Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Lieserd07 feb 2017, 10:29

 15
De monteurs weten volgens mij wel degelijk wie de mol is. Een aanzienlijk aantal hints wordt toch juist door middel van de montage kenbaar gemaakt? Denk bv. aan de uitroep "holy fuck" van Gilles in de allereerste afl. van 2016, op hetzelfde moment dat voor het allereerst het woord "mol" gezegd wordt.
Gebruikersavatar

rein.degrieve07 feb 2017, 11:33

 14
Lieserd schreef: De monteurs weten volgens mij wel degelijk wie de mol is. Een aanzienlijk aantal hints wordt toch juist door middel van de montage kenbaar gemaakt? Denk bv. aan de uitroep "holy fuck" van Gilles in de allereerste afl. van 2016, op hetzelfde moment dat voor het allereerst het woord "mol" gezegd wordt.
Nee, de monteurs hebben daar geen idee van. Geloof mij, ik ken verschillende mensen die bij Vier werken, behalve de kandidaten en een tiental redactieleden, is er niemand die het weet.
Bij een montage hou je je ook wel eens aan een schema waar op staat wat er wanneer gemonteerd moet worden, dus da's perfect mogelijk hoor.
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 11:50

 3483  Uma
rein.degrieve schreef:En als je mij niet gelooft op basis van mijn ervaring, hier is het in de woorden van de makers...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170206_02715578
In het begin ja, maar de monteurs hebben veel meer opnamemateriaal dan wij te zien krijgen (zie het knipoogje van Gilles vorig jaar). Er is iemand die beslist wat getoond wordt en wat niet, en er moet wel een monteur zijn die te opvallende zaken (foutjes) moedwillig er uit knipt.
Niet alle monteurs weten wie de mol is maar geen enkele? Geloof ik niet.
Gebruikersavatar

rein.degrieve07 feb 2017, 11:54

 14
Redactieleden zijn ook perfect in staat te monteren hoor, bij de meeste productiebedrijven gebeurt dat. Dus ja, ik veronderstel dat er een redactielid is dat de laatste aflevering monteert.

Ik denk dat er hier zwaar onderschat wordt hoe belangrijk die geheimhouding is binnen Woestijnvis. Als je weet hoeveel uren beeldmateriaal zo'n reis oplevert, is het logisch dat er een selectie gemaakt wordt voor die beelden in de montagekamer belanden.

Je bent even naïef als Bertrand als je denkt dat de helft van Woestijnvis weet wie de mol is.
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 12:47

 3483  Uma
rein.degrieve schreef: Je bent even naïef als Bertrand als je denkt dat de helft van Woestijnvis weet wie de mol is.
Dat denk ik helemaal niet.
Het is overduidelijk dat de geheimhouding streng bewaakt wordt (en dat is ook nodig want het programma verliest zn waarde als de mol te snel bekend wordt.
Punt is dat iemand de eindmontage moet doen en er beslissingen genomen moeten worden mbt welke beelden in een aflevering komen. Iemand die weet wie de mol is moet dus een montage boek schrijven en op voorhand de beelden al bekeken en geselecteerd hebben.

Kijk naar de loopproef naar de Metro vorig jaar. Minstens 1 cameraman heeft zaken gefilmd die pas getoond werden in de laatste aflevering met een overzicht van de sabotages. Deze beelden werden niet gemonteerd in de reguliere afleveringen!!
Ik blijf erbij: het kan niet anders dan dat er minstens 1 persoon de beelden selecteert die in de eindmontage komen en controleert dat er geen fouten gebeurd zijn (want als er achteraf iets bijgewerkt moet worden dan weet de monteur ook wel dat er iets verwijderd is omwille van "een reden"). Misschien heeft die persoon niet de werktitel "monteur" (en dan is de stelling semantisch gezien correct) maar intrinsiek is hij evengoed monteur.
Gebruikersavatar

masterveecee07 feb 2017, 12:50

 3547  Sven
Thibaud Dedier schreef:Vorig jaar moest elke afvaller telkens (enkele) mastertapes meenemen in zijn handbagage zodat die supersnel en zeker in Vilvoorde zou zijn, zodat de montage al meteen kon beginnen. Met andere woorden: ik vermoed dat de eerste ruwe versie aflevering per aflevering gemaakt wordt en dus hebben de monteurs op dat ogenblik nog geen zicht op wie de mol is : de versie waar het "mollen" gefilmd wordt, gebeurt door één specifieke filmploeg en die tape gaat wellicht helemaal op het einde terug.
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 12:52

 3483  Uma
masterveecee schreef:...
Je hebt sowieso minder kans om mee te gaan naar het einde van de proef toe, dus de mol zou of wij de eerste 5 moeten zitten, of er net na
Zelfs dat niet.
De mol valt niet af en ze kunnen makkelijk simuleren zodat hij een van de laatste 2 is en dan sneller drukt dan de andere: hij hoeft zelfs niet te drukken - hij blijft sowieso ( hij = hij/zij).

