Stijn is niet De Mol
Gebruikersavatar

HetIsStijn10 mar 2016, 19:09

 11
Heb de scooterproef nog eens bekeken.

Scooter vertrekt aan de pizzeria met gedoofde lichten (duidelijk te zien).

[ external image ]

Stijn volgt de scooter. Wanneer de tweede erbij komt (nog vrij simpel dus) is te zien dat er eentje rijdt met lichten uit (links) en eentje met lichten aan (rechts). Op dit moment rijden ze gewoon dus het is ook geen remlicht. Stijn stelt voor af te gaan op de schoenen maar beide pizzaboys dragen volgens mij dezelfde witte schoenen.

[ external image ]

[ external image ]

Stijn zit op dit moment nog juist (omdat hij weet dat hij makkelijker kan saboteren bij de derde scooter?)

[ external image ]

Gilles twijfelt, misschien wel sabotage Gilles(?) maar lijkt me sterk aangezien hij vrij geconcentreerd is op de weg.

[ external image ]

Stijn gaat opeens vlotjes mee met Gilles. Hij begint meteen over het licht dus ik veronderstel dat hij daarvoor effectief op de lichten gelet heeft.

Sabotage gelukt of een simpele vergissing?

Al moet hij daarna natuurlijk wel goed opletten bij de drie scooters om niet per ongeluk terug de juiste te kiezen. 😃
Gebruikersavatar

Ric10 mar 2016, 22:10

 67  Philippe
Op de eerste foto kan je toch de nummerplaat lezen van die scooter, hoe moeilijk kan dit dan zijn?
Gebruikersavatar

weyns196010 mar 2016, 22:17

 426
Ric schreef:Op de eerste foto kan je toch de nummerplaat lezen van die scooter, hoe moeilijk kan dit dan zijn?
Inderdaad! En daarna wordt het verdacht. De nummerplaten van de brommers worden weggetoverd in de montage. Zodat wij als kijker niet zouden opmerken dat ze de verkeerde scooter in het oog hielden? Conclusie: de mol zat in de auto.
Gebruikersavatar

Woestijnmol10 mar 2016, 22:23

Forum veteraan  222
weyns1960 schreef:Inderdaad! En daarna wordt het verdacht. De nummerplaten van de brommers worden weggetoverd in de montage. Zodat wij als kijker niet zouden opmerken dat ze de verkeerde scooter in het oog hielden? Conclusie: de mol zat in de auto.
Dan weet de andere waarschijnlijk wie de mol is...
Hebben de makers dan geen rekening gehouden met die nummerplaat ? (voor de kandidaten, niet voor de kijkers blijkbaar)
Gebruikersavatar

weyns196010 mar 2016, 22:27

 426
Woestijnmol schreef:Dan weet de andere waarschijnlijk wie de mol is...
Hebben de makers dan geen rekening gehouden met die nummerplaat ? (voor de kandidaten, niet voor de kijkers blijkbaar)
Op de rotonde was goed te zien dat minstens 2 van de 3 scooters met een nummerplaat rondreden, wij kregen die niet goed genoeg in beeld om ze te kunnen lezen.
Gebruikersavatar

Klaartje10 mar 2016, 23:50

 2245  Uma
Dat we die nummerplaten van die andere scooters niet te zien krijgen in de montage is inderdaad verdacht. Maar als die scooters reglementair in orde zijn met de verkeerscode, dan moeten ze alle 3 een verschillende nummerplaat hebben. Stijn en Gilles moeten toch kunnen zien vanuit de auto welke de nummerplaat is van de scooter die aan de pizzeria is vertrokken en wat de nummerplaten van de andere twee scooters zijn. Waarom letten ze in eerste instantie niet op die nummerplaat? Inderdaad allemaal zeer verdacht. De makers proberen hier iets te verbergen, misschien zoals hoger gezegd, wel dat de mol in de auto zit. Olala, Gilles of Stijn, wie van de twee is de mol?
Gebruikersavatar

bbbrrrt11 mar 2016, 08:03

 24  Uma
Als ik speler zou zijn, zou ik soms proberen om de mol uit zijn kot te lokken.
Met opzet een kleine fout maken om te zien hoe de ander daarop reageert. Volgt die mijn fout volgt of spreekt hij ze tegen.

Het kan ook zijn dat Stijn dat hier probeert. Hij zegt eerst rechts, hoewel hij weet dat het links is.
Als Gilles de mol is, heeft die niet gebeten, want hij corrigeert het correct.
(Herinner wat Hugo zei: de mol is op de hoogte van wie hem verdenkt. Als er duo's gevormd worden kan er gekozen worden om niet te saboteren, om de vedenking af te zwakken)

Als Gilles de mol niet is, is het logisch dat hij juist corrigeert.

Samengevat, Het kan dus ook zijn dat geen van beiden de mol is en dat Stijn in dit fragment Gilles wou checken.

