Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Woestijnmol06 feb 2017, 17:30

Forum veteraan  222
Ik heb daarnet het volgende artikel gelezen op de site van Het Nieuwsblad, en daarin staat dat de monteurs niet eens weten wie de mol is:
"Dat de monteurs geen idee hebben van wie de Mol is, zorgt ook nog voor een ander voordeel. “Zo kunnen ze nooit bewust aanwijzingen weglaten of te veel of te weinig laten zien.” Zo gaan ook zij op zoek naar het goedbewaarde geheim, net zoals de kijkers en de deelnemers. "

Met andere woorden stel ik mij de vraag; zullen er geen hints in verstopt zitten ? Zullen er geen deelnemers bewust verdacht worden gemaakt ?
Ik vind het dan ook heel vreemd dat ze in de montagekamer niet zouden weten wie de mol is.
Gebruikersavatar

Bonanza06 feb 2017, 17:36

 71
Dat kan toch niet helemaal kloppen?
Vorig jaar was het toch begin zo gemonteerd dat je de "Holy Shit" van Gilles hoorde na het woord "de mol".
Gebruikersavatar

MolSchip06 feb 2017, 18:05

 50
Ze bedoelen dat er maar enkele monteurs weten wie het is...
Niet allemaal.
Gebruikersavatar

ex-molinator06 feb 2017, 18:17

 3483  Uma
Woestijnmol schreef:Ik heb daarnet het volgende artikel gelezen op de site van Het Nieuwsblad, en daarin staat dat de monteurs niet eens weten wie de mol is:
"Dat de monteurs geen idee hebben van wie de Mol is, zorgt ook nog voor een ander voordeel. “Zo kunnen ze nooit bewust aanwijzingen weglaten of te veel of te weinig laten zien.” Zo gaan ook zij op zoek naar het goedbewaarde geheim, net zoals de kijkers en de deelnemers. "

Met andere woorden stel ik mij de vraag; zullen er geen hints in verstopt zitten ? Zullen er geen deelnemers bewust verdacht worden gemaakt ?
Ik vind het dan ook heel vreemd dat ze in de montagekamer niet zouden weten wie de mol is.
Het zou me niet verwonderen dat er ergens een misverstand in dat interview is. Voor zover ik begrepen had wist vorig jaar bijna niemand van de cameraploeg wie de mol was , over de monteurs was niets gezegd (denk ik toch). Hoe dan ook, de montage gebeurt toch wanneer ze terug in België zijn? Het lijkt me amper haalbaar om de montage te doen zonder te weten waar het uiteindelijk naartoe gaat tenzij ze expliciete en niet mis te verstane montage-instructies krijgen : die scene van seconde zoveel tot zoveel, en dan die andere scene van seconde x tot seconde y.
Er wordt hoe dan ook een montageboek gemaakt.

Over deelnemers die bewust verdacht zouden gemaakt zouden: ik denk eerder dat iets wat verdacht zou kunnen zijn mocht die persoon de mol zijn, bewust getoond wordt - niet zozeer om iemand verdacht te maken, maar om de kijker toch het gevoel te geven dat er veel vast te stellen is.
Maar waar eindigt de observatie en begint de interpretatie?
Gebruikersavatar

masterveecee06 feb 2017, 19:42

 3547  Sven
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat het zo zou zijn...
Gebruikersavatar

Thibaud Dedier07 feb 2017, 12:44

Deelnemer  46
Vorig jaar moest elke afvaller telkens (enkele) mastertapes meenemen in zijn handbagage zodat die supersnel en zeker in Vilvoorde zou zijn, zodat de montage al meteen kon beginnen. Met andere woorden: ik vermoed dat de eerste ruwe versie aflevering per aflevering gemaakt wordt en dus hebben de monteurs op dat ogenblik nog geen zicht op wie de mol is : de versie waar het "mollen" gefilmd wordt, gebeurt door één specifieke filmploeg en die tape gaat wellicht helemaal op het einde terug.
Gebruikersavatar

masterveecee07 feb 2017, 12:46

 3547  Sven
@Thibaud: interessant om te weten 🙂
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 13:06

 3483  Uma
Thibaud Dedier schreef:Vorig jaar moest elke afvaller telkens (enkele) mastertapes meenemen in zijn handbagage zodat die supersnel en zeker in Vilvoorde zou zijn, zodat de montage al meteen kon beginnen. Met andere woorden: ik vermoed dat de eerste ruwe versie aflevering per aflevering gemaakt wordt en dus hebben de monteurs op dat ogenblik nog geen zicht op wie de mol is : de versie waar het "mollen" gefilmd wordt, gebeurt door één specifieke filmploeg en die tape gaat wellicht helemaal op het einde terug.
Interessant, maar meteen ook een risico (tenzij die mastertapes versleuteld zijn). Neemt niet weg dat foutjes van de mol (die gefilmd zijn) het best niet in Vilvoorde geraken - dus ben ik er vrij zeker van dat wat naar Vilvoorde gaat toch eerst gscreend is.
Gebruikersavatar

rein.degrieve07 feb 2017, 13:31

 14
Ik geloof niet dat die kandidaten veel zouden kunnen knoeien met die mastertapes, beveiliging van beelden is altijd zeer goed verzorgd.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat jullie beseffen dat een montage bijna altijd (de uitzonderingen zijn bij extreme tijdsdruk) een montageschema en -draaiboek wordt opgesteld. Je kan niet zomaar beginnen aan een montage als je dat niet hebt, want dan zit je maar wat te kloten. Als je weet hoeveel monteurs werken aan een gemiddeld programma, is het echt wel logisch dat zij in het ongewisse gelaten worden. Waarschijnlijk is de ploeg die de mol interviewt ter plekke en dus weet wie het is, dezelfde ploeg die de montage van de laatste aflevering doet, waarin alles bekend gemaakt wordt. Aangezien het de laatste is, is er tijd na de terugkomst en zo wordt geheimhouding gegarandeerd.
Gebruikersavatar

Thibaud Dedier07 feb 2017, 13:47

Deelnemer  46
Daar komt nog bij dat de debriefing van de Mol steeds gebeurt zonder camera's : alle kandidaten krijgen verplicht vlak voor het interview een vijftal minuutjes enkel met de redactie zonder filmploeg erbij. Dus ook daar blijft de geheimhouding 😉
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 17:15

 3483  Uma
rein.degrieve schreef:Ik geloof niet dat die kandidaten veel zouden kunnen knoeien met die mastertapes, beveiliging van beelden is altijd zeer goed verzorgd.
De kandidaten??
Nee jong, overval, tapes stelen en dan voor veel geld door het productieteam terug laten kopen, indien niet ... verspreiden, chantage dus :batman: