Gilles is De Mol!
Gebruikersavatar

sherlock20 mar 2016, 14:27

 216
Nog een laatste analyse met het zicht op de finale morgen!

Onderwerp: de tangrampuzzel. — Bekijk hier de proef: https://youtu.be/0sCMNnoEUrs?t=34m19s

De puzzel winnen is cruciaal voor Gilles, als ie de mol zou zijn, omdat ie per kandidaat 1000 euro uit de pot kan houden in de volgende proef. De mama van Gilles, Els, slaagt er in om de puzzel het snelste op te lossen. Dus Gilles krijgt de rol van scherpschutter en verhindert zo in de schietproef daarna dat er 4000 euro extra in de pot komt.

Maar er is iets vreemd aan de hele proef: de mise-en-scène.

De tafel van Els/Gilles is (bijna) nooit vol in beeld en je kan op geen enkel moment uitmaken welke vooruitgang Els maakt. In tegenstelling tot de tafel van Els/Gilles, krijgen we van elk ander duo een vol, frontaal, statisch shot op de tafel. Dat is wellicht gemaakt met een camera die op de zwembadrand stond, met vol zicht op de kandidaten.

Alleen bij Gilles zijn tafel krijgen we nooit dat beeld te zien, als enige:

[ external image ]

Even de proef overlopen.

Bij aanvang, zijn de eerste stukken die Els legt overigens dadelijk bingo:

[ external image ]

(Noteer: Gilles vertrekt ook als eerste na het bekijken van het bord met de andere kandidaten.)

1. Daarna is iedere tafel wel eens vol in beeld. Alleen bij Els & Gilles stop het frame boven de tafel:

[ external image ]

2. Het tweede shot is een pan errond & er boven: opnieuw geen tafel in zicht!

[ external image ]

3. Hier is wél een insert met de DE af maar wanneer dit precies klaar is, kan je uiteraard niet afleiden.

[ external image ]

4. Opnieuw een shot waarbij de tafel onzichtbaar is, volledig geblokkeerd door de arm van Els (er wordt zelfs ingezoomd). Op dit moment heeft ze eigenlijk de puzzel al helemaal af, denk ik. Het is ook vreemd geframed: enige shot van achter een kandidaat in deze hele proef:

[ external image ]

5. Er is nog een snelle closeup, ze lijkt inderdaad het hele ding af te hebben:

[ external image ]

6. Er is nog een insert, opnieuw helemaal aan het einde als Els aan de L zit. Noteer dat er nauwelijks een verschil is met het vorige shot, maar de montage met andere beelden ertussen, lijkt dat wel te suggereren.

[ external image ]

7. Er komt nog een close-up van de D, als Els eigenlijk al klaar is:

[ external image ]

Opnieuw: op alle andere tafels zien we via het frontale shot de vooruitgang, maar niet bij Gilles & Els. Daar zien we die tafel zo nooit in beeld. De shots die we krijgen van de tafel, zijn genomen als de puzzel zo goed als af is.

Waarom?

De uitleg is eenvoudig: ze zijn geholpen en hadden het spel zelf razendsnel klaar. Hoe, dat weet ik niet exact. Of Gilles heeft de stukken geplaatst, of er lag een foto bij de tafel (riskant), of Els is gebrieft de avond voordien (riskant, onwaarschijnlijk), of iets helemaal anders.

Maar dat we de tafel van Gilles & Els nooit vol in beeld krijgen is duidelijk omdat die puzzel snel correct af was omdat ze werden geholpen. Omdat Gilles de schietproef zou kunnen spelen en zo 4000 euro uit de pot zou kunnen halen.

Omdat Gilles de mol is?

Elementary, my dear Watson 😉
Gebruikersavatar

Hanneisdemol20 mar 2016, 14:43

 96
Ik vermoed dat Gilles simpelweg al lang op voorhand die oplossing gekregen heeft en flink heeft zitten studeren. Dat doen Mollen wel vaker eens (in NL in 2013 een heel gedicht in het Zuid-Afrikaans). 💡
Gebruikersavatar

masterveecee20 mar 2016, 14:48

 3547  Sven
Mooi speurwerk! Nog iets om de krant te halen 😉
Hanneisdemol schreef:Ik vermoed dat Gilles simpelweg al lang op voorhand die oplossing gekregen heeft en flink heeft zitten studeren. Dat doen Mollen wel vaker eens (in NL in 2013 een heel gedicht in het Zuid-Afrikaans). 💡
ik deel deze mening. en dan zelf eens proberen te maken om te weten welke stukken je best eerst plaatst zodat de rest vanzelf komt
Laatst gewijzigd door masterveecee op 20 mar 2016, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

sherlock20 mar 2016, 14:49

 216
masterveecee schreef:ik deel deze mening. en dan zelf eens proberen te maken om te weten welke stukken je best eerst plaatst zodat de rest vanzelf komt
Lijkt mij een prima uitleg!
Gebruikersavatar

Klaartje20 mar 2016, 15:01

 2245  Uma
Of de mama van Gilles is gewoon een heel goede puzzelaar: Gilles geeft aan waar en hoe de grote stukken moeten liggen (volgens mij de enige efficiënte taktiek) en Els puzzelt de rest er gewoon bij. Zij mag zoveel proberen als ze wil, trial and error en uiteindelijk de goede oplossing vinden.

