Robin is niet De Mol
Gebruikersavatar

ex-molinator05 mar 2017, 21:19

 3483  Uma
Yvo schreef:Dat van de 'Shona' heb je toch opgezocht, niet 🙂?
Nee, echt waar, ik spreek spreek zelfs een paar woordjes Shona (de standaard zinnetjes en begroetingen) ( ik heb in Zimbabwe gewoond en gewerkt).

Ik kan trouwens ook een paar standaardzinnetjes Ndebele (en kan de 3 clickklanken van Ndebele uitspreken). Heel het zuidelijk Afrikaans gebied geniet mijn voorkeur (qua Afrika) op geschiedkundig (en botanisch) gebied.
Gebruikersavatar

Janneman05 mar 2017, 22:36

 50  Yens
Het spijt me dat ik het met zo een gerichte post moet doen, maar ik wil hier toch even mijn inzicht over kwijt. Voor alle duidelijkheid, dit zijn geen verwijten.
Yvo schreef:Ik denk niet dat dit maar verhaaltjes zijn.
Dit is volgens mij de realiteit. Er is in het verleden ook veel gevochten in Afrika. Het zou dus goed kunnen.
Yvo schreef:Over de roodbruine aarde. Er zijn mogelijk meerdere redenen. Het kan én én zijn. Zowel ijzeroxide en het bloedvergieten.
Denk je nu echt dat er genoeg bloed gevloeid heeft, om het volledige Afrikaanse landschap rood te kleuren?
Als ik het bloed nu even vergelijk met verf en veronderstel dat er 0,1 liter verf nodig is om een oppervlakte van 1 vierkante meter te verven, dan zouden 24,4 miljard mensen volledig leeggebloed moeten zijn om enkel het land Zuid-Afrika een kleurtje te geven. Dit is natuurlijk waanzin. De invloed van het ijzer dat in bloed zit op de bodem is nog veel kleiner dan dat van verf. De kans dat bloedvergiet iets heeft gedaan is dus wel enorm minuscuul.
Yvo schreef:De Shona is een stam in Afrika, zoals er andere stammen zijn zoals de 'Mende' en de 'Temne'.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'groep mensen die op een of andere manier bij elkaar horen'.
Mijn excuses hiervoor, ik dacht dat je bij 'stam' misschien iets begrepen had als een 'boomstam' die voor de kleur zorgt. Wat naar mijn mening toch nog iets geloofwaardiger zou geklonken hebben.
ex-molinator schreef:Rode aarde wordt meestal geassocieerd met aluminium waarvan het hydroxide ook roodkleurig is. Meestal zijn de aluminiumhoudend gronden ook ijzerhoudend en het is het ijzeroxide (roest) dat grotendeels de rode kleur geeft. Merk op dat er 2 oxides van ijzer zijn (afhankelijk van de pH) en dat het ene, geelachtig is, het andere roodachtig.
Aluminiumhydroxide is helemaal niet roodkleurig, maar heeft een witte kleur. Als je dit even had opgezocht ter controle, dan had je het waarschijnlijk gezien.
Er zijn inderdaad meerdere kleuren in de ijzeroxides, nl. zwart, rood en geel, maar de pH is niet wat het verschil hierbij maakt. Het is nog iets ingewikkelder dan dat en heeft te maken met de elektronenconfiguratie van de moleculen. Ik ga het hier voorlopig bij laten, maar als iemand hierin verder geïnteresseerd is, dan mag je me altijd een berichtje nalaten.
Gebruikersavatar

ex-molinator05 mar 2017, 23:00

 3483  Uma
ex-molinator schreef:Rode aarde wordt meestal geassocieerd met aluminium waarvan het hydroxide ook roodkleurig is. Meestal zijn de aluminiumhoudend gronden ook ijzerhoudend en het is het ijzeroxide (roest) dat grotendeels de rode kleur geeft. Merk op dat er 2 oxides van ijzer zijn (afhankelijk van de pH) en dat het ene, geelachtig is, het andere roodachtig.
janne.adams schreef:Aluminiumhydroxide is helemaal niet roodkleurig, maar heeft een witte kleur. Als je dit even had opgezocht ter controle, dan had je het waarschijnlijk gezien.
Er zijn inderdaad meerdere kleuren in de ijzeroxides, nl. zwart, rood en geel, maar de pH is niet wat het verschil hierbij maakt. Het is nog iets ingewikkelder dan dat en heeft te maken met de elektronenconfiguratie van de moleculen. Ik ga het hier voorlopig bij laten, maar als iemand hierin verder geïnteresseerd is, dan mag je me altijd een berichtje nalaten.
Je hebt gelijk wat betreft aluminiumhydroxide (en ook oxide), foutje van mijnertwege te wijten aan onoplettendheid en omdat ik eigenlijk gericht was op ijzer. In ieder geval: mijn prof anorganische heeft zich in zijn graf gekeerd hierdoor.
Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat ijzer en aluminium veelal samen voorkomen en dat het oorzakelijk verband tussen rode gronden en aluminium veelal (verkeerdelijk) gemaakt wordt.

En dat van de pH moet je niet strikt wetenschappelijk beschouwen, maar woordelijk. Er is een rechtstreeks verband tussen de pH van de bodem en welk type ijzeroxide gevormd wordt + de kleur (en ja ik weet het , de aanwezigheid van calcium speelt een rol).

A priori wou ik het niet al te wetenschappelijk maken, en dat heeft soms nadelen mbt de correctheid (zoals gebleken is, mea culpa).
Gebruikersavatar

Yvo06 mar 2017, 11:35

 1111  Uma
janne.adams schreef:Denk je nu echt dat er genoeg bloed gevloeid heeft, om het volledige Afrikaanse landschap rood te kleuren? Als ik het bloed nu even vergelijk met verf en veronderstel dat er 0,1 liter verf nodig is om een oppervlakte van 1 vierkante meter te verven, dan zouden 24,4 miljard mensen volledig leeggebloed moeten zijn om enkel het land Zuid-Afrika een kleurtje te geven
Lol 😂.
ex-molinator schreef:Nee, echt waar, ik spreek spreek zelfs een paar woordjes Shona (de standaard zinnetjes en begroetingen) ( ik heb in Zimbabwe gewoond en gewerkt).

Ik kan trouwens ook een paar standaardzinnetjes Ndebele (en kan de 3 clickklanken van Ndebele uitspreken). Heel het zuidelijk Afrikaans gebied geniet mijn voorkeur (qua Afrika) op geschiedkundig (en botanisch) gebied.
Cool 🙂.