Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

ex-molinator08 mar 2016, 14:06

 3483  Uma
Leuk dat er een forum is over De Mol België.

Ik heb de mol voor de eerste keer gezien in seizoen 2, de aflevering waarin Hugo zijn medespelers afschoot voor de vrijstelling. Ik zat meteen op Hugo en dat bleek juist te zijn.
Het derde seizoen zat ik al van de eerste aflevering met Marc (en nog 2 anderen ) in het vizier. Na aflevering 3 was ik er zeker van en de laatste aflevering was een streling voor mijn ego.
BTW seizoen 2 vond ik schitterend (achteraf nog alle afleveringen gezien), seizoen 3 miste iets (wat weet ik niet goed en kon niet tippen aan 2).
Maarre seizoen 4 (nu dus) is de max.

Ik heb ondertussen Wie is de mol (NL) gezien en zat vanaf aflevering 2 grotendeels op Klaas en vanaf aflevering 4 was het Klaas all the way. BTW zonder chauvinisme Wie is De Mol NL kan niet tippen aan de Mol België: de spelers in België zijn onbekend en hebben geen imago te verdedigen (heel andere instelling) + (zeg maar hoofdletter PLUS) de proeven in B zijn vééééééél interessanter en spelen veel meer in op het groepsgebeuren.

Seizoen 4 (België dus) : aflevering 1 kwam Bruno in het zicht (een aannemer die de meetproef niet kan doen slagen?) (om dezelfde reden vond ik Stijn: de ingenieur verdacht). Aflevering 4 dan: (de beste aflevering van De Mol ooit). Er was me iets opgevallen: het logo van het radiostation bevatte een "grote" mast, het was een "zeer lokale" radiozender maar er werd een gebouw getoond met superhoge masten. En Buenos Aires was geschreven als Buenos aires (dus zonder hoofdletter A) en de S verbond beide woorden. Even wat zoekwerk, beelden stilgezet, de naam van het gebouw gezien, Streetview bovengehaald, en geen logo te bespeuren + er is een andere radiozender daar gevestigd. En toen had ik het door: B R 1 = Bruno. De moljager had het weer door 🙂 en zat in de Brunotunnel. En ja, aflevering 5 bevestigde alles.
En dan komt aflevering 6 met de herbevestiging (hij lacht vooral hij weer "moeite" heeft om dat broodje verder op te eten).
En dan komt het: exit Bruno en RIP deze moljager!

En toch blijft Bruno hangen en geraak ik niet uit die tunnel.

Wat indien er 2 mollen zijn? Beide mollen weten dat er 2 zijn maar weten niet wie de andere is (en hun opdracht is dus ook om de andere mol te ontmaskeren). De andere spelers denken (zijn zo geïnformeerd) dat er 1 mol is. Er is een probleem natuurlijk : de eliminaties, maar daar kunnen verschillende oplossingen voor gevonden worden: bvb er is afgesproken dat in aflevering 6 één van de 1 van de 2 mollen het onderspit moet delven (simplistisch) maar zelfs dat is niet nodig aangezien er met de vragenlijst in de laatste aflevering 1 naam moet gegeven worden en enkel vragen die juist beantwoord zijn in functie van die naam als correct zouden kunnen beschouwd worden.

Ik geloof er zelf niet al te veel in maar ik heb panne in de Brunotunnel 😉.

De tweede mol zou dan Gilles zijn:
De metrorit van Venezuela naar het ontmoetingspunt (Palacio) duurt 11 minuten (reken daarbij nog wat extra tijd Voor de presentator die nog de trap af moet en een tijdje op de metro moet wachten (ik geef 2 minuten extra dus 13 minuten)
DE afstand tussen begin en eindpunt is 3.2 km (alhoewel de presentator zegt 3.4 km).
Reken zelf maar uit hoe snel Gilles moet lopen om dat te halen (en hoeveel tijd verliest hij bij de kruispunten?).
Gilles geraakt (volgens de beelden) net op tijd bij de presentator. Maar dat was toch het ontmoetingspunt (voor alle 6) dus waarom moet dat op het metrostel zelf? Ik vond de uitputting en het neervallen ook wel een beetje overacting (cfr Hugo na de lange tunnelloop).

Maar alle conspiracy theoriën opzij gezet: het is een prachtige vierde mol en nu al kandidaat voor de prijs van het meest onderhoudende TV programma van 2016.

Alvast mijn felicitaties aan de hele crew voor het filmwerk, de montage, de selectie van de spelers, het originele en interessante aan de proeven en de vele verrassingen en uiteraard ook de spanning.
Gebruikersavatar

masterveecee08 mar 2016, 15:05

 3547  Sven
2 mollen zou een beetje teveel van het goede zijn...
Gebruikersavatar

LodeD08 mar 2016, 15:50

 117
of misschien is er helemaal geen mol, en was dit allemaal 1 groot sociaal experiment, waarbij gekeken wordt hoe de achterdocht de groep beinvloedt...

:smurf:
Gebruikersavatar

Hanneisdemol09 mar 2016, 23:27

 96
LodeD schreef:of misschien is er helemaal geen mol, en was dit allemaal 1 groot sociaal experiment, waarbij gekeken wordt hoe de achterdocht de groep beinvloedt...

:smurf:
Als... Als... Neenee, van sociale experimenten op Vier komt toch niet veel in huis (ik verwijs totaal niet naar Dictator :smurf: ), dus zo'n blunder kunnen ze zich niet veroorloven. Ik hoop dat Hanne de mol is, anders sta ik op dit forum voor de rest van mijn postleven voor aap haha 😉
Gebruikersavatar

weyns196009 mar 2016, 23:41

 426
LodeD schreef:of misschien is er helemaal geen mol, en was dit allemaal 1 groot sociaal experiment, waarbij gekeken wordt hoe de achterdocht de groep beinvloedt...

