Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren

Yvo10 feb 2017, 15:25

1111  Uma
masterveecee schreef:Later zie je hem wel drinken 😉
Weet ik, maar ik bedoel daarvoor. In het begin niet.
Dit vind ik eigenlijk één van de mindere dingen die hem verdacht maken.

ex-molinator13 feb 2017, 17:45

3483  Uma
Ik vind dit absoluut niet verdacht hoor, eerder helemaal overeenkomend met iemand die pas echt wil vieren wanneer iedereen aanwezig is ( hier tracht ik mezelf in die situatie voor te stellen en ik zou ook pas een glas willen heffen eens de groep voltallig is). Het kan gespeeld zijn natuurlijk (je merkt ook wel in andere filmpjes op dat hij zichzelf goed onder controle heeft), maar hij kan zich ook laten gaan als de situatie ertoe uitnodigt (meezingen/dansen in de auto).

weyns196015 feb 2017, 15:17

426
ex-molinator schreef:Toch wel hoor, 6 hebben gedrukt en 5 niet (enkel de volgorde kan je als kijker niet echt bepalen).
We hebben niet elke kandidaat de hele tijd in beeld gehad; er kan perfect geknoeid zijn met de beelden: zowel in welke volgorde er iemand heeft gedrukt als in wie niet zou hebben gedrukt: het is niet omdat we iemand niet zien drukken, dan die niet heeft gedrukt...

ex-molinator15 feb 2017, 15:38

3483  Uma
weyns1960 schreef:We hebben niet elke kandidaat de hele tijd in beeld gehad; er kan perfect geknoeid zijn met de beelden: zowel in welke volgorde er iemand heeft gedrukt als in wie niet zou hebben gedrukt: het is niet omdat we iemand niet zien drukken, dan die niet heeft gedrukt...
We hebben er wel 6 zien drukken, en de beelden laten uitschijnen dat het trio niet gedrukt heeft (Bouba, Bertrand, Annelies) en dat het duo Jessica, Hans niet gedrukt heeft.
Ik zie ook geen reden om te foefelen met de montage, noch ivm drukken, noch ivm volgorde van drukken (die zou je kunnen afleiden uit de volgorde van opstappen in het vliegtuig).

oldgrumpy15 feb 2017, 16:29

88
Het feit dat je niet zeker was bij de selectie te zitten als je niet bij de eerste 5 was, wist iedereen en toch zijn er ook nog anderen dan Hans die niet afgedrukt hebben. Dus dat lijkt me niet te pleiten voor Hans als zijnde de mol.
Als Hans de mol is moet de productie echt niet de info doorspelen via een mollenboekje.

Ik heb ergens interview met GDC gelezen dat er blijkbaar een hele discussie is voorafgegaan aan die drukproef.
Misschien moeten we eens redeneren in de zin van: wat moet de mol doen , drukken of niet?

Niet drukken:
- als niemand anders drukt, stappen ze met 11 het vliegtuig op en hebben ze geld. Maar heeft de mol dan wel zijn rol goed gespeeld want zijn doel is geld te laten verliezen?

- als er 1 of meerdere anderen drukken wordt het tricky. Want dan moet hij de snelste zijn bij het raden van beroepen en hij zal wel alle beroepen kennen maar je kan nooit 100% zeker zijn dat je de snelste bent, dus daar loop je een risico. Maar er is natuurlijk het vangnet.

Wel drukken:

- als je als mol wel drukt, dan ben je in elk geval zeker dat je je mol rol hebt vervuld. Maar stel dat je als enige drukt, zou je dat dan niet verdacht maken? Dus dan moet je eigenlijk de anderen overtuigen om ook te drukken. Hoe doe je dat ? Wel door te zeggen tegen de andere dat jij zeker gaat drukken. Zo zet je die andere onder druk want die weet 100% zeker dat iemand gaat drukken en dus ook MOET drukken om zeker mee te mogen. En dat is exact wat er gebeurt. En wie heeft gezegd dat ze gaat drukken ... Eline!

jan-willem.carpentier15 feb 2017, 16:42

35
Zelfs indien de kandidaten niet zouden communiceren, gaan er gegarandeerd drukken.

Waarom? Ten eerste omdat de kandidaten uitgebreide psychologische screening ondergaan, zodat de makers ongeveer wel weten wie het type is die zal drukken en wie niet. Ten tweede omdat dat louter menselijke natuur is: Fear of missing out (FOMO). Inherent aanwezig bij de meesten, zodat deze zullen duwen.

De niet-duwers hebben ook FOMO, maar die wordt overschaduwd door een goede inborst, of met andere woorden naïviteit.

GDC had de proef nog maar uitgelegd en ik riep in de huiskamer: "onmiddellijk duwen, geen twijfel".

Licht on-topic: Bertrand verdenk ik niet als Mol, maar op dit vlak vertoonde hij vreemd gedrag. Bij de drukproef zegt hij "wat een bende egoïsten" etcetera, maar dan bij de discussie of Hans mag terugkomen zegt hij "5000 EUR om uw kansen op winnen te zien verkleinen? No Way". Bij de drukproef was de inzet identiek, maar daar wou hij wel Mr. GoodGuy spelen...

ex-molinator15 feb 2017, 16:51

3483  Uma
oldgrumpy schreef:Niet drukken:
- als niemand anders drukt, stappen ze met 11 het vliegtuig op en hebben ze geld. Maar heeft de mol dan wel zijn rol goed gespeeld want zijn doel is geld te laten verliezen?
Ah nee hé.
De laatste die niet drukt valt dan af, maar wordt dan in aflevering 2 heropgevist.

