Gilles is De Mol!
Gebruikersavatar

Nighthawk07 feb 2016, 12:29

Forum veteraan  10
Het komt zeer duidelijk in beeld dat Gilles een stuk afgesneden blauw lint achter zich heeft om het moment dat Marc het lint van de rond opneemt om het te verplaatsen. Er is ongeveer 1 m van het lint af. Wat de lengte ervan op ongeveer 41 m brengt. Met een volledig lint van 42 m gaan er ongeveer 60 lengten in 2500 m. Als je er 60 uitzet met een lint dat ongeveer 1 m korter is kom je op ongeveer 2460 m; 40 m te kort.
Gebruikersavatar

axelphilips10 feb 2016, 18:15

 5
Maar is het zeker dat het lint 42 meter was ? Ik denk dat ze een stuk hebben moeten afsnijden/afknippen om aan 42 meter te komen. En Marc stond er toch op te kijken ?
Gebruikersavatar

weyns196011 feb 2016, 10:39

 426
Nighthawk schreef:Het komt zeer duidelijk in beeld dat Gilles een stuk afgesneden blauw lint achter zich heeft om het moment dat Marc het lint van de rond opneemt om het te verplaatsen. Er is ongeveer 1 m van het lint af. Wat de lengte ervan op ongeveer 41 m brengt. Met een volledig lint van 42 m gaan er ongeveer 60 lengten in 2500 m. Als je er 60 uitzet met een lint dat ongeveer 1 m korter is kom je op ongeveer 2460 m; 40 m te kort.

Ook gezien dat bij het "nee-"team de blauwe band exact begint aan het eerste paaltje? Bij het "ja-"team loopt Gilles op/over die band en "doet iets" met zijn voeten/been, wordt die band daardoor (buiten beeld) verschoven? Die plakband ligt zo'n 10-15cm van dat eerste paaltje verwijderd, anders dus dan bij het "nee-"team.
Gilles en Marc gaan het touw langs de plakband afmeten, maar wie weet overtuigt Gilles Marc (buiten beeld) dat het missend stukje aan het begin van de plakband op 1 of andere manier moet worden mee-"gecompenseerd" in hun meting, of misschien foefelt Gilles met het leggen/meten van het touw? Hij heeft het touw en het meten in de hand, letterlijk. En we zien verder dat rekenen bij Marc niet foutloos verloopt, hij gaat mee in de verkeerde rekenmethode van Issabel.

Gilles zegt dan "die plakband is exact 42m, het dubbel van het touw" terwijl er achter hem ongeveer een meter touw op de vlakte blijft liggen (afgemeten en afgeknipt of lag dat er al zo?). Het lijkt me vreemd dat die blauwe lijn door het productieteam al onderbroken/afgeknipt zou zijn, dan hadden ze toch een plakband van exact de dubbele afmeting van het touw klaar gelegd?
Gilles roept "Marc is getuige!". Marc kijkt nog eens naar het stuk plakband van ongeveer 1m dat achter Gilles op de grond blijft liggen maar volgt Gilles wel in zijn redenering dat de plakband exact 42m lang is. Beide stukken (plakband en touw) lijken inderdaad even lang afgemeten (moeilijk te zien op beeld), dus niet zeker of het feit dat die extra +/-1m plakband die blijft liggen toeval is of inderdaad moest worden afgeknipt om tot een lengte van 2 x het touw van 21m te geraken.
Tenzij natuurlijk Gilles bij het opmeten van de plakband het touw niet correct heeft afgepast (de "ontbrekende" 15cm van het begin misschien op 1 of andere manier mee verrekend, onderweg het touw niet helemaal op de correcte plaats gelegd voor de 2de meting, hier en daar een klein kronkeltje leggen in het touw, dan kan je algauw ettelijke centimers ernaast meten). We zien in elk geval een lachje van Gilles (alsof zijn plan is gelukt) wanneer hij en Marc met de plakband van (volgens hen 42m lengte) naar de rest van de groep terug gaan om de metingen te beginnen.

Stel dat de originele plakband op de grond inderdaad dubbel zo lang was als het touw (dus 2 x 21m = 42m). Stel dat er zo'n meter plakband op de grond blijft liggen en de lengte van de gemeten plakband uiteindelijk slechts 41,15m is en met die lengte van 41,15m wordt nu verder gemeten.

