Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Jeroen7908 feb 2016, 22:37

 1
"Wat is het type onderneming dat jij door je raam ziet".
(juiste antwoord is PVBA)
Issabel (de mol) wil liegen, en zegt dat ze het niet weet.
Thibault, die al lang beweert te weten wie de mol is, zegt: "ik passeer daar elke dag, is het niet NV?"
Issabel antwoordt snel bevestigend dat het inderdaad NV is.
Pas daarna beseft ze dat ze daardoor kan ontmaskerd worden door Thibault (hij heeft nu door dat ze een vals spel speelt, want ze trapt in zijn opgezette leugen).
Ze herpakt zich en oppert "dat het ook BVBA kan zijn..."
Waarom zou Thibault, als nee-stemmer tegen de terugkeer van Ruth, de anderen helpen met juiste antwoorden? Tenzij om zijn verdachte in de val te laten lopen - wat hem wel gelukt is!

Issabel is de mol! En ze heeft zich in de val laten lopen door Thibault, die nu weet dat zijn verdachte inderdaad de mol is!
Gebruikersavatar

nite09 feb 2016, 16:19

 110
Ik zag het eerder zo:

Thibaud zegt met zekerheid: "Tis NV ik passeer daar elke dag". Issabel lijkt mee te gaan met de zelfzekerheid van Thibaud en het antwoord NV wordt doorgegeven. Iets later ziet ge Issabel twijfelen en ze heeft wel reden om te twijfelen want Thibaud was ertegen om Ruth terug te halen dus waarom zou hij haar dan het juiste antwoord geven? Ze verandert haar antwoord dan naar BVBA, das ook fout. Maar als ge zelf het antwoord niet weet, en ge hebt een sterk vermoeden dat Thibaud u wilt saboteren, dan is BVBA een goede gok. En daarom neig ik te geloven dat ze hier de mol niet is.

Moest ze echt de mol geweest zijn, dan zou ze Thibauds sabotageactie wel doorzien hebben en mooi gezwegen hebben.
Alternatief: ze is de mol maar ze gelooft dat Tibaud het juiste antwoord weet en Ruth toch wil helpen in tegenstelling tot wat hij 2sec eerder zei. Dat lijkt mij niet logisch.

Bovendien, stel dat het wel een val van Thibaud was. Wat zou hij dan meer kunnen weten door een val op te zetten? Als Issabel gewoon volhoudt dat ze het niet weet, dan is dat perfect geloofwaardig. Dat ze Thibaud dan volgt, dan is dat omdat ze hem vertrouwt en niet omdat ze de mol is. Ik geloof ook dat Issabel gewoon echt niet wist wat er op dat gebouw stond.

Moest het echt een val zijn geweest van Thibaud en Thibaud weet dat het niet NV is maar PVBA, dan snap ik ook niet hoe Issabel zich minder verdacht zou kunnen maken door het ene foute antwoord te veranderen naar een ander fout antwoord. Dan vestigt ge toch nog meer de aandacht op u?
Gebruikersavatar

Molière09 feb 2016, 17:03

 92
Thibaud was absoluut tegen terugkeer van Ruth, en zag, toen hij vaststelde dat Issabel niet wist dat er PVBA op stond (ook wel een instinker die de makers erin hebben gestopt trouwens, aangezien het al sinds 1987 BVBA is), zijn kans schoon om een verkeerd antwoord te geven en zo de kans op terugkeer van Ruth nog wat minder mogelijk te maken. Issabel had dat door, en koos toen logischerwijze voor BVBA, meest voorkomende vennootschapsvorm in België. Helaas trapte ze daarbij ze in die instinker...
Gebruikersavatar

djennix09 feb 2016, 17:09

 51
Ik vond het ook eerder verdacht van Thibault. Hij helpt de vraag mee oplossen terwijl hij eigenlijk niet wil dat Ruth terug in de groep komt.
Ik woon zelf op een appartement met zicht op verschillende winkels en uithangborden, en het viel me op hoe weinig details ik zelf kon opnoemen 😛 . Het lijkt me niet zo onlogisch dat Issa niet meteen een correct antwoord kon voorschotelen.
Bovendien is PVBA niet meteen de meest voorkomende bedrijfsvorm.

