Stijn is niet De Mol
Gebruikersavatar

paprika08 mar 2016, 14:34

 3
heb vannacht enkele afleveringen diagonaal herbekeken vanuit het perspectief Stijn als Mol.
hij laat de anderen geamuseerd tateren -je ziet hem half onverschillig naar alle kanten wegkijken en zich uitrekken uit verveling - als hij iets moet doen is het meestal fout - ...behalve met die doelen...
bv in die 2e aflevering met die helm in dat gebouw had hij het einddoel bereikt maar keek duidelijk naar de seconden en vertraagde om toch te laat te kunnen komen.
In de scene met de drie pizzamannen heeft hij bewust de verkeerde aangewezen met het leugentje dat hij het goed heeft opgevolgd terwijl je hem naar alle kanten ziet kijken...
in de laatste aflevering had hij serieus gebrod met dat knutselwerkje waardoor zijn super handige compagnon het niet afkreeg....
bij die proef met dat flesje deed hij niet de minste moeite en leek geamuseerd door de foute oplossing...
Hij is heel dikwijls niet in beeld...bv bij het afmeten van die km's met die koord...en ook bv bij die gesprekken tot de mol door de deelnemers.
Bij een allusie dat hij de mol is kijkt hij veelbetekenend in het scherm.
bij de proeven doet hij erg weinig moeite om mee de oplossing te zoeken...hij geeft voorzichtig een voorstel maar als de tateraars het beter weten zwijgt hij geamuseerd...
Gebruikersavatar

Criminalko08 mar 2016, 16:23

 2
In dit programma mag je niemand uitsluiten + ik wil Stijn ook zeker en vast niet uitsluiten maar...

Als je kijkt welke opdrachten er gelukt zijn:

Lama's vangen: Stijn vangt er 2 (neemt risico, want richt ook op witte)
Springen in het water: springt mee, zoals de hele groep
Bananenboten: hele groep werkt mee
Voetbal: Stijn zorgt bijna eigenhandig voor 6000€ (ongeveer 1/4 van de pot)
Slachthuis: iedereen zorgt mee voor geld, waaronder Stijn
Truitjes ruiken: zorgt er samen met kandidaat Thibaud voor dat de opdracht slaagt
Schilderijen herkennen: ondanks soms vage instructies, zijn de schilderijen toch herkenbaar voor kandidaten Bruno & Thibaud

In ALLE opdrachten dat er dus geld is verdiend, heeft Stijn een inbreng. Hij heeft dus een inbreng in het volledige bedrag van de pot

Ik zou het ongelofelijk slecht vinden indien de mol een bijdrage heeft in de gehele pot. Oké, hij verliest ook zaken, maar zijn bijdrage is enorm groot.

Toch valt niemand uit te sluiten, zeer zeker. En zijn stille kant neigt inderdaad wat naar het type "onverwachtse mol"
Gebruikersavatar

mollig1808 mar 2016, 18:17

 229  Bert
mja ik vind het gek dat iedereen stijn zo blijft negeren enkel en alleen door die penalty's

Die proef was op zijn lijf geschreven ( relatief gemakkelijke raadseltjes(waren allemaal klassiekers) en penalty's trappen)
je kan bijna onmogelijk een proef bedenken waarvan je op voorhand meer weet dat Stijn er sowieso in gaat slagen dan deze proef

Ik ben uiteraard niet zeker dat Stijn de mol is,maar als ik in de plaats denk van de programmamakers zou ik dit een geniaal idee vinden:
Organiseer 1 proef waarin de mol zich kan bewijzen,waarmee redelijk wat geld te verdienen is en die staat voor de rest van de reeks buiten schot voor (blijkbaar) ongeveer iedereen. Stel je nu eens de situatie voor dat die proef fout afliep, dan was stijn op dit moment voor 95% van de kijkers hoofdverdachte nummer 1 en was het programma ook al afgelopen.

Deed hij het wel zo goed voor de rest?

