Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Jansen23 feb 2017, 10:45

 3423  Yens
Alvast mijn excuses voor de lange topic maar ik wil graag een theorie aan jullie voorleggen die ik niet uit mijn hoofd kan zetten. Van in het begin intrigeerde de ZZA nummerplaat in het eerste shot me mateloos. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat die nummerplaat een betekenis had, want waarom zou ze anders in beeld gebracht zijn? We zien de plaat nadien nergens meer terug en het feit dat de plaat geen bestaande nummerplaat kon zijn (rode ZZA platen bestaan gewoon niet) liet me niet los. Enkele dagen geleden gaf iemand een tip waar ik onmiddellijk van dacht, hier zit iets in:
Vikken schreef:431 is ook het netnummer voor Oos-Londen in Zuid-Afrika.
Ik heb dan ook onmiddellijk deze stelling gecontroleerd en het bleek correct te zijn:

[ external image ]

Gisteren bekeek ik de trailer van de 4e aflevering en waarschijnlijk zoals velen was ik nieuwsgierig naar de locatie van het labyrinth. Het labyrinth was gemakkelijk terug te vinden via Google en bleek zich in de stad George te bevinden. In de vorige aflevering gaf GDC ook een opmerking dat het de laatste dag in Kaapstad zou zijn. Hieronder plaats ik een kaart van het (Z)uiden van (Z)uid-(A)frika met enkele merkpunten:

[ external image ]

Zoals je kan zien ligt George langs de zuidkust, ten oosten van Kaapstad, langs de beroemde Tuinroute. Op de kaart kan je ook de positie van Oos-Londen terugvinden. Ik zie hier een patroon in: de eerste drie afleveringen in Kaapstad (logisch, Kaapstad is vanzelfsprekend de belangrijkste stad), de volgende aflevering zitten ze dus in George waarvan ik vermoed dat ze daar misschien 1 of max. 2 aflevering zullen blijven. Tussen George en Oos-Londen heb je nog een andere stad nl. Port Elisabeth waar ze volgens mij ook nog wel een paar afleveringen zullen blijven. Dus:
Kaapstad: 3 afl.
George: 2 afl.
Port-Elisabeth: 2 afl.
Oos-Londen: 1 afl.
Met andere woorden: zou de nummerplaat verwijzen naar: 1 persoon blijft over (de Mol) in het (Z)uiden van (Z)uid-Afrika in de stad Oos-Londen (netnummer 431) 🙂
Ik weet het lijkt vergezocht maar nu ja, ik ben toch niet de eerste om hier vergezochte theorieën te plaatsen?
In andere topics is ook al vermeld dat de stad Londen veel terugkomt, misschien zijn dat ook hints naar Oos-Londen?
Gebruikersavatar

Frolva23 feb 2017, 10:55

 2204
eveline.vanhemel schreef:Met andere woorden: zou de nummerplaat verwijzen naar: 1 persoon blijft over (de Mol) in het (Z)uiden van (Z)uid-Afrika in de stad Oos-Londen (netnummer 431) 🙂

Mooie theorie, maar waarom 'zoveel' moeite doen om in het openingsbeeld van afl. 1 te verwijzen naar de plaats waar de reeks eindigt?

Als er al en tip in de nummerplaat zit moet die toch met de (identiteit van) de mol te maken hebben, lijkt me.
Gebruikersavatar

Jansen23 feb 2017, 11:02

 3423  Yens
Frolva schreef:Als er al en tip in de nummerplaat zit moet die toch met de (identiteit van) de mol te maken hebben, lijkt me.
Wees gerust, daar heb ik zelf ook al m'n hersenen op gebroken. De ZZA deed me al snel aan Zuid-Afrika denken (en lijkt me ook voor de hand liggend), dus dan zou het getal 431 ergens in verband te brengen moeten zijn met de mol. Tot nu toe heb ik die link nog niet kunnen vinden... wat vanzelfsprekend niet wil zeggen dat die er niet is 🙂
Gebruikersavatar

Frolva23 feb 2017, 11:04

 2204
eveline.vanhemel schreef:het feit dat de plaat geen bestaande nummerplaat kon zijn (rode ZZA platen bestaan gewoon niet)
Misschien toch even nuanceren.