Mijn theorie: ik denk (nog) niet dat Issa de mol is, en ik geloof ook niet dat Thibault de mol is. Ofwel was Thibault zeker van zijn stuk en heeft hij een vergissing gemaakt (want hij leek toch zeer zelfzeker), ofwel wou hij absoluut niet dat Ruth terugkeerde en legde hij daarom de woorden bij Issa in de mond.
Gebruikersavatar

nite10 feb 2016, 09:11

 110
Alternatieve theorie: Issabel is de mol en ze weet het antwoord wel. Ze doet alsof ze het niet weet en gaat gewillig mee met de sabotageactie van Thibaud en gaat voor NV wetende dat het fout is. Maar doordat iemand, ik denk Gilles, al een vraag juist beantwoorde viel er al een nummerplaat met de letter N weg. Ze ziet haar kans schoon om nog eens extra te saboteren door nog eens een fout antwoord te geven en de nummerplaat met letter B te doen wegvallen.
Gebruikersavatar

deneddy10 feb 2016, 09:23

 22
Door bvba te zeggen ipv pvba meldt Issabel via de portofoon om Ruth de enige nummerplaat met "b" en correcte "GBL-315" te verwijderen waardoor Ruth er zeker uit ligt.
Gebruikersavatar

geertn44410 feb 2016, 13:07

 236
[quote="Molière"]Thibaud was absoluut tegen terugkeer van Ruth, en zag, toen hij vaststelde dat Issabel niet wist dat er PVBA op stond (ook wel een instinker die de makers erin hebben gestopt trouwens, aangezien het al sinds 1987 BVBA is), zijn kans schoon om een verkeerd antwoord te geven en zo de kans op terugkeer van Ruth nog wat minder mogelijk te maken. Issabel had dat door, en koos toen logischerwijze voor BVBA, meest voorkomende vennootschapsvorm in België. Helaas trapte ze daarbij ze in die instinker...[/quote

Deze redenering houdt helemaal geen steek. Er is geen "verkeerd" antwoord op de vraag, bij "NV" valt er een nummerplaat af met "n" , bij "PVBA" valt er ook een nummerplaat af met "p". Dus de kans op terugkeer van Ruth is hetzelfde. Als Thibaut ECHT tegen de terugkeer van Ruth was EN als Thibaut de mol is (en dus de vragen kent), dan had hij beter zelf "het is een BVBA" gezegd en gehoopt dat Issa hem zou volgen, want misschien heb je dat nog niet door maar "BVBA" was het kritieke antwoord, daardoor viel de nummerplaat van Ruth af en zou ze ZEKER nooit terugkeren.
Gebruikersavatar

geertn44410 feb 2016, 13:16

 236
nite schreef:Alternatieve theorie: Issabel is de mol en ze weet het antwoord wel. Ze doet alsof ze het niet weet en gaat gewillig mee met de sabotageactie van Thibaud en gaat voor NV wetende dat het fout is. Maar doordat iemand, ik denk Gilles, al een vraag juist beantwoorde viel er al een nummerplaat met de letter N weg. Ze ziet haar kans schoon om nog eens extra te saboteren door nog eens een fout antwoord te geven en de nummerplaat met letter B te doen wegvallen.
Houd geen steek. Als Issabel de mol was, dan zou ze gewoon zeggen tegen Thibaud, "neen, het is een BVBA ik ben er zeker van. En ik kijk elke dag op die toren , dus wie zal het hier het beste weten ? Jij of ik ?". Het zou nooit verdacht geweest zijn, want de andere kandidaten weten toch niet dat BVBA een kritiek antwoord is en dat hierdoor Ruth definitief afvalt. Perfect te saboteren, zonder enige mogelijke verdenking.
En ten tweede, Gilles antwoordt na Issabele. Per ongeluk (?) geeft die ook een antwoord met 'n', waardoor de nummerplaat met 'n' afvalt. Nu beseft Issabel, dat hij 'nv' antwoord niks extra heeft opgeleverd, dus daarom suggereert ze aan Ruth dat het misschien ook BVBA zou kunnen zijn, waardoor Ruth een extra nummerplaat kan elimineren (remember Issabel zit in het ja kamp, dus ze probeert zoveel mogelijk nummerplaten te elimineren, weet zij veel dat BVBA het worst-case scenario is....)
Gebruikersavatar

geertn44410 feb 2016, 13:36

 236
Weet je wat mijn mening is over heel die "nv" "bvba" affaire ? Dit is een meesterwerk in "reverse psychology", zoek maar eens op: het tegenovergestelde zeggen van wat je wil en hopen dat door de koppigheid van de andere, hij/zij uiteindelijk toch doet wat jij wil en dit zonder dat je verdacht wordt.
1) De twee meest courante antwoorden op die vraag is "nv "of "bvba", "pvba" dat zou niemand antwoorden daar is iedereen het over eens
2) Als Thibaut (als mol) "bvba" gesuggereerd zou hebben, dan zou hij voor ALLE kijkers door de mand gevallen zijn. Want zowel hij als wij, weten dat BVBA het kritieke antwoord is (de andere spelers weten dit niet). Dat zou de pret bederven, en dat kan dus niet.
3) Thibaut heeft eigenlijk helemaal niks te zoeken in de antwoorden van het JA team. Even daarvoor had hij nog opmerkingen gegeven "nu zijn we bezig Ruth terug te halen". Door het JA team te helpen, helpt hij alleen maar nummerplaten elimineren, waardoor de kans dat Ruth terugkomt groter wordt. Dus hij zwijgt best, TENZIJ hij iemand kan aanzetten tot het geven van een killer "b"-antwoord 🙂
4) En dat is nu net wat hij doet. Zonder zich verdacht te maken voor ons kijkers, "suggereert" hij "nv", met de hoop dat Issabel hem niet vertrouwd en dus een ander antwoord zal geven. Rarara...welk ander antwoord denk je ? inderdaad: "bvba" en hierdoor speelt Issabel -zonder dat ze het zelf beseft- Ruth eruit. Geniaal !