Er wordt berekend dat om 2500m af te leggen de plakband met een lengte van 42m lang 59,5 keer moet worden gelegd :dat komt uit op 2'499m, bijna exact op 2'500m dus. Maar als er 59,5 keer wordt gemeten met een plakband met een lengte van slechts 41,15m, wordt de totale afstand slechts 2'469m oftewel 51 tekort tot 2'500m.

Gilles kan nu met gerust hart de 2de proef doen en laten mislukken (Gilles "de gevoelige" kan geen enkele traan laten rollen?) en omdat hij weet dat de meting met een verkeerde lengte gebeurt, hoeft hij de verdere metingen niet meer bij te wonen. Doordat hij onderweg moet achterblijven vanwege het mislukken van zijn proef (geen geld voor het team) maakt hij zich toch niet verdacht.

Issabel en Marc berekenen met de plakband: 60 x 42m = 2'520m min 20 (meter!) = 2'500m (terwijl ze over centimers spraken) en ze planten hun vlag.
Het blijkt dat hun vlag 51m van het midden (2'500m) staat.
De correcte redenering van Marc en Issabel had moeten zijn: 2'520m min 20cm = 2'519m980cm = afgerond 2'520m; ze zouden ze er 20m naast zitten.

Berekend met een plakband van 41,15m lengte en volgens dezelfde foutieve rekenmethode van Issabel en Marc: 60 x 41,15m = 2'469m min 20 (meter!) = 2'449m; het verschil tot 2'500m zou dan exact 51m zijn. De afstand tussen hun vlag en 2'500m blijkt exact 51m te zijn.
Indien de correcte berekening door Issabel en Marc was toegepast met de kortere plakband: 60 x 41,15m = 2'469m - 20cm (!) = 2'468m980cm = afgerond 2'469m en zouden ze er 31m naast zitten.

Misschien erg ver gezocht maar ... wel verdacht 💡 🙂
Gebruikersavatar

geertn44411 feb 2016, 12:15

 236
weyns1960 schreef: Gilles kan nu met gerust hart de 2de proef doen en laten mislukken (Gilles "de gevoelige" kan geen enkele traan laten rollen?) en omdat hij weet dat de meting met een verkeerde lengte gebeurt, hoeft hij de verdere metingen niet meer bij te wonen. Doordat hij onderweg moet achterblijven vanwege het mislukken van zijn proef (geen geld voor het team) maakt hij zich toch niet verdacht.
-> Niet echt, want er is ook nog het andere team waar hij nu geen invloed meer op heeft. Om het andere team te kunnen beïnvloeden, moet de mol tot op het einde geraken.
-> En voor dat stuk meter: misschien hebben ze gewoon twee keer het touw afgemeten op de plakband en dan de plakband doorgescheurd. Misschien is dat wel dat stuk dat je ziet liggen ??
-> Ik heb ook eens zitten rekenen hoor: het doel van de proef is om tot binnen 10meter te geraken na 2500 meter. Met een touw van ongeveer 21 meter, zijn er ongeveer 119/120 metingen nodig. Dat wil zeggen dat elke meting of de lengte van het touw tot op 8 cm nauwkeurig moet zijn (8 x 120 ~ 10 meter). Zonder echte meter, lijkt mij dit heel moeilijk. De mol moet ook maar 8 cm van het touw afknippen, maar er is altijd nog het andere team dat hij ook nog moet beïnvloeden. Trouwens, een plakband van 21 x 2 = 42 meter, die is gemakkelijk 8cm uit te rekken. Neen, mijn mening is dat deze proef gewoon heel erg moeilijk was en bijna geen kans had om te slagen. De mol kon zich hier low-profile houden eigenlijk...
Gebruikersavatar

