Hanne is niet De Mol
Gebruikersavatar

weyns196013 feb 2016, 18:09

 426
Om Hanne niet jaloers te maken, hier het eerste topic met haar in de hoofdrol. Is Hanne verdacht of net niet? Speelt ze het spel of is ze een super goede mol. Ze wordt door de regie tamelijk uit de wind gezet, we komen weinig over haar te weten behalve dat ze spontaan is en goedlachs.

Ideas, anyone?
Gebruikersavatar

geertn44413 feb 2016, 21:21

 236
weyns1960 schreef: Ideas, anyone?
Natuurlijk is ze verdacht, dit is mijn lijstje:

- introductiefilmpje: is zij de enige die niet recht in de camera kijkt.
- eerste proef, Hanne vind wel de oplossing, maar net buiten tijd
- eerste aflevering: Hanne probeert nogal hard om telkens andere mensen te beschuldigen. Ze laat geen kans onbenut:
- Proef 1: "All eyes on you, Thibaud"
- Proef 2: "...Suspicious"
- Proef 3: "Gij se vuile mol", naar Thibaud
- eerste aflevering: Ik heb de kleur van het molboekje voor elke kandidaat kunnen vaststellen, behalve voor Hanne (vakkundig weggemonteerd ?)
Ook toevallig: bij de extra's van de tweede aflevering zit een foto van het boekje van Ruth. En hieruit kunnen we (toevallig?) de kleur van Hanne bepalen: roos, maar dat is natuurlijk niet relevant meer in de tweede aflevering. Ik interpreteer dit als "voila, nu mag je het weten"
- in een shot aan de molboekjestafel wordt nogal expliciet Bruno in beeld gebracht, maar in de achtergrond zijn er ook nog Thibaut en Hanne
- Zowel Ruth als Hanne 'lijken' in de eerste aflevering op Manuella te stemmen (Ruth kan ook op Bruno gestemd hebben blijkt echter uit de tweede aflevering). Ruth wordt geëlimineerd, Hanne niet ? (merk op dat in de extra's van de tweede aflevering, nog eens expliciet bevestigd wordt dat Hanne ook op 1 persoon had gestemd, maar wie ??)
- eerste aflevering: we krijgen alleen van Hanne expliciet haar achternaam te horen in de aflevering. In vorige seizoenen werd ooit Magda ontmaskerd omdat iemand haar achternaam te weten was gekomen en zo haar beroep. Misschien wil Woestijnvis bewijzen dat ze dat nu wel aankunnen ?
- lamaproef: Hanne gaat akkoord met voorstel van Cathy om te proberen het prijsbeest te vangen, met kans op de bankroetlama
- Hanne vangt wel twee lama's, maar het zijn wel bruine (die weinig geld opbrengen en dat zal ze wel weten als mol)
- bananenbootproef: "De mol zal zeker niet vanvoor gaan zitten." Dan kan misschien kloppen, maar zelf zit ze ook vrij achteraan. Alhoewel, dat ik moet toegeven dat Hanne hier wel haar best lijkt gedaan te hebben om te proef te doen lukken.
- bij de eliminatieronde van tweede aflevering zit ze helemaal achteraan bijna weggestopt uit beeld
- Wat is dat nu met dat "boekje van een mol die op " ? Hier krijg ik kop noch staart aan:
- Ofwel staat dat boekje echt op de schouw bij Bruno. Maar hoe toevallig duikt datzelfde boekje dan op in Hanne haar rugzak. En ze beweert dat ze dat van mama gekregen heeft (jaja, zal wel....)
- Ofwel staat dat boekje niet echt op de schouw bij Bruno, maar dan zou Bruno bijna de mol moeten zijn. En hoe kon de regie dan weten dat Hanne dit zou meenemen op reis ? Het boekje zelf is een kinderboekje en dat past beter in de omgeving van Hanne (organiseert kinderfeestjes etc, dus ze heeft en kent ongetwijfeld heel veel kinderboekjes)
- Ofwel heeft de regie ontdekt dat Bruno inderdaad toevallig een boekje op de schouw heeft staan, dat ook gekend is door Hanne en hebben ze hierrond dit hersenspinsel verzonnen.
- Hanne manoeuvreert zich nogal gemakkelijk in de voetbalproef.
- Hanne haar schot was ook zwak. Gewoon straal rechtdoor.
- Hanne stelt uiteindelijk ook voor om alles of niets te spelen bij de strafschop. Issabel gaat ook wel gemakkelijk mee.
- Stijn verdenkt Hanne, alhoewel de regie ons iets anders wil doen laten geloven in de eindmontage (Gilles). Stijn heeft met opzet tijdens de eerste raadseltjes zijn mond gehouden, Issabel heeft nog wel enkele oplossingen gevonden, maar Hanne niks, nul, nada. Tijdens dat busraadseltje begint ze te rammelen over kleuren van steden enz..waar haalt ze het. Sloeg nergens op.
Tijdens die vraag met de stekskes (hetgeen Stijn zeker kan, maar hij zwijgt), kan Stijn bijna zijn lach niet inhouden, vanwege de overdreven gespeelde teleurgestelde reactie van Hanne (zie 37:11), zie ook 49:08
- Zie ook extra's, dag 5, voetbalcomplot:
00:58 "Eigenlijk zouden wij twee de stars moeten zijn, en jij (Stijn) totaal niet" ?? waar slaat dat op ? Stijn speelt professioneel voetbal, dan kan je zoiets toch niet maken.
02:42 "Ze speelt het toch al goed ?" zegt Stijn tegen Issabel. Zijn "doe het niet" slaat op de poging van Issabel om Hanne uit haar tent te lokken door Stijn te beschuldigingen.