Sommige mensen kunnen nu eenmaal goed puzzelen, daar is niks verdachts aan. Als ik in groep raadsels of kruiswoordpuzzels om het snelst oplos, dan ben ik ook bijna altijd veel sneller klaar dan de rest: dat is gewoon zo, kan ik ook niks aan doen... 🙂

Overigens denk ik niet dat de makers het risico gaan nemen om Els te briefen of haar opvallende hulpmiddelen ter beschikking te stellen. Enkel Gilles kan voorkennis hebben, indien hij de mol is.
Gebruikersavatar

sherlock20 mar 2016, 15:13

 216
Het meest waarschijnlijke is dat Gilles de puzzel perfect kent en op voorhand had, en haar snelle en duidelijke instructies kan geven. En de reden waarom we haar niet zien puzzelen, is simpelweg omdat ze dankzij Gilles alles meteen correct kan leggen.
Gebruikersavatar

Hanneisdemol20 mar 2016, 16:59

 96
Als moeder was ze waarschijnlijk gewoon trots dat ze het zo goed deden. Het zou raar zijn mocht ze denken: "Seg, mijne Gilles doet dat wel heel goed! Misschien is hij wel de Mol!" Neenee, ze was gewoon blij. En ze zal zelf ook wel goed kunnen puzzelen.
Gebruikersavatar

Yvo20 mar 2016, 17:31

 1111  Uma
sherlock schreef:Het meest waarschijnlijke is dat Gilles de puzzel perfect kent en op voorhand had, en haar snelle en duidelijke instructies kan geven. En de reden waarom we haar niet zien puzzelen, is simpelweg omdat ze dankzij Gilles alles meteen correct kan leggen.
Dat denk ik ook.
Ik heb de montage niet bekeken, maar ik had de link tussen Gilles en zijn mama winnen deze opdracht omdat hij (misschien) de mol is enerzijds en Gilles houdt €4000 uit de pot anderzijds al eerder gelegd. Ergens na aflevering 6.
Ik vond het zo vanzelfsprekend dat ik er geen bericht over postte op het forum.
Wel knap speurwerk met al die aanwijzingen 🙂. Maar zelfs als die er niet waren dan bleef ik bij mijn gedacht.

In de veronderstelling dat Gilles de mol is, werd hij de dag op voorhand gebrieft. Hij kon de puzzel helemaal vanbuiten leren.
Als Gilles de mol is hebben de programmamakers misschien bij hem gepolst in wat voor spelletjes zijn moeder goed in is.
Hij zegt dit en dit en puzzelen. Misschien hebben ze daarom deze opdracht verzonnen?
Stel dat dat het geval is, combineer dat met dat hij de dag op voorhand de puzzel heeft kunnen instuderen en het is niet moeilijk om te winnen.
Ik vind het hoe dan ook opvallend dat hij als eerste vertrekt na de puzzel gezien te hebben.
Gebruikersavatar

Zatte Ru21 mar 2016, 12:47

 28
In mijn idee dat Gilles de mol is kan volgens mij de planning van deze opdracht al eerder gebeurd zijn.
Voordat de moeder naar Argentinië vertrok kon ze deze puzzel al hebben doorgekregen om te studeren.
Ik ben ervan overtuigd dat je als mol sowieso een vertrouwenspersoon hebt (thuis), die van zijn rol op de hoogte was.
Gebruikersavatar

goldfinger21 mar 2016, 13:24

 17
Maar waarom dan zoveel moeite doen in aflevering zeven om die eend binnen te krijgen en zoveel geld op te strijken? Je kan die proef zowat overal laten mislukken... Ik zit ook op Gilles, maar... ik... snap... het... niet. 😃
Gebruikersavatar

Hanneisdemol21 mar 2016, 14:20

 96
goldfinger schreef:Maar waarom dan zoveel moeite doen in aflevering zeven om die eend binnen te krijgen en zoveel geld op te strijken? Je kan die proef zowat overal laten mislukken... Ik zit ook op Gilles, maar... ik... snap... het... niet. 😃
Tja, je kan niet alles saboteren als Mol. Anders valt het wel heel hard op. Daarnaast koos hij er wel voor om de lange route te nemen, en kunnen we niet weten of hij die schapen heeft laten ontsnappen of niet. Hij schoot een heel eind naast die flessen, wat ook tijdsversplilling was.
Gebruikersavatar

masterveecee21 mar 2016, 14:27

 3547  Sven
Misschien omdat het op dat moment echt wel té duidelijk zou zijn dat hij de mol is?
Hij kan beter saboteren bij de proeven onderling. zoals het schieten van de flessen, de schapen laten ontsnappen en dan toch nog eens op een tak te staan om geluid te maken