Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

OrthoMol02 mar 2017, 22:35

 219
[quote="chicawah"]Van een Aha-Erlebnis gesproken!

Maar misschien is voor iemand die bij BMW werkt een simpele velo beneden zijnen stand 😉[/quote

Er zijn blijkbaar ook 'ingewikkelde' fietsenmecaniekers 😃 Sam en Davey mecano !
Gebruikersavatar

Jansen02 mar 2017, 22:55

 3423  Yens
aikoo.altitude schreef:Dank je voor de link Eveline !
Ik heb Sam ff 'gegoogled' en op zijn LinkedIn staat vermeld dat hij van opleiding deze richting heeft gevolgd, wat betekent dat hij dus alles afkent van mechanica en monteren edm. Voila, een grotere mand is overbodig....
Ik dacht wel dat het van LinkedIn kwam maar wist niet meer bij wie ik het gelezen had 🙂. Maar een mooie opleiding om te volgen en dan in de auto industrie terecht te komen, lijkt me 🙂. En inderdaad, lijkt me ook wel een handige studie om de kettingproef te doen en... te saboteren 😉.
Gebruikersavatar

Moldedju02 mar 2017, 23:13

 507  Yens
annie.delen schreef:rond de 23 minuten komt hij met een wit deken over zich aan en gaat eerst naar Gilles
Hij doet idd niet zijn best om enthousiast te zijn en gaat eerst iets tegen Gilles zeggen (een mopke denk ik).
Ik zou van een mol net verwachten dat hij wel mooi meedoet ...
Gebruikersavatar

Frolva02 mar 2017, 23:29

 2204
Bakkieryer schreef:Nee hoor, goede redenering ! Het was wel een kettingbreker, die dient om schakels uit elkaar te halen, niet aan te spannen. En wie wil er nu een kettingbreker meenemen ?
Het was inderdaad een kettingbreker, maar in de uitzending wordt die steeds kettingspanner genoemd.

Anders dan wat de naam doet vermoeden kan je met een kettingbreker ook een ketting terug aan elkaar maken.


En wat mij betreft is de kettingbreker per ongeluk zoek geraakt (zelfs in een 'cleane' omgeving geraak ik steeds materiaal kwijt, dus mij zou het zeker ook kunnen overkomen) maar het werd wel mooi in beeld gebracht (maar dat wil bij de mol niets zeggen :mrgreen: ).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 mar 2017, 16:42

 8153
aikoo.altitude schreef:Dank je voor de link Eveline !
Ik heb Sam ff 'gegoogled' en op zijn LinkedIn staat vermeld dat hij van opleiding deze richting heeft gevolgd, wat betekent dat hij dus alles afkent van mechanica en monteren edm. Voila, een grotere mand is overbodig....
Ik heb daarnet het fragment met de kettingproef eens opnieuw bekeken.
Op een bepaald moment zegt Davey dat hij beter verder zou fietsen. Waarschijnlijk hoopt hij dat hij dat zal kunnen doen met de fiets van Robin of de fiets van Bertrand. Robin is weer eens ambetant/irritant bezig en merkt op "Maar ik ken daar niets van!" (van het kettinggedoe). Daarop antwoordt Davey "Sam is hier toch ook!". Daaruit leid ik af dat minstens Davey weet dat Sam wel verstand heeft van de kettingen - waarschijnlijk is dus in de groep al gesproken over het werk dat men doet, wat men gestudeerd heeft...
Het is ook in dit fragment dat we zien dat Robin even achterom kijkt en met iemand lijkt te communiceren. Die iemand is zeker niet Hans en kan dus alleen iemand van de crew zijn.
Er wordt beslist dat Robin en Bertrand, die allebei ongeveer zo groot zijn als Davey en dus een fiets hebben in Daveys maat, verder zullen rijden. Met als gevolg dat Davey het, als de tijd begint te dringen, met de "kindervelo" van Sam moet stellen.
Als Robin de mol is, is hij er hier toch al in geslaagd het spel te bemoeilijken.
Bij de boot beperkt Robin zich tot nutteloze opmerkingen en commentaar maar doet hij zelf geen klop. Hij probeert niet de gaten in de boot te stoppen en stelt ook niet voor de proef te laten voor wat hij is. Als Davey, die beseft dat de proef hopeloos is en de tijd dringt, voorstelt verder te rijden, sputtert hij tegen en begint hij te zagen dat het toch om € 2000 gaat.
Eerder heeft hij ook al lopen zagen dat ze voor het kampeergerief moeten kiezen omdat goed slapen belangrijk is. Alsof je doodgaat van een maaltijd van bonen in tomatensaus en een nacht in een klein tentje. Ter vergelijking: Eline zei ogenblikkelijk dat de tentjes en de bonen haar niet konden schelen. Ook Davey koos telkens resoluut voor het geld (en verdiende er 2x).
Maar intussen is iedereen het zo gewoon dat Robin over alles bleit en chicaneert...
De scrabble moest toen nog komen.
Bij de scrabble heeft Bertrand hem enkele keren expliciet gevraagd de groep aan te sturen...
Gebruikersavatar

