Hanne is niet De Mol
Gebruikersavatar

bbbrrrt08 mar 2016, 21:49

 24  Uma
Aflevering 6
Hanne zit gevangen. Stijn en Gilles zitten in de pizzeria.
Laten we dit even bekijken vanuit het standpunt van de productie.
De productie heeft een leuke opdracht voorbereid waarbij Stijn en Gilles de pizzacourier moeten volgen.
De extra brommertjes staan klaar om de hoek. Iedereen zit klaar. Het is zover.
... En nu wachten tot iemand op het idee komt om een pizza Napolitana te bestellen.

Wat als niemand op het idee komt? Dan valt de hele proef in het water. Dat kan de productie zich niet permitteren.
De pizza zal en moet besteld worden.
De enige manier waarop de productie die zekerheid kan inbouwen is via de mol.
De mol kan de proef in de juiste richting sturen.

Aanvankelijk zitten Stijn en Gilles maar wat rond te lummelen. ze komen niet meteen zelf op het idee .... Hanne moet bijsturen en ziet plots het licht.

Toeval?

Hetzelde gebeurde in Aflevering 4 met de taxiproef.

Hanne, Cathy en Gilles zitten in de hotellobby.
Opdat de proef echt kan starten moeten ze zo snel mogelijk in de taxi geraken.
Als niemand op het idee komt om in de taxi te stappen, mislukt de hele opname. Ook hier kan de productie zich dat niet permitteren.

"Joe, le Taxi" klinkt uit de oude radio. Gilles zegt: "Buiten staat een Taxi".
Da's een logische associatie.
Maar dan zegt Hanne:
"Ik ga luisteren of er in de taxi dezelfde muziek is, als het dezelfde muziek is, heeft het er misschien iets mee te maken."
Dat is naar mijn gevoel een redenering te veel. Je kan eens naar de taxi gaan kijken, maar om meteen te suggeren dat die muziek ook in die taxi gaat spelen ... het voelt een beetje alsof zij weet wat de bedoeling is en gevraagd is om er "onopvallend" voor te zorgen dat ze zo snel mogelijk in de taxi geraken.

Misschien lijkt het enkel zo door de montage, dat kan, maar het blijft in m'n hoofd malen.

Hanne zit twee keer in een sleutelpositie, niet om de proef te laten mislukken, maar om ervoor te zorgen dat de opname niet mislukt. Is ook dat geen rol voor ... de mol.

Hopelijk heb ik ongelijk. Cathy is mijn mol, maar Hanne stijgt met stip!
Gebruikersavatar

Social09 mar 2016, 00:52

 353  Uma
Ik ben het volledig met je eens en dacht hier ook aan. Mijn mol is al sinds het begin Cathy, dus ik hoop dat het montage is! Misschien hebben ze ook nog andere manieren om ze richting opdracht te sturen in geval van nood.
Gebruikersavatar

nite09 mar 2016, 10:27

 110
Uw redenering lijkt inderdaad wel logisch. Het lijkt inderdaad niet zo voor de hand liggend om die conclusies te trekken.
Gebruikersavatar

Woestijnmol09 mar 2016, 11:58

Forum veteraan  222
Zou het kunnen dat de productie Hanne een tip heeft gegeven ook als ze de mol niet is. Gewoon omdat je ze daarmee misschien een beetje helpt, maar daardoor nog niet zeker hebt laten winnen (wat ook in dit geval is gebleken)
Gebruikersavatar

weyns196009 mar 2016, 19:18

 426
Woestijnmol schreef:Zou het kunnen dat de productie Hanne een tip heeft gegeven ook als ze de mol niet is. Gewoon omdat je ze daarmee misschien een beetje helpt, maar daardoor nog niet zeker hebt laten winnen (wat ook in dit geval is gebleken)
Misschien doe ik haar te kort, maar ik zie Hanne niet als mol. Nog steeds niet.
Gebruikersavatar

bbbrrrt09 mar 2016, 23:14

 24  Uma
Woestijnmol schreef:Zou het kunnen dat de productie Hanne een tip heeft gegeven ook als ze de mol niet is. Gewoon omdat je ze daarmee misschien een beetje helpt, maar daardoor nog niet zeker hebt laten winnen (wat ook in dit geval is gebleken)
Dat is natuurlijk mogelijk. Het bewijst niks.
Want we we weten natuurlijk niet hoe die opnames er in het echt aan toe gaan.

Maar we zoeken altijd naar wie gesaboteerd heeft, terwijl het verhelderend kan zijn om de mol ook eens te zien als handlanger van de productie.

Ik keek het even na. Het zijn de enige twee proeven die productioneel konden vastlopen als de kandidaten niet de juiste keuzes maakten. Bij alle andere proeven speelde dit niet.
Gebruikersavatar

Peterzzzzzz10 mar 2016, 20:39

 30
Volgens mij klopt de redenering ook. Ze zegt inderdaad ik ga even luisteren of dezelfde muziek is in de taxi.

super goed opgemerkt. Vanaf nu is Hanne ook mijn mol.

