. En laat ons eerlijk zijn, als mol blijf je als laatste over mooi toch. De afvalmomenten zijn niet te onderschatten, zelfs voor de mol, want ten slotte ben je met een groep mensen die meer en meer je vrienden worden.

Heinz schreef:Dag Hugo,
Wat interessant om te lezen wat u van de nieuwe serie denkt en wat leuk dat u er ook zo van geniet.
U schrijft: "Saboteren kan ook door onzekerheid in de groep te stimuleren, bvb bij de eerste vrijstelling. Wie heeft dit vooral gedaan?"
Dat vind ik een interessante gedachte en het sluit aan bij mijn hoofdverdachte Gilles die meteen als een bom in de groep gooit dat hij zeker voor de vrijstelling wil gaan. Mijn tweede verdachte Bruno doet echter iets totaal anders: hij verlaat als eerste de groep en laat het hen maar uitzoeken.
Ik ben heel benieuwd wat u als Mol in deze situatie gedaan had. Zou u daar misschien iets over kunnen zeggen?
Groeten,
Heinz
De kettingproef was volgens mij ook een test van de ploeg, hoe leeft een vrijstelling bij de spelers?
Herinner u hoe ik, zogezegd om de vrijstelling mijn twee vrienden afknal (in de eindfase van de proef met de paintball). Dit heeft in onze ploeg gemaakt dat het woordje vrijstelling als een vloek klonk. Dat ik toen de mol had kunnen zijn kwam zelfs niet ter sprake.
De groep beseft zeer vlug dat overleven niet eenvoudig is en gaandeweg vindt men het niet abnormaal dat men voor een vrijstelling gaat.
Aansluitend op mijn vrijstelling kwamen onze bezoekers en dit was dan ook mijn argument om de vrijstelling te pakken.

stijn.beelprez schreef:Dat vind ik nu eens een goede tip, en bovendien 100% correct.
Volgden jullie destijds ook alles wat er op internet verscheen, en houden de makers daar in de montage rekening mee?
Het is niet mogelijk om tijdens het spel rekening rekening te houden met het internet, de reacties op internet komen maar bij de uitzending en dan is de montage uiteraard al gebeurd.


Nog wat over de laatste aflevering: hier zitten er enkele nieuwe vondsten in. Schijnbaar verloren proeven kunnen nog rechtgetrokken worden.
Sommige proeven zijn zeer moeilijk, het vinden van drie locaties bvb, en toch waren ze vlak bij een oplossing . Chapeau !!
Alhoewel de algemene structuur behouden bleef, een houvast voor de trouwe kijkers, zijn er knappe vondsten aan toegevoegd, ook hier een pluim naar de “makers”.

Ik volg jullie Poirot-achtige speurtocht en merk dat er intens gezocht en gepuzzeld wordt.
Ik wens jullie veel succes

hugo
Gebruikersavatar

Heinz25 feb 2016, 20:56

Forum veteraan  427  Uma
Uiteraard herinner ik me de sabotage met de sluipschutters. Een van de meest memorabele momenten uit de geschiedenis van De Mol! 😃
Gebruikersavatar

Davy25 feb 2016, 21:00

Site Admin  1167  Uma
Heinz schreef:Uiteraard herinner ik me de sabotage met de sluipschutters. Een van de meest memorabele momenten uit de geschiedenis van De Mol! 😃
Inderdaad! 😲
➡️ https://youtu.be/-WKOmMV8czY?t=39m49s

Nog een memorabel moment uit seizoen 2 met Hugo:
de hacienda opdracht, waarin De Mol onherkenbaar in beeld kwam
➡️ https://youtu.be/JbQatOpC_Ys?t=29m35s