foxhunter schreef: ↑27 apr 2021, 12:33
@Lodewijk
Bij de landing zegt Philip flaps to 15 en speed to 15. Speed to 15?!!
Lijkt me niet kloppen.
15 zal toch 15 kps zijn en de landingssnelheid zal toch gauw 100 kps moeten zijn?
Wat hij zegt is volledig correct: als je flaps selecteert, vertraag je naar de flap 15 speed. Die snelheid is variabel (afhankelijk van het gewicht, hoe zwaarder hoe hoger) en komt overeen met een snelheid in KTS (knots=Knopen).
(Bron Wikipedia)
Op de foto hier zie je een PFD (Primary Flight Display) van de 737 waarop veel van onze info staat. Links staat onze speedtape. In dit voorbeeld vliegen we aan 175 knopen (324 km/h). Je ziet er vlak naast een paars/roze “bug” waarin een “10” staat (bovenaan in het paars/roze staat ook 175, de geselecteerde snelheid). Die groene “10” is de flap manoeuvring speed voor flaps 10. Wij hebben flaps 1/2/5/10/15/25/30/40. Dat komt overeen met de graden van de hoek waarin ze uitkomen, elk van deze flap settings hebben dan ook een snelheid: hoe meer flaps je zet, hoe trager je kan vliegen, maar nooit onder de flaps manoeuvring speed van de overeenkomende flap.
Philip vroeg dus flap 15 en speed 15, daarbij moesten Lennart en Jasmien Flaps 15 selecteren en vertragen naar speed 15 die ze dan in het groen zouden zien staan op de PFD
Je ziet hier trouwens ook VREF 30/152 staan. Dat betekent dat de “final approach speed” (snelheid om te landen) 152 knopen (281 km/h) is met flaps 30