Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Davy07 feb 2017, 20:37

Site Admin  1167  Uma
De Mol heeft maar één opdracht, en dat is er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de groepspot belandt.
In de gaten houden hoeveel elke kandidaat bijdraagt aan de pot is dus belangrijk om de saboteur in de groep te ontmaskeren.

Op deze pagina houden we opnieuw een overzicht bij:
➡️ http://wieisdemol.be/theorie/followthemoney.php

Benieuwd naar jullie eigen interpretaties ... je kan ze hieronder kwijt 🙂
Gebruikersavatar

Osquae07 feb 2017, 20:59

 12
Kan je er ook geen rij onder zetten met hoeveel geld ze de man mislopen hebben?
Gebruikersavatar

frank.troch07 feb 2017, 23:43

 253  Yens
Hallo allemaal,

In navolging van vorig jaar ga ik elke week, als uitbreiding op het schema dat hier op de homepage verschijnt, een “volg het geld” theorie bijhouden. Ik doe dit op verschillende manieren om een zo genuanceerd beeld te bekomen. Vorig jaar kon op deze manier al snel ontdekt worden dat Gilles op alle vlakken het meeste geld verloor en ook heel vaak aanwezig was wanneer er geld verloren werd. Benieuwd of het dit jaar ook zo gaat zijn, en of ik dan zelf uit mijn tunnelvisie ga geraken (ja, ik zit er al in vrees ik *kijkt met een dubbel gevoel naar zijn avatar*).

Graag wil ik er bijzetten, net als vorig jaar, dat geld op vele verschillende manieren te volgen is en dat de mol zodanig kan mollen dat wij absoluut niet weten of hij/zij nu echt geld wou verliezen of niet. Er mag zeker en vast discussie zijn over de hieronder gehanteerde verdeling, maar hou het aub wel correct en beleefd, dan kunnen we allemaal elkaars mening respecteren en komen we het verste in onze mollenspeurtocht !

In het overzicht hier op de site zien jullie het effectief gewonnen geld op individuele basis. Zelf vind ik wel dat elk lopersduo 1.000 EUR heeft binnengebracht omdat ze allemaal aan een soortgelijke snelheid gelopen hebben (ik heb deze berekend op basis van de info die we kregen in de aftellers, zal ik nog elders in het forum posten) en er volgens mij dus niet echt gemold is geweest daar. Betreffende het vallen naar beneden vind ik dat de verdubbeling van de 2.500 EUR toe te schrijven is aan Marzena en Robin, omdat zij als laatste deze verdubbeling in handen hadden toen er nog niemand afgehaakt was. Ik zou het effectief gewonnen geld dus als volgt verdelen (zoals gezegd is dit subjectief, vandaar meerdere werkwijzen):

Annelies: 500 EUR (gevallen)
Bertrand: 1.500 EUR (gelopen + gevallen)
Bouba: 1.500 EUR (gelopen + gevallen)
Davey: 500 EUR (gevallen)
Eline: 500 EUR (gevallen)
Hans: 0 EUR
Jessica: 500 EUR (gevallen)
Jolien: 1.500 EUR (gelopen + gevallen)
Marzena: 4.000 EUR (gelopen + gevallen + verdubbeld)
Robin: 4.000 EUR (gelopen + gevallen + verdubbeld)
Sam: 1.500 EUR (gelopen + gevallen)

In een eerste stap ga ik dan eerst even kijken naar het geld dat effectief verloren is, op individuele basis:
Annelies: - 1.000 EUR (mislukte proef)
Bertrand: 0 EUR
Bouba: 0 EUR
Davey: - 6.000 EUR (gedrukt + mislukte proef)
Eline: - 6.000 EUR (gedrukt + mislukte proef)
Hans: 0 EUR
Jessica: - 1.000 EUR (mislukte proef)
Jolien: - 5.000 EUR (gedrukt)
Marzena: - 5.000 EUR (gedrukt)
Robin: - 5.000 EUR (gedrukt)
Sam: - 5.000 EUR (gedrukt)