Soit, al bij al zijn het redelijk kleine subtiele dingetjes.
Gebruikersavatar

Wouterc19 feb 2016, 13:09

 147
Hanne is de mol.

Waarom?
  • Wanneer ze de gelegenheid heeft om dingen fout te laten lopen, loopt het meestal ook fout.
  • Ze maakt andere kandidaten verdacht
  • Ze verspilt tijd, dat lijkt in van haar favoriete sabotagetechnieken
  • Ze geeft foutieve informatie en zet anderen op een verkeerd spoor
  • Ze speelt in op de emoties van anderen
  • Ze stuurt aan op de meest risicovolle opdrachten
Niet alles is de schuld van de mol
De meeste theorieën houden met een aantal zaken geen rekening:
  • proeven kunnen (ook) mislukken door het wantrouwen tussen kandidaten
  • sabotage-acties van de mol kunnen ervoor zorgen dat iemand anders zijn opdracht mislukt. Zo kan het zijn dat iemand weinig geld heeft verdiend, maar zelf niet (opzettelijk) in de fout is gegaan
  • zelfs zonder sabotage-acties en met de beste wil is het menselijk om fouten te maken
Welke middelen heeft de mol
De mol heeft een aantal troeven:
  • Voorkennis: wat zijn de proeven en hoe zitten ze in elkaar. De groepjes worden dan weer wel dynamisch gevormd.
  • Verdeeldheid zaaien in de groep
  • Ik ben er niet zeker van, maar soms heb ik de indruk dat Hanne instructies krijgt via een oortje.
De mol kan op een aantal manieren ook 'fysiek' saboteren:
  • zelf fouten maken, maar dat is uiteraard het meest riskant
  • tijd verspillen
  • anderen op het verkeerde spoor zetten bij een opdracht
  • onder druk zetten of angst aanjagen
  • aansturen op de meest risicovolle opdrachten: hoewel die het meeste geld opleveren, hebben ze ook het meeste kans op falen
  • verkeerde informatie verspreiden. Ik vermoed dat op de vragen in de eliminatieronde wél een eerlijk antwoord moet komen, anders heeft het spelletje weinig zin natuurlijk.
Hoe kunnen we de mol ontmaskeren?
  • Wie maakt er andere kandidaten verdacht? Divide et Impera: verdeel en heers.
  • Wie speelt er in op de emoties van anderen om een proef te doen mislukken?
  • Wie had er de gelegenheid om een proef te doen mislukken
  • Wie verspreid verkeerde informatie?
  • Wie verspilt er tijd?
  • Wie stuurt aan op risico?
Waarom is Hanne dan verdacht?
  • Hanne laat geen gelegenheid voorbij gaan om andere kandidaten verdacht te maken, ze probeert hiermee verdeeldheid te zaaien in de groep, of in elk geval de aandacht van zichzelf af te leiden: “Alle eyes on you”, “Suspicious”, "Dat is echt een mollenactie"
  • Hanne lijkt het ook nodig te vinden om een excuus te vinden voor elke mislukte opdracht: het 'net te laat' vinden van de oplossing bij het flesje, de 'muggen' bij de paintball proef, en nog een paar waar ik niet onmiddellijk op kan komen
  • Lichaamstaal: wanneer Hanne zenuwachtig is, raakt ze met haar vinger haar oorbellen en soms haar neus aan. Tijdens de eliminatieronde is hier niets van te zien. Let ook op de kandidaten die allemaal zwaar ademen van de spanning. Behalve Hanne
Theorie aflevering 1
  • Hanne heeft de gelegenheid: helemaal in het begin heeft ze het touw vast en nadien heeft ze ook het vlagje vast om te meten
