Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

weyns196010 mar 2016, 00:28

 426
Klaartje schreef:De Mol is wel voorbereid: hij of zij weet wat er gaat komen. En geen risico kunnen lopen op dit moment in het spel??? We zitten begot op 1 aflevering van de finale.

Als de mol de sprekers niet gehoord heeft, wat voor zin had deze proef dan? Ze maken de kandidaten iets wijs (wel biezonder cynisch van Gilles De Coster dan om van een cadeau van onschatbare waarde te spreken aan tafel!), wat voor zin heeft dat? En televisie-matig: waarom steek je deze proef er dan in? (het zou de kijker bij de neus nemen zijn, maar niet op de manier die koosjer is te noemen en die past in de filosofie van het programma.)

Neen, heel het idee dat de mol niet heeft gehoord wat er door de spreker gezegd werd, vind ik totaal van de pot gerukt. Het zou heel deze proef "Praten met de mol" totaal zinloos maken, zowel voor de kandidaten als voor de tv-kijkers. Mocht het achteraf (binnen enkele weken) toch zo blijken te zijn, dan is deze proef nu al topkandidaat voor "de Oscar van de zwakste proef" van dit seizoen van De Mol. En gezien de hoge kwaliteit van al het overige tot nog toe, zou dat een serieuze smet zijn.
Rustig, rustig; ieder zijn of haar gedacht, he, moet nog altijd kunnen, toch? Het zou niet de eerste keer zijn dat de kijker bij de neus wordt genomen, herbekijk gerust eerdere seizoenen van de mol.
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mar 2016, 09:43

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Neen, heel het idee dat de mol niet heeft gehoord wat er door de spreker gezegd werd, vind ik totaal van de pot gerukt. Het zou heel deze proef "Praten met de mol" totaal zinloos maken, zowel voor de kandidaten als voor de tv-kijkers. Mocht het achteraf (binnen enkele weken) toch zo blijken te zijn, dan is deze proef nu al topkandidaat voor "de Oscar van de zwakste proef" van dit seizoen van De Mol. En gezien de hoge kwaliteit van al het overige tot nog toe, zou dat een serieuze smet zijn.
100% akkoord.
Tot nog toe waren (bijna) alle proeven kwalitatief ruim in orde, met een dubbele bodem en psychologisch knap (beseffend dat dergelijke proeven ook ongezonde animositeit kunnen veroorzaken - in verband hiermee: de aanwezigheid van Bruno was altijd een kalmerende factor).
Bruno z'n hand voor de mond bevestigde zijn mol-zijn maar dat bleek dus tunnelvisie.
Cathy lijkt me daar heel natuurlijk te staan met de koptelefoon.
Hanne daarentegen stond lijkbleek en overgeconcentreerd bezig.
Stijn ?? pokerface
Gilles ::: hmmm? Ik vond zijn praten tegen de "mol" wel heel subtiel (vooral tegen Cathy - en dat past in de verdachtmakingsstrategie van De Mol).
Ik zit in een soort Gilles-tunnel nu maar wie de mol ook is, knap gedaan!

Jeezes, dat wordt afkicken binnenkort.
Gebruikersavatar

LodeD10 mar 2016, 09:47

 117
ex-molinator schreef:
Jeezes, dat wordt afkicken binnenkort.
WEKEN gaan we der van wakker liggen :p
Gebruikersavatar

weyns196010 mar 2016, 16:09

 426
Vreemd hoeveel mensen ervan uitgaan dat wat op TV wordt getoond of gezegd ook in realiteit zo is. Zeker in dit programma ben je van niks zeker! Er wordt niet alleen door de mol gemold, de andere spelers doen ook hun best om verdacht over te komen, daarbij een flink handje geholpen door de programmamakers, die in beeld brengen wat ze willen, afdekken en/of niet uitzenden wat ze niet willen dat we zien of te weten komen, en ons op deze manier ziende-blind het bos in sturen.