De nummerplaat die duidelijk in beeld komt is de reproductie aan de voorkant van de wagen. De letters lijken inderdaad rood te zijn. Echter, je ziet (op seconde 19 van de eerste aflevering) ook heel even de achterste nummerplaat, en volgens mij zijn de letters daarop groen. Dus wel een bestaande combinatie, maar een niet-reglementaire reproductie vooraan?
En als het een bestaande combinatie is, dan zit er waarschijnlijk geen hint in, toch?

Volgens mij zijn de beelden van de 's nachts rijdende auto's ook niet (allemaal) gemaakt op het ogenblik dat de kandidaten in de auto's zitten, dus mogelijk is de proefrittenplaat (ZZ) enkel gebruikt voor 'sfeer-opnames'.
Gebruikersavatar

ex-molinator23 feb 2017, 11:14

 3483  Uma
Eveline,
Prachtig hoeveel zaken jij opzoekt, en theorieën en mogelijke verbanden duidelijk formuleert.
Het zal wel niet allemaal echt relevant zijn (daarvoor is het aantal veel te hoog), maar als speurneus zou ik je heel graag in mijn team hebben. Samen inschrijven voor volgend jaar? (euh, ik moet er wel bij vermelden dat masterveecee ook mee wil, Indien dat een probleem is, just say the word, we fixen dat wel 😉 )
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 23 feb 2017, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Addow23 feb 2017, 11:14

Molerator  377  Yens
Ik vind het een logische redenering, maar zie er niet echt iets linkends of verdachts in.
Bovendien zou ik eerder denken dat de seizoensfinale richting Johannesburg of Pretoria gaat zijn.

Waarom Johannesburg of Pretoria... de kandidaten rijden al het hele seizoen aan het rondrijden in twee witte BMW X1's, die respectievelijke nummerplaten hebben:
  1. FM-68-ZF-GP
  2. FM-68-ZR-GP
Dit zijn nummerplaten gebruikt in de provincie Gauteng, dé kleinste provincie (1,5% van de Zuid-Afrikaanse oppervlakte), maar economisch wel de belangrijkste van Zuid-Afrika. Bovendien érg modern en rijk, want hier kan je het meeste goud ter wereld vinden.

Bovendien heeft de auto waarmee de geëlimineerde kandidaat telkens vertrekt óók een nummerplaat van dezelfde provincie: FM-84-CP-GP, dus ik vermoed dat Oos-Londen niet het eindstation gaat zijn.
Gebruikersavatar

Jansen23 feb 2017, 11:15

 3423  Yens
Frolva schreef: Echter, je ziet (op seconde 19 van de eerste aflevering) ook heel even de achterste nummerplaat, en volgens mij zijn de letters daarop groen.
Dit is de screenshot van de rode nummerplaat:

[ external image ]

Dit is de screenshot op 19 seconden van de achterkant van de auto.

[ external image ]

Sorry, maar kan hier echt geen groene nummerplaat in herkennen.
Gebruikersavatar

Jansen23 feb 2017, 11:33

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Eveline,
Prachtig hoeveel zaken jij opzoekt, en theorieën en mogelijke verbanden duidelijk formuleert.
Het zal wel niet allemaal echt relevant zijn (daarvoor is het aantal veel te hoog), maar als speurneus zou ik je heel graag in mijn team hebben. Samen inschrijven voor volgend jaar? (euh, ik moet er wel bij vermelden dat masterveecee ook mee wil, Indien dat een probleem is, just say the word, we fixen dat wel 😉 )
Bedankt voor het compliment 😉 Maar ik ben een echte "zeteldetective" (zit thuis om medische redenen) dus een avontuur behoort niet echt tot mijn lichamelijke mogelijkheden. Verder boeit deze editie van de Mol me vooral omdat ik in een ver verleden (1982-1987) in Zuid-Afrika gewoond heb. Wat me dan leidt tot de post van Addow:
Addow schreef:Dit zijn nummerplaten gebruikt in de provincie Gauteng, dé kleinste provincie (1,5% van de Zuid-Afrikaanse oppervlakte), maar economisch wel de belangrijkste van Zuid-Afrika. Bovendien érg modern en rijk, want hier kan je het meeste goud ter wereld vinden.
Het was me inderdaad ook opgevallen dat de meeste nummerplaten op de auto's van de Gauteng provincie komen, het is namelijk daar dat ik gewoond heb (gewoond in het dorp Muldersdrift niet zo ver van de stad Krugersdorp en gestudeerd in Johannesburg). Maar de afstand lijkt me een probleem: van Kaapstad naar Johannesburg is 1398 km. De enige mogelijkheid die ik zie is dat ze dan met vliegtuig naar daar zouden gaan. Een vlucht van Johannesburg naar Kaapstad duurt ongeveer 2 uur.
Gebruikersavatar