  • 10:09 - ze maakt Thibaud verdacht door te wijzen op zijn fout (‘Alle Eyes On You’)
  • 10:15 - Hanne is zenuwachtig wanneer Thibaud haar vraagt om het eerste raadsel op te lossen, ze prutst aan haar oorbellen. Waarschijnlijk beseft ze dat dit niet de beste plaats is om de boel (verder?) te saboteren.
  • 27:34 - “Ruth, ik weet nog niks van jou, je bent hier lekker aan het zwijgen”
  • 50:15 - “Dzeejes, …, het is echt superhoog”
  • 50:20 - “De laagsten moeten eerst, vind ik. Wat vinden jullie?”. Het meeste druk staat natuurlijk op degenen die het hoogste hangen!
  • 50:48 - “Heb je schrik?” - tegen Stijn
  • Eliminatieronde
  • Cathy, Bruno en Thibaud verdenken Ruth
  • Ook Gilles en Isabelle hebben Ruth tussen hun verdachten
  • Thibaud zet af en toe 'aas' uit voor de mol. Hij zegt de afmetingen opzettelijk verkeerd om te kijken wie corrigeert en wie in de fout gaat. Zo weet hij dat Bruno waarschijnlijk te vertrouwen is
  • Cathy let heel goed op de uitdrukkingen van de medekandidaten. Ze lijkt Isabelle te verdenken, maar Isabelle reageert te oprecht
Theorie aflevering 2
  • 3:27 Hanne zit weer aan haar oorbellen
  • 3:27 Cathy kijkt opzij en lijkt het op te merken. Of ze vraagt zich gewoon af waarom Hanne in hemelsnaam naast haar staat.
  • 3:59 Hanne probeert om de opdracht verkeerd uit te leggen: “Dus we moeten 5.000 euro afgeven als ze terugkomt?”
  • 5:35 Hanne heeft de papiertjes vast
  • 5:42 “Dat is mollenwerk”. Maar probeerde Thibaud hier de mol uit de tent te lokken met zijn briefje, om de mol te doen ‘happen’ dus? In dat geval heeft de mol gehapt en heeft Thibaud een goede reden erbij om Hanne te verdenken.
  • 19:26 - opgestoken arm van Hanne bij de bananenboot, dat doe je normaal als je wint...
Het voetbalgroepje
  • Hanne denkt dat het makkelijker is om te saboteren in een kleine groep
  • Ze maakt waarschijnlijk een fout, want Stijn als Isabelle zijn erg intelligent. Zoals in een andere theorie in dit forum beschreven staat, lijken Stijn en Isabelle hier Hanne te verdenken.
Eliminatieronde
  • Bruno: je ziet hem zwaar uitademen
    52:49 Cathy - zwaar uitademen, draait zich om (naar Issabel?)
    53:55 - Isabelle handen voor gezicht, Stijn handen voor gezicht. Zij verdachten Marc waarschijnlijk.
    53:55 Cathy kijkt om, ze zal nu beseffen dat Hanne de mol wel eens zou kunnen zijn
Theorie aflevering 3
  • Hanne saboteert vanuit de 'kelder' en zorgt ervoor dat er sluipers afvallen en de tijd verder tikt. Pas als er nog maar weinig tijd over is, begint ze terug moeite te doen. Enne, 1000 uit een maximum van 5000 is ook maar mager.
  • Hanne blijft als laatste en probeert de anderen in de fout te laten gaan en doet een, naar mijn mening vrij bizarre, poging om het 'huiselijker' te maken.
  • Wanneer niemand de vrijstelling neemt, zou Hanne die kunnen nemen. Maar daarmee zou ze zich ook heel verdacht maken.
Voorspelling aflevering 4
  • Cathy, Thibaud, Stijn en Issabel zitten op het spoor van Hanne
  • Bruno lijkt Issabel te verdenken, het filmpje zou wel eens een voorbode kunnen zijn van de exit van Bruno
  • Wie Gilles als verdachte heeft, ik heb geen idee
Gebruikersavatar

