Robin is niet De Mol
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 mar 2017, 10:48

 8153
Bij de loopproef worden de vorderingen op het parcours (dat de vorm heeft van een) H aangeduid in oranje.
Gebruikersavatar

Kobe05 mar 2017, 10:50

 429
chicawah schreef:Bij de loopproef worden de vorderingen op het parcours (dat de vorm heeft van een) H aangeduid in oranje.

Ja oranje, samen met rood een kleur om in het oog te houden.
Gebruikersavatar

sherlock05 mar 2017, 11:28

 216
Zoals al gemeld in een andere topic: de sticker op het busje tijdens de museumproef heeft het opschrift "Laundry Giant" en de letters L & G zijn dus rood gekleurd.

ROBIJN (robijnrood) is een merk van... wasverzachters.
Gebruikersavatar

Holmes05 mar 2017, 14:17

 395
sherlock schreef:Zoals al gemeld in een andere topic: de sticker op het busje tijdens de museumproef heeft het opschrift "Laundry Giant" en de letters L & G zijn dus rood gekleurd.

ROBIJN (robijnrood) is een merk van... wasverzachters.
Het zou me verbazen dat ze voor een tip gebruik maken van een merk en zeker als dat merk geen sponsor is van de reeks...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 mar 2017, 15:00

 8153
In het museum zegt Hans dat Robin en hij op de oranje route zitten.
Gebruikersavatar

Yvo05 mar 2017, 18:41

 1111  Uma
janne.adams schreef:Ik heb even gezocht naar "mol + oranje" en op de wikipediapagina van Mol (dier) stond het volgende; 'Door ijzeroxiden in de bodem kleuren lichtere dieren vaak oranje of geel.'
Nu vind ik niet meteen iets terug dat zegt dat de bodem in Zuid-Afrika veel ijzer bevat, maar het is een feit dat ijzeroxiden de aarde roodachtig kleuren en sommige beelden in de afleveringen tonen toch wel zeer rode aardewegen. Zie bijvoorbeeld de eerste beelden nadat het vliegtuig is opgestegen.
Hoewel Robin zijn veters en polo-logo beide oranje details zijn en in deze richting wijzen, dragen Annelies, Davey en Hans ook vrij veel en opvallendere oranje kledingstukken.
Het is niet alleen door het ijzeroxide dat de aarde in bepaalde gebieden in Afrika rood-bruin is.
https://www.youtube.com/watch?v=b9MKjwtMZ34 2:35. Shona = stam in Afrika.
De clip is van de film Blood Diamond (2006). Voor de duidelijkheid, het speelt zich niet af in Zuid-Afrika, maar in Sierra Leone.
Maar één van de redenen dat de aarde rood-bruin is, is waarschijnlijk dezelfde.
Gebruikersavatar

Janneman05 mar 2017, 18:51

 50  Yens
Yvo schreef:Het is niet alleen door het ijzeroxide dat de aarde in bepaalde gebieden in Afrika rood-bruin is.
https://www.youtube.com/watch?v=b9MKjwtMZ34 2:35. Shona = stam in Afrika.
De clip is van de film Blood Diamond (2006). Voor de duidelijkheid, het speelt zich niet af in Zuid-Afrika, maar in Sierra Leone.
Maar één van de redenen dat de aarde rood-bruin is, is waarschijnlijk dezelfde.
Je weet toch dat ze het hier hebben over een stam als in 'groep mensen die op een of andere manier bij elkaar horen'.
Zij zeiden dat het rode zand is ontstaan door het bloed van slachtoffers die om dit land gevochten hebben. Dit zijn maar verhaaltjes natuurlijk, dit is geen oorzaak van de rode bodem.
Ook even voor de duidelijkheid; juist dit korte stukje zou zich wel afspelen in Zuid-Afrika, zoals te zien is op 0:04.
Gebruikersavatar

Yvo05 mar 2017, 19:57

 1111  Uma
janne.adams schreef:Je weet toch dat ze het hier hebben over een stam als in 'groep mensen die op een of andere manier bij elkaar horen'.
Zij zeiden dat het rode zand is ontstaan door het bloed van slachtoffers die om dit land gevochten hebben. Dit zijn maar verhaaltjes natuurlijk, dit is geen oorzaak van de rode bodem.
Ik denk niet dat dit maar verhaaltjes zijn.
Dit is volgens mij de realiteit. Er is in het verleden ook veel gevochten in Afrika. Het zou dus goed kunnen.
De Shona is een stam in Afrika, zoals er andere stammen zijn zoals de 'Mende' en de 'Temne'.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'groep mensen die op een of andere manier bij elkaar horen'.
janne.adams schreef:Ook even voor de duidelijkheid; juist dit korte stukje zou zich wel afspelen in Zuid-Afrika, zoals te zien is op 0:04.
Dat weet ik, daarom zei ik ook voor de duidelijkheid omdat er in het begin van het clipje 'Zuid-Afrika verschijnt. Maar het grootste gedeelte van de film speelt zich af in Sierra Leone.
Het gaat over de burgeroorlog die daar woekert over de diamandvelden en hoe anderen (RUF-rebellen) het ook op die diamanten gemunt hebben.
Laatst gewijzigd door Yvo op 05 mar 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

