Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

gijs.meulemans28 feb 2017, 11:23

 1
Zonet kwam ik weer op het idee dat moltrein in het Zuid-Afrikaan voor metro staat.
Ik wacht vol spanning op een element dat met de metro te maken heeft.
Iemand reeds iets gezien in de aflevering dat een tip hier naartoe zou kunnen leiden?
Gebruikersavatar

stef.deroeck28 feb 2017, 13:14

 14  Nele
Er is geen Metro in Zuid Afrika volgens Wiki...
Zal moeilijk zijn om hierover iets te maken dan...
Gebruikersavatar

Jansen28 feb 2017, 14:17

 3423  Yens
Inderdaad niet 🙂. Het woord "moltrein" is wel correct Afrikaans, maar in Zuid-Afrika bestaat het niet.
Zie https://af.wikipedia.org/wiki/Moltrein. Op zich een leuke tekst om kennis te maken met de Afrikaanse taal 😃
Gebruikersavatar

Bakkieryer01 mar 2017, 01:10

 183  Sven
eveline.vanhemel schreef:Inderdaad niet 🙂. Het woord "boltrein" is wel correct Afrikaans, maar in Zuid-Afrika bestaat het niet.

Straf, ik heb er nochtans zelf al mee meegereden... Het is geen echte stadsmetro zoals in Parijs of Londen, maar de Gautrein ( genoemd naar de Gauteng Province waar hij doorheen rijdt ) heeft wel ondergrondse stations in de stad en rijdt ook deels ondergronds, als een echte metro. Hij maakt de verbinding tussen Johannesburg en Tshwane ( Pretoria ) in een -weinig succesvolle-poging om de overvolle snelweg N1 te ontlasten ( wegens te hoge tarieven ).
Gebruikersavatar

Jansen01 mar 2017, 01:37

 3423  Yens
Bakkieryer schreef:Straf, ik heb er nochtans zelf al mee meegereden... Het is geen echte stadsmetro zoals in Parijs of Londen, maar de Gautrein ( genoemd naar de Gauteng Province waar hij doorheen rijdt ) heeft wel ondergrondse stations in de stad en rijdt ook deels ondergronds, als een echte metro. Hij maakt de verbinding tussen Johannesburg en Tshwane ( Pretoria ) in een -weinig succesvolle-poging om de overvolle snelweg N1 te ontlasten ( wegens te hoge tarieven ).
Toen ik in Zuid-Afrika woonde (1982-1987) denk ik niet dat hij toen al bestond. Maar in die 30 jaar is er waarschijnlijk veel veranderd 🙂
Gebruikersavatar

ONBEKEND01 mar 2017, 08:26

 
eveline.vanhemel schreef:Toen ik in Zuid-Afrika woonde (1982-1987) denk ik niet dat hij toen al bestond. Maar in die 30 jaar is er waarschijnlijk veel veranderd 🙂
Dát is een understatement , zeker voor Zuid-Afrika 😃
Gebruikersavatar

Bakkieryer01 mar 2017, 11:04

 183  Sven
eveline.vanhemel schreef:Toen ik in Zuid-Afrika woonde (1982-1987) denk ik niet dat hij toen al bestond. Maar in die 30 jaar is er waarschijnlijk veel veranderd 🙂
Dat kan je wel zeggen. Ikzelf woonde niet echt in ZA, maar verbleef er langere periodes bij naaste familie in Johannesburg. Van daaruit heb ik alle hoeken van het land bezocht, van het kabelbaantje van de grenspost van Pontdrift over de Drakens- en Swartbergen tot het meest zuidelijke punt van het Afrikaanse continent in Cape Agulhas, zo ongeveer de minst bezochte toeristische topattractie van Zuid-Afrika !
Veel is veranderd met het WK 2010 en toen is ook de Gautrein er gekomen.