Wouterc19 feb 2016, 17:48

 147
Foutje gemaakt: het was Gilles die veronderstelde dat ze 5000 euro moesten afgeven als Ruth terug zou komen, niet Hanne.
Gebruikersavatar

geertn44421 feb 2016, 21:09

 236
Wat betreft de vrijstellings-proef: ik weet het niet. Mijns inziens bevond Hanne zich in DE ideale situatie om als Mol de vrijstelling te nemen.
De mol zou geen enkele kandidaat benadelen (iedereen kan eten en slapen in het hotel).
De enige afweging is: 5000 euro verliezen (of 'niet-winnen' eigenlijk) of een vrijstelling. Ik denk dat dit nog vrij gemakkelijk te verdedigen is ten opzichte van de andere kandidaten. Je kan heel gemakkelijk zeggen: "sorry, maar die vrijstelling is voor mij belangrijker dan die 5000 euro, en, ik was laatste kandidaat, ik heb niemand benadeeld".
Als de mol als laatste kandidaat in zulk een situatie gebracht zou worden, dan zou hij ZEKER de vrijstelling nemen: extra afvaller EN 5000 euro mislopen. Ik denk dat de mol zo een kans niet zou laten schieten. Voor mij bevestigt dit eigenlijk dat Hanne de mol NIET is, want ze koos voor de geldwinst, zoals iedere normale kandidaat zou doen eigenlijk.
Gebruikersavatar

commisaris Witse22 feb 2016, 13:31

 260
Alleen van Hanne wordt in afl 1 de familienaam vermeld. Daarmee kon je snel ontdekken dat elke kandidaat een Facebook pagina heeft (aangemaakt door Vier). Wordt hiermee besmuikt aangeduid dat zij de mol is ? Want als je één familienaam (achternaam) krijgt, wil je de andere toch ook achterhalen want dat weggeven zal wel een reden hebben gehad. Ik heb intussen alle tien de familienamen. Maar of het van nut zal zijn ? :?:
Gebruikersavatar