ex-molinator05 mar 2017, 20:08

 3483  Uma
Yvo schreef:Het is niet alleen door het ijzeroxide dat de aarde in bepaalde gebieden in Afrika rood-bruin is.
https://www.youtube.com/watch?v=b9MKjwtMZ34 2:35. Shona = stam in Afrika.
De clip is van de film Blood Diamond (2006). Voor de duidelijkheid, het speelt zich niet af in Zuid-Afrika, maar in Sierra Leone.
Maar één van de redenen dat de aarde rood-bruin is, is waarschijnlijk dezelfde.
Rode aarde wordt meestal geassocieerd met aluminium waarvan het hydroxide ook roodkleurig is. Meestal zijn de aluminiumhoudend gronden ook ijzerhoudend en het is het ijzeroxide (roest) dat grotendeels de rode kleur geeft. Merk op dat er 2 oxides van ijzer zijn (afhankelijk van de pH) en dat het ene, geelachtig is, het andere roodachtig.

Shona wordt vermeld, echter er zijn amper Shona in ZA, en al zeker niet in Sierra Leone. De Shona komen eigenlijk vanuit het Noorden en hebben zich gevestigd tussen de Zambezi en de Limpopo (in Zimbabwe dus) . Later zijn ze een beetje terug naar het Noorden gedrukt door de Ndebele toen die zelf naar het Noorden gedrukt werden door de Great Trek.

De geschiedenis van Zuidelijk Afrika is trouwens een van de meest interessante (wellicht een persoonlijke mening) juist omwille van de veelvloed aan invloeden die volksverhuizingen veroorzaakt hebben.
Gebruikersavatar

Yvo05 mar 2017, 20:12

 1111  Uma
ex-molinator schreef:Rode aarde wordt meestal geassocieerd met aluminium waarvan het hydroxide ook roodkleurig is. Meestal zijn de aluminiumhoudend gronden ook ijzerhoudend en het is het ijzeroxide (roest) dat grotendeels de rode kleur geeft. Merk op dat er 2 oxides van ijzer zijn (afhankelijk van de pH) en dat het ene, geelachtig is, het andere roodachtig.

Shona wordt vermeld, echter er zijn amper Shona in ZA, en al zeker niet in Sierra Leone. De Shona komen eigenlijk vanuit het Noorden en hebben zich gevestigd tussen de Zambezi en de Limpopo (in Zimbabwe dus) . Later zijn ze een beetje terug naar het Noorden gedrukt door de Ndebele toen die zelf naar het Noorden gedrukt werden door de Great Trek.

De geschiedenis van Zuidelijk Afrika is trouwens een van de meest interessante (wellicht een persoonlijke mening) juist omwille van de veelvloed aan invloeden die volksverhuizingen veroorzaakt hebben.
Leuk dat je dit allemaal opzoekt ex-molinator. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat er een stukje van de film zich ook in Zimbabwe afspeelde. Maar ik kan me vergissen.

Over de roodbruine aarde. Er zijn mogelijk meerdere redenen. Het kan én én zijn. Zowel ijzeroxide en het bloedvergieten.
Gebruikersavatar

ex-molinator05 mar 2017, 20:20

 3483  Uma
Yvo schreef:Leuk dat je dit allemaal opzoekt ex-molinator. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat er een stukje van de film zich ook in Zimbabwe afspeelde. Maar ik kan me vergissen.

Over de roodbruine aarde. Er zijn mogelijk meerdere redenen. Het kan én én zijn. Zowel ijzeroxide en het bloedvergieten.
Wie zegt dat ik dit opgezocht heb? 😉
Ja, de film alludeert ook op de "blood diamonds" van Zimbabwe; merk op dat blood hier verwijst naar de parktijken waardoor bloedvergieten een feit was, en niet naar de kleur van de grond.
Het bloedvergieten kan de aarde wel tijdelijk rood doen kleuren maar de hoeveelheid ijzer is onvoldoende om een blijvend effect te hebben. Dat rood kleuren van de aarde door het bloedverlies is een een mooi verhaal waarmee een "mythe" gecreëerd is en het past mooi als uitleg van de kleuren van de nationale vlag.
Gebruikersavatar

Yvo05 mar 2017, 21:10

 1111  Uma
ex-molinator schreef:Wie zegt dat ik dit opgezocht heb? 😉
Ja, de film alludeert ook op de "blood diamonds" van Zimbabwe; merk op dat blood hier verwijst naar de parktijken waardoor bloedvergieten een feit was, en niet naar de kleur van de grond.
Dat van de 'Shona' heb je toch opgezocht, niet 🙂? De rest neem ik aan dat je wel weet, dat van ijzeroxide wist ik trouwens ook.

De film gaat eigenlijk over bloeddiamanten in Sierra Leone, één van de armste landen ter wereld.
Deze film hoort bij mijn favorieten. Als ik een film moest kiezen die ik de beste vond van die ik al heb gezien, zou deze zeker in aanmerking komen.
Dicaprio is ook mijn favoriete acteur.