Moet wel zeggen dat ze het goed gemonteerd hebben en dat Hanne het goed gespeeld heeft als mol
Gebruikersavatar

geertn44410 mar 2016, 21:18

 236
Dit had ik zelf ook al gemerkt. Dat waren inderdaad proeven met een hoog risico op "blijven steken in saaie TV". Maar inderdaad, is Hanne dan de mol ? Misschien heeft de redactie Hanne wel een tip gegeven zoals: "kijk eens op de zijkant van die doos", alhoewel dat niet echt volgens de regels zou zijn. Hanne had wel wat voorkennis, want ze belt naar de pizzeria en zegt "Gilles?" nog vooraleer die iets gezegd heeft. Dus ook hier weer, ofwel heeft de regie dat gezegd ofwel wist ze het op voorhand. Bij de taxiproef was Hanne wel diegene die als eerste ook planeterium opmerkte. Het blijft een dubbeltje op zijn kant, maar wel suspicious.....
Nu is er nog wel een andere proef die ook gevaar liep om te blijven steken, namelijk de nummerplaten proef bij de terugkeer van Ruth. De regie had een hele puzzel met nummerplaten in elkaar gestoken, maar er bleek heel snel een simpele consensus te zijn via stemming: 5 tegen 4, ze komt niet terug. En wie heeft toen het spel terug op gang getrokken ? inderdaad, Gilles. Bruno heeft toen nog gezegd: "neen, stop ermee, het is beslist". Door in het JA-kamp te zitten, lokt Gilles ook het spel mee uit. De mol zit in dit spel zeker in het JA-kamp, want anders is er geen spel (die proef was ook volledig gemaakt om Issabel verdacht te maken (bvba -> B in GBL315), ik verdenk de regie ervan om sommige proeven zo uit te dokteren dat bepaalde niet-mollen verdacht gemaakt kunnen worden)
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mar 2016, 21:43

 3483  Uma
Peterzzzzzz schreef:Volgens mij klopt de redenering ook. Ze zegt inderdaad ik ga even luisteren of dezelfde muziek is in de taxi.
Voor zover ik mij herinner was het Gilles die de associatie maakte tussen Joe le Taxi en de taxi voor het hotel. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat Hanne de associatie verder trekt: het liedje Hanne was om haar aandacht te trekken, dus waarom le taxi ook niet?
Dat dergelijke zaken opgemerkt worden is vanzelfsprekend en het kan nooit kwaad om bepaalde redeneringen te volgen maar in vele gevallen is er ook een aannemelijke en volledig onschuldige verklaring (die soms verloren gaat in de tunnelvisie).
Gebruikersavatar

Woestijnmol10 mar 2016, 21:46

Forum veteraan  222
geertn444 schreef:Dit had ik zelf ook al gemerkt. Dat waren inderdaad proeven met een hoog risico op "blijven steken in saaie TV". Maar inderdaad, is Hanne dan de mol ? Misschien heeft de redactie Hanne wel een tip gegeven zoals: "kijk eens op de zijkant van die doos", alhoewel dat niet echt volgens de regels zou zijn. Hanne had wel wat voorkennis, want ze belt naar de pizzeria en zegt "Gilles?" nog vooraleer die iets gezegd heeft. Dus ook hier weer, ofwel heeft de regie dat gezegd ofwel wist ze het op voorhand. Bij de taxiproef was Hanne wel diegene die als eerste ook planeterium opmerkte. Het blijft een dubbeltje op zijn kant, maar wel suspicious.....
Nu is er nog wel een andere proef die ook gevaar liep om te blijven steken, namelijk de nummerplaten proef bij de terugkeer van Ruth. De regie had een hele puzzel met nummerplaten in elkaar gestoken, maar er bleek heel snel een simpele consensus te zijn via stemming: 5 tegen 4, ze komt niet terug. En wie heeft toen het spel terug op gang getrokken ? inderdaad, Gilles. Bruno heeft toen nog gezegd: "neen, stop ermee, het is beslist". Door in het JA-kamp te zitten, lokt Gilles ook het spel mee uit. De mol zit in dit spel zeker in het JA-kamp, want anders is er geen spel (die proef was ook volledig gemaakt om Issabel verdacht te maken (bvba -> B in GBL315), ik verdenk de regie ervan om sommige proeven zo uit te dokteren dat bepaalde niet-mollen verdacht gemaakt kunnen worden)
waarom zit de mol in het JA-kamp. Door haar terug te halen zou de groep ook nog eens 3.000 euro verdienen. Daarom dat ik denk dat de mol in het nee-kamp zat, om ervoor te zorgen dat er geen geld werd verdiend, en dat op een vrij onopvallende manier (zoals Stijn in dit geval dat doet)
Gebruikersavatar

geertn44410 mar 2016, 21:55

 236
geertn444 schreef: De mol zit in dit spel zeker in het JA-kamp, want anders is er geen spel
Net gezien dat Hanne ook in het JA-kamp zat 🙂 Gilles geeft wel tegenstrijdige signalen: eerst zegt hij "ja maar zij heeft wel extra informatie, he willen we zo iemand wel terug, etc..." en daarna stemt hij toch JA (?) op het einde vind hij het precies zo erg dat ze toch niet terugkomt voor de "groepssfeer" (??).
Bij de eerste vraag van Hanne , is het wel Gilles die vraagt "Hoe weten ze dat eigenlijk ?", dus is hier precies wel verwonderd.
Ik vraag me af of het "krulletje" dat Hanne vind misschien een streek van haar was om de stemming ongeldig te doen verklaren (?)
Gebruikersavatar

geertn44410 mar 2016, 21:57

 236
Woestijnmol schreef:waarom zit de mol in het JA-kamp.
Gewoon, omdat de redactie anders een spel met nummerplaten in elkaar gestoken heeft voor niets 🙂