Eline is De Mol!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 mar 2017, 09:42

 8153
Mollenjager-DT schreef:Wow, dit is echt super toevallig, maar zo denk ik er ook al van in het begin helemaal juist hetzelfde over. Ik ben het echt wel helemaal met je eens. Ik zag al vanaf meteen nadat ze haar scherm te zien had gekregen dat er iets mis was. Toen ik hier dan alle theorieën las, dacht ik even ook nog aan Bertrand, al ben ik Eline ook echter nooit uit het oog verloren, maar zeker nu Bertrand er na deze week uitlag, weet ik echt wel (bijna) zeker dat het Eline was die toen het rode scherm te zien kreeg.
Davey moest eerst en die vertrok zijn gezicht een beetje. Later moest Eline en die reageerde nog meer alsof ze rood gezien had. Aan de anderen zag ik niets abnormaals. Misschien wat zenuwachtig gedoe met zijn handen bij Bertrand, maar dat was vooral terwijl hij wachtte op het scherm en hij is so wie so altijd heel beweeglijk.
Davey probeerde misschien de anderen om de tuin te leiden, maar Eline was echt opvallend.
Als ze, zoals Hans haar influisterde, op alles geantwoord heeft alsof ze zelf de mol was, heeft ze daardoor niet de extra info die een eerlijk iemand gehad zou hebben (die zou dan geweten hebben wie de mol zeker niet is). Meteen ook weer een knappe zet van Hans.
En het verklaart haar enorme huilbui omdat Marzena, de enige vrouw van haar leeftijd die nog overbleef (de kandidaten trekken toch vaak spontaan op met leeftijdsgenoten), naar huis moest.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 mar 2017, 10:17

 8153
En als Eline zichzelf met opzet een rood scherm bezorgd heeft, zal haar schuldgevoel naar Marzena toe nog groter geweest zijn.
Stel dat ze de vragenlijst wel eerlijk ingevuld heeft.
Ofwel kreeg ze dan ook rood en bleef Marzena nog altijd voorlaatste. Ook een schuldgevoel maar minder dan nu denk ik.
Ofwel kreeg ze groen. Dan was Marzena laatst en kon die, met meer kennis dan de rest, in het spel blijven (tenzij ze ontmaskerd werd).
Als Eline groen kreeg, was ze ofwel voorlaatste en dan lag ze eruit, ofwel niet voorlaatste en dan lagen niet Marzena en zijzelf eruit maar iemand anders.

Maar als Eline zichzelf rood aangedaan heeft, waarom reageerde ze dan niet ijzig kalm toen ze het scherm te zien kreeg?

Vragen vragen vragen...
Gebruikersavatar

Kobe04 mar 2017, 12:24

 429
Ik twijfel ook zoals jullie zeggen tussen Eline en Bertrand. Maar omdat Bertrand afgevallen is zou ik hem nog niet direct afschrijven als 'rode scherm'. Hij zei namelijk letterlijk dat hij niet verwacht had dat hij ging afvallen (ah ja, want mss heeft hij het 'rode scherm'). Uiteindelijk weten de kandidaten ook maar van1/2 mensen dat ze de mol niet zijn he. Als ik die extra info zou hebben, zou ik sneller een tunnelvisie krijgen en weleens te overdreven inzetten op 1 iemand...
Gebruikersavatar

matthias.bouquet04 mar 2017, 17:07

 171
Deze eliminatieronde was inderdaad zeer bijzonder. Met de beperkte informatie die we krijgen is het niet uiteraard een mindfuck van jewelste, maar als je door zou kunnen dringen tot de kern van wat er gaande is, is deze proef misschien wel een schat aan informatie over de onderlinge relaties, de verdenkingen, en vooral: de identiteit van de mol.

We moeten ook de fragmentjes uit de voorbereiding voor die eliminatie in beschouwing nemen. Annelies en Marzena overlopen samen nog eens de potentiële vragen uit die dag maar Marzena laat toch haar onzekerheid blijken over haar verdachte (of is het minst verdachte?) bij het krijgen van de halsketting. Bertrand vertelt Davey wat voor een voordeel de laatste wel zou hebben, maar Davey maakt duidelijk dat hij het idee dat zijn kamergenoot lijkt te insinueren maar niets vindt. Tenslotte wordt een conversatie met speculatie over de mogelijke aard van de eliminatie tussen Hans en Eline getoond, waarin Hans vertelt dat het volgens hem het beste is om alle vragen over jezelf te beantwoorden en zegt hij nog iets vaags over dat hij denkt dat de bril een bescherming tegen de zon is.

