Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 14:32

 3483  Uma
Naar aanleiding van van aflevering 3 - rond de tafel de kandidaat die het rode scherm scherm kreeg zoeken: http://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?p=55068#p55068
Een constante tot nog toe is de relatieve afwezigheid van een natuurlijke gezichtsuitdrukking na het krijgen van ene groen scherm bij de eliminaties rondes.
Hans, Davey en Annelies zijn daar wel cracks in (en van Hans verwacht ik dat), Robin is ook redelijk "onleesbaar". Je kan daar natuurlijk op oefenen (en de mol is daar zeker en vast op getest) maar die 4 die ik net genoemd hebben duidelijk inzicht in het verbergen van verwachte expressies.

Hans is voor mij echter geen molkandidaat omdat ik bij hem andere zaken zie die een mol zich niet mag permitteren.
Gebruikersavatar

Mūses . .22 feb 2017, 15:16

 90
ex-molinator schreef:Hans is voor mij echter geen molkandidaat omdat ik bij hem andere zaken zie die een mol zich niet mag permitteren.
Staat bij mij ook onderaan de groep wat betreft 'mogelijke mol'. Dit is natuurlijk een heel gevaarlijke redenatie, dus stel dat hij het uiteindelijk toch blijkt te zijn, dan zal je waarschijnlijk nooit nog iets van mij horen... 😂
Gebruikersavatar

Taupie0222 feb 2017, 15:34

 53
ex-molinator schreef:
Hans is voor mij echter geen molkandidaat omdat ik bij hem andere zaken zie die een mol zich niet mag permitteren.
Welke zaken zie je dan concreet die hij zich niet kan permitteren als mol ?

Hoewel Hans niet mijn hoofdverdachte is, sluit ik hem toch ook niet uit als mol-kandidaat. Bij de "droedel" proef van Bertrand (kinderdoolhof), volgde hij het standpunt van Robin om aan de verkeerde kant te beginnen (wat meer tijd in beslag neemt) ipv aan de lamp. Hij stelde ook op een bepaald moment voor om nog even te wachten alvorens af te drukken. Hierdoor ging naar mijn gevoel toch wel nodeloos veel geld verloren voor zoiets makkelijks.

In aflevering 2 bij de dierenproef zag hij niet dat het slot open was hoewel hij toch wel gedurende een zekere tijd heeft staan morrelen aan dat slot met die sleutel.

Ook totaal geen stress en emoties bij het lukken van proeven.

Idem bij het drukken op de knop in de auto in aflevering 1. Daar vond ik zelfs dat zijn ontgoocheling toen hij als overblijvende kandidaat moest vertrekken echt "gespeeld" was en heel "gematigd" was voor een kandidaat die in het introductiefilmpje toch zegt dat hij minstens tot het einde wil blijven of anders de mol wil zijn. Ik kan me voorstellen dat het een intelligent man is die zich kan beheersen, maar toch, ...

Ook op de bus in aflevering 2 geen stress, hoewel kan aangenomen worden dat een kandidaat zich afvraagt wat er hem overkomt en waarom hij in die bus moet rondrijden. Dan die eerste eliminatieronde ineens doorsparteld, terwijl hij het enkel met de boekjes moest doen en niemand van de kandidaten kent.

En dan zijn tactiek ivm de eliminatieronde in aflevering 3 door zich buiten spel te zetten ivm voorafgaandelijke melding over het feit dat hij bij een rood scherm zou vertrekken. Hoe wist hij trouwens dat die situatie zich ging voordoen ? Er was toch voorafgaandelijk aan de eliminatie alleen maar gezegd dat je beter laatst dan voorlaatst kon zijn. Tenslotte nog het feit dat nadat hij zich buiten spel gezet had en de anderen bevestigd hadden dat ze hem geloofden ivm zijn groen scherm, hij de kandidaten wat tegen elkaar op begon te zetten door te zeggen dat hij vond dat die met een rood scherm zijn verantwoordelijkheid moest opnemen. Neen, echt, ik sluit hem niet uit, hoewel er andere kandidaten zijn die hoger op mijn mol-lijstje staan dan hij.
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 16:49