In een tweede stap ga ik dan kijken wie op individuele basis invloed heeft als er:

1. geld effectief gewonnen wordt door het individu
2. geld virtueel gewonnen wordt door het individu (maar daarna terug verloren)
3. geld effectief verloren wordt door het individu
4. geld virtueel verloren wordt door het individu (niet gehaald / gemist)

Hier worden dus de winst en verlies per kandidaat bekeken en worden groepswinsten ook verdeeld over het aantal kandidaten die het bereikt hebben als dit opportuun is, maar wordt ook rekening gehouden met de virtuele component (in deze aflevering speelt dat nog niet zo’n grote rol, maar in de toekomst gaat dit wel belangrijk worden). Dan krijg je volgende totaal uitkomst (op individuele basis):

Annelies: + 250 EUR

* Een voorbeeldje hoe mijn berekening werkt in deze fase: Zij drukt niet, dus wint virtueel 5.000/5 = 1.000 EUR (5 kandidaten drukken niet) + verliest 1.000/2 = 500 EUR door mislukte proef + verliest virtueel 3.000/4 = 750 EUR omdat ze niet meeloopt door mislukte proef + ze valt van stoel dus wint 500/2 = 250 EUR + wint nog eens 500/2 = 250 EUR virtueel omdat ze virtueel al verdubbeld is aangezien ze niet faalt *

Bertrand: + 2.000 EUR
Bouba: + 2.000 EUR
Davey: - 1.583,33 EUR
Eline: - 1.583,33 EUR
Hans: + 1.000 EUR
Jessica: + 250 EUR
Jolien: + 166,67 EUR
Marzena: + 166,67 EUR
Robin: + 166,67 EUR
Sam: + 166,67 EUR

Dit kan je dan weer verder nuanceren (om een zo breed mogelijk beeld te krijgen, omdat sabotage ook achterliggend kan gebeuren) door het op groepsniveau te bekijken voor opdrachten waar dit mogelijk is (tenzij de som duidelijk door een invdividu verloren wordt), en de totaalsommen voor elke speler die aanwezig is bij een proef waar geld virtueel of echt, gewonnen of verloren wordt. Voor mezelf is dit het meest betrouwbare schema om het geld te volgen, omdat hier de meeste nuances in vervat zitten en dan kom ik op volgend overzicht:

Annelies: + 4.000 EUR

* Een voorbeeldje hoe mijn berekening werkt in deze fase: Zij drukt niet, dus het is niet door haar dat de groep 5.000 EUR verliest, dus dit bedrag neem ik niet mee. Ze faalt wel in de opdracht, dus er wordt door haar 1.000 EUR verloren. Ze loopt niet mee, dus deelt niet in de winst van 3.000 EUR, dus dit bedrag neem ik niet mee. En ze valt, waardoor ze mee 5.000 EUR voor de groep verdient *

Bertrand: + 8.000 EUR
Bouba: + 8.000 EUR
Davey: - 1.000 EUR
Eline: - 1.000 EUR
Hans: 0 EUR
Jessica: + 4.000 EUR
Jolien: + 3.000 EUR
Marzena: + 3.000 EUR
Robin: + 3.000 EUR
Sam: + 3.000 EUR

Sorry voor de lange post, maar hopelijk is mijn werkwijze nu duidelijk en kunnen jullie elke week een update verwachten 😉
Gebruikersavatar

yevo08 feb 2017, 02:43

 281  Uma
frank.troch schreef:Hallo allemaal,

In navolging van vorig jaar ga ik elke week...