By the way, stel dat Hans de mol is en hij Eline heeft kunnen overtuigen, haalt hij met enkele zinnen de supercombo binnen van 1) kennis te hebben over wie het rode scherm heeft wat een noodzakelijke voorwaarde is om geld uit de pot te houden door het debat om te leiden wanneer ze op de juiste zitten 2) de afvaller niemand kan elimineren als verdachte buiten zichzelf als die in het spel blijft 3) een hint te laten doorschemeren omtrent de blindheid van de mol. Maar dat is nu niet zo belangrijk.

Naast de twee stemmen op Bertrand, waarvan er misschien eentje van Marzena komt en de stemmen op Eline en Sam die wellicht van Robin en Annelies afkomstig zijn vallen alle stemmen op Annelies en misloopt de groep drieduizend euro. Maar zoals al opgemerkt in een ander topic, hoeft dit niet per se te betekenen dat niemand Annelies verdenkt, wanneer mensen het belangrijker vinden hun verdachte geheim te houden dan geld te verdienen, en ze zeker genoeg van zichzelf zijn niet de voorlaatste te zijn.

Maar de fragmenten ervoor kunnen misschien wel een goede hulp zijn om het gedrag tijdens het overleg en de stemming te begrijpen. Bertrand is natuurlijk nerveus als hij daadwerkelijk met opzet op iemand anders heeft gestemd dan zijn hoofdverdachte. Davey begrijpt het niet waarom er zoveel nerveuze mensen zijn, waarschijnlijk omdat er een groter deel averechts heeft geredeneerd dan hij voor beschouwing hield. Annelies heeft is ook zeer nerveus nu ze juist een mooi en emotioneel moment achter de rug met Marzena en heeft zich al de gedachte voor zich gehaald dat het de laatste keer zou kunnen zijn dat zij elkaar in Zuid-Afrika zien, of ze nu averechts gestemd heeft of niet. Marzena gooit haar verdachten op tafel, en zit dus meer in met de groep dan met zichzelf. Het zou me dus straf lijken om in wiestermen volop voor grote miserie te gaan en dan zo in haar kaarten te laten kijken. Maar mentaal voorbereid op haar vertrek was ze in ieder geval wel.

Achter Eline haar gelaatsuitdrukkingen tijdens het overleg lijkt toch diepe verontrusting schuil te gaan, en ik interpreteer dat, en niet zozeer het huilen achteraf dat bijvoorbeeld ook verdriet zou kunnen zijn in plaats van schuldgevoelens, toch wel als een reden om te denken dat zij de raad opvolgde en het rood scherm kreeg. Dit zou als dit waar is trouwens tegen de winkel van het Eline-kamp toch ook tegen die van het Robin-kamp spreken. Of zou ze misschien toch zo een sublieme actrice om zulke heftige angst en verdriet te faken? Lijkt mij straf.

Dat brengt ons dan naadloos bij Hans: blijkbaar heeft het planten van het idee bij Eline toch gewerkt en tijdens het debat speelt hij moraalridder, maar hij is zo ijzig kalm dat niemand gelooft dat hij het rood scherm kon hebben. Stel dat Hans als niet-mol oprecht overtuigd was dat dit de beste tactiek was en hij met de persoon waar hij alles op inzette zichzelf bedoelde, zou het in de eerste plaats al niet verteld hebben, en verder ook niet zo vreselijk ontspannen lijken tijdens het overleg. Als hij als niet-mol Eline averechts wou laten stemmen om zijn eigen testresultaat een plekje hoger te schuiven in de ranglijst, waarom zou hij dan het vreselijk risico nemen om al zijn eieren in één mand te leggen? Als je het zo bekijkt blijft er natuurlijk maar één optie over.

Deze redenering heeft mij dus voor het eerst Hans doen verdenken. Maar natuurlijk zijn er in dit vage stukje talloze verregaande redeneringen en andere verdachten mogelijk (niet in het minst Annelies), en is het goed mogelijk dat er al verschillende van mijn premissen verkeerd zijn. In ieder geval vond ik het een van de beste onderdelen van het seizoen tot nu toe, omdat men creatief is met het format zelf, en het zowel voor de kandidaten als de kijkers tot tactisch nadenken stemt. Als je een andere interpretatie hebt van de feiten waar bijvoorbeeld wel molgedrag van Robin of Eline inpast, hoor ik ze graag