Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

masterveecee22 feb 2017, 06:57

 3547  Sven
Sint-joris schreef:Iemand al gekeken of er van de kandidaten aan de zijlijn iemand is met een zonnebril op?

Het systeem lijkt me inderdaad gebaseerd te zijn op lichtpolarisatie. Het rood of groen gekleurde logo in gepolariseerd licht dat overweldigd wordt door wit niet-gepolariseerd licht, zodat het met het blote oog niet te zien is.
Met de gepolariseerde lenzen kan men het witte licht dan uitfilteren, terwijl het gepolariseerde logo nog door de filter gaat. (men kan het uiteraard ook omgekeerd gedaan hebben).
Als de Mol ook graag op de hoogte wordt gehouden wie het rode logo kreeg, hoeft deze enkel van aan de zijkant ook met een gepolariseerde bril te kijken.

Het is helaas 3 keer onmogelijk om die polarisatie tot bij ons op het scherm te krijgen: de camera's registreren enkel lichtintensiteit en geen polarisatie, het beeldprotocol van de film ondersteunt geen polarisatie en het toestel in de huiskamer ondersteunt dit doorgaans evenmin.
Blijkbaar zijn ze slim genoeg geweest om er eerst een grijsfilter over te plaatsen. Anders had men in de kleurenbalans van het tv-scherm kunnen kijken bij wie er een afwijking zat. Als het groene en rode logo niet dezelfde lichtintensiteit hadden, ziet men hier misschien toch kleine afwijkingen. Iemand die dit kan bepalen?

Toeval dat deze pinguin-aflevering een verrassend slot krijgt door pool-arisering? 🙂
dus, stel dat iemand een bril had die ook polarized is/was, dan zouden die het ook gezien hebben. Moeten we dan rekening houden dat de Mol iemand is met een bril???
Gebruikersavatar

Woestijnmol22 feb 2017, 09:16

Forum veteraan  222
Ik ga hier misschien een beetje out of the box denken maar volgens mij kreeg Hans een rood scherm.
De manier waarop hij in het begin blufte deed heel sterk terugdenken aan Hanne vorig seizoen bij de paardenrace.
Dezelfde tactiek die Hanne toen gebruikte, wordt nu door Hans gebruikt.
Bovendien zegt Hans nadat GDC zegt dat het misschien beter is om laatst te eindigen dan voorlaatste dat hij misschien helemaal op zichzelf gaat stemmen want dan is hij zeker laatst...
Gebruikersavatar

Taupie0222 feb 2017, 09:58

 53
Woestijnmol schreef:Ik ga hier misschien een beetje out of the box denken maar volgens mij kreeg Hans een rood scherm.
De manier waarop hij in het begin blufte deed heel sterk terugdenken aan Hanne vorig seizoen bij de paardenrace.
Dezelfde tactiek die Hanne toen gebruikte, wordt nu door Hans gebruikt.
Bovendien zegt Hans nadat GDC zegt dat het misschien beter is om laatst te eindigen dan voorlaatste dat hij misschien helemaal op zichzelf gaat stemmen want dan is hij zeker laatst...
Interessante piste, die er echter uit gaat van de veronderstelling dat Hans de mol niet is.
Als Hans de mol wel is, is het ook een goede tactiek omdat hij zich zo heel onverdacht maakt ; hij tracht in te spelen op het groepsgevoel (dat de kandidaat met het rode scherm zijn verantwoordelijkheid moet opnemen) en boycot eigenlijk ook op die manier de proef doordat de kandidaten eigenlijk wat tegen elkaar opgezet worden.
Dus ook als hij Mol is, is dit een interessante tactiek.
Ik denk dus niet dat we ervan kunnen uitgaan dat hij een rood scherm heeft had, maar we kunnen dit niet uitsluiten (zoals alles in de Mol.... :roll:
Gebruikersavatar

rob.reynders22 feb 2017, 14:27

 13
De mol gaat nooit een rood scherm gehad hebben, da risico kunnen ze toch niet lopen, de mol toch een groen scherm geven terwijl hij wel de laatste score had lijkt mij ook uitgesloten, dan heb je de proef vervalst en verliest het concept elke vorm van geloofwaardigheid.

De mol gaat niet van de zijlijn met een gep zonnebril effe toekijken wie er een rood scherm had gekregen, dat is ook een groot riscio.

Wel een mogelijkheid, dat de mol ipv een rood of een groen scherm heeft gekregen, dat hij gewoon 2 namen heeft zien staan op het scherm, nl de laatste en de voorlaatste. Op die manier kan hij wel de vergadering sturen. (robin?)
Gebruikersavatar

Molympiad22 feb 2017, 14:45

 63  Sven
Als we bemerken dat voor 4 mensen het zelfde beeld is gebruikt, dan vind ik dat vreemd. De camera staat namelijk sowieso opgesteld, en men moet toch niets verbergen...? Of wel?

