@foxhunter Speed 15 is niet VREF+15, speed 15 komt overeen met de groene 15 op de airspeed indicator als flap 15 geselecteerd is. Zie vorige post, daarin is het voorbeeld wel flap 10 en de groene speed 10 bij gebrek aan een foto met flap 15 (elke flap heeft een overeenkomstige manoeuvring speed: flap 1, speed 1; flap 5, speed 5; flap 10; speed 10; flap 15, speed 15,…)
Mocht je het willen weten: de flap 15 speed is VREF40+20. VREF selecteer je in de approach page in de FMC. VREF40 in dit geval zou ongeveer 135kts geweest zijn (natte vingerwerk). VREF30 (als je met flaps 30 wilt landen en niet met flaps 40) is ongeveer 7 kts sneller dan vref40. VREF40 hangt af van het gewicht van het toestel: hoe zwaarder, hoe hoger VREF40 ligt
Die paarse bug is de snelheidsbug. Die moet door de piloten zelf aangepast worden via de MCP (centrale paneel in het midden van de cockpit. Vaak gerefereerd als “the autopilot”. MCP staat echter voor Mode Control Panel). De paarse bug kan niet boven de maximum snelheid worden gezet dus vandaar dat ie hier op 162 staat: de maximum snelheid voor flap 40 (die rode “barberpole” toont de maximum snelheid aan). In de foto die jij post is flap 40 geselecteerd en daalt de snelheid enorm
VREF zijn ze vergeten te selecteren, anders zou er een groene “REF” staan op de speedtape.
De landing gear lever is de grote uitstekende “stok” met een wieltje aan links van Jasmien haar instrumenten. Die moet manueel geselecteerd worden in de up positie (en later off) om de gear in te trekken. Idem om die te laten zakken: de landing gear lever moet manueel in down gezet worden
Ik ben blij eigenlijk dat ze “redelijk” geweest zijn met de failures en ze ze gereset hebben na de oefening. Het was zo al moeilijk genoeg, laat staan dat je na de engine fire nog op 1 motor verder naar Brussel moet