Mooie analyse Frank! Denk je dat de individuele methode het beste werkt om de mol te ontmaskeren of de groepsmethode?
Gebruikersavatar

frank.troch08 feb 2017, 08:09

 253  Yens
Na een aflevering of drie, vier zou er normaalgezien in elke methode een bepaald patroon moeten zijn, dus de beste manier is altijd om ze allemaal te bekijken en te vergelijken 🙂
Gebruikersavatar

frank.troch08 feb 2017, 22:23

 253  Yens
Straf dat hier zo weinig reactie/discussie op komt. Ofwel is iedereen akkoord met mijn berekeningswijze 😎 Ofwel leest niemand mijn pijnlijk lange post 😂 ik gok het tweede? :twisted: zou graag weten hoe anderen het geld van opdrachten verdelen. Levert altijd leuke en vooral nuttige en leerrijke discussies op!
Gebruikersavatar

masterveecee08 feb 2017, 22:27

 3547  Sven
Na de eerste aflevering kunde niet teveel verkeerd zijn e 😉
Gebruikersavatar

frank.troch08 feb 2017, 23:03

 253  Yens
Tgoh, toch over het verdelen van bedragen over individuen. Toeschrijven van fouten aan een persoon. Ik verdeel het gelijkmatig over de duos, maar bvb de kettingproef kan je bolledig toeschrijven omdat eline eruit is. De winst van de loopproef schrijven sommigen mss meer toe aan bouba en robin omdat zij het hardste gelopen hebben, anneelies viel dus liet zo ook haar proef,mislukken, mss mpet die -1000 eur op haar naam, etc... dat zijn de discussies die ik zoek om zoveel mogelijk visies te verzamelen 😃
Gebruikersavatar

masterveecee08 feb 2017, 23:13

 3547  Sven
doe maar zoals vorig jaar, dat was allesins in orde 😉
Gebruikersavatar

kim.baudart08 feb 2017, 23:55

 138
Ik hou persoonlijk de drukproef volledig buiten beschouwing, aangezien ik ervan uitga dat hier eigenlijk gewoon niets te winnen viel. De kandidaten zijn zo gescreend en geselecteerd dat de productie gewoon zeker is dat er genoeg mensen zijn die hard genoeg voor het spel gaan dat ze drukken. Of de Mol dus wel of niet drukt maakt voor het geld echt niet uit, enkel voor zijn persoonlijke profilering (overkomen als iemand die voor zichzelf of voor de groep gaat).

Verder vind ik het toeschrijven van het mislukken van een proef aan een persoon die eraan deelnam, gevaarlijk omdat je weet dat er gemonteerd wordt en dus bepaalde dingen veel meer in de verf gezet worden dan andere. Dat kan dus eigenlijk alleen als het echt over een individuele prestatie gaat (zoals bijvoorbeeld het zich laten vallen). In alle andere gevallen zou ik inderdaad gewoon steeds uitgaan van een gedeelde verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar

frank.troch09 feb 2017, 09:25

 253  Yens
Dag Kim, klopt wat je zegt! Vandaar dat er ook op verschillende manieren gekeken wordt naar het geld, zowel op individuele basis als op groepsbasis. En vandaar dat het ook belangrijk is dat we over de exacte verdeling discussiëren 😉 Kunnen we enkel maar uit leren!

Bij de individuele berekening wordt het volledige gewonnen/verloren bedrag toegeschreven aan iedereen die aanwezig was bij die proef.

In het tweede overzicht, wanneer er ook met het virtuele aspect wordt rekening gehouden, dan worden de bedragen gedeeld door het aantal deelnemers die voor de effectieve en virtuele winst/verlies gezorgd hebben.

Als laatste worden dan beide bovenstaande manieren gecombineerd, zodat naar de groep gekeken wordt, waarbij totale bedragen, effectief en virtueel, in rekening genomen worden. Op die manier zie je dus hoe vaak iemand wel/niet aanwezig is als er geld gewonnen/verloren wordt.

Zou je nog een andere verdeling aanbevelen? Of bedragen anders verdelen?
Gebruikersavatar

Nonline12 feb 2017, 11:06

Molerator  6547  Uma
Oh, dit is echt mooi gedaan, Frank!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12