Voor mij het ultieme bewijs dat Thibaut de mol is, want om dit te doen, moet je weten dat "bvba" het kritieke antwoord is 🙂

(en hij heeft veel excuses: "hij is bedrijfsleider, dus hij weet wel wat en wie bvba/nv is", "ik kom er voorbij", ja want hij woont er inderdaad niet zover vanaf, of misschien zelfs "ik ken dat bedrijf, heb er nog zaken mee gedaan", soit, excuses genoeg)
Gebruikersavatar

nite10 feb 2016, 14:18

 110
geertn444 schreef:2) Als Thibaut (als mol) "bvba" gesuggereerd zou hebben, dan zou hij voor ALLE kijkers door de mand gevallen zijn. Want zowel hij als wij, weten dat BVBA het kritieke antwoord is (de andere spelers weten dit niet). Dat zou de pret bederven, en dat kan dus niet.
Weet Thibaud welk het kritieke antwoord is? Ik dacht dat de mol op dat vlak niet meer wist dan de andere kandidaten.

Nuja, zelfs als Thibaud zijn sabotageactie geslaagd zou zijn, dan valt hij nog niet door de mand als mol. Want er waren 5 kandidaten die wilden dat de opdracht faalde en das niet omdat ze de mol zijn.
Gebruikersavatar

Molière10 feb 2016, 14:39

 92
geertn444 schreef: EN als Thibaut de mol is (en dus de vragen kent), dan had hij beter zelf "het is een BVBA" gezegd
Dat klopt.
Alleen is volgens mij Thibaud de mol niet.
misschien heb je dat nog niet door maar "BVBA" was het kritieke antwoord, daardoor viel de nummerplaat van Ruth af en zou ze ZEKER nooit terugkeren.
Ik heb dat door, maar dat is geen argument tegen mijn redenering.
Gebruikersavatar

Molière10 feb 2016, 14:47

 92
geertn444 schreef:Weet je wat mijn mening is over heel die "nv" "bvba" affaire ? Dit is een meesterwerk in "reverse psychology", zoek maar eens op: het tegenovergestelde zeggen van wat je wil en hopen dat door de koppigheid van de andere, hij/zij uiteindelijk toch doet wat jij wil en dit zonder dat je verdacht wordt.
1) De twee meest courante antwoorden op die vraag is "nv "of "bvba", "pvba" dat zou niemand antwoorden daar is iedereen het over eens
2) Als Thibaut (als mol) "bvba" gesuggereerd zou hebben, dan zou hij voor ALLE kijkers door de mand gevallen zijn. Want zowel hij als wij, weten dat BVBA het kritieke antwoord is (de andere spelers weten dit niet). Dat zou de pret bederven, en dat kan dus niet.
3) Thibaut heeft eigenlijk helemaal niks te zoeken in de antwoorden van het JA team. Even daarvoor had hij nog opmerkingen gegeven "nu zijn we bezig Ruth terug te halen". Door het JA team te helpen, helpt hij alleen maar nummerplaten elimineren, waardoor de kans dat Ruth terugkomt groter wordt. Dus hij zwijgt best, TENZIJ hij iemand kan aanzetten tot het geven van een killer "b"-antwoord 🙂
4) En dat is nu net wat hij doet. Zonder zich verdacht te maken voor ons kijkers, "suggereert" hij "nv", met de hoop dat Issabel hem niet vertrouwd en dus een ander antwoord zal geven. Rarara...welk ander antwoord denk je ? inderdaad: "bvba" en hierdoor speelt Issabel -zonder dat ze het zelf beseft- Ruth eruit. Geniaal !

Voor mij het ultieme bewijs dat Thibaut de mol is, want om dit te doen, moet je weten dat "bvba" het kritieke antwoord is 🙂

(en hij heeft veel excuses: "hij is bedrijfsleider, dus hij weet wel wat en wie bvba/nv is", "ik kom er voorbij", ja want hij woont er inderdaad niet zover vanaf, of misschien zelfs "ik ken dat bedrijf, heb er nog zaken mee gedaan", soit, excuses genoeg)
Hm, is dat geen cirkelredering? Als Thibaud de mol zou zijn, dan is het logisch dat hij dit zou doen, en daarna: aangezien hij dit heeft gedaan, is hij de mol.
M.i. is Thibaud niet de mol, maar doet hij zijn uiterste best om zich verdacht te maken (zie bv. zijn zgn. verstrooidheid over de gemeten afstanden in proef 1).