OrthoMol03 mar 2017, 16:54

 219
eveline.vanhemel schreef:Ik dacht wel dat het van LinkedIn kwam maar wist niet meer bij wie ik het gelezen had 🙂. Maar een mooie opleiding om te volgen en dan in de auto industrie terecht te komen, lijkt me 🙂. En inderdaad, lijkt me ook wel een handige studie om de kettingproef te doen en... te saboteren 😉.
En dan vrvlgs Davey verwijten dat hij toch al wel 20 min. stond te klooien met die ketting, wat Sam toch wel verdacht vond 🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 mar 2017, 17:10

 8153
aikoo.altitude schreef:En dan vrvlgs Davey verwijten dat hij toch al wel 20 min. stond te klooien met die ketting, wat Sam toch wel verdacht vond 🙂
Sam kan eigenlijk niet weten hoe lang Davey al bezig was met de ketting. Met die "20 min." bedoelt hij wellicht "heel lang" (ik heb een collega die het vaak al "duust keer" (1000x) gezegd heeft of al "duust keer" iets gevraagd heeft).
Ofwel verdenkt hij Davey.
Ofwel is hij de mol en wil hij Davey verdacht maken.
Ofwel verdenkt hij iemand anders maar wil hij Davey verdacht maken bij de anderen om op die manier zelf meer kansen te hebben.
Ik ben stilaan uit mijn Sampijp aan het komen en denk de laatste mogelijkheid.

En misschien probeert hij ook om zichzelf verdacht te maken bij de anderen: aankomen net nadat Davey de ketting van zijn eigen fiets afgehaald heeft, doen alsof hij van de kettingen geen verstand heeft...
Gebruikersavatar

OrthoMol03 mar 2017, 17:21

 219
chicawah schreef:Ik heb daarnet het fragment met de kettingproef eens opnieuw bekeken.
Op een bepaald moment zegt Davey dat hij beter verder zou fietsen. Waarschijnlijk hoopt hij dat hij dat zal kunnen doen met de fiets van Robin of de fiets van Bertrand. Robin is weer eens ambetant/irritant bezig en merkt op "Maar ik ken daar niets van!" (van het kettinggedoe). Daarop antwoordt Davey "Sam is hier toch ook!". Daaruit leid ik af dat minstens Davey weet dat Sam wel verstand heeft van de kettingen - waarschijnlijk is dus in de groep al gesproken over het werk dat men doet, wat men gestudeerd heeft...
Het is ook in dit fragment dat we zien dat Robin even achterom kijkt en met iemand lijkt te communiceren. Die iemand is zeker niet Hans en kan dus alleen iemand van de crew zijn.
Er wordt beslist dat Robin en Bertrand, die allebei ongeveer zo groot zijn als Davey en dus een fiets hebben in Daveys maat, verder zullen rijden. Met als gevolg dat Davey het, als de tijd begint te dringen, met de "kindervelo" van Sam moet stellen.
Als Robin de mol is, is hij er hier toch al in geslaagd het spel te bemoeilijken.
Bij de boot beperkt Robin zich tot nutteloze opmerkingen en commentaar maar doet hij zelf geen klop. Hij probeert niet de gaten in de boot te stoppen en stelt ook niet voor de proef te laten voor wat hij is. Als Davey, die beseft dat de proef hopeloos is en de tijd dringt, voorstelt verder te rijden, sputtert hij tegen en begint hij te zagen dat het toch om € 2000 gaat.
Eerder heeft hij ook al lopen zagen dat ze voor het kampeergerief moeten kiezen omdat goed slapen belangrijk is. Alsof je doodgaat van een maaltijd van bonen in tomatensaus en een nacht in een klein tentje. Ter vergelijking: Eline zei ogenblikkelijk dat de tentjes en de bonen haar niet konden schelen. Ook Davey koos telkens resoluut voor het geld (en verdiende er 2x).
Maar intussen is iedereen het zo gewoon dat Robin over alles bleit en chicaneert...
De scrabble moest toen nog komen.
Bij de scrabble heeft Bertrand hem enkele keren expliciet gevraagd de groep aan te sturen...
Ik ben he-le-maal mee met jouw visie . Het feit dat Robin zn fiets jamais zou afstaan was allang overduidelijk voor mij ; het gedrag en lichaamstaal van Robin heb ik al ns geanalyseerd en in alle afleveringen gedraagt hij zich als een wereldvreemde die precies amper id buitenwereld vertoeft omdat hij van vanalles en nog wat bang is, en als een Roodborstje die stellig zn eigen spullen en gewoonten verdedigt .
Zouden de kandidaten ook nt bepaalde informatie over elkaar kunnen opzoeken zoals wij dat doen om De mol te ontmaskeren? En 24/7 met elkander optrekken geeft vaak heel snel info vrij, terwijl ze zich daar soms nt echt bewust van zijn. De éne pikt sneller op dan de andere, om daar dan iets mee te doen. Het zal vr Davey wel al voor de hand liggend zijn geweest wat hem te doen stond, en de rest is improviseren.
Voorts heeft Davey ook ni voor niks Sam id kou laten staan, zijn opzet is met n welbepaald doel geweest. En het feit dat Davey het dan moest doen met Sam's kindervelooke heeft hij toch aan zichzelf te danken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 mar 2017, 18:54

