Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

bert.verhaegen19 mar 2017, 20:38

 129
Volgens mij zitten Robin en Eline al zeker op de juiste mol (Annelies). Van Davey weet ik het niet goed. Volgens mij wist Eline het als eerste (na de proef met de kwisvragen al en daarna toen Annelies achterom keek als Eline moest zingen in het koor). Robin verdacht in het begin Bertrand, maar is volgens mij daarna volledig overgeschakeld op Annelies. Vooral in de "elektrische schok-proef" viel me dit op. Hij was kwaad op Annelies omdat ze eerst zei dat "baba" iets met grootvader kon betekenen en nadien dat het wel eens baby kon zijn. Daarna als Robin telefoneert met Davey om uit te leggen waar in het gebouw ze zitten, dan negeert Robin Annelies compleet als zij zegt dat ze op de 2de verdieping zitten. Hij lijkt er daar onmiddellijk vanuit te gaan dat Annelies liegt/molt.
Gebruikersavatar

ex-molinator19 mar 2017, 21:32

 3483  Uma
bert.verhaegen schreef:Volgens mij zitten Robin en Eline al zeker op de juiste mol (Annelies). Van Davey weet ik het niet goed. Volgens mij wist Eline het als eerste (na de proef met de kwisvragen al en daarna toen Annelies achterom keek als Eline moest zingen in het koor). Robin verdacht in het begin Bertrand, maar is volgens mij daarna volledig overgeschakeld op Annelies. Vooral in de "elektrische schok-proef" viel me dit op. Hij was kwaad op Annelies omdat ze eerst zei dat "baba" iets met grootvader kon betekenen en nadien dat het wel eens baby kon zijn. Daarna als Robin telefoneert met Davey om uit te leggen waar in het gebouw ze zitten, dan negeert Robin Annelies compleet als zij zegt dat ze op de 2de verdieping zitten. Hij lijkt er daar onmiddellijk vanuit te gaan dat Annelies liegt/molt.
Over "baba" heb ik al in het topic al aangetoond (onweerlegbaar) dat het veronderstellen dat "baba" iets met vader of grootvader te zien heeft, de meest logische veronderstelling is die gemaakt kan worden indien je geen Afrikaans kent.
Gebruikersavatar

ex-molinator19 mar 2017, 22:42

 3483  Uma
Jay-Lo schreef:...
Wat de verdenkingen betreft zat Sam op Eline en/of Davey, hij gaf aan Robin de schrappen en Annelies had hij al eerder geschrapt.
Volgens die redenering is dus Robin de mol want hij zal geen enkele vraag specifiek op Annelies beantwoord hebben - dus ook nooit: de mol is een vrouw. En aangezien Davey ook al wegvalt .... en Sam uitgeschakeld is ...
Gebruikersavatar

Mke19 mar 2017, 22:48

 112
ex-molinator schreef:Volgens die redenering is dus Robin de mol want hij zal geen enkele vraag specifiek op Annelies beantwoord hebben - dus ook nooit: de mol is een vrouw. En aangezien Davey ook al wegvalt .... en Sam uitgeschakeld is ...
Ik zou voorzichtig zijn om op die manier bepaalde kandidaten al dan niet uit te sluiten... voor zover ik het mij nog herinner van vorig seizoen, kwamen de verdachten van de kandidaten, zoals het in de aflevering vermeld werd, in vele gevallen niet met de werkelijkheid overeen. Juist om het voor de kijkers niet te 'gemakkelijk' te maken om het op basis daarvan af te leiden.
Gebruikersavatar