weyns196011 feb 2016, 18:56

 426
geertn444 schreef:-> Niet echt, want er is ook nog het andere team waar hij nu geen invloed meer op heeft. Om het andere team te kunnen beïnvloeden, moet de mol tot op het einde geraken.
-> En voor dat stuk meter: misschien hebben ze gewoon twee keer het touw afgemeten op de plakband en dan de plakband doorgescheurd. Misschien is dat wel dat stuk dat je ziet liggen ??
-> Ik heb ook eens zitten rekenen hoor: het doel van de proef is om tot binnen 10meter te geraken na 2500 meter. Met een touw van ongeveer 21 meter, zijn er ongeveer 119/120 metingen nodig. Dat wil zeggen dat elke meting of de lengte van het touw tot op 8 cm nauwkeurig moet zijn (8 x 120 ~ 10 meter). Zonder echte meter, lijkt mij dit heel moeilijk. De mol moet ook maar 8 cm van het touw afknippen, maar er is altijd nog het andere team dat hij ook nog moet beïnvloeden. Trouwens, een plakband van 21 x 2 = 42 meter, die is gemakkelijk 8cm uit te rekken. Neen, mijn mening is dat deze proef gewoon heel erg moeilijk was en bijna geen kans had om te slagen. De mol kon zich hier low-profile houden eigenlijk...
Tijdens deze proef had de mol geen invloed op het andere team, want ze zagen mekaar pas ofwel nadat een proef was mislukt (in het loser-busje) ofwel nadat de proef gedaan was en beide teams hun vlag hadden geplant. En dan mag zo'n lang stuk plakband nogal rekbaar zijn, daarmee haal je nooit dat verschil van 51m. Gilles was absoluut niet verdacht dus als hij de mol is: missie geslaagd. En ja, ik kan er absoluut totaal naast zitten! :?
Gebruikersavatar

geertn44411 feb 2016, 22:04

 236
weyns1960 schreef:Tijdens deze proef had de mol geen invloed op het andere team, want ze zagen mekaar pas ofwel nadat een proef was mislukt (in het loser-busje) ofwel nadat de proef gedaan was en beide teams hun vlag hadden geplant. En dan mag zo'n lang stuk plakband nogal rekbaar zijn, daarmee haal je nooit dat verschil van 51m. Gilles was absoluut niet verdacht dus als hij de mol is: missie geslaagd. En ja, ik kan er absoluut totaal naast zitten! :?
Niet echt waar. Op het einde moesten ze één vlag/team kiezen. De mol moet/kan er dan alleen voor zorgen dat zijn vlag/team gekozen zou worden.

Ter info ook: het team van Issabel en Marc is 50 meter te ver (dus hier is zeker geen stuk van de koord of plakband gekipt).
Het team van Thibaud is wel 123 meter te kort. Die 123 meter is redelijk veel, toeval lijkt onwaarschijnlijk, dus dit ruikt wel een beetje naar mollenwerk. Dat zijn 6 volledige koordlengtes misgemeten ofwel 1 metertje (ong. 120 metingen) van de koord afgeknipt.

Als ik dan toch moet gokken, zou ik op Manuella gokken. Zij heeft naald en draad bij (en dus misschien ook een schaar ??), zit in het team van Thibau. Alle deelnemers hebben hun rugzakken met eigendommen/tools bij in deze proef (opgemerkt ?). Dus stukje afknippen als je effe alleen bent en overschot in uw rugzak steken. En dan eventueel verdwijnen in een proef (zoals Bruno/Hanne ? ook in het team van Thibau...). En that's it, meer niet. 50% kans dat uw team later gekozen wordt en 50% kans dat het niet gekozen wordt. Geen garantie op 'success'. So be it. Let wel: de mol saboteert discreet, héél discreet. En zeker in de eerste proef ! Ik vind dit eigenlijk al heel riskant. Stel u voor dat iemand u betrapt terwijl ge dat doet. Tsja, dan kunt ge heel uw programma opdoeken en het eerste vliegtuig terug naar Belgie nemen met heel uw team. Beseffen jullie dit wel ? Dus de mol saboteert in de eerste proeven helemaal niet, en als ie het toch doet, dan wordt dit ZEKER niet in beeld gebracht, en er worden zeker GEEN tips gegeven. Waarom zou de regie in de eerste proef al tips weggeven ? Veel te riskant. Dit wordt gewoonweg niet gedaan.
Gebruikersavatar

weyns196012 feb 2016, 09:22

 426
geertn444 schreef:Niet echt waar. Op het einde moesten ze één vlag/team kiezen. De mol moet/kan er dan alleen voor zorgen dat zijn vlag/team gekozen zou worden.