 8153
aikoo.altitude schreef:Ik ben he-le-maal mee met jouw visie . Het feit dat Robin zn fiets jamais zou afstaan was allang overduidelijk voor mij ; het gedrag en lichaamstaal van Robin heb ik al ns geanalyseerd en in alle afleveringen gedraagt hij zich als een wereldvreemde die precies amper id buitenwereld vertoeft omdat hij van vanalles en nog wat bang is, en als een Roodborstje die stellig zn eigen spullen en gewoonten verdedigt .
Zouden de kandidaten ook nt bepaalde informatie over elkaar kunnen opzoeken zoals wij dat doen om De mol te ontmaskeren? En 24/7 met elkander optrekken geeft vaak heel snel info vrij, terwijl ze zich daar soms nt echt bewust van zijn. De éne pikt sneller op dan de andere, om daar dan iets mee te doen. Het zal vr Davey wel al voor de hand liggend zijn geweest wat hem te doen stond, en de rest is improviseren.
Voorts heeft Davey ook ni voor niks Sam id kou laten staan, zijn opzet is met n welbepaald doel geweest. En het feit dat Davey het dan moest doen met Sam's kindervelooke heeft hij toch aan zichzelf te danken.
Volgens mij hebben de deelnemers geen contact met de buitenwereld en kunnen ze niets over elkaar opzoeken. Dat zou ook een beetje flauw zijn. Ik heb wel ervaren dat als je met een kleine groep onbekenden op elkaar aangewezen bent, je al snel praat over je werk, je studies, je familie, je hobby's... (3 jaar geleden met 10 personen met 5 van die kleine tentjes zoals bij de fietsproef 10 dagen rondgetrokken in de onbewoonde wereld, en geen bonen in tomatensaus gegeten maar meestal wel maaltijden van dat kaliber - en zie eens Robin: ik was toen ouder dan jij nu bent en ik leef nog!).
Robin zou so wie so nooit zijn fiets afstaan. Bovendien wilde hij Bertrand niet lossen en ook wil hij altijd over alles de controle hebben (en de baas spelen).
Volgens mij weet Davey heel goed waarmee hij bezig is. Hij (en ook Hans) gedroeg zich niet als een kieken zonder kop. Hij stelde meteen voor dat Hans rode lantaarn zou zijn omdat die een goede fietser is en besefte dat het slagen van de proef vooral van Hans en hem zou afhangen.
Ik denk dat hij Sam buiten spel wilde zetten toen de kans zich zo handig voordeed, maar vooral dat hij Robin in de gaten wilde houden.
Ik denk niet dat Davey de mol is. Zijn inzet is ongelooflijk en zoals hij op het einde Hans aanmoedigde en knuffelde... Ik vind Davey een superkerel en hoop dat hij wint. Of de mol is. En dat hij, Sam en Hans in de finale staan.
Gebruikersavatar

