Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren

Laleia14 feb 2017, 01:47

306
Zou de tekst van dit lied relevant kunnen zijn of een tip kunnen bevatten?

Moliarty14 feb 2017, 01:53

5
Ga voorwaarts
Ga voorwaarts
Op die bergen
Trein van Zuid-Afrika
Ga voorwaarts
Ga voorwaarts
Je rijdt weg
Je rijdt weg
Op die bergen
Trein van Zuid-Afrika

Volgens Wikipedia ten minste. Merk wel op dat er ook wordt gezegd dat dit lied verschillende versies heeft. De versie op Wikipedia is, volgens mij, niet degene in het programma?

Shosholozah
Shosholozah
Ku lezontabah
Stimela siphum' eSouth Africa
Shosholozah
Shosholozah
Ku lezontabah
Wen' uyabalekah
Wen' uyabalekah
Ku lezontabah

In deze versie zie ik in ieder geval niet meteen een hint.

brecht.coninx14 feb 2017, 08:20

28
Moliarty schreef:Ga voorwaarts
Ga voorwaarts
Op die bergen
Trein van Zuid-Afrika
Ga voorwaarts
Ga voorwaarts
Je rijdt weg
Je rijdt weg
Op die bergen
Trein van Zuid-Afrika

Volgens Wikipedia ten minste. Merk wel op dat er ook wordt gezegd dat dit lied verschillende versies heeft. De versie op Wikipedia is, volgens mij, niet degene in het programma?

Shosholozah
Shosholozah
Ku lezontabah
Shosholozah
Shosholozah
Ku lezontabah
Wen' uyabalekah
Wen' uyabalekah
Ku lezontabah

In deze versie zie ik in ieder geval niet meteen een hint.
Je vergeet de rest van de tekst...
...
Shosholoza Mama
Dig Dig Digging In The Sun => Verwijzing naar een mol die graaft? 😉
hia hia ho
Men Must Work For Me => Is dit misschien een verwijzing naar het feit dat het een vrouwelijke mol is?
Shosholoza
...

simon.debeukeleer14 feb 2017, 08:45

5
Ik las ergens dat het liedje zou gaan over ' maak plaats voor de volgende man '. Voorteken dat de mol wederom een man is? Heb het nog niet kunnen staven.

Volgens Wiki aldus:
Het woord Shosholoza betekent "ga voorwaarts" of "maak plaats voor de volgende man" en doet denken aan het geluid van een stoomlocomotief, in het Noord-Ndebele/Zoeloe "stimela" genoemd. Het lied werd oorspronkelijk gezongen door migranten van de Noord-Ndebelestam die vanuit Zuid-Afrika huiswaarts keerde naar Rhodesië. De Noord-Ndebele leven van oorsprong in Zimbabwe (het vroegere Rhodesië). Door de nauwe verwantschap tussen het Noord-Ndebele en het Zoeloe werd het lied ook in Zuid-Afrika populair.
Laatst gewijzigd door simon.debeukeleer op 14 feb 2017, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthi14 feb 2017, 08:50

13
brecht.coninx schreef:Je vergeet de rest van de tekst...
...
Shosholoza Mama
Dig Dig Digging In The Sun => Verwijzing naar een mol die graaft? 😉
hia hia ho
Men Must Work For Me => Is dit misschien een verwijzing naar het feit dat het een vrouwelijke mol is?
Shosholoza
...

Shosholoza Mama. Was Annelies niet de mama van de groep?

Laleia14 feb 2017, 09:48

306
Voor wie het koor ontroerend vond: een mooie versie door Ladysmith Black Mambazo:
https://youtu.be/dt1X_gAx0CM

brecht.coninx14 feb 2017, 16:08

28
simon.debeukeleer schreef:Ik las ergens dat het liedje zou gaan over ' maak plaats voor de volgende man '. Voorteken dat de mol wederom een man is? Heb het nog niet kunnen staven.

Volgens Wiki aldus:
Het woord Shosholoza betekent "ga voorwaarts" of "maak plaats voor de volgende man" en doet denken aan het geluid van een stoomlocomotief, in het Noord-Ndebele/Zoeloe "stimela" genoemd. Het lied werd oorspronkelijk gezongen door migranten van de Noord-Ndebelestam die vanuit Zuid-Afrika huiswaarts keerde naar Rhodesië. De Noord-Ndebele leven van oorsprong in Zimbabwe (het vroegere Rhodesië). Door de nauwe verwantschap tussen het Noord-Ndebele en het Zoeloe werd het lied ook in Zuid-Afrika populair.
Dat klopt wel ja, al bertrouw ik eigenlijk Wikipedia NOOIT haha, maar het kan natuurlijk wel zijn dat het echt verwijst naar dat 'maak plaats voor de volgende man'.
Is dus mss toch niet een tip naar het geslacht van de mol van dit jaar aangezien je er zowel een man of een vrouw kan uithalen imo..