- dat raadseltje met dat flesje cola... wist hij niet
- die lama's haalt hij wel 200 euro binnen maar neemt daar eigenlijk gigantisch risico, zonder echt veel aanknopingspunten te hebben over welke lama hij moet nemen. Hij won hier relatief klein bedrag maar nam groot risico.
- dat gedoe aan die brug
- resoluut anti terugkeer Ruth(5000 euro) terwijl hij vaak net wel ploegspeler zou zijn
- dat getreuzel in de directeurswoning
- het zich volledig afzijdig houden bij oa discussie na paardrijden, nadat hij zich ook redelijk snel had omgedraaid bij het stellen van vragen ( maar ook niet direct zoals die die écht voor de vrijstelling gaan want als mol wil je toch absoluut niet 1 van de beste paarden hebben, want je wil toch absoluut niet in de rol van winnaar van die paardenwedstrijd zitten) en ook oa de discussie van die pasmunten, er zijn er zo nog geweest
- die proef waarbij Gilles vrijstelling kon winnen was dit toch ook eerder zwak ( en opvallend gelukkig dat stijn de vrijstelling had, ook al beweerde hij eerder dat gilles zijn verdachte was)
- de test met de metro
- bij die schilderijen is het moeilijk om te zeggen,het feit dat die opdracht geslaagd is, vind ik half mirakel, als er echt een geval van sabotage hier in deze proef zat, gaan ze daar zeker de aandacht niet op vestigen tijdens de uiteindelijke uitzendingen maar deze opdracht is uiteindelijk geslaagd. Ook de andere overblijvers hebben daar niet opvallend gemold
- in de bevrijding van hanne kon stijn doen wat hij wou (idd ook cathy of hanne kunnen hierin gemold hebben)

Dan had je ook nog de wasproef:
Net zoals bij de penalty's klopt daar volgens mij iets niet aan. Hij zei onmiddellijk heel zelfverzekerd dat hij heel goed kon ruiken. dan zochten ze tweede persoon. Op dat moment leek Thibaud in Stijn nog grote verdachte te zien. Stel dat Stijn de mol is en dus weet van de regie dat Thibaud Stijn als hoofdverdachte ziet, dan is deze mogelijkheid ideaal om verwarring te veroorzaken.(Thibaud veranderde van mol of zag stijn toch niet meer als verdachte, twee dagen later lag thibaud er uit). Over die wasproef zelf: Gilles kondigt de proef zelf aan als wasproef, zegt dat geur belangrijk is en dat ze gaan moeten ruiken aan de anderen hun was en op het moment dat Gilles de proef uitlegt, blijkt dat noch thibaud noch stijn dat gedaan hebben. In het geval dat deze theorie klopt, is dit normaal want thibaud wil stijn vooral betrappen op mollen en Stijn heeft allicht meer info over de juiste oplossing. In het geval dat deze theorie niet klopt, vind ik het zeer vreemd dat ze dit niet deden. Dan krijgen ze de tshirts. Thibaud kijkt wat vreemd, weet niet hoe eraan te beginnen en Stijn ruikt en weet het bijna onmiddellijk. Wanneer Thibaud onverwachte vragen stelt, reageert Stijn stuntelig. Jullie moeten die proef eens herbekijken, vooral de blik wanneer Thibaud aan Stijn vraagt of hij veel deo heeft bijgespoten die dag. Stijn kijkt wat onrustig rond want weet niet wat hij daarop moet antwoorden, ruikt eens aan het shirt waar hij van zei dat het het zijne was en zegt eerst nee en dan ja. Op het eerste zicht lijkt die proef echt moeilijk maar is dat wel zo? Op dat moment waren er 7 kandidaten: 4 mannen en 3 vrouwen. We gaan er van uit dat ze die al kunnen onderscheiden. Dan heb je 3 tshirts voor 3 vrouwen en 4 voor 4 mannen. Van die 4 mannen ben je er 2 zeker: die van de twee ruikers zelf. Bruno heeft veel meer gezweet en tshirt zat strakker dus die twee andere mannelijke heb je ook direct. Dan heb je nog 3 vrouwelijke voor 3 vrouwen. Zeker als je nog herkansing hebt en je nog eens achteraf mag gaan ruiken. Op dat moment maak je de opdracht eigenlijk onmogelijk te verliezen. De winst is 1000 euro, de grootste muziekkenner(Stijn) heeft niet kunnen meedoen aan de dure muziekproef. Thibaud begint te twijfelen aan zijn hoofdverdachte net als de anderen die plots weer niet meer weten wie eerst te verdenken door de muziekproef.