Alle gekheid op een stokje: het maakt eigenlijk niet uit of er iemand drukt, noch of de mol al dan niet drukt. In elke mogelijk scenario kan je verschillende denkpistes over het al of niet drukken van de mol verzinnen.
Het enig ongunstige scenario (vanuit het standpunt van de programmamakers) is dat niemand of slechts 1 iemand zou drukken omdat je dan geen tweedeling in de groep hebt. hmm Bij nader inzicht , als slecht 1 persoon drukt dan ontstaat er een (tijdelijk) één tegen allen, en dat kan ook wel leuke televisie opleveren.

oldgrumpy15 feb 2017, 16:53

88
ex-molinator schreef:Ah nee hé.
De laatste die niet drukt valt dan af, maar wordt dan in aflevering 2 heropgevist.

Alle gekheid op een stokje: het maakt eigenlijk niet uit of er iemand drukt, noch of de mol al dan niet drukt. In elke mogelijk scenario kan je verschillende denkpistes over het al of niet drukken van de mol verzinnen.
Het enig ongunstige scenario (vanuit het standpunt van de programmamakers) is dat niemand of slechts 1 iemand zou drukken omdat je dan geen tweedeling in de groep hebt. hmm Bij nader inzicht , als slecht 1 persoon drukt dan ontstaat er een (tijdelijk) één tegen allen, en dat kan ook wel leuke televisie opleveren.
Het maakt WEL uit of er iemand drukt of niet.
Als niemand drukt is er geld verdient en dat wil de mol vermijden.

Maar je hebt gelijk dat er vele mogelijke interpretaties zijn

weyns196015 feb 2017, 16:57

426
Ik zeg het nog eens: als je uit de duizenden kandidaten eindelijk de kans krijgt om mee op het vliegtuig te stappen door snel op een knop te drukken, waarom zou je dat dan niet doen? Dat doe je toch zonder nadenken? Je weet toch dat het in het spel uiteindelijk ieder voor zich is en zeker in het begin, wanneer je nog niemand kent, is het dan toch "DRUKKEN"?

jan-willem.carpentier15 feb 2017, 16:58

35
ex-molinator schreef:Bij nader inzicht , als slecht 1 persoon drukt dan ontstaat er een (tijdelijk) één tegen allen, en dat kan ook wel leuke televisie opleveren.
Zou wel hilarisch zijn. En die ene drukker zou ik dan als kandidaat sowieso niet verdenken, want zo stom gaat de Mol niet zijn.

Zoals gezegd weten de makers door psychologische screening maar al te goed dat er meerdere drukkers in de groep zitten. En misschien hadden ze zelfs een backup-systeem waarbij de Mol werd geïnstrueerd om al dan niet te drukken op basis van wie wel drukte. (Iedereen zit in een wagen met gesloten deuren, als de chauffeur - die een oortje heeft of zo - zou mompelen "drukken, nu" tegen de Mol, is alles safe)

Maar goed, ik denk niet dat ze dit deden. Men kiest altijd diverse kandidaten die sterk verschillen van elkaar qua karakter.

oldgrumpy15 feb 2017, 17:16

88
weyns1960 schreef:Ik zeg het nog eens: als je uit de duizenden kandidaten eindelijk de kans krijgt om mee op het vliegtuig te stappen door snel op een knop te drukken, waarom zou je dat dan niet doen? Dat doe je toch zonder nadenken? Je weet toch dat het in het spel uiteindelijk ieder voor zich is en zeker in het begin, wanneer je nog niemand kent, is het dan toch "DRUKKEN"?
En toch drukken er 5 niet. Dat zijn 5 kandidaten die ook al een hele tijd toeleven naar dit avontuur, Die vaccinaties en dergelijke hebben moeten laten zetten. en toch drukken er 5 dus niet he op dat moment. Ik geef toe dat de kans héél klein is dat niemand drukt, maar je kan er nooit 100% zeker van zijn . Tenzij iemand zegt dat hij 100% zeker gaat drukken.

weyns196015 feb 2017, 17:26

426
oldgrumpy schreef:En toch drukken er 5 niet. Dat zijn 5 kandidaten die ook al een hele tijd toeleven naar dit avontuur, Die vaccinaties en dergelijke hebben moeten laten zetten. en toch drukken er 5 dus niet he op dat moment. Ik geef toe dat de kans héél klein is dat niemand drukt, maar je kan er nooit 100% zeker van zijn . Tenzij iemand zegt dat hij 100% zeker gaat drukken.
En wie zegt dat er 5 zijn die niet drukken? Hebben we die alle 5 de hele tijd in beeld gehad zodat we dat met eigen ogen konden zien? Hebben er effectief 6 gedrukt? Wat als elke kandidaat werd gevraagd om voordat het spel echt begon eens op die knop te duwen om te "testen" of hij werkt?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7