Ter info ook: het team van Issabel en Marc is 50 meter te ver (dus hier is zeker geen stuk van de koord of plakband gekipt).
Het team van Thibaud is wel 123 meter te kort. Die 123 meter is redelijk veel, toeval lijkt onwaarschijnlijk, dus dit ruikt wel een beetje naar mollenwerk. Dat zijn 6 volledige koordlengtes misgemeten ofwel 1 metertje (ong. 120 metingen) van de koord afgeknipt.

Als ik dan toch moet gokken, zou ik op Manuella gokken. Zij heeft naald en draad bij (en dus misschien ook een schaar ??), zit in het team van Thibau. Alle deelnemers hebben hun rugzakken met eigendommen/tools bij in deze proef (opgemerkt ?). Dus stukje afknippen als je effe alleen bent en overschot in uw rugzak steken. En dan eventueel verdwijnen in een proef (zoals Bruno/Hanne ? ook in het team van Thibau...). En that's it, meer niet. 50% kans dat uw team later gekozen wordt en 50% kans dat het niet gekozen wordt. Geen garantie op 'success'. So be it. Let wel: de mol saboteert discreet, héél discreet. En zeker in de eerste proef ! Ik vind dit eigenlijk al heel riskant. Stel u voor dat iemand u betrapt terwijl ge dat doet. Tsja, dan kunt ge heel uw programma opdoeken en het eerste vliegtuig terug naar Belgie nemen met heel uw team. Beseffen jullie dit wel ? Dus de mol saboteert in de eerste proeven helemaal niet, en als ie het toch doet, dan wordt dit ZEKER niet in beeld gebracht, en er worden zeker GEEN tips gegeven. Waarom zou de regie in de eerste proef al tips weggeven ? Veel te riskant. Dit wordt gewoonweg niet gedaan.
Ieder zijn mening en zijn/haar mol...
Gebruikersavatar

beagle21 feb 2016, 09:59

 77
Als je de beelden goed bekijkt zie je een aantal dingen :

1. De montage heeft ons goed liggen. Gilles kan enkel claimen dat het touw 2x de plakband is als het touw effectief ook 2 x gelegd geweest is. Dat betekent dus dat de Gilles/Marc shot genomen is aan het EINDE van de 42 m. Het stuk plakband dat we nog zien liggen is gewoon het vervolg van het parcours. Er wordt hier duchtig met onze grijze hersencellen gerammeld.
2. Je ziet duidelijk dat Gilles de koord in de lucht houdt terwijl Marc de plakband afscheurt onder het eindpunt. Dat betekent dus dat er een (lucht)driehoek gevormd wordt. De koord wordt de schuine zijde, de plakband op de grond een rechte. En als we Pythagoras erbij halen is de schuine zijde altijd langer dan de rechten.... dus wordt de plakband korter dan de 42 m.
3. We zien een 'what the f+++ grijns' van Gilles. En ik zie hem zo denken... is mollen echt zo makkelijk?
4. Bij de traanproef zie ik Gilles zout onder zijn ogen smeren, niet in. De volgende shots geen enkel zoutrestantje te bespeuren nog enig spoor van rode of geirriteerde ogen.
5. Maakt dit Gilles tot mol? Niet zeker want out en dus geen impact meer op verder verloop van parcours. Voor een 100% molactie moet de mol aanwezig zijn aan het einde van de rit om de groep te overtuigen om voor zijn middenkeuze te gaan. Daarbij komt nog dat het Gllles team voorbij het middenpunt gaat wat dus de te korte plakband nutteloos maakt.
Gebruikersavatar

astridm22 feb 2016, 14:19

 287
Probeer maar eens tot 60 of 120 te tellen, terwijl je steeds wordt afgeleid door mensen die andere getallen lopen te roepen. En dan nog die proeven tussendoor, dat leidt ook flink af. De kans dat deze proef zou lukken, was erg klein dus de mol hoefde eigenlijk helemaal niets te doen.
Gebruikersavatar

weyns196024 feb 2016, 23:24

 426
weyns1960 schreef:Ieder zijn mening en zijn/haar mol...
En ondertussen zijn Issa en Manuella afgevallen en zitten mijn kandidaat-mollen nog in het spel.