Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren

Jansen08 mar 2017, 22:22

3423  Yens
sherlock schreef:Ik heb dan maar alles uit de kast gehaald om het zo scherp mogelijk te maken en in Photoshop iets helderder gezet:

[ external image ]

Het ontbrekende woord is wel degelijk: AFSPRAAK.
Ik sla mea culpa... het is inderdaad afspraak, in het eerste shot leek de laatste letter maar uit 1 verticale streep te bestaan, maar dit is duidelijk AFSPRAAK 🙂.

Jansen08 mar 2017, 22:39

3423  Yens
Ik vind die vertaling MOL AFSPRAAK = BLIND DATE en daarmee verwijzend naar de blind date met de mol in de volgende aflevering, echt wel tot de verbeelding sprekend... Het is letterlijk zo: een afspraak met de mol. Ik vind dit echt schitterend gevonden.

Misschien moeten we eens kijken of we bepaalde testen die we al gezien hebben niet kunnen linken met bepaalde vertalingen in het Afrikaans.

Er is een proef die bij mij onmiddellijk een belletje doet rinkelen. In het Afrikaans worden sommige Engelse woorden soms wel eens door klanknabootsing naar het Afrikaans vertaald. Zo is het woord "fiets" gewoon "fiets" in het Afrikaans maar in de spreektaal, omgangstaal wordt er een verbastering van bicycle gedaan en dan kom je uit bij "baie sukkel" 🙂. Met andere woorden "fietsrijden is veel gesukkel" (letterlijk vertaald dan). De fietsproef verliep niet echt vlekkeloos en vooral met veel gesukkel (vooral Annelies en Eline dan).

Ik geef voor de duidelijk nog zo'n woord (wel geen link met het programma) maar gewoon om aan te tonen dat dit soort taalgebruik wel voorkomt in het Afrikaans. Iedereen kent ons "bronchitis". Ook in het Engels is dat zo. De "klanknabootsende" vertaling in het Afrikaans is: "bromkatjies" uit te spreken als bromkajkies (tj word jk uitgesproken in het Afrikaans). bronchitis, bromkajkies... duidelijk toch? Bij bronchitis "bromt" je borstkas als een "ronkende kat"? 🙂

Misschien kunnen we nog zo'n dingen ontdekken door bepaalde woorden naar het Afrikaans te vertalen!

Torremolinos08 mar 2017, 22:50

264
De wolk boven Sams hand heeft de vorm van een 'M' 😲

Mke09 mar 2017, 00:25

112
chicawah schreef:WAAROM ruimt Eline eigenlijk de boel op? Je zou toch verwachten dat de crew dit doet...
Inderdaad... of wel is het echt extreem toevallig... ofwel is dit echt een bewuste tip.

1. VIER geeft ons (zogezegd)alle woorden die gebruikt kunnen worden in het spel
2. Twee van die woorden blijken niet overeen te komen met de realiteit, net die woorden die molafspraak vormen samen, wat blind date betekent in het Afrikaans (goed gevonden trouwens!!) en wat overeenkomt met een van de volgende proeven... (het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat net die 2 woorden per ongeluk verwisseld zijn)
3. En waarom ruimt Eline die dingen op? Voor zover ik weet, hebben ze nog nooit bij de opstelling van een proef helpen opruimen...

Strange! 🙂

Vikken09 mar 2017, 00:43

65
Misschien verzamelt ze ze om ze dan te ontvreemden, zodat ze 'savonds de woorden wat verder kan bestuderen 😉

chicawah.janssen09 mar 2017, 07:05

8153
Mke schreef:En waarom ruimt Eline die dingen op? Voor zover ik weet, hebben ze nog nooit bij de opstelling van een proef helpen opruimen...

Strange! 🙂
Misschien stond op de achterkant van het bordje afspraak plaats en uur voor een afspraak tussen de mol en de makers?

Masterofsuspence09 mar 2017, 07:35

22
Mke schreef: 3. En waarom ruimt Eline die dingen op? Voor zover ik weet, hebben ze nog nooit bij de opstelling van een proef helpen opruimen...

Strange! 🙂
Eline ruimt op om alle woorden die ze niet meer nodig hebben om het laatste woordje (bababroeikas) te vormen te elimineren.
Lijkt me relevant ifv de opdracht

Mke09 mar 2017, 08:08

112
Masterofsuspence schreef:Eline ruimt op om alle woorden die ze niet meer nodig hebben om het laatste woordje (bababroeikas) te vormen te elimineren.
Lijkt me relevant ifv de opdracht
Feit 🙂

Ik heb achteraf pas opnieuw naar de beelden gekeken en het houdt wel steek...
Wat niet wegneemt dat het bizar blijft de woorden die uitgestald stonden niet overeen kwamen met degene die de redactie van de mol op twitter doorgegeven heeft. Daar is echt iets mee. Denk ik 🙂

Jansen09 mar 2017, 13:01

3423  Yens
annie.delen schreef:Heeft één van de achtergebleven kandidaten als hobby toneelspelen?
Absoluut: een tijdje terug heeft iemand eens een afbeelding gepost van een of ander profiel op een social media site (niet Facebook of Twitter) waar bij Eline stond dat een van haar hobby's toneelspelen is. Toch wel raar dat dit niet terug te vinden is op haar fiche van De Mol.

Moldedju09 mar 2017, 13:27

507  Yens
Met al de kennis van wat hierboven geschreven staat (wat een mooi zoekwerk!) heb ik de GPS opdracht nog eens in detail overlopen en er viel mij nog wat op.

Nadat ze alle woorden hebben proberen te vinden zien we eerst hoe ze de papieren van de palen afhalen (Eline neemt papier met AFSPRAAK). Daarna bellen ze verder met Davey en Hans en zien we verschillende keren het tafeltje met de groene lamp. Er gebeurt in deze volgorde hetvolgende:

1. Naast de lamp op het tafeltje liggen er geen papieren.

[ external image ]

2. Daarna heeft iemand de papieren op tafel gelegd. Er zijn nu twee stapeltjes en het woord BROEIKAS ligt van boven. Het andere stapeltje lijken opdrachten te zijn.

[ external image ]

3. Nadat Davey en Hans zijn binnengekomen zien we op het tafeltje drie stapeltjes en het woord AFSPRAAK (zoals hier reeds schitterend gevonden werd). Iemand heeft dit dus in tussentijd bewust naar boven gelegd!

[ external image ]

AFSPRAAK lijkt dus echt wel heel bewust door de mol naar boven te zijn gelegd als aankondiging naar de afspraak met de mol in de volgende aflevering . Maar door wie dan?

Tussen beeld 2 (beeld met BROEIKAS) en beeld 3 (beeld met AFSPRAAK) zien we dit beeld.

[ external image ]

Rechts zie je Eline die de papieren vastgenomen heeft en erdoor aan het bladeren is. Wat doet ze met die papieren op dat moment nog? Geconcentreerd naar iets op zoek lijkt ze wel. Is ze op zoek naar het blad met AFSPRAAK? ....
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21