Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

SiMol29 mar 2021, 12:20

 264
Als je achteraan loopt en te traag bent, kan de rest nog op tijd komen, dus veel bereik je er niet mee.
@chicawah.janssen, ben ik niet akkoord mee.
De groep zal sowieso wel even wachten en niet zomaar iemand achterlaten.
En als het dan echt te traag wordt, is er al tijd verloren en is de groep meer gestresseerd.

Dus vertragen heeft wel degelijk een negatieve invloed op het slagen van de proef.
Lennart kan bij deze proef wel mollen, door wat vragen druiven op te halen.
Moest door trager druiven op te halen zijn.
Sorry voor het typefoutje.
Gebruikersavatar

Jansen29 mar 2021, 12:41

 3423  Yens
chicawah.janssen schreef: 29 mar 2021, 12:10 Maar geen 12 liter sap = geen glazen, dus dat zijn 4 glazen die al zeker de eindmeet niet bereiken. 😉

Zelfs 6 glazen (Noah, Samina en Lennart) 😉.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen29 mar 2021, 13:16

 8153
Ah ja! Ik was Lennart efkes uit het oog verloren. 🙈
Gebruikersavatar

SiMol29 mar 2021, 13:16

 264
@Jansen , @chicawah.janssen
Bij mijn weten was het niet alles of niets maar kregen ze om de 2 liter een glas.

Dus stel dat ze 10 liter hadden verzameld, ging er 1 iemand met een glas minder moeten vertrekken, 5 glazen in totaal.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen29 mar 2021, 13:50

 8153
@SiMol Ik moet het nog eens opnieuw bekijken. Ik denk dat je gelijk hebt.
Gebruikersavatar

Yvo29 mar 2021, 14:50

 1111  Uma
sdz1992 schreef: 29 mar 2021, 12:01 Ik vond Sven hier eigenlijk zich als de perfecte mol gedragen. Zelf de "ideale" kandidaat spelen, maar zo de rest wel opjagen (zowel obers die meewaren, als de druivenstampers). Dat hij dan met zijn twee glazen perfect aankomt, maakt hem meteen de minst verdachte kandidaat voor de anderen. Ideaal molscenario in mijn ogen. En ik denk dat hij daar dan graag die paar honderd euro die hij opbrengt voor de groepspot voor overheeft.
Maar ze zijn wel binnen de tijd aangekomen en hebben dus geld verdiend. En dat is toch mede dankzij Sven die er de pas inzet.
En dan ook nog eens zijn twee glazen op stabiele en elegante wijze vol genoeg houden. Als mol wil je toch dat het allemaal anders afloopt.
Gebruikersavatar

BeaVer29 mar 2021, 20:25

 1293  Uma
Inderdaad. Als Sven de mol was, zou hij Dami gevolgd hebben en trager zijn gegaan. Dan mocht hij nog 2 volle glazen hebben, de opdracht zou mislukt zijn en kon hij Dami de schuld geven dat het te traag ging.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen29 mar 2021, 20:46

 8153
Ik vraag mij af hoeveel mensen Sven verdenken. Kunnen er toch niet echt veel zijn denk ik.
=> Sven is de mol :mrgreen:
Gebruikersavatar

Bakkieryer29 mar 2021, 21:37

 183  Sven
isabelle.DS schreef: 28 mar 2021, 22:04 Mochten ze hun glazen niet vasthouden? Want dacht niet dat dat gezegd was dat dat verboden is. Want anders zou ik gewoon mijn glazen met duim en wijsvinger vastnemen.
Op dat parcours ??? De glazen vastnemen ga je immers moeten doen met je vrije hand want de hand met de plateau kan je daar onmogelijk voor gebruiken, zeker omdat je glazen centraal op je plateau moeten staan om de schaal in evenwicht te houden. En dan kom je aan die ladder, of aan die via ferrata, of moet je gewoon je evenwicht houden op die steile bergwand. Dat gaat echt niet lukken hoor...
Gebruikersavatar

Bakkieryer29 mar 2021, 23:47

 183  Sven
SiMol schreef: 28 mar 2021, 22:54


Als je als Mol in zulke proef de kans laat liggen om (minstens ) 400€ weg te nemen, ben je echt niet goed bezig. Want zeg nu zelf, in welke proef heb je ooit dé kans om zo aanvaardbaar te mollen als in deze ?

En zijn glazen intact houden ? Ik denk dat de proef voor de Mol zo onberekenbaar is dat hij / zij voor meer zekerheid gaat kiezen. En waar zit die zekerheid ? In de proeven onderweg natuurlijk. Zeker in de proefproef zit potentieel, maar tegelijk ook gevaar. Want rood en wit kan bijna iedereen uit elkaar houden, rosé is wat lastiger maar de ervaren wijndrinkers Philip en Jasmien kunnen zich niet permitteren om hier de mist in te gaan. Met de 3 witte wijnen is het een stuk moeilijker alhoewel ikzelf de Gewurzstraminer er zo zou uithalen omdat die een héle specifieke smaak heeft, maar die weinig bekend is bij de ruime bevolking wegens meestal zeer beperkte aanplanting.
Als je dan als Mol er in slaagt om 1 vraag te missen sleep je al direct 600€ in de wacht. Als je dan je glas ook nog eens per ongeluk opzettelijk laat vallen worden dat er 800... Da's het dubbele van de schade die een startwandelaar zou kunnen aanrichten...