Stel dat de regie schrik heeft dat men toch op 1 of andere wijze de schermen kan achterhalen als kijker, dan gaat men de "gevaarlijke" schermen niet tonen. Marzena, Annelies, Bertrand en Robin hebben hetzelfde beeld.
-1 origineel
-1 rood
-1 met instructies voor de mol
-1 extra... ( van Marzena die groen had ? )

De mol en de afvaller zijn voor mij dus in dit drietal te zoeken. (Maar Annelies is niet de afvaller!)
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 14:47

 3483  Uma
rob.reynders schreef:De mol gaat nooit een rood scherm gehad hebben, da risico kunnen ze toch niet lopen, de mol toch een groen scherm geven terwijl hij wel de laatste score had lijkt mij ook uitgesloten, dan heb je de proef vervalst en verliest het concept elke vorm van geloofwaardigheid....
Die redenering klopt niet ifv de laagste score - de mol heeft geen score.
De mol krijgt nooit zelf een rood scherm (volgens hetgeen ik mij uit interviews van vroeger wordt de tijd voorzien voor het invullen van de eliminatievragen gebruikt voor een snelle briefing). Maar de mol doet ook mee tijdens het eliminatiemoment en krijgt dus af en toe wel een groen scherm te zien (anders valt de mol al snel op) en dat is geen spel vervalsing: dat is hoe het spel opgezet is (en elke kandidaat weet dat drommels goed).
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 14:51

 3483  Uma
Molympiad schreef:...
Stel dat de regie schrik heeft dat men toch op 1 of andere wijze de schermen kan achterhalen als kijker, dan gaat men de "gevaarlijke" schermen niet tonen.
De regie heeft daar geen schrik voor. De techniek is al jaren gekend (en ik voeg er maar voor alle zekerheid aan toe dat er wel gecontroleerd zal zijn dat brillen en lenzen van kandidaten geen speciallekes zijn).
Gebruikersavatar

masterveecee22 feb 2017, 16:52

 3547  Sven
Molympiad schreef:Als we bemerken dat voor 4 mensen het zelfde beeld is gebruikt, dan vind ik dat vreemd. De camera staat namelijk sowieso opgesteld, en men moet toch niets verbergen...? Of wel?
Kmoet zeggen, gisteren heb ik dat ook gedacht. Gilles DC kan allesinds goed stilzitten en op dezelfde manier zijn pose aannemen 😛
Maar je kan wel aan zijn vingers een beetje zien of het beeld dezelfde is of niet. Enkel Betrand en Marzena, daar zie ik het niet.
Stel dan toch dat je gelijk hebt, dan kan het niet anders dat Betrand rood had, aangezien Marzena laatst was
Gebruikersavatar

Frolva22 feb 2017, 17:16

 2204
masterveecee schreef:Stel dan toch dat je gelijk hebt, dan kan het niet anders dat Betrand rood had, aangezien Marzena laatst was
Het beeld van het 'flitsende' witte scherm is er volgens mij enkel tussen gemonteerd om het moment aan te duiden waarop de kandidaat de kleur van het scherm te zien krijgt en om dus te kunnen nagaan hoe de reactie van de kandidaat is nadat deze de kleur van het scherm kent.

Mogelijk is er meerdere keren hetzelfde beeld gebruikt, of worden de schermen niet bij de juiste kandidaat gebruikt.

Volgens mij kan je er (als kijker) dus niets uit afleiden.
Gebruikersavatar

dirk.verbruggen22 feb 2017, 22:35

 25
bert.verhaegen schreef:Nee dat kan inderdaad niet. De productie zou natuurlijk wel het rode scherm van de mol kunnen wijzigen in een groen scherm, maar dat zou betekenen dat de productie er zelf voor zorgt dat een geldopdracht mislukt als de groep de juiste persoon heeft aangeduid.
Dat doen ze onrechtstreeks wel door de mol informatie door te spelen in hoeverre de opdracht slaagkansen heeft en/of de mol de opdracht moet saboteren of niet.
Gebruikersavatar

dirk.verbruggen22 feb 2017, 22:42

 25
rob.reynders schreef:De mol gaat nooit een rood scherm gehad hebben, da risico kunnen ze toch niet lopen, de mol toch een groen scherm geven terwijl hij wel de laatste score had lijkt mij ook uitgesloten, dan heb je de proef vervalst en verliest het concept elke vorm van geloofwaardigheid.

De mol gaat niet van de zijlijn met een gep zonnebril effe toekijken wie er een rood scherm had gekregen, dat is ook een groot riscio.

Wel een mogelijkheid, dat de mol ipv een rood of een groen scherm heeft gekregen, dat hij gewoon 2 namen heeft zien staan op het scherm, nl de laatste en de voorlaatste. Op die manier kan hij wel de vergadering sturen. (robin?)
En hoe kun je bewijzen dat indien zijn scherm gewijzigd zou worden van rood naar groen dat dit effectief ook zo geweest is? Niemand die je dat gaat vertellen.
Gebruikersavatar

weyns196023 feb 2017, 06:09

 426
sdr-dnr schreef:Even ter verificatie, wou er geen nieuw topic voor openen:
Moet de mol ook echt die vragen invullen van de eliminatieproef?
De mol gaat zogezegd vragen beantwoorden, net zoals alle andere spelers, en wordt op dat moment gebriefd; dit is het enige moment dat de mol helemaal alleen is met de programmamakers en volgens vorige mollen is dit best een zwaar moment want krijgt de mol op dit moment op hele korte tijd zeer veel informatie en instructies. De mol moet dus geen vragen invullen en krijgt altijd een groen scherm.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8