Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren

masterveecee15 feb 2017, 14:44

3547  Sven
Ik vraag mij af op de opdrachten met de bus weldegelijk te doen waren om te lukken?

1) vissen tellen: als eens geprobeerd? Dat is niet zo gemakkelijk te doen om 50 vissen te tellen die bewegen, ook als je ze al groepeerd per soort
2) naam boot zoeken: lijkt mij het enigste dat goed te doen was
3) kerkklok: zou iedereen echt van alle 9 de liedjes de tekst vanbuiten kennen? Ik allesinds niet, en ik kende de liedjes
4) diamanten: zelfs met die beperkte voorkennis lijkt het mij toch moeilijk om de waarde ervan in te schatten, als je geen kenner bent

Conclussie: 1, 3 & 4 zijn in dit opzicht "logisch" om te mislukken. opdracht 2 daarintegen zou makkelijk gelukt moeten zijn, maar was het dus niet.
Wil dit zeggen dat hier de Mol aanwezig was???

patrick.vandeudekom15 feb 2017, 14:56

4
Met 1 en 2 ben ik het met je eens. 3 had makkelijk kunnen lukken als ze gelijk de logica gebruikt hadden dat 'good hope' geen goed engels is. En de opdracht met de diamanten was bijna gelukt, slechts de duurste omgeruild, dus zeker wel mogelijk.

Taupe07715 feb 2017, 15:29

767  Yens
Niet zeker.
De vissen lijkt me moeilijkste maar we zien niet alles en ik heb niet de moeite genomen om in detail te kijken maar boven aquarium hangen de soorten.
Als er dus 25 soorten zijn weet je nog niet het exacte aantal maar kan je voor 3 of 4 soorten zien hoeveel er zijn ... steeds 2 dus 25 x 2 = 50
Die diamanten zijn niet gemakkelijk maar kon wellicht correct zijn geweest als er volgens een andere theorie op het forum geen (moedwillige) omwisseling was.
Het schip was nagenoeg gelukt maar heeft iemand hier moedwillig tijd gerekt om het niet te vinden?
De muziek vond ik gemakkelijk maar dat is persoonlijk, ik had ze er zeker uitgehaald.
De kans bestaat dus wel dat de mol bij opdracht schip was maar ...

jan-willem.carpentier15 feb 2017, 16:15

35
Het waren allemaal moeilijke opdrachten, vooral gelet op de immense tijdsdruk, maar dat is nu eenmaal het spel. De serie "De Mol" is zo gebouwd dat er naar schatting maximum 50% van het prijzengeld effectief gewonnen kan worden, dus in dit geval dat een tweetal proeven zouden lukken (en geld opbrengen zo men daarvoor koos).

Waren ze onmogelijk? Dat zou ik niet zeggen.

Vissen: moeilijkste opdracht me dunkt, maar met structuur (volgens GDC was het 10 vissen van 5 soorten dacht ik?) heb je een kans op slagen.

Naam schip: niet evident, maar toch wel de eenvoudigste opdracht.

Klokken: verre van onmogelijk. Een gemiddeld persoon zal zeker 4 liedjes kennen, met twee kandidaten ken je er mogelijks 6 a 7 samen. Dus ongeveer 1/3 gokkans. Tenzij je meer liedjes kent. Good Hope is inderdaad 'goed engels' en komt in die regio overal voor.

Diamanten: naast de vissen de moeilijkste opdracht. Voor leken is dit echt niet evident. Geen idee of Robin die wissel malafide heeft uitgevoerd of er sprake is van een montagetrucje, maar zelfs zonder aanwezige Mol is dit aartsmoeilijk. Opnieuw: men heeft slechts een minuut of 10 maximum, de rest van de tijd is verplaatsing/krijgen van de vraag.

Conclusie: ik zou uit de moeilijkheidsgraad van de bus-proef niet afleiden dat de Mol op de bus of in het koor zat.

Laleia15 feb 2017, 21:05

306
oldgrumpy schreef:good hope is wel goed engels en verwijst naar kaap Goede Hoop

https://en.wikipedia.org/wiki/Cape_of_Good_Hope
Dat klopt. Maar in hoeveel liedjes zingen ze over kaap Goede Hoop?
De meeste andere woorden zijn veelvuldig in liedjes terug te vinden.

kim.baudart16 feb 2017, 08:02

138
Het gaat er eigenlijk niet om of het wel of niet 'goed engels' is, maar of het in het rijtje paste. De andere woorden, 'faith', 'joy' 'patience', 'sacrifice', ..., zijn allemaal abstracte begrippen die gelinkt zijn aan het geloof, en geen verwijzingen naar een plaats. 'Hope' zou dus wel in het rijtje gepast hebben, 'Good Hope' niet.

Ik denk dat ik toch, als daar had gestaan, dat ik dat er uit zou gehaald hebben (en dat vóór de tijd verstreken was...). Maar ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, je wordt natuurlijk onder druk wel zo opgeslorpt door het raden van die teksten dat je misschien niet even rustig de tijd neemt daarvoor.

ex-molinator16 feb 2017, 08:45

3483  Uma
kim.baudart schreef:... je wordt natuurlijk onder druk wel zo opgeslorpt door het raden van die teksten dat je misschien niet even rustig de tijd neemt daarvoor.
Even uit jouw bericht een van de meest onderschatte aspecten van het spel beklemtoond.
Wanneer je rustig de tijd hebt om alles te overzien, dan komen de simpele oplossingen vanzelf.

masterveecee16 feb 2017, 08:58

3547  Sven
ex-molinator schreef:Even uit jouw bericht een van de meest onderschatte aspecten van het spel beklemtoond.
Wanneer je rustig de tijd hebt om alles te overzien, dan komen de simpele oplossingen vanzelf.
yep, inderdaad, waardoor de opdracht stukken moeilijker wordt door de tijdsdruk. Hetzeldde voor het tellen van de vissen en de diamanten. De inkervingen lezen lijkt mij dan maar "gewoon maar" lezen, wat makkelijker is

Laleia16 feb 2017, 10:27

306
Uiteindelijk zijn alle opdrachten ontworpen om net te kunnen lukken, maar nooit gemakkelijk te zijn.
Zoals gezegd is de tijdsdruk hierbij niet te onderschatten.

Noptje16 feb 2017, 14:33

181
Laleia schreef: Zoals gezegd is de tijdsdruk hierbij niet te onderschatten.
Idd, ik kan dit het beste vergelijken met de slimste mens. Als ik dit op tv zie, dan heb ik zoiets van maar allee oe kunde daar nu niet op komen? En wanneer ik dan zelf het bordspel speel, met tijdsdruk dus, dan komen sommige simpele antwoorden ook niet in me op, omdat je steeds zit te denken: ik moet oppassen dat ik niet teveel tijd verlies.