Ik hou vast aan mijn mening: als er nog 5 spelers zijn, dan neem je als programmamaker niet het risico dat de mol bij de luisterproef door de mand valt. Dat wil niet zeggen dat deze proef zinloos was, als je afgaat op wat mensen menen als reacties gezien en gehoord te hebben, dan geeft deze proef aan iedereen hints voor zijn of haar mol. Schitterend.
Gebruikersavatar

Klaartje10 mar 2016, 17:27

 2245  Uma
Deze proef "Praten met de mol" laat me niet los. Ik heb nog verder zitten nadenken ivm de technische aspecten van deze proef op basis van wat we hebben gezien.

Natuurlijk klopt het dat zoals hierboven aangehaald de makers ons kunnen laten zien en horen wat ze willen, maar in deze proef zijn er toch een aantal feiten die onweerlegbaar zijn (u mag mij altijd corrigeren indien het niet zo is).

Feit 1: Hanne spreekt als eerste door de microfoon de andere 4 toe (volgens mij een 100 procentig keihard, onweerlegbaar feit).

Feit 2: Cathy spreekt als laatste door de microfoon de anderen toe: dit kan je opmaken uit de beelden van het einde van de proef. Je ziet Gilles, Stijn, Hanne en Bruno hun koptelefoons afdoen en op de grond leggen. Dat doen ze toch enkel als de proef gedaan is, wat dus betekent dat Cathy inderdaad als laatste heeft gesproken.

Ik dacht eerst dat er misschien gefoefeld was in de montage, zodat de volgorde van de sprekers oorspronkelijk anders was dan wat wij te zien kregen. Ik had namelijk iets ontdekt dat een logische verklaring zou moeten geven voor de wisselende volgorde waarin de vier mensen in de studio staan opgesteld. Logisch zou dan zijn dat diegene die naar buiten gaat om te gaan spreken in de microfoon, zijn of haar koptelefoon doorgeeft aan de persoon die juist daarvoor heeft gesproken en net binnenkomt. Maar dan zou Cathy niet als laatste, maar als derde hebben gesproken, maar dat kan volgens mij niet. Als Cathy als derde zou hebben gesproken, kreeg ik wel een interessant en logisch rijtje.

Even ter verduidelijking wat ik bedoel. Wat we zien is het volgende:

Hanne spreekt als eerste, de volgorde van de mensen in de studio (vanuit het standpunt van de tv-kijker) is dan: Stijn Gilles Cathy Bruno Dat is dus SGCB
Bruno spreekt als tweede, volgorde is: HSGC
Gilles spreekt als derde, volgorde is: CBHS
Stijn spreekt als vierde, volgorde is: GCBH
Cathy spreekt als vijfde, volgorde is: BHSG

Ik dacht: is het niet logischer dat de persoon die naar buiten gaat om door de micro te gaan spreken, zijn of haar koptelefoon doorgeeft aan diegene die net heeft gesproken en naar binnenkomt? Als ik daarvan zou uitgaan, dan kreeg ik wel een mooi, logisch lijstje, namelijk het volgende:

H spreekt tot SGCB
B gaat naar buiten, H krijgt koptelefoon van B
B spreekt tot HSGC
C gaat naar buiten, B krijgt koptelefoon van C
C spreekt tot BHSG
G gaat naar buiten, C krijgt koptelefoon van G
G spreekt tot CBHS
S gaat naar buiten, G krijgt koptelefoon van S
S spreekt tot GCBH

Op die manier krijg je een mooi logisch rijtje, waarbij telkens de binnenkomer de plaats inneemt van de buitengaander en als eerste in het rijtje plaatsneemt en de andere 3 hun volgorde gewoon behouden: SGCB HSGC BHSG CBHS GCBH. Maar dan zou Cathy niet als laatste, maar als derde hebben gesproken.

Maar dit was mij toch teveel hocus pocus en tralala, dus ik ga er maar vanuit dat er in de montage niet gefoefeld is met de volgorde van de sprekers zoals wij die te zien hebben gekregen en dat Cathy dus wel degelijk als laatste heeft gesproken.

