Gilles is De Mol!
Gebruikersavatar

renzo.verdonckt14 mar 2016, 23:33

 90  Uma
Iemand ervaring met boogschieten en katapulten?

Ik vraag me af of er veel verschil zit in de handeling. Ik ga nog eens goed het stuk herbekijken, maar het kwam mij over dat Gilles zijn katapult skills minder goed waren dan zijn kunnen met een boog. Het zijn wel twee verschillende tuigen natuurlijk...
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2016, 00:07

 3483  Uma
renzo.verdonckt schreef:Iemand ervaring met boogschieten en katapulten?

Ik vraag me af of er veel verschil zit in de handeling. Ik ga nog eens goed het stuk herbekijken, maar het kwam mij over dat Gilles zijn katapult skills minder goed waren dan zijn kunnen met een boog. Het zijn wel twee verschillende tuigen natuurlijk...
Schieten met een katapult vergt meer fijne controle om je trekhand voor je lichaam blijft, terwijl de trekhand bij de boog naast je gezicht komt.
Maar voor een boog is veel meer kracht nodig.
BTW, ik kan geen van de 2)
Gebruikersavatar

renzo.verdonckt15 mar 2016, 00:24

 90  Uma
ex-molinator schreef: BTW, ik kan geen van de 2)
Ik ook niet, vandaar de vraag.
Thanks voor de reply. 😎
Gebruikersavatar

masterveecee15 mar 2016, 09:02

 3547  Sven
Aan de andere kant: voor beide moet je mikken door te kijken, langs de rekker/pijl. Dan is enkel de trekkracht verschillend, alhoewel de beweging hetzelfde is.

En ik heb beide reeds gedaan 🙂
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2016, 09:27

 3483  Uma
masterveecee schreef:Aan de andere kant: voor beide moet je mikken door te kijken, langs de rekker/pijl. Dan is enkel de trekkracht verschillend, alhoewel de beweging hetzelfde is.

En ik heb beide reeds gedaan 🙂
BIj het boogschieten zijn je ogen voor je trekhand, je mikt in functie van de stand van de pijl. Je kijkt initieel naast het traject.
Bij katapulten zijn je ogen achter het projectiel en zie je het vertrekpunt van het projectiel.
De stand van je trekarm is heel anders wat een dus ook een andere coördinatie inhoudt. (bij katapulten heb je geen raak/steunpunt op je lichaam, bij boogschieten wel.

BTW: ik heb beide ook wel gedaan, maar heb vastgesteld dat ik mij beter op andere zaken kan toeleggen. 😉
Gebruikersavatar

masterveecee15 mar 2016, 10:17

 3547  Sven
Ik moet zeggen dat ik in beide gevallen mijn oog langs de rekker/pijl liet gaan 😉
En, als ik mijzelf dan even mag bestoefen, het ging nog goed 😛
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2016, 10:24

 3483  Uma
masterveecee schreef:Ik moet zeggen dat ik in beide gevallen mijn oog langs de rekker/pijl liet gaan 😉
En, als ik mijzelf dan even mag bestoefen, het ging nog goed 😛
Da's goed.
Dan mag jij de schietproeven afleggen. En ik zal paardrijden, aan het zwembad vertoeven, lama's vangen, fotootjes trekken en Buenos Aires verkennen 😎 (ow, en niet te versmaden: wijn en gin-tonics proeven )
Gebruikersavatar

masterveecee15 mar 2016, 10:29

 3547  Sven
Boogschieten, katapult, paintball, ...
Lijkt mij een goeie deal [ external image ]
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2016, 10:43

 3483  Uma
masterveecee schreef:Boogschieten, katapult, paintball, ...
Lijkt mij een goeie deal [ external image ]
Daarmee zijn de eerste 2 deelnemers (en finalisten?) van De Mol V al bekend. 😃
Zit de MOL er al tussen? :batman:
Gebruikersavatar

Yvo15 mar 2016, 18:08

 1111  Uma
Enkel met boogschieten.

Voor mij was het duidelijk dat ze weinig of geen uitleg kregen omtrent de techniek van boogschieten.

Wat de kandidaten goed deden was dat ze zijwaarts gingen staan en vrij evenwijdig met de boog.
Alleen hun voeten heb ik niet kunnen zien.

Wat ze niet goed deden was met hun vingers de boog vast houden.
Het beste is je wijsvinger boven de pijl en je middelvinger onder de pijl en dan klemmen die vingers de pijl een beetje vast.
Als alternatief kan je je ringvinger ook nog onder je middelvinger plaatsen, maar meestal wordt er met 2 vingers geschoten.
Ze hielden allemaal hun vingers onder de pijl. Dit geeft een afwijking waardoor de pijl lichtjes naar beneden gaat afbuigen in zijn vlucht.
Hetzelfde kan in mindere mate gezegd worden over je ringvinger onder je middelvinger plaatsen.
Als je één vinger boven de pijl en één eronder hebt is het netjes in evenwicht.

Als laatste punt is het ideaal als je elleboog lichtjes naar omhoog gaat bij het opspannen van de boog.
Bij de meesten ging hun elleboog lichtjes naar onder, alleen Hanne heb ik haar elleboog naar omhoog zien gaan.
Toegegeven dat van die elleboog is een futiliteit. Ik heb veel mensen raak zien schieten waarbij hun elleboog naar beneden ging.

In domein Bokrijk heb ik ooit kinderen leren boogschieten. Ik ken één van de domeinwachters en die doet aan prehistorisch boogschieten.
Bij prehistorisch is het zo goed als dezelfde techniek als gewoon boogschieten.
Hij heeft me de uitleg gedaan waarna ik het de kinderen beter kon uitleggen.