Die fietsproef blijft mij intrigeren. Helaas kan ik pas morgen de aflevering een 2de keer bekijken.
Dit is wat ik mij herinner:
De groep beslist vrijwel meteen dat Hans, een goede fietser, met de rode lantaren zal rijden. Dan springen ze allemaal op hun fiets (en niemand let op Sams fiets) en vliegen erin als kiekens zonder kop.
Davey is een goede fietser en rijdt de rest al snel los. Hij komt aan de eerste opdracht en begin hout te klieven. Bertrand en Robin arriveren en nemen dit uiteindelijk met z'n tweeën over.
Op een bepaald ogenblik komt Sam aangereden en roepen de anderen naar hem dat hij gewoon moet doorrijden naar de volgende opdracht omdat ze voor het houtklieven met genoeg zijn.
Was Davey toen al vertrokken naar de volgende opdracht of niet? Indien niet, dan had hij Sam moeten inhalen op weg naar de kettingproef. Indien wel, dan komt hij dus, zoals we zagen, als eerste aan bij de kettingproef. Daar vloekt hij even omdat hij er alleen voor staat, want dat betekent dat hij, samen met de rode lantaren de beste fietser, de ketting van zijn eigen fiets moet gebruiken. Dit lijkt mij niet gespeeld.
Sam komt aan. Reactie van Davey: "Van waar komt gij nu plots?". Beetje vreemd. Ofwel was Sam bij het houtklieven voorbijgereden toen Davey er nog stond en is het vreemd omdat Davey hem niet ingehaald heeft, ofwel vindt Davey het vreemd dat Sam al zo snel bij hem is. Ofwel is Davey de mol (maar dat kan ik eigenlijk niet geloven; m.i. spant hij zich daarvoor bij de fietsproef te goed in) en zegt hij dat om Sam verdacht te maken. Maar dat lijkt mij nogal zinloos aangezien geen van de anderen daarbij aanwezig is.
Op zijn beurt zegt Sam achteraf dat hij het raar vindt dat Davey nog niet in de opdracht geslaagd was ondanks het feit dat hij daar al "zeker 20 minuten had zitten klooien".
Het resultaat is dat de proef wel slaagt maar Sam toch afvalt. Daardoor kan hij de bootproef niet saboteren, maar die is sowieso gedoemd te mislukken (en als mol weet hij dat). Het enige dat hij nog kan doen is hopen dat de rode lantaren niet in zijn opdracht slaat. Maar de rode lantaren heeft erg zijn best gedaan (zijn gedeelte van) de fietsproef te doen slagen.
Sam dus de mol?
In het labyrint vindt hij (met opzet?) het gouden ei en de tunnel niet. Als hij het gouden ei vindt, moet hij de volgende proef (die Hans nu doet) alleen doen. Hij kan die doen mislukken, maar hij kan de caféproef dan niet saboteren.