Lange post om eigenlijk gewoon te willen zeggen: reden dat niemand stijn verdenkt, zijn eigenlijk twee eerder simpele opdrachten die hij tot goed einde heeft gebracht, maar fixeert iedereen zich daar niet teveel op? 🙂

Ik ben uiteraard niet zeker over mijn theorie maar enerzijds werd stijn nooit vernoemd bij de vroege vertrekkers als verdachte (dus als hij het is, logische dat zij er vroeg uit lagen), maar werden gilles en cathy toen het vaakst genoemd .

Eerst was ik overtuigd dat het nooit Hanne kon zijn, maar doet me wel twijfelen. Anderzijds zie ik niet in waarom die zo haar best zou gedaan hebben bij die paardenwedproef want tot dan verdacht niemand Hanne en als ze de mol was, was ze niet veel met een vrijstelling en zette ze zich op deze manier wel erg in de spotlights terwijl er amper geld op het spel stond.
Gebruikersavatar

Mateo08 mar 2016, 20:34

 870
Uitstekende waarnemingen!
Gebruikersavatar

Social09 mar 2016, 01:01

 353  Uma
Een ingenieur die geen toren kan maken met klei en stokjes... zeer vreemd.
Gebruikersavatar

deneddy09 mar 2016, 08:17

 22
Als we terug gaan naar de eerste aflevering met de verwijzing naar de auto waarop geschreven stond "hier zat de mol", dan blijven enkel Cathy en Stijn over, die zaten rechts vooraan :? 😲
Gebruikersavatar

weyns196009 mar 2016, 09:42

 426
deneddy schreef:Als we terug gaan naar de eerste aflevering met de verwijzing naar de auto waarop geschreven stond "hier zat de mol", dan blijven enkel Cathy en Stijn over, die zaten rechts vooraan :? 😲
Maar...is die verwijzing een echte of een valse tip? 🙂
Gebruikersavatar

tom.bastijns09 mar 2016, 11:26

 26
Je kan Stijn zoveel verdenken als je wil, maar hoe dan ook blijft de conclusie dat een mol die een inbreng heeft gehad in AL het geld dat is gewonnen, toch geen goede mol is.

Stijn heeft op z'n eentje véél meer geld verdiend dan de andere kandidaten. Dat argument zou voor mij al voldoende moeten zijn om hem uit te sluiten als potentiële mol.

Als Stijn effectief de mol is, is hij gewoon een slechte mol.

Bij dat penalty schieten had hij bijvoorbeeld gerust die laatste (waar Hanne en Issabel hem motiveren om er vol voor te gaan) perfect kunnen missen. Een penalty missen, het overkomt zelfs de grootste... 🙂
Gebruikersavatar

Social10 mar 2016, 14:22

 353  Uma
Aangezien Stijn mee verantwoordelijk is voor het geld dat UIT de pot ging in de laatste aflevering (geen toren, geen inbreng bij de chip verdeling ), kunnen we het gewonnen geld door hem ook gewoon zien als een tactiek van de productie om ons op een dwaalspoor te brengen.
Gebruikersavatar

xxxx11 mar 2016, 13:05

 3
In de scene waar ze aan de brug hangen ( 1e aflevering ) hangt er boven iedereen een rood/wit balletje...behalve boven Stijn...
Gebruikersavatar

masterveecee11 mar 2016, 14:55

 3547  Sven
xxxx schreef:In de scene waar ze aan de brug hangen ( 1e aflevering ) hangt er boven iedereen een rood/wit balletje...behalve boven Stijn...
yep, reeds vermeld hier 😉
Gebruikersavatar

Social12 mar 2016, 06:54

 353  Uma
jaaaa, dat rode streep balletje dat ontbreekt boven Stijn is toch niet zomaar denk ik. Dat is toch ECHt een visuele hint?
Ik zou het linken aan "rood scherm voor iedereen behalve De Mol", maar er is natuurlijk ook nog een winnaar...