Jay-Lo19 mar 2017, 22:49

 1690  Sven
ex-molinator schreef:Volgens die redenering is dus Robin de mol want hij zal geen enkele vraag specifiek op Annelies beantwoord hebben - dus ook nooit: de mol is een vrouw. En aangezien Davey ook al wegvalt .... en Sam uitgeschakeld is ...
Eline is een vrouw, dacht ik toch. :mrgreen:
Volgens de spreiding van Sam kan zowel Annelies als Robin de mol zijn.
Maar ik denk ook aan de woorden van Robin in de laatste afl. "Af en toe zal hij ( de mol )wel eens doorbijten om een proef te laten slagen." Waarbij ik denk dat hij Annelies bedoeld, die anders snel opgeeft, en nu toch doorbeet om opnieuw te duiken.
Gebruikersavatar

ex-molinator19 mar 2017, 22:58

 3483  Uma
Jay-Lo schreef:Eline is een vrouw, dacht ik toch. :mrgreen:
Volgens de spreiding van Sam kan zowel Annelies als Robin de mol zijn.
Maar ik denk ook aan de woorden van Robin in de laatste afl. "Af en toe zal hij ( de mol )wel eens doorbijten om een proef te laten slagen." Waarbij ik denk dat hij Annelies bedoeld, die anders snel opgeeft, en nu toch doorbeet om opnieuw te duiken.
Klopt, ik heb iets te snel gereageerd: dus het kon wel degelijk dat hij door te antwoorden met als idee dat Eline de mol is, hij toch vragen juist had in functie van Annelies). mea cupla, mea maxima culpa
Gebruikersavatar

Herdim20 mar 2017, 17:29

 7
theorie:
Eline is de mol
Annelies en Davey verdenken Eline
Robin zit fout en denkt dat annelies de mol is.
Annelies zit al sinds aflevering 1 op Eline (quiz met fietsproef)
Doorheen de reeks zijn er verschillende momenten dat Annelies bij groepsbeslissingen Eline nooit volgt
Voorbeelden: proef met gpsen en afzripkaanse woorden / proef met mijnenveld en familie / proef met museum waar Eline en niet Bertrand alarm deed afegaan ( in herhaling presies bertrand, maar duidelijk eline bij 1e beeld, etc...) ook Davey is verdenkt Annelies, sinds de aflevering met de golf. Duidelijk merkbaar ook bij de mijnproef
Gebruikersavatar

chicawah.janssen20 mar 2017, 19:01

 8153
Herdim schreef: Annelies en Davey verdenken Eline
...
Ook Davey is verdenkt Annelies, sinds de aflevering met de golf. Duidelijk merkbaar ook bij de mijnproef
Dan zal Davey vanavond toch eens zijn knoop moeten doorhakken :mrgreen:
Gebruikersavatar

bert.verhaegen20 mar 2017, 19:06

 129
Herdim schreef:theorie:
Eline is de mol
Annelies en Davey verdenken Eline
Robin zit fout en denkt dat annelies de mol is.
Annelies zit al sinds aflevering 1 op Eline (quiz met fietsproef)
Doorheen de reeks zijn er verschillende momenten dat Annelies bij groepsbeslissingen Eline nooit volgt
Voorbeelden: proef met gpsen en afzripkaanse woorden / proef met mijnenveld en familie / proef met museum waar Eline en niet Bertrand alarm deed afegaan ( in herhaling presies bertrand, maar duidelijk eline bij 1e beeld, etc...) ook Davey is verdenkt Annelies, sinds de aflevering met de golf. Duidelijk merkbaar ook bij de mijnproef
Deze theorie lijkt me niet kloppen, aangezien Annelies toch enkele afleveringen Bertrand heeft vermeld als haar belangrijkste verdachte.
Gebruikersavatar

daan.laeremans20 mar 2017, 19:36

 1
Misschien nog een reden waarom Eline de mol is:
Eline haar verdachten komen doorheen de afleveringen het meeste in beeld. Dit zie we ook bij de verdenkingen, waar bijna elke week ze in het begin 1 of 2 verdachten heeft maar steeds Annelies.
Het kan door de makers gevraagd zijn aan Eline om opnames te maken van zo veel mogelijk verdachten. Als ze bij de montage Eline haar verdachten dan zo kiezen dat haar verdachte(n) tot de laatste aflevering in het spel blijft, is het niet onverdacht en wordt de verdachtmaking op iemand anders geschoven aangezien Eline in het spel blijft.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet22 mar 2017, 01:40