Woestijnmol23 feb 2016, 12:20

Forum veteraan  222
geertn444 schreef:Wat betreft de vrijstellings-proef: ik weet het niet. Mijns inziens bevond Hanne zich in DE ideale situatie om als Mol de vrijstelling te nemen.
De mol zou geen enkele kandidaat benadelen (iedereen kan eten en slapen in het hotel).
De enige afweging is: 5000 euro verliezen (of 'niet-winnen' eigenlijk) of een vrijstelling. Ik denk dat dit nog vrij gemakkelijk te verdedigen is ten opzichte van de andere kandidaten. Je kan heel gemakkelijk zeggen: "sorry, maar die vrijstelling is voor mij belangrijker dan die 5000 euro, en, ik was laatste kandidaat, ik heb niemand benadeeld".
Als de mol als laatste kandidaat in zulk een situatie gebracht zou worden, dan zou hij ZEKER de vrijstelling nemen: extra afvaller EN 5000 euro mislopen. Ik denk dat de mol zo een kans niet zou laten schieten. Voor mij bevestigt dit eigenlijk dat Hanne de mol NIET is, want ze koos voor de geldwinst, zoals iedere normale kandidaat zou doen eigenlijk.
dat vind ik ook.
dit zou echt wel de ideale manier zijn om onverdacht te saboteren.
Hugo, de mol uit seizoen 2, verkreeg een vrijstelling op een veel verdachtere manier dan Hanne in dit geval....
Gebruikersavatar

geertn44424 feb 2016, 00:17

 236
Na aflevering 4 is hier een kleine correctie op zijn plaats: Hanne kan ook de vrijstelling niet genomen hebben in aflevering 3 omdat ze wist dat er in aflevering 4 een andere zou komen die ze wel zou (proberen) te pakken 🙂
Gebruikersavatar

jasper.verfaillie24 feb 2016, 20:25

 10
Dan is die vrijstelling in aflevering 4 wel heel wat moeilijker te krijgen dan die uit aflevering 3. Hanne moest niet alleen het winnende paard krijgen, maar dan ook nog eens niet door de mand vallen in de discussie achteraf. Terwijl de vrijstelling in aflevering 3 gewoon voor het grijpen lag.
Gebruikersavatar

Char1325 feb 2016, 16:17

 4
Ik vond Hanne gedurende de 4e aflevering zeer verdacht.
De eerste afleveringen dacht ik dat ze niet ver zou geraken maar nu begin ik toch te twijfelen.
Zo zou de mol zeker niet in de proef met de geuren willen zitten (hoe groot is de kans dat dit ook werkelijk lukt)
Je ziet Hanne later in een extra filmpje op de site informatie over hoe Stijn en Tibaud het gedaan hebben vragen.
Toen Stijn uitlegde hoe ze dit gedaan hadden vond Hanne dit 'goed' bekeken.
Ik heb het gevoel dat ze zich hier misrekend heeft en ervan uit zou gaan dat deze proef zou mislukken. (tijdens het snuffelen 'ik heb een t-schirt van mijn zus aan'.
En natuurlijk kan je het hele gedoe rond return decmber niet echt negeren.
Gebruikersavatar

Jeroen198525 feb 2016, 17:18

 10
Als je hanne haar spotify playslist bekijkt zou ik het heel straf vinden dat ze return to sender niet kent van Elvis Presley.

Verder kan ik ook niet zeggen dat hanne ergens geld gewonnen heeft want haar bijdrage bij de voetbalploef was echt nul.
Ze zegt wel om het risico te nemen om voor de verdubbeling te gaan maar dat kan ook zijn om Stijn alsnog te laten missen.

Ze heeft de vrijstelling wel laten liggen in afl3. Maar dat zou haar te verdacht maken...( als ze de mol al dan niet zou zijn).

Voor mij is het samen met gilles 1 van mijn 2 hoofdverdachten.

Als je zo kan staan liegen voor de vrijstelling te krijgen in afl. 4 zonder verpinken. Dan kan je ook de mol zijn.
Gebruikersavatar

Wouterc25 feb 2016, 20:53

 147
Ook leuk om weten: Hanne is blijkbaar geboren op vrijdag de 13de.