bart.vandesande schreef:Van kunst ken ik echt te weinig om het schilderij van enig deftig commentaar te voorzien
Va bene, want stel je voor dat onze analyses identiek zouden zijn (wat goed mogelijk is trouwens +
Gemini ) . . Dan had ik nu (waarschijnlijk) een hartaanval!
— Wat ik ongeveer had omtrent
'Le déjeuner sur l'herbe' :
"Wie of wat
springt eruit op het doek? Zit er een
lineair verhaal in? Waarom
staan/liggen/zitten de figuren zo? Het eentonig contrast in kleuren, een
renaissance-achtige compositie, die
blurry achtergrond, . . Alles
wijst naar één (of haar) richting + dan nog eens de onoplettenheid die van het werk
drupt . . En wat was Laundry
Giant nu ook al weer? Want dit gezegd zijnde, kun je de 'Mona Lisa' (– voorbeeldje :
kwam niet als een schilderij in beeld) exact hetzelfde interpreteren ; — door experten gestigmatiseerd als 'iets té lelijk', maar
enigmatisch mooier geworden door de plotselinge aandacht die ze telkens opnieuw kreeg . . Dus ra ra ra, wie (of wat) krijg je te zien in Manet's werk?"
Als je 'Le déjeuner sur l'herbe' er nog eens bij kan nemen, zal dit en het volgende zich hopelijk visueel vertalen . .
SPOILER
Het doek klopt niet qua verhoudingen —> door de grootte van de vrouw in de achtergrond lijkt het alsof ze zweeft boven de anderen. Beide vrouwen zijn letterlijk weerspiegelingen van elkaar (– bollig, bleek, de ene volledig naakt – de andere halfnaakt, etc etc...) en die laatste wordt nóg beter benadrukt door haar als enige in de zon te zetten. De halfnaakte vrouw wast zich kennelijk —> 'Laundry Giant' of de wassende maan . . + dit werk lijkt (voor mij) zo uit de renaissance te komen omwille van die wederkerende driehoeksverhouding, en tenslotte was dit de periode van de symboliek waarbij de mens centraal stond —> het was controversieel, niet omwille van de 'slechte' verhoudingen want kunst moet per definitie niet als mooi beschouwd worden (té subjectief), maar omdat de vrouw nu centraal stond, genegeerd werd en de kijker op haar beurt uitnodigde(!) om toch te blijven kijken = God, de man én het heliocentrisme (opnieuw 3x hetzelfde) zijn ver weg . . En ik denk dat ik voor elke vrouw spreek als ik zeg dat als je geen aandacht (zonlicht) krijgt, je het elders zal opzoeken —> 2 mannen = de zon / 2 vrouwen = de maan —> tijdens de middag (solstice : lunch) staat de maan 'onder' ons; – om haar toch te kunnen schilderen moet je dus inventief zijn en verwijzen naar het gras (onder onze voeten) . . wat dit voor mij een schitterend werk maakt en als sterrenkunde tóch de rode draad zou vormen doorheen De Mol, zit er hoogstwaarschijnlijk een kunstkenner in haar productie; wat keer op keer al die symbolische hints zou verklaren doorheen elk seizoen . .
bart.vandesande schreef:Ik vind het jammer dat je het met je theorie al wat had opgegeven. Het is toch leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen manier heeft om tot de mol te komen. Zo is ook al gebleken dat er heel veel links zijn naar films. Het is moeilijk om het enige echte centrale thema te ontcijferen, maar in elk geval vond ik het telkens leuk om je bevindingen te lezen en hoopte ik dat er nog zouden volgen.
Hmm, ja maar ik hou sowieso analyses bij van elke aflevering en omdat ik telkens het gevoel kreeg dat ik het puur hierop postte enkel voor mezelf (– moeilijk thema + als enige 'believer'), maakte het uiteindelijk ook niet echt uit en zou het misschien eerder een voordeel zijn, daar de productie met verloop van tijd misschien met nog meer aanwijzingen zou rondstrooien (= als zou blijken dat dit allemaal klopt natuurlijk).
Ik kan spoken zien, maar door een ganse week niets te posten waardoor dees topic onderaan de bodem kwam te staan, had ik opnieuw het gevoel alsof de laatste afl. meer (of duidelijkere) hints bevatte . .
lol, misschien vertrouw 'k nog eerder de kandidaten dan de mensen bij de montage; 'tga wel da zijn . .
bart.vandesande schreef:. . bij het ontbijt met de familieleden komt een hele kudde impala's of iets dat er op lijkt in beeld. Weer een verwijzing naar een sterrenteken?
Inderdaad, en de everzwijn in het shot erna ook = 'toevalling' beiden weer sterrenbeelden
Als je wil kan ik nu alles weer hier posten zoals voordien, of zoek je liever zelf nog wat? It's your call . .