Frolva23 feb 2017, 11:55

 2204
eveline.vanhemel schreef:Sorry, maar kan hier echt geen groene nummerplaat in herkennen.
Ik wel. :mrgreen:

Voor alle duidelijkheid: het gaat om groene letters en cijfers; de achtergrond is gewoon wit.
Gebruikersavatar

Addow23 feb 2017, 11:56

Molerator  377  Yens
eveline.vanhemel schreef:Het was me inderdaad ook opgevallen dat de meeste nummerplaten op de auto's van de Gauteng provincie komen, het is namelijk daar dat ik gewoond heb (gewoond in het dorp Muldersdrift niet zo ver van de stad Krugersdorp en gestudeerd in Johannesburg). Maar de afstand lijkt me een probleem: van Kaapstad naar Johannesburg is 1398 km. De enige mogelijkheid die ik zie is dat ze dan met vliegtuig naar daar zouden gaan. Een vlucht van Johannesburg naar Kaapstad duurt ongeveer 2 uur.
Oei, inderdaad, dat is al een serieuze afstand. Maar... je kan het ook omdraaien. Waarom zouden ze drie BMW X1's 1400km verder gaan zoeken en/of halen?? De elf 7-reeksen uit de openingsscène komen toch ook niet uit Barcelona? You catch my drift...
Gebruikersavatar

Taupie0223 feb 2017, 12:02

 53
eveline.vanhemel schreef:
Met andere woorden: zou de nummerplaat verwijzen naar: 1 persoon blijft over (de Mol) in het (Z)uiden van (Z)uid-Afrika in de stad Oos-Londen (netnummer 431) 🙂
Prachtig gevonden, chapeau, maar in dat geval is die nummerplaat enkel een tip naar de plaats waar de Mol zal ontmaskerd worden maar niet naar de mol zelf.

Ik had ergens in een ander topic de volgende redenering over deze nummerplaat : als eerste (1) en als laatste (Z) in Zuid Afrika (ZA) en dan 4+3+1 = 8 en de 8e letter van het alfabet (om opnieuw link tussen letters en alfabet te maken zoals bij 1 en Z) begint met H....

De anderen zijn via Londen gevlogen maar Hans is misschien rechtstreeks gevlogen en was dus misschien als eerste in Zuid Afrika ? Ofwel betekent dit dat Hans de winnaar is ??? Enfin, het zijn maar wat gedachten die in mijn hoofd rondspoken, voor wat het waard is !
Gebruikersavatar

Liezewies23 feb 2017, 12:04

 1
Hallo,
Ik was van in het begin ook getriggerd door de 1-ZZA-431 nummerplaat 😃 .
Je kan de nummerplaat ook puur letterlijk als volgt lezen: 1 -zet-ZAVIER-drie-een

Volgens google is "Zavier" een plaats in Zuid-Afrika in de FREEstate ... Misschien totaal geen betekenis hoor, en best wel gek hoe rare hersenkronkels we kunnen maken in het molspel 😃 , maar wou het vrijblijvend ook graag even delen met jullie omdat ik het wel vond passen in deze topic.
http://plaatsenzoeker.nl/index.php?qcou ... ity=Zavier

groeten!