Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

ex-molinator13 mar 2016, 22:53

 3483  Uma
Voor ik lid geworden ben van dit forum heb ik een paar stukjes gelezen (zal ongeveer een dag of 4 geweest zijn).
Het enige dat ik gelezen had waren de topics over de afvallers tot dan. Tot dat moment was ik er 100% zeker van dat Bruno de mol was (staat vermeld in mijn eerste bericht hier). Mijn "bewijs" had ik aan niemand verteld behalve aan mijn partner (die daardoor ook overtuigd was). De reden daarvoor is omdat ik het zelf eigenlijk niet op voorhand zou willen weten, immers dit neemt een groot deel van het plezier van de zoektocht weg.
Ook nu (voor de resterende kandidaten) probeer ik de desbetreffende topics eerst met een half oog te lezen om te zien of het gewoon over een mogelijke hint gaat, of over een sluitend bewijs. Gelukkig blijft het voorlopig bij vermoedens en zaken die opgemerkt worden zonder (althans naar mijn mening) een "caught in the act" inhoud.
Ook wat ik tot nog toe geschreven heb voldoet aan dat criterium. Kan ook moeilijk anders want ik heb (nog) geen sluitend bewijs dat Gilles de mol is, en mocht ik dat wel hebben dat zou ik het toch NIET vermelden (ook niet met spoiler warning).

Ik besef maar al te goed dat lezen op dit forum een risico inhoudt dat ik de mol toch vroegtijdig leer kennen maar als ik het niet doe dan riskeer ik toch een paar aanwijzingen te missen dus : een mes dat aan 2 kanten snijdt.

Mijn vraag: wat zijn jullie opvattingen over het verkondigen van sluitend bewijs?
Gebruikersavatar

ex-molinator13 mar 2016, 23:02

 3483  Uma
Toevoeging:
Ik heb voorgaan bericht geschreven beseffend dat het "bewijs" dat ik had over Bruno dus een ongeldig bewijs was (en ik was blijkbaar ook niet de eerste die er op gekomen was). Zelfs al was mijn "bewijs" fout: ik heb er veel plezier aan gehad: iets raar vaststellen, iets opzoeken, een anomalie vaststellen, verder zoeken , enz... Al dat plezier (want het was ook echt fun) zou ik dus gemist hebben (en de zelfvoldoening 😉 ) mocht ik alles gelezen hebben.
Gebruikersavatar

LodeD13 mar 2016, 23:09

 117
er bestaat helemaal geen sluitend bewijs volgens mij. tot dat de extra aflevering met de uitleg van de hints gegeven is, is er helemaal geen bewijs, enkel vermoedens.

ik dacht tot dat issabel eruit ging ook in elke aflevering sluitend bewijs gezien te hebben dat zij de mol was, ... en daarna voor bruno ook.... think again :p
Gebruikersavatar

Hanneisdemol14 mar 2016, 00:04

 96
LodeD schreef:er bestaat helemaal geen sluitend bewijs volgens mij. tot dat de extra aflevering met de uitleg van de hints gegeven is, is er helemaal geen bewijs, enkel vermoedens.

ik dacht tot dat issabel eruit ging ook in elke aflevering sluitend bewijs gezien te hebben dat zij de mol was, ... en daarna voor bruno ook.... think again :p
Een sluitend bewijs bestaat wel hoor... Maar niet in Belgenland! Ik had het over Klaas uit het programma van onze noorderburen. Dat was echt flauw :roll:
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2016, 09:53

 3483  Uma
Hanneisdemol schreef:Een sluitend bewijs bestaat wel hoor... Maar niet in Belgenland! Ik had het over Klaas uit het programma van onze noorderburen. Dat was echt flauw :roll:
Flauw en zeer doorzichtig. Het gebruik van de woorden "contra" en "focus" was zo abnormaal in die context dat ver iedereen er iets achter ging zoeken, met als gevolg dat het al snel over en out was. Tevens waren er constant (echt overdreven) kruisen te zien.

Los daarvan waren de proeven verre van goed opgezet (op een enkele uitzondering na) en was er geen groepsdynamiek. Maar (dat heb ik al eerder ergens geschreven), in NL zijn de spelers BN-ers en die hebben een imago hoog te houden.

Naar mijn mening is De Mol IV de beste ooit en ik vrees dat dit ook inhoudt dat een vijfde reeks absoluut niet evident is. De programma makers hebben echt zeer goed nagedacht over hoe niet in routine te vervallen en zin daar met onderscheiding in geslaagd.
Gebruikersavatar

Woestijnmol14 mar 2016, 11:41

Forum veteraan  222
Wat is er precies in die NL mol gebeurd waardoor iedereen al snel wist wie de mol was ?
Gebruikersavatar

masterveecee14 mar 2016, 12:37

 3547  Sven
Woestijnmol schreef:Wat is er precies in die NL mol gebeurd waardoor iedereen al snel wist wie de mol was ?
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160308_02170796 😉
De laatste 2 letters links moet je eigenlijk weglaten
Gebruikersavatar

Hanneisdemol14 mar 2016, 12:40

 96
Woestijnmol schreef:Wat is er precies in die NL mol gebeurd waardoor iedereen al snel wist wie de mol was ?
In NL krijgen de afleveringen een naam. Dat was bij de tweede aflevering van het seizoen 'Het laastste woord... Letterlijk'. Men gebruikte opeens vreemde woorden zoals 'molboek' en 'focus', die vreemd in de zinnen pasten. Als je de laatste letters na mekaar zetten, kreeg je KLAAS. De Mol ;(
Gebruikersavatar

Woestijnmol14 mar 2016, 13:01

Forum veteraan  222
Bedankt.
Ik ben ooit eens beginnen kijken naar een aflevering van de Nl mol, maar na 5 minuten ben ik al weggezapt 😎
Gebruikersavatar

Hanneisdemol14 mar 2016, 16:48

 96
Woestijnmol schreef:Bedankt.
Ik ben ooit eens beginnen kijken naar een aflevering van de Nl mol, maar na 5 minuten ben ik al weggezapt 😎
Ik ook. Wat een verschil. Wij hebben er 10 (tijdelijke) BV's bij, zij in NL zijn al bekend en dat merk je.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2016, 17:16

 3483  Uma
Hanneisdemol schreef:Ik ook. Wat een verschil. Wij hebben er 10 (tijdelijke) BV's bij, zij in NL zijn al bekend en dat merk je.
En (nogmaals) de proeven die van een heel nadere kaliber zijn. Over de Belgische Mol is heel goed nagedacht en interactie/groepsdynamiek is hier zeer opvallend in beeld gebracht. Bijna iedereen zal zichzelf met een of meerdere kandidaten kunnen "identificeren" - velen onder ons willen ook wel eens zelf De Mol zijn (of mollenjager). Da gevoel heb ik nooit gehad met de NL mol.
In NL zit het ook al het 14de seizoen en is het concept leeggemolken. Er was bvb een proef waarbij een kort epistel (5 zinnetjes of zoiets) moest doorgegeven worden aan iemand 50 m verder die het dan moest doorgegeven aan iemand anders weer 50 m verder (en zo 5 of 6 keer). 1 fout bij het eindstation = FAIL. Je wist dus op voorhand (zelfs zonder mol) dat deze proef niet kon slagen.