Ik vind die vertaling MOL AFSPRAAK = BLIND DATE en daarmee verwijzend naar de blind date met de mol in de volgende aflevering, echt wel tot de verbeelding sprekend... Het is letterlijk zo: een afspraak met de mol. Ik vind dit echt schitterend gevonden.
Misschien moeten we eens kijken of we bepaalde testen die we al gezien hebben niet kunnen linken met bepaalde vertalingen in het Afrikaans.
Er is een proef die bij mij onmiddellijk een belletje doet rinkelen. In het Afrikaans worden sommige Engelse woorden soms wel eens door klanknabootsing naar het Afrikaans vertaald. Zo is het woord "fiets" gewoon "fiets" in het Afrikaans maar in de spreektaal, omgangstaal wordt er een verbastering van bicycle gedaan en dan kom je uit bij "baie sukkel"

. Met andere woorden "fietsrijden is veel gesukkel" (letterlijk vertaald dan). De fietsproef verliep niet echt vlekkeloos en vooral met veel gesukkel (vooral Annelies en Eline dan).
Ik geef voor de duidelijk nog zo'n woord (wel geen link met het programma) maar gewoon om aan te tonen dat dit soort taalgebruik wel voorkomt in het Afrikaans. Iedereen kent ons "bronchitis". Ook in het Engels is dat zo. De "klanknabootsende" vertaling in het Afrikaans is: "bromkatjies" uit te spreken als bromkajkies (tj word jk uitgesproken in het Afrikaans). bronchitis, bromkajkies... duidelijk toch? Bij bronchitis "bromt" je borstkas als een "ronkende kat"?
Misschien kunnen we nog zo'n dingen ontdekken door bepaalde woorden naar het Afrikaans te vertalen!