Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

BertV09 feb 2017, 15:23

 19
De eerste opdracht was wat ze in de speltheorie het 'dilemma van de gevangene' noemen (of het prisoner's dilemma)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma
De uitkomst is dat op korte termijn vanuit eigenbelang gehandeld kan worden, maar op lange termijn is het altijd beter om samen te werken.
Dit is ook wat hier gebeurd is. Er was heel weinig tijd om te beslissen. Moest iedereen samengezeten hebben dan kon het wel dat niemand afdrukte. Maar er is heel bewust gekozen om maar met 2/3 personen samen te zitten.
De Mol wist dus zo goed als zeker dat er afgedrukt ging worden.
Hierdoor kon hij/zij in het vliegtuig zitten toen iedereen aankwam. Wie later opstapt staat in het middelpunt van de belangstelling, en dat wil de Mol nog niet in deze fase. Observeren is belangrijk.
De Mol zal ook zeker willen meezitten in het vliegtuig. De eerste dagen zijn heel belangrijk om het ontwikkelen van de groep te zien. Dat mag je niet missen! Ook vergroot het de kans dat je iets zegt, wat de anderen tijdens je afwezigheid gezegd hebben, en wat de Mol dus niet kan weten. Dan is hij/zij onmiddellijk ontmaskerd.
Hierdoor valt Hans, volgens mij, af. En daardoor valt Bouba, volgens mij ook af. Als voorlaatste afdrukken is een te groot risico. Hans kon altijd vlugger afdrukken, en dan mist hij de eerste dagen.
Gebruikersavatar

ex-molinator09 feb 2017, 19:02

 3483  Uma
De redenering is heel logisch en bovendien klaar en duidelijk uitgelegd en ik ben geneigd die als dusdanig te aanvaarden, maar toch zitten er in De Mol telkens dubbele lagen dus blijft het voor mij maar 1 van de vele opties (die ik overweeg).
Gebruikersavatar

Molympiad09 feb 2017, 20:02

 63  Sven
Zoals Thibaud al aanhaalde lijkt het mij eveneens perfect mogelijk om een ex aequo te krijgen als Hans de mol is, omdat velen 0, 1 of 2 punten hebben dan. De verdenking valt hier zo duidelijk van hem af dat hij het perfect zijn kan.

Als de kans volgens jullie zo groot is dat Hans door een groepsbeslissing alsnog afvalt, lijkt mij de 11e kandidaat gewoon een stom idee van de productie. Ze betalen immers een extra plaats voor hem op een tweede vliegtuig, ze steken er moeite in met hem al shots te maken... en dan terug verliezen? Verloren moeite lijkt mij. Hij zal terugkeren!

Als Hans terugkeert, wat volgens mij zeer goed kan, is hij voor mij nog steeds even goed een molkandidaat. Daarbij is de mogelijkheid om op hem te stemmen er altijd geweest, en speculeerden de kandidaten zelf al dat hij terug zou komen
"Hij gaat toch niet echt weg hé?"
Gebruikersavatar

Andreas09 feb 2017, 20:34

Molerator  113
Molympiad schreef: "Hij gaat toch niet echt weg hé?"
Wie zei dat? Ben ik vergeten. Kan interessant zijn.
Gebruikersavatar

Sint-joris09 feb 2017, 21:59

 73
BertV schreef:Er mag geen enkele kans bestaan, hoe klein ook, dat de Mol eruit valt.
Volledig akkoord. Als de Mol naar huis is, liggen al die maanden van voorbereiding in de vuilbak.
In deze proef is steeds een scenario mogelijk waarbij alle kandidaten binnen de seconde afdrukken. De Mol heeft ongetwijfeld alle beroepen van de kandidaten uit het hoofd geleerd. Zelfs dan is het mogelijk dat er telkens een kandidaat sneller het juiste antwoord afdrukt, dus als programmamaker zou ik hier zeker een valnet voorzien.

Tevens ideaal voor de Mol om enkele scenario's te kiezen:
  • Bewust geen enkel antwoord correct geven, hopen dat de groep de eerste proeven uit zichzelf verkl**t en ze later achterna reizen?
  • Kiezen voor de vlucht (al dan niet door snel te drukken) en direct de boel saboteren?
  • Actief meedoen, omdat de opbrengst van de prijzenpot binnenkort toch wordt kwijtgespeeld?
  • In de eerste proeven zeer gedreven meedoen, zodat ze zeker lukken en pas nadien beginnen te saboteren, zodat heel de groep het verdacht vindt dat alles mislukt vanaf de nieuwe (Hans) er bij is gekomen?
Gebruikersavatar