:smurf:
Of hoe gek de kijkers kunnen worden gemaakt - in mijn geval: stapelgek! 😉
Gebruikersavatar

Mateo10 mar 2016, 23:17

 870
Zal ik het even nog gekker maken en een extra complottheorietje opwerpen?

Zou Bruno, als oorspronkelijke Mol, misschien eerder naar huis zijn gegaan, omdat hij te veel heimwee had gekregen naar zijn kindjes?

En is daarom misschien wel een reserve Mol ingezet?

Stel (ik zeg stel!) dat dit zo zou zijn, dan komen we er waarschijnlijk nooit achter, maar ik wil wel eens weten of er meer mensen zijn die rekening houden met dergelijke scenario's.

Ik kwam op dit idee vooral door de Buenos A(a)ires Radio Uno hint. Een soortgelijke hint, met zo'n duidelijke verwijzing naar iemands naam, is voor geen enkele andere deelnemer zo opvallend in beeld gebracht.

Het zou bovendien toch kunnen dat de productie (voor noodgevallen) ook de molacties van andere kandidaten achteraf als zuivere molacties opvoert.
Gebruikersavatar

ex-molinator11 mar 2016, 08:11

 3483  Uma
Mateo schreef:Zal ik het even nog gekker maken en een extra complottheorietje opwerpen?
Bah, zo gek is het toch niet.
Er zou toch iets kunnen gebeuren waardoor de oorspronkelijke mol tijdens het spel niet meer in staat is om verder te doen (ziekte, ongeval, psychisch te zwaar, e.d.). Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er wel een worst case scenario klaar is.
Gebruikersavatar

Mateo11 mar 2016, 13:53

 870
Ik zie ook steeds voor me hoe vooral die stoere, vrolijke Bruno echt helemaal ontdaan is wanneer hij zijn kinderen aan de telefoon heeft. Bij Cathy is dat ook het geval, maar zij is, zo te zien, iemand die iets makkelijker haar gevoelens uit tegenover anderen.

Wanneer je emotioneel erg geraakt bent, grote heimwee naar je kinderen hebt bijvoorbeeld, kost het ophouden van een stoer en kalm imago heel veel energie. Die energie kan op zeker moment plots helemaal op zijn, waardoor je echt niet meer in staat bent te doen alsof. Enigszins normaal functioneren kost dan al genoeg moeite.

Dit zou een verklaring kunnen zijn, waarom Bruno ineens (ook zichtbaar) veel meer aan anderen denkt, zoals bij de paskaarten. Het manipuleren van anderen, wat hij tot dan toe vrijwel voortdurend deed, is weg. Met andere woorden, hij vertoont een duidelijke gedragsverandering, die te rijmen zou kunnen zijn met weg willen/moeten omwille van zijn kinderen en daarom, wellicht door de productie geholpen, niet meer als verdachte poseren, maar als zijn ware hulpvaardige en sociale "zelf" optreden.

Het kan ook zijn dat hij inderdaad niet de Mol was, maar dat hij opzettelijk geswitcht is van Mol, juist óm er maar uit te vliegen. Hij kon nu dan toch "terug naar zijn kindjes". Ook de omschrijving in één woord van zijn ervaringen met het woord "dankbaarheid" zou niet alleen er op kunnen wijzen dat hij een heel fijne tijd heeft gehad tot dan toe, maar misschien wel ook dat hij Kelly en de rest van de crew dankbaar is, dat zij hem gesteund hebben om er op waardige wijze uit te gaan.

De toch wel duidelijke hints naar Bruno, onder meer "Buenos a/Aires Radio Uno" in beeld, terwijl hij net langs dat bordje loopt, en het recht en lachend in de verborgen camera kijken, met zijn wijsvinger omhoog (zo van: "Ik ben het") tijdens de maaltijd met Thibeaud, hebben mij in ieder geval doen vermoeden dat wij als kijkers misschien nog veel meer voor de gek gehouden zijn dan we tot nu toe, door de buitengewoon knappe productie en montage, toch al dachten.
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2016, 14:07

 2245  Uma
Het is een kwestie van geloof...

Velen op aarde geloven dat er maar één God is...

Maar hoe die ene God dan wel mag heten, daarover lopen de meningen uit elkaar: Allah? Jahweh?...

Zo ook bj de Mol: velen geloven dat er maar één Mol is...

Maar hoe die dan wel mag heten, daarover lopen de meningen uit elkaar...


Ik geloof niet in deze 2-mollentheorie.
Gebruikersavatar

Mateo11 mar 2016, 14:11

 870
Ik gelóóf er ook niet in, maar ik sluit niets uit.
Gebruikersavatar

ex-molinator11 mar 2016, 14:23

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Ik geloof niet in deze 2-mollentheorie.
Ik ook niet echt hoor, maar conflicten (of calamiteiten) kan je nooit op voorhand uitsluiten.
Bruno zat er een stuk geruster bij tijdens de eliminatie in afl. 6 dan eerder. Zit er iets achter? Is dat mijn wishful thinking of is dat gut feeling?
De tijd zal uitkomst bieden (hoop ik toch).
Gebruikersavatar

weyns196011 mar 2016, 14:46

 426
Mateo schreef:Ik gelóóf er ook niet in, maar ik sluit niets uit.
Volgens mij zijn ze het alle VIER! :-D :oops: 😲 😂