 3483  Uma
Taupie02 schreef:...
En dan zijn tactiek ivm de eliminatieronde in aflevering 3 door zich buiten spel te zetten ivm voorafgaandelijke melding over het feit dat hij bij een rood scherm zou vertrekken. Hoe wist hij trouwens dat die situatie zich ging voordoen ?
Dat is een veronderstelling die jij maakt (dat hij het wist).
Tijdens het gesprek over wie het rode scherm zou gekregen hebben, legde hij uit wat hij aan Eline eerder gezegd had, namelijk dat hij het zou aanvaarden mocht hij een rood scherm krijgen en in die zin niet zou vechten om er (nog een keer) te blijven: hij zou zijn"verantwoordelijkheid" nemen en niet de plaats van iemand anders "nemen". Dit is een principe van Hans (althans hij doet alsof dit een principe is). Dit houdt dus helemaal niet in dat Hans voorkennis had over deze specifieke situatie.

Niettegenstaande ik de vraag zoals je ze gesteld hebt, niet goed geformuleerd is, vind ik de gedachte in je vraag wel goed want wat Hans zegt moeten we ook niet zomaar als waarheid aannemen (van iemand die zelf zegt dan hij hoe dan ook tot het einde blijft).

Dit neemt niet weg dat het ook slim ingespeeld kan zijn door Hans en heeft Hans daar handig gebruik van gemaakt om zijn mol-verdachtheid wat te spijzen en de dans te ontlopen. (Ik denk trouwens dat iemand dit al eens gezegd heeft in het forum maar kon het niet vinden.)
Gebruikersavatar

billie.holiday22 feb 2017, 17:35

 462  Bert
Ergen ooit eens gelezen, iemand die liegt, knikt ja ter bevestiging dat het zo is. Ik zag drie ja-knikkers toen ze kleur moesten bekennen. Sam, Eline en Bertrand, van Davey ben ik het niet helemaal zeker.

Van Bertrand heb ik de indruk dat die continue zit te liegen.

Robin heeft een stalen gezicht als het erop aankomt
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 17:41

 3483  Uma
billie.holiday schreef:...
Robin heeft een stalen gezicht als het erop aankomt
Ja, zoals ik zei; en Davey, Annelies en Hans ook.
Momenteel is Hans niet meer verdacht voor mij ( Robin wel als n° 1) maat stel dat Davey of Annelies (of Robin) afvalt, dan ga ik Hans toch opnieuw onder de loep leggen.
Gebruikersavatar

Mola Lisa22 feb 2017, 18:38

 328  Uma
Van de gezichtsuitdrukkingen is volgens mij idd niets af te lezen. Wat mij wel opvalt is dat iedereen de bril afneemt terwijl hij/zij nog op de stoel zit (oef, ik ben het niet ...?) behalve :

1) Annelies maar die duwt zich met beide handen af op de armleuning (een wat oudere kandidate 😉 ),
2) Hans maar die heeft nog zijn eigen bril in de andere hand en ...
3) Eline. Die doet eerst een paar stappen, vooraleer ze de bril afneemt. Geschrokken van het rode scherm ? Haar ogen nog wat willen verbergen achter de bril ? Volgens mij had zij dan ook het rode scherm.

Tot zover de mening van een would-be psychologe :?
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 18:44

 3483  Uma
tsjoep schreef:Van de gezichtsuitdrukkingen is volgens mij idd niets af te lezen. Wat mij wel opvalt is dat iedereen de bril afneemt terwijl hij/zij nog op de stoel zit (oef, ik ben het niet ...?) behalve :

1) Annelies maar die duwt zich met beide handen af op de armleuning (een wat oudere kandidate 😉 ),
2) Hans maar die heeft nog zijn eigen bril in de andere hand en ...
3) Eline. Die doet eerst een paar stappen, vooraleer ze de bril afneemt. Geschrokken van het rode scherm ? Haar ogen nog wat willen verbergen achter de bril ? Volgens mij had zij dan ook het rode scherm.

Tot zover de mening van een would-be psychologe :?
ff gecheckt en, ja, goed opgemerkt (en een patat in mijn eigen gezicht dat dit me niet opgevallen is.