ex-molinator09 feb 2017, 22:34

 3483  Uma
Sint-joris schreef:
  • In de eerste proeven zeer gedreven meedoen, zodat ze zeker lukken en pas nadien beginnen te saboteren, zodat heel de groep het verdacht vindt dat alles mislukt vanaf de nieuwe (Hans) er bij is gekomen?
Daar zat ik ook al aan te denken, vooral omdat de kans dan groot is dat er een paar in die val kunnen trappen en dan Hans als mol zullen aanduiden waardoor Hans blijft en de resterende niet-mollen meer en meer rekening beginnen te houden met Hans als mol.
Het blijft natuurlijk een theoretisch scenario en ondertussen is het concept "De Mol" ook niet nieuw voor de deelnemers en zullen ze ook wel trachten tunnelvisie te vermijden.
Gebruikersavatar

geertn44409 feb 2017, 23:05

 236
mmm..dat is wel een verdomd interessante piste...als dit waar is, dan ligt de redactie al 4 dagen plat van het lachen. En wij maar theorieën uitvinden, die gedraagt zich verdacht /die geeft een verkeerd antwoord/die doet de proef mislukken. Terwijl....de echte mol daarentegen in aflevering 1 ontzettend zijn best doet en geen enkele hint weggeeft. Tsja, dan moet ik mijn lijstje volgende aflevering misschien omkeren en worden Robin, Marzena en Bouba topkandidaten mol.
Gebruikersavatar

Sint-joris10 feb 2017, 00:02

 73
ex-molinator schreef:Als mol is het voordelig om in een auto met 3 te kunnen overleggen.
Dat waren Bouba, Bertrand en Annelies.
...
Het enige doel van de mol in deze fase is zorgen dat er 1 iemand drukt (om zo wat geld uit de pot te houden) en juist door in de auto met 3 te zitten, is er meer kans op slagen.
De auto's van de kandidaten stonden alfabetisch. Door het oneven aantal moesten de eerste 3 in het alfabet samen in één wagen.

De alfabetische volgorde werd in de wagens effectief behouden. (maw geen speler die verkeerd zit, tenzij zijn naam door 'Mol' of 'de Mol' wordt vervangen):
  • Annelies - Betrand - Bouba
  • Davy - Eline
  • Hans - Jessica
  • Jolien - Marzena
  • Robin - Sam
Gebruikersavatar

geertn44410 feb 2017, 00:05

 236
Cleo L schreef:Een ideetje : 1 van de zes kandidaten die hebben gedrukt zal moeten plaats ruimen voor Hans
wow.... ja waarom niet diegene die het snelst gedrukt heeft ? :mrgreen:
Diegene die het snelst gedrukt heeft en het minste compassie heeft, wordt geruild voor de brave inborst die iedereen een gelijke kans wil geven.

Gerechtigheid eindelijk geschied. De mensheid is dan toch nog niet zo slecht, Bertrand.
Gebruikersavatar

masterveecee10 feb 2017, 09:06

 3547  Sven
andreas.debresser schreef:Wie zei dat? Ben ik vergeten. Kan interessant zijn.
Marzena, denk ik => zie 19:47
Gebruikersavatar

Yvo10 feb 2017, 14:06

 1111  Uma
ex-molinator schreef:Dat verhaal houdt geen steek - er zijn 11 deelnemers - de kans dat niemand zou drukken is mijns inziens onbestaand en wanneer meerderen gedrukt zouden hebben (wat uiteindelijk dus ook gebeurt) dat valt de mol sowieso niet op.
En dan zit de mol ook het best bij de "goedgelovigen" om hen aan het twijfelen te brengen (en dat kan ook door een onsamenhangend verhaal te vertellen).

Absoluut nog geen stevige aanwijzing maar voldoende om hem niet uit te sluiten.
Als je het mij vraagt is hij gewoon echt naïef/goedgelovig. Op een bepaald moment, als hij alléén in de auto zit zegt hij ook om te vertrekken als 'één grote vriendengroep'. In een spel waar je geld kan verdienen is het toch te verwachten dat minstens één persoon gaat drukken. Later in de aflevering heeft hij tijdens het lopen na 2 km last terwijl hij naar eigen zeggen de spartacus run heeft gedaan en bovendien jonger is als Robin. De echte mol zou niet zo gaan opvallen in aflevering één.
Ik denk dat hij gewoon nep-mol wilde spelen om anderen op het verkeerde been te zetten. Ik sluit net als jij niks uit, daar is het veel te vroeg voor, maar persoonlijk denk ik niet dat hij de mol is om bovenstaande redenen en ik denk dat hij authentiek naïef/goedgelovig is.
thomas.helsen schreef:Voor de duidelijkheid, ik riht mijn pijlen op davey. Vond het ook wel raar dat hij eerst geen champagne drinkt omdat hij het erg vindt dat er nog zes mensen niet op het vliegtuig zitten waarvan er zeker vijf mensen meegaan maar wanneer hans naar huis wordt gestuurd heeft davey opeens wel een glas champagne in zijn handen...
Ik verdenk Davey ook en ik vond het ook verdacht dat hij als enige geen champagne vasthad.
Gebruikersavatar

masterveecee10 feb 2017, 15:09

 3547  Sven
Yvo schreef:Ik verdenk Davey ook en ik vond het ook verdacht dat hij als enige geen champagne vasthad.
Later zie je hem wel drinken 😉
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7