eric.dethaey03 mar 2017, 19:22

 20
Enkele duidingen bij de fietsproef als fietshandelaar.
Vooreerst : Sam en Davey hebben kennis om met een kettingpons te werken, maar niet op een professionele manier, zie 13:51
Dan : BMW verkoopt ook fietsen, ik dacht vooral MTB, al dan niet elektrisch. Misschien heeft Sam hierdoor kettingkennis opgedaan.

Belangrijkste (hoop dat het niet te technisch wordt) : Aan de ketting aan de boom hangt aan de linkerkant van de ketting het eerste gedeelte van een "Missing link", zie 15:02. Het bijzondere aan een "Missing Link" van een ketting is het niet meer nodig zijn van een kettingpons om de ketting te monteren en te demonteren.
Ik vermoed dat aan de rechterkant van de ketting aan de boom de "Missing Link" ontbrak, omdat Davey aan die kant gebruik maakt van de kettingpons. Tenzij ...
Ik vermoed ook dat aan de kettingen op de fietsen van de kandidaten geen "Missing Link" aanwezig zijn, zoniet zou dit een fantastische mollenstreek zijn om toch de kettingpons te gebruiken.
Namelijk, het gebruik van een kettingpons is zeer tijdrovend ten opzicht van een "Missing Link".
Verder : Sam en Davey slagen erin om de ketting van de fiets van Davey te monteren aan de ketting in de boom en bemachtigen de sleutel. Nadien hebben ze snel de totale ketting (ketting van de boom + ketting van Davey) van de boom gehaald, door de "Missing Link" te openen (vergt wel enige handigheid).
Op moment 15:39 zien we dat Sam de kettingpons gebruikt (draaibewegingen) om de ketting van Davey los te maken van de totale ketting. Eenmaal de ketting van Davey is losgemaakt, is het spotgemakkelijk om de "Missing Link" te gebruiken en de ketting terug op de fiets van Davey te monteren.
Vanaf moment 15:45 zie ik Davey een platiek zakje met zijn tanden openbijten. De grootte van het zakje is identiek als een zakje waar een "Missing Link" inzit. Daarna zien we Davey met zijn hand schudden met vermoedelijk de 2 helften van de "Missing Link" uit het zakje. Dit betekent dat er een 2e Missing Link wordt gebruikt. Davey vraagt om de fiets van Sam te gebruiken, die ermee instemt. Snel roept Davey "hier" en gooit waarschijnlijk de 2 helften van de "Missing Link" op de grond in het zand. Weet dat de schakels klein zijn.

[ external image ]
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 mar 2017, 19:44

 8153
eric.dethaey schreef:Enkele duidingen bij de fietsproef als fietshandelaar.
Vooreerst : Sam en Davey hebben kennis om met een kettingpons te werken, maar niet op een professionele manier, zie 13:51
Dan : BMW verkoopt ook fietsen, ik dacht vooral MTB, al dan niet elektrisch. Misschien heeft Sam hierdoor kettingkennis opgedaan.

Belangrijkste (hoop dat het niet te technisch wordt) : Aan de ketting aan de boom hangt aan de linkerkant van de ketting het eerste gedeelte van een "Missing link", zie 15:02. Het bijzondere aan een "Missing Link" van een ketting is het niet meer nodig zijn van een kettingpons om de ketting te monteren en te demonteren.
Ik vermoed dat aan de rechterkant van de ketting aan de boom de "Missing Link" ontbrak, omdat Davey aan die kant gebruik maakt van de kettingpons. Tenzij ...
Ik vermoed ook dat aan de kettingen op de fietsen van de kandidaten geen "Missing Link" aanwezig zijn, zoniet zou dit een fantastische mollenstreek zijn om toch de kettingpons te gebruiken.
Namelijk, het gebruik van een kettingpons is zeer tijdrovend ten opzicht van een "Missing Link".
Verder : Sam en Davey slagen erin om de ketting van de fiets van Davey te monteren aan de ketting in de boom en bemachtigen de sleutel. Nadien hebben ze snel de totale ketting (ketting van de boom + ketting van Davey) van de boom gehaald, door de "Missing Link" te openen (vergt wel enige handigheid).
Op moment 15:39 zien we dat Sam de kettingpons gebruikt (draaibewegingen) om de ketting van Davey los te maken van de totale ketting. Eenmaal de ketting van Davey is losgemaakt, is het spotgemakkelijk om de "Missing Link" te gebruiken en de ketting terug op de fiets van Davey te monteren.
Vanaf moment 15:45 zie ik Davey een platiek zakje met zijn tanden openbijten. De grootte van het zakje is identiek als een zakje waar een "Missing Link" inzit. Daarna zien we Davey met zijn hand schudden met vermoedelijk de 2 helften van de "Missing Link" uit het zakje. Dit betekent dat er een 2e Missing Link wordt gebruikt. Davey vraagt om de fiets van Sam te gebruiken, die ermee instemt. Snel roept Davey "hier" en gooit waarschijnlijk de 2 helften van de "Missing Link" op de grond in het zand. Weet dat de schakels klein zijn.