Het is maar hoe je het uitlegt 🙂
Gebruikersavatar

Woestijnmol11 mar 2016, 10:36

Forum veteraan  222
Klaartje schreef:Dat we die nummerplaten van die andere scooters niet te zien krijgen in de montage is inderdaad verdacht. Maar als die scooters reglementair in orde zijn met de verkeerscode, dan moeten ze alle 3 een verschillende nummerplaat hebben. Stijn en Gilles moeten toch kunnen zien vanuit de auto welke de nummerplaat is van de scooter die aan de pizzeria is vertrokken en wat de nummerplaten van de andere twee scooters zijn.
Dat vind ik dan weer niet zo verdacht.
Stijn en Gilles weten natuurlijk niet dat er later nog andere brommers komen aansluiten, dus waarom zouden ze dan direct op de nummerplaat letten ?
In hun gedachte is het gewoon: "rijden, brommer volgen, en zo snel mogelijk bij hanne zijn"
Ik vraag me dan ook af, stel dat ze pas om 12.30 op het idee zouden gekomen zijn om pizza te bestellen voor die meneer (ben zijn naam even kwijt), en ze zouden dan nog maar een kwartier hebben om die te brengen, zouden ze dan ook dat hele spel met de 2 en 3 motoren doen ? Of zou het al spannend genoeg zijn om te zien of ze binnen tijd (voor 13.00) bij Hanne aankomen ?
Gebruikersavatar

bbbrrrt11 mar 2016, 10:44

 24  Uma
Nu heb ik het fragment nog eens heel goed bekeken.

Er is een duidelijk verschil tussen de twee moto's!

Het spatbord dat uitsteekt onder de nummerplaat is bij de ene moto langer dan bij de andere.

Zo kan je zien wie gelijk heeft! Aha!

Bij de juiste moto is het spatbord dat uitsteekt ongeveer even lang als de nummerplaat, bij de andere moto is het uitstekende stuk korter.

De juiste moto rijdt dus aanvankelijk links.

Stijn zegt het eerst juist "Ik denk dat we de linkse moeten volgen" Stijn heeft gelijk. Dat is correct.
Gilles twijfelt en zegt :" Ik denk toch de rechtse."
Stijn draait snel bij en zegt dan ook dat het de rechtse is, op basis van het licht.

Wat kunnen we daar nu uit afleiden?

Stel Stijn is de mol
Stijn wacht op een fout van Gilles om daarin mee te gaan, zodat hij onverdacht kan saboteren.
Het kan zijn dat Gilles expres die fout maakt om Stijn uit zijn kot te lokken. Dan heeft Gilles slim gespeeld en heeft hij daar veel uit geleerd.

Stel Gilles is de mol
Gilles zegt het foutief om te saboteren. In deze fase van het spel lijkt me dat niet verstandig. Zeker als je als mol weet dat er nog een derde scooter zal bijkomen. De mol zal subtieler te werk gaan. Je zou op basis hiervan kunnen stellen dat deze stelling minder plausibel is en dat Gilles wellicht niet de mol is.

Stel geen van beiden is de mol
Gilles maakt met opzet een fout om zich verdacht te maken bij Stijn. Dat kan.
Je zou dan verwachten dat Stijn ertegenin gaat in plaats van te volgen.
of
De opdracht was echt moeilijk en ze maken gewoon fouten omdat dat menselijk is.


MAAR,
waarom mogen we de nummerplaten niet zien?
Wat weten we nu meer?
Stel dat het andersom was, en dat de rechtse moto de juiste was.
Hoe zouden we dan naar het fragment kijken:
Dan maakt Stijn eerst een fout door te zeggen: "Het is de linkse" en wordt hij vervolgens gecorrigeerd door Gilles, waarna Stijn zijn vergissing snel inziet. Dat is geen verdacht gedrag. Hij maakt een fout en ziet dat snel in.

Dan zou het ook kunnen dat Stijn (stel niet de mol) met opzet iets fout zegt om de reactie van Gilles te checken. Dat zou een mogelijke verklaring zijn waarbij Stijn zichzelf vrijpleit als mol.

Iedereen nog mee?

We weten nu welke de juiste moto is, dus kunnen we die twee mogelijke verklaringen schrappen.

Het zwartmaken van de nummerplaten zorgt er dus voor dat er meer verklaringen mogelijk waren waarbij Stijn niet verdacht was.

Dus, zagen we hier de mol subtiel aan het werk en hebben ze in de montage een rookgordijn gespoten om Stijn minder verdacht te maken?
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2016, 10:57

 2245  Uma
Woestijnmol schreef:Dat vind ik dan weer niet zo verdacht.
...
Ik vraag me dan ook af, stel dat ze pas om 12.30 op het idee zouden gekomen zijn om pizza te bestellen voor die meneer (ben zijn naam even kwijt), en ze zouden dan nog maar een kwartier hebben om die te brengen, zouden ze dan ook dat hele spel met de 2 en 3 motoren doen ? Of zou het al spannend genoeg zijn om te zien of ze binnen tijd (voor 13.00) bij Hanne aankomen ?
Dat is een hypothetische vraag, waarop we het antwoord niet kunnen geven. Dat zouden we eens aan de regisseur moeten vragen.

Maar voor mij zat "de regisseur" van heel deze proef (pizza en duif volgen) in de duivenkooi: Hanne. Zij doet aan "tijdrekken", maar komt dan "plots" wel op het idee dat het om "delivery" gaat (ziet ze pas vrij laat op de zijkant van de pizzadoos staan) en zet zo het hele spel met die pizza delivery boys in gang. Ook bij het doorgeven van de cruciale informatie over de juiste duif, verliest ze veel te veel tijd, en vindt dan de naam van de duif (Pepito) plots uiteindelijk toch en belt, maar (net) te laat, want Bruno en Cathy zijn niet meer per gsm te bereiken. Alsof "regisseur" Hanne zegt: "allez vooruit, geef ze nog één kans op 3 om de juiste duif te kiezen en mij te vinden." Hanne trekt in deze proef aan alle touwtjes...
Gebruikersavatar

Woestijnmol11 mar 2016, 10:59

Forum veteraan  222
Is er trouwens een reden gegeven waarom Hanne precies werd ontvoerd ?
Gebruikersavatar

Sint-joris11 mar 2016, 13:53

 73
Als ik één van hun vijven zou moeten ontvoeren, zou ik ook Hanne pakken. 😉