Gilles is De Mol!
Gebruikersavatar

Mateo26 feb 2016, 03:28

 870
Gilles, die al fietsend de Spaanse versie van het Wees gegroet, Maria reciteerde.
Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hij hier al vaker (tevoren dus) op geoefend had.
Misschien valt er van die tekst iets te maken, dacht ik. Daarom ben ik eens wat anagrammen gaan uitproberen.

De eerste regel van het Spaanse Wees gegroet is:

Dios te salve, Maria, llena eres de gracia (33 letters).

Ik heb enkele passende anagrammen gevonden.

1. Gilles, saaier aanvoerder declamaties. Meer een omschrijving dan een zin. Hier was ik niet tevreden over.
2. Gilles verraadde, asocialer, emanaties. Al wat beter. Maar wat of wie die "uitvloeisels" of "uitstralingen" dan zouden moeten zijn? :?

Nummer 3 is een betere variant, denk ik:

Gilles is de verrader, een asociaal maat. Ook - net als nr. 1 en 2, precies 33 letters-.
Gebruikersavatar

frank.troch26 feb 2016, 09:53

 253  Yens
😲
Gebruikersavatar

masterveecee26 feb 2016, 09:58

 3547  Sven
Zalig gevonden!! :p

Hoelang ben je daar mee bezig geweest?
Gebruikersavatar

Mateo26 feb 2016, 12:43

 870
masterveecee schreef:Zalig gevonden!! :p

Hoelang ben je daar mee bezig geweest?




Tot in de nachtelijke uurtjes, gisteren.
Gebruikersavatar

Mateo26 feb 2016, 12:48

 870
masterveecee schreef:Zalig gevonden!! :p

Hoelang ben je daar mee bezig geweest?




Tot in de nachtelijke uurtjes.
Gebruikersavatar

deneddy26 feb 2016, 13:04

 22
Prachtige vondst en de zinsbouw kan alle kanten uit.
Met de nummerplaten kan ook "Gilles de hypocraat" gevormd worden.
Zo blijven we spannend bezig 😛
Gebruikersavatar

perro26 feb 2016, 13:22

 39  Bert
Chique gevonden! En met dat opzeggen leidt hij direct ook de aandacht af van het onthouden van de kruisweg, maar tegelijkertijd lijkt hij het meeste onthouden te hebben. Hij maakt ook uiteindelijk maar één fout, hoewel ze 3 borden gemist hebben, dacht ik.
Gebruikersavatar

LodeD26 feb 2016, 15:56

 117
holy shit... dat 3e anagram is echt knap gevonden !
Gebruikersavatar

bert.joris26 feb 2016, 16:12

 4
Mooie vondst, en ik zit zelf ook op Gilles als mol.

Maar laat me toe een kanttekening te plaatsen.
Het wees gegroet in het Spaans is een tekst die al eeuwen bestaat, dus die letters lagen vast voor de mol begon. Als de programmamakers dit echt als "hint" zagen wil dat zeggen dat ze voor de mol een kandidaat MOESTEN vinden die Gilles heet, en dat lijkt me wat ver gezocht.

Was de tekst die ze diende te memoriseren een tekst die ontsproten was uit het brein van de makers zelf, dan zou ik eerder geloven dat het om een (verborgen) tip ging. Nu lijkt het me eerder toeval.
Gebruikersavatar

Mateo26 feb 2016, 19:18

 870
bert.joris schreef:Mooie vondst, en ik zit zelf ook op Gilles als mol.

Maar laat me toe een kanttekening te plaatsen.
Het wees gegroet in het Spaans is een tekst die al eeuwen bestaat, dus die letters lagen vast voor de mol begon. Als de programmamakers dit echt als "hint" zagen wil dat zeggen dat ze voor de mol een kandidaat MOESTEN vinden die Gilles heet, en dat lijkt me wat ver gezocht.

Was de tekst die ze diende te memoriseren een tekst die ontsproten was uit het brein van de makers zelf, dan zou ik eerder geloven dat het om een (verborgen) tip ging. Nu lijkt het me eerder toeval.


Mogelijk is het andersom: het kan ook zo zijn dat ze in deze opdracht het "Dios te salve, Maria" hebben gebruikt, omdat de puzzelaars van de redactie hadden gezien dat de naam Gilles er fijn in verwerkt kon worden.
Gebruikersavatar

Sint-joris28 feb 2016, 22:15

 73
Vreemd is wel dat hij er in slaagt om het 'Wees gegroet' in het Spaans van buiten te leren, maar zich voor de apostelen aanvankelijk beperkte tot de eerste zes, terwijl hij de namen toch al dankzij zijn toneelstuk van buiten kent.

Voor hun opdracht was blijkbaar enkel de Kruisweg van belang. Door Gilles werd die foutief 'de kruisoplegging' genoemd.
Zou 'kruis weg' een opdracht zijn voor de kijkers? Zou er iets duidelijk worden als we iets wegkruisen op de voor deze opdracht overbodige borden?
Gebruikersavatar

Sint-joris01 mar 2016, 23:13

 73
Het 'Wees gegroet' is het gebed bij uitstek tot Moeder Maria.
In aflevering vijf worden zijn gebeden verhoord en komt zijn mama op bezoek. 😉