Hetzelfde geldt min of meer voor de moststampers : Als ze er in slagen van weinig most te produceren gaan er minder glazen mee naar het kabelbaantje (dat trouwens een echte toeristische attractie is ! ). Maar mollen is hier moeilijker omdat het hier om 1 glas / 2L gaat en je al 6L moet verliezen om een zelfde resultaat neer te zetten als de proevers. Daar komt nog bij dat de stampers een flinke hoeveelheid druiven gratis krijgen, Lennart ( mocht hij de Mol zijn ) nog een 2de stevige portie aanbrengt die de 3de kleinere portie eigenlijk quasi overbodig maakt... En de proef lukt, deze 3 brengen dan ook de meeste glazen ( 4 tegen 3 voor de starters en 1 voor de proevers ) naar het klooster van Stuben.
Gebruikersavatar

SiMol30 mar 2021, 00:04

 264
@Bakkieryer

Ik ga akkoord dat de beste positie voor de mol bij het proeven is, maar vergeet niet dat de mol zich niet altijd in de juiste positie kan wringen.

Het is vrij duidelijk dat Jasmien graag wijn dringt en deze proef echt wil doen. Denk dat het voor de medekandidaten ook wel al duidelijk was voor deze proef dat ze graag een glaasje drinkt. Kan natuurlijk ook zijn dat ze dit met voorbedachte rade zo heeft laten overkomen in de groep. Philip is volgens mij ook wel een bon-vivant en lijkt me tijdens de proef ook wel over te komen als een wijnkenner, dus dan is het ook logisch dat hij hier wordt geplaatst door de groep. En Kevin, die ligt eruit, dus zal ook gewoon graag proeven 😛

Ik wou maar aangeven in mijn vorige post, dat de mol overal wel gelegenheden krijgt om te mollen. Bij deze proef.

Daarnaast laat je het lijken dat je makkelijk de deelproeven (het proeven en het sap stampen) kan doen mislukken. Lijkt me niet evident dit te doen, al zeker niet onverdacht dit te doen. Bij het proeven moet je twee kandidaten overtuigen. Bij het stampen staat er iemand anders pal op te kijken, dus zou ook wel erg opvallen. Enkel Lennart kan bewust wat trager druiven ophalen, al mag het ook niet overdreven traag worden.

Dus om nu te stellen dat je als mol bewust €400 laat liggen als je niet voor één van de deelproeven gaat zou ik niet zeggen. Dat je de kans laat liggen misschien wel, maar het is altijd een afweging tegenover hoe makkelijk en hoe onopvallend het te mollen is en of je de groep kan overtuigen om een bepaald deel van een proef te doen, zonder dat het opvalt.

Dus ik blijf erbij dat in deze manier het minst opvallend te molen is onderweg, proberen buiten tijd te komen door de groep te vertragen.
Nu hadden ze zelf niet veel tijd over en hat was duidelijk dat Sven wel zorgde voor een stevig tempo.
Dus misschien heeft Sven de mol hier wel een hak gezet.
Gebruikersavatar

Polle de Molle30 mar 2021, 00:30

 135  Bert
Is het woord "brigade" zoals de topic titel is wat in de aflevering effectief wordt gezegd?

Vind het wat toevallig dat er veel oorlog referenties in deze aflevering zitten ("good morning Vietnam", major tom, oorlogbunker, oorlog uitbeelden...) en vroeg me af of het woord brigade in deze aflevering voorkwam?

Voor mij persoonlijk niet zozeer een opdracht om te zoeken waar de mol zou saboteren, maar eerder een mogelijkheid om te zien wie er een kandidaat is.

Van Dami en Kevin weten we het resultaat.
Kevin zat de hele tijd fout bij het wijnproeven en werd voor de finale keuze altijd gestuurd door Philip en Jasmien. Philip bracht ervoor al 1000 euro op door als beginneling maar één fout te maken bij zijn piano stukje, alsook heeft hij het meest geld opgebracht in afl 1 + Jasmien was zeer enthousiast met haar antwoorden en kon tijdens de karaoke met Dami (waarvan we weten dat ze de mol niet was) het meeste woorden raden.

Noah (de 1 kans op 10 dat hij de mol zelfs kan zijn) & Samina gaan er vollen bak voor. Kan ook niet anders en als Mol de opdracht waar je het minst wilt staan. Hier MOET je je inspannen want je staat pal bij een andere kandidaat. Er is niet veel te mollen tijdens dezez opdracht, maar daar staan was echt de plaats met 0 mogelijkheden om te mollen.

Philip, Jasmien, Noah en Samina worden door deze opdracht en met voorgaande geschiedenis al minder verdacht op mijn lijstje.

Lennart kon inderdaad wat mollen, ideale gelegenheid om apart te gaan met de crew. De stampers hangen ook af van jouw tempo en dan om verdacht toe te komen met nét niet genoeg wijn, dat is wat verdacht.
Sven wou wel een zeer gedreven tempo ophouden (misschien om de laatste groep zo weinig mogelijk tijd te geven en andere mensen meer kansen te geven om hun glazen om te stoten?)
Annelotte laat wel zeer snel haar glazen vallen, mss als mol niet de ideale positie kunnen kiezen en besloot mss om er gewoon vlug komaf mee te maken door als laatste in de rij te lopen?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10