Vergeet dus al het voorgaande, maar niet de 2 vaststaande feiten die ik hierboven heb vermeld.

Uit die 2 feiten volgt dan logischerwijs dat gedurende de hele proef de eerste en de laatste spreker dezelfde koptelefoon hebben opgehouden: Hanne krijgt de koptelefoon van Bruno en houdt die op tot het einde van de proef. Cathy houdt haar koptelefoon op totdat ze hem doorgeeft aan Stijn om als laatste te gaan spreken.

Alle anderen, Gilles, Bruno en Stijn hebben twee keer van koptelefoon gewisseld.

Dus ging ik nadenken: wat is voor de technici in de studio het gemakkelijkst? Wel, ik zal eens een hypothetisch voorbeeld geven (volledig hypothetisch zal je wel merken!): Stel dat Bruno de mol zou zijn (wat dus niet zo is, haha, spreek mij hier eens tegen 🙂 ), dan moeten de technici als Hanne spreekt, het geluid van de microfoon verbinden met de hoofdtelefoon van Bruno. Als Bruno zijn hoofdtelefoon doorgeeft aan Hanne, dan moeten de technici daarop dan geluidsfragmenten laten horen. Als Bruno terugkeert, krijgt hij de hoofdtelefoon van Gilles, dus moeten de technici opnieuw switchen en het geluid van de microfoon nu op Gilles hoofdtelefoon zetten. Twee keer switchen dus, dat lijkt mij economisch teveel werk.

Zou het niet logischer zijn dat je besluit: laten we het niet te moeilijk maken voor de technici en ervoor zorgen dat ze maar 1 keer moeten switchen? Dat zou dan alleen kunnen indien de mol ofwel de eerste spreker is of de laatste. Als Hanne de mol is, dan hoeven ze maar 1 keer technisch in te grijpen: als Bruno zijn hoofdtelefoon overgeeft aan Hanne, moeten de technici de microfoon verbinden met die koptelefoon en klaar is Kees voor de rest van de proef. Als Cathy de mol is, hoeven ze ook maar 1 keer technisch in te grijpen op het einde van de proef: als Cathy haar hoofdtelefoon overgeeft aan Stijn, moeten de technici geluidsfragmenten zetten op de hoofdtelefoon van Stijn en opnieuw is Kees klaar.

Een zeer gewaagde voorlopige conclusie uit dit alles: als ze voor de technisch gezien eenvoudigste oplossing hebben gekozen, dan is ofwel Hanne ofwel Cathy de Mol.

Tot zover deze technisch crazy bullshit. 🙂
Gebruikersavatar

Woestijnmol10 mar 2016, 17:41

Forum veteraan  222
En wie zegt dat er geen 5 koptelefoons waren, voor elk 1, en de koptelefoon van de persoon die binnen was werd dan tijdelijk niet gebruikt.
Dat zou toch het meest logische zijn. Op voorhand iedereen een koptelefoon toewijzen zodat ze zeker zijn dat de mol zijn koptelefoon krijgt (ook al geloof ik niet dat hij/zij weldegelijk heeft gehoord wat er gezegd werd)
Gebruikersavatar

Klaartje10 mar 2016, 17:47

 2245  Uma
Woestijnmol schreef:En wie zegt dat er geen 5 koptelefoons waren, voor elk 1, en de koptelefoon van de persoon die binnen was werd dan tijdelijk niet gebruikt.
Dat zou toch het meest logische zijn. Op voorhand iedereen een koptelefoon toewijzen zodat ze zeker zijn dat de mol zijn koptelefoon krijgt (ook al geloof ik niet dat hij/zij weldegelijk heeft gehoord wat er gezegd werd)
Kijk, dat kan ik nu eens formeel tegenspreken: er zijn maar 4 hoofdtelefoons. Je hoort het Gilles zelf zeggen in het begin van deze proef ("Gilles, er is 1 koptelefoon te weinig"). Dat klopt, want Hanne heeft er geen en moet als eerste gaan spreken. Ook op het einde van de proef zie je duidelijk op de beelden dat er maar 4 hoofdtelefoons aanwezig zijn in de studio: ze liggen netjes naast elkaar op de grond.