Ik zeg niet dat het zo gegaan is, enkel dat de mol toch niet afvalt en a priori (en ook a posteriori) bij geen enkel scenario in de problemen komt.
Gebruikersavatar

masterveecee07 feb 2017, 12:54

 3547  Sven
ex-molinator schreef:Zelfs dat niet.
De mol valt niet af en ze kunnen makkelijk simuleren zodat hij een van de laatste 2 is en dan sneller drukt dan de andere: hij hoeft zelfs niet te drukken - hij blijft sowieso ( hij = hij/zij).

Ik zeg niet dat het zo gegaan is, enkel dat de mol toch niet afvalt en a priori (en ook a posteriori) bij geen enkel scenario in de problemen komt.
Mja, kan ook. Nu, ik denk dat het nog altijd de bedoeling is dat de Mol zelfs saboteerd en dat de redactie/organisatie hem helpt dat te doen, maar niet echt volledige manipulaties doet.
Of wel? 🙂
Gebruikersavatar

Osquae07 feb 2017, 13:07

 12
De eerste proef met de knop indrukken was naar mijn mening voor de mol zelf redelijk onbelangrijk. Er wordt voor 99% zekerheid toch gedrukt en hij wist zelf dat de 11de kandidaat toch terug in het spel kwamen. Kan zelfs zijn dat Bouba en Hans buiten verdinking worden geplaatst hierdoor, maar hou er steeds rekening mee dat toch sowieso de Mol in het spel bleef en er geen andere pistes nodig waren om te spelen.. Enige punt is dan wel dat als Hans de Mol is hij geen impact kon hebben op de twee eerste proeven in Zuid-Afrika..
Gebruikersavatar

rein.degrieve07 feb 2017, 13:23

 14
ex-molinator schreef: Dat denk ik helemaal niet.
Het is overduidelijk dat de geheimhouding streng bewaakt wordt (en dat is ook nodig want het programma verliest zn waarde als de mol te snel bekend wordt.
Punt is dat iemand de eindmontage moet doen en er beslissingen genomen moeten worden mbt welke beelden in een aflevering komen. Iemand die weet wie de mol is moet dus een montage boek schrijven en op voorhand de beelden al bekeken en geselecteerd hebben.

Kijk naar de loopproef naar de Metro vorig jaar. Minstens 1 cameraman heeft zaken gefilmd die pas getoond werden in de laatste aflevering met een overzicht van de sabotages. Deze beelden werden niet gemonteerd in de reguliere afleveringen!!
Ik blijf erbij: het kan niet anders dan dat er minstens 1 persoon de beelden selecteert die in de eindmontage komen en controleert dat er geen fouten gebeurd zijn (want als er achteraf iets bijgewerkt moet worden dan weet de monteur ook wel dat er iets verwijderd is omwille van "een reden"). Misschien heeft die persoon niet de werktitel "monteur" (en dan is de stelling semantisch gezien correct) maar intrinsiek is hij evengoed monteur.
Ik heb nooit gezegd dat er niet 1 iemand is die bewerking doet en toch alles weet. Ik heb gereageerd op een bericht dat zei 'volgens mij weten de monteurs alles' en heb dat weerlegd. Het is niet mijn probleem dat je daar graag tegenin wilt gaan om gelijk welke reden. Mijn originele punt blijft hetzelfde, semantiek of niet.
Gebruikersavatar

ex-molinator07 feb 2017, 17:28

 3483  Uma
rein.degrieve schreef:Ik heb nooit gezegd dat er niet 1 iemand is die bewerking doet en toch alles weet. Ik heb gereageerd op een bericht dat zei 'volgens mij weten de monteurs alles' en heb dat weerlegd. Het is niet mijn probleem dat je daar graag tegenin wilt gaan om gelijk welke reden. Mijn originele punt blijft hetzelfde, semantiek of niet.
OK, maar ik heb niet geprobeerd om jouw weerlegging van de stelling dat de monteurs alles weten tegen te spreken, immers die (oorspronkelijke) stelling heeft mijns inziens geen weerlegging nodig.