[ external image ]
Interessante info!
Valt hieruit af te leiden dat Davey Sam belazert? Hierdoor moet hij dan met een te kleine fiets rijden, dus maakt hij het zichzelf dan weer moeilijk(er).
Bij het wegrijden zegt hij dat hij met een kindervelo moet rijden. Dan draait hij zich om en roept, volgens mij tegen de filmploeg, dat dat "op niets trekt". Is hij de mol en werd afgesproken dat hij bij de kettingproef een van de anderen zou achterlaten, maar sakkert hij nu toch even omdat het net die ene met de kleine fiets is die het slachtoffer werd?
Gebruikersavatar

Mateo03 mar 2017, 19:47

 870
eric.dethaey schreef:Enkele duidingen bij de fietsproef als fietshandelaar.
Vooreerst : Sam en Davey hebben kennis om met een kettingpons te werken, maar niet op een professionele manier, zie 13:51
Dan : BMW verkoopt ook fietsen, ik dacht vooral MTB, al dan niet elektrisch. Misschien heeft Sam hierdoor kettingkennis opgedaan.

Belangrijkste (hoop dat het niet te technisch wordt) : Aan de ketting aan de boom hangt aan de linkerkant van de ketting het eerste gedeelte van een "Missing link", zie 15:02. Het bijzondere aan een "Missing Link" van een ketting is het niet meer nodig zijn van een kettingpons om de ketting te monteren en te demonteren.
Ik vermoed dat aan de rechterkant van de ketting aan de boom de "Missing Link" ontbrak, omdat Davey aan die kant gebruik maakt van de kettingpons. Tenzij ...
Ik vermoed ook dat aan de kettingen op de fietsen van de kandidaten geen "Missing Link" aanwezig zijn, zoniet zou dit een fantastische mollenstreek zijn om toch de kettingpons te gebruiken.
Namelijk, het gebruik van een kettingpons is zeer tijdrovend ten opzicht van een "Missing Link".
Verder : Sam en Davey slagen erin om de ketting van de fiets van Davey te monteren aan de ketting in de boom en bemachtigen de sleutel. Nadien hebben ze snel de totale ketting (ketting van de boom + ketting van Davey) van de boom gehaald, door de "Missing Link" te openen (vergt wel enige handigheid).
Op moment 15:39 zien we dat Sam de kettingpons gebruikt (draaibewegingen) om de ketting van Davey los te maken van de totale ketting. Eenmaal de ketting van Davey is losgemaakt, is het spotgemakkelijk om de "Missing Link" te gebruiken en de ketting terug op de fiets van Davey te monteren.
Vanaf moment 15:45 zie ik Davey een platiek zakje met zijn tanden openbijten. De grootte van het zakje is identiek als een zakje waar een "Missing Link" inzit. Daarna zien we Davey met zijn hand schudden met vermoedelijk de 2 helften van de "Missing Link" uit het zakje. Dit betekent dat er een 2e Missing Link wordt gebruikt. Davey vraagt om de fiets van Sam te gebruiken, die ermee instemt. Snel roept Davey "hier" en gooit waarschijnlijk de 2 helften van de "Missing Link" op de grond in het zand. Weet dat de schakels klein zijn.

[ external image ]
Dat is mooi: de visie en uitleg van een vakman!

Prachtig, dat dit onderdeel dus 'Missing Link' blijkt te heten!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12