Bekijk de beelden nog maar eens en je zal mij voor één keer gelijk moeten geven. Haha. 🙂
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mar 2016, 17:59

 3483  Uma
Klaartje's technisch verhaal makes a lot of sense en dan komt Hanne weer wat meer naar voor bij mij.
BTW Het programma De Mol heeft in het verleden het publiek niet echt bedot (wel bepaalde beelden achtergehouden en andere benadrukt). De Mol niets laten horen is echt vals spelen (en dat zie ik niet gebeuren).
Gilles blijf toch nog steeds mn hoofdverdachte maar Hanne sluipt dichterbij ... hmm Cathy ook wel een beetje en Stijn ook niet uitsluiten ... en Bruno ook niet 😎
Gebruikersavatar

Klaartje10 mar 2016, 19:47

 2245  Uma
Nu ik de beelden nog eens heb herbekeken, lijken die vier hoofdtelefoons precies een vaste positie te hebben of vergis ik me?

Dat zou dan betekenen dat ze bij het wisselen van de sprekers ook telkens een andere hoofdtelefoon zouden opzetten, want de onderlinge posities van de mensen in de studio wisselt iedere keer.

Als dat zo is, dan wordt het technisch gezien nog een veel crazier shit.

Ik probeerde eerst een verklaring te vinden voor de wisselende opstellingen die we te zien kregen, maar als die hoofdtelefoons niet van positie kunnen wisselen, maar enkel de personen, dan is het einde zoek.

Mijn besluit: ik verwerp mijn eigen crazy bullshit en ga op zoek naar iets anders. Case closed. 🙂
Gebruikersavatar

LodeD11 mar 2016, 08:53

 117
waar er in al deze technische redeneringen precies geen rekening mee gehouden wordt... is dat ze misschien gewoon de kabel van de MICRO op een ander kanaal steken, afhankelijk van waar het geluid naartoe moet?

waarom zouden ze op een ingewikkelde manier de output switchen, als ze dat vrij eenvoudig met de INPUT kunnen?
Gebruikersavatar

Hanneisdemol11 mar 2016, 09:24

 96
LodeD schreef:waar er in al deze technische redeneringen precies geen rekening mee gehouden wordt... is dat ze misschien gewoon de kabel van de MICRO op een ander kanaal steken, afhankelijk van waar het geluid naartoe moet?

waarom zouden ze op een ingewikkelde manier de output switchen, als ze dat vrij eenvoudig met de INPUT kunnen?
Dat dacht ik eigenlijk ook. Alles wordt bestuurd vanuit de studio. Het waren blijkbaar grappige en creepy geluidsfragmenten, waardoor ik Cathy persoonlijk net minder verdacht geworden vind. Zij reageert eigenlijk echt menselijk, als iemand die echt luistert.
Gebruikersavatar

masterveecee11 mar 2016, 09:42

 3547  Sven
LodeD schreef:waar er in al deze technische redeneringen precies geen rekening mee gehouden wordt... is dat ze misschien gewoon de kabel van de MICRO op een ander kanaal steken, afhankelijk van waar het geluid naartoe moet?

waarom zouden ze op een ingewikkelde manier de output switchen, als ze dat vrij eenvoudig met de INPUT kunnen?
Tuurlijk 😉 is zo. Moet zelfs niet fysisch veranderen. Mengpanelen hebben meestal een input selection, zijnde van INPUT naar OUTPUT1 en MUSIC naar OUTPUT2-4. Bij het wisselen kan je dat verzetten. Plus, bij het wisselen van de kandidaten zit er ook wat tijd, tijd genoeg voor een technicus :p