 171
Hier geef ik mijn visie op de verdenkingen vanuit het Daveyperspectief.

Eline lijkt Davey deze laatste afleveringen toch voor geen haar te vertrouwen, als je kijkt naar haar gezicht wanneer Davey zegt dat ze mogen beginnen rijden, en luistert naar de naam waarmee ze de mol in de duisternis aanspreekt. Dat zou ook verklaren dat ze zich de laatste aflevering bij Davey vervoegt wanneer hij zegt dat hij zichzelf wel opmerkzaam vindt. Annelies laat ons in test 6 weten dat het er bij haar niet in kan dat Robin en Davey met hun geheugen de vlag van Zuid-Afrika niet meer kenden. Davey’s ‘goed geheugen’ blijkt anders niet echt uit de proeven (Pythagoras? Echt?), en nadat ze niet veel merkt van dat geheugen tijdens de rugby, laat ze volgens mij Robin als verdachte vallen. Ze vertelt bij de test nog dat ze vermoedt dat het op de tijd zal aankomen, dus ze lijkt te vermoeden dat Eline op dezelfde mol zit als zij. Maar ze heeft wellicht ook een vermoeden van Robins visie op de feiten, want met haar door de rugby hernieuwd vertrouwen in hem, lijkt ze hem in de auto hem subtiel het advies te geven nog eens goed na te denken over zijn verdachte ('niemand te vertrouwen').

Robin zelf vernoemt in het duister immers eerst Annelies, dan Eline en als laatste pas vraagt hij voor de volledigheid 'Of is het dan toch Davey?'. Sam gaf trouwens in die opdracht net als Annelies niet veel van zijn vermoedens prijs, tenzij dan dat hij een 'vrouwenhand' meende te voelen. Zou dit domme detail hem dan de das om gedaan hebben, en niet meer in te zetten op Davey die hij de vorige eliminatie wèl nog opnam in zijn antwoorden?

Robin heeft in zijn laatste stemming naar alle waarschijnlijkheid de laatste verdachte van Hans als mogelijkheid geschrapt. Hans verdeelde in test vier tussen Eline en Annelies. Als Hans’ laatste verdachte Eline was, werd de verleiding bij Robin om op zijn waarschijnlijke hoofdverdachte Annelies te stemmen misschien toch te groot, van wie hij zegt dat hij haar al van de eerste dagen vreemd vind gedragen maar ‘het niet weet’. Dat zou dan ook verklaren dat hij haar subtiele raad in de wind slaat. Of de raad was gewoon iets te subtiel voor hem en hij stemde op Eline. Of het uitgangspunt van deze tekst is verkeerd. Hoe dan ook, volgens mij heeft spreiding Robin dikwijls het hachje gered, want in aflevering vijf zegt hij tegen zijn vrouw dat zijn twee hoofdverdachten (Bertrand en nog iemand) al uit het spel lagen. Dit geeft ons dan toch ook de info dat de mol bij de kandidaten zelf er toch vrij goed in is geslaagd om onder de radar te blijven (volgens mij niet echt het geval bij Annelies), en dat de kandidaten nu in de laatste afleveringen pas op het juiste spoor beginnen te komen.

Verder terug lijkt hij ook een bloederig spoor van vertrouwen achter te laten. Een overzichtje.
Jessica leek toch wel gecharmeerd door Davey bijna de hele aflevering in zijn buurt te vertoeven. Wie weet Davey ook wat door haar, zo lijkt het wel met al zijn traantjes, hangt er iets in de lucht tussen die twee en slaagde hij er daarom niet in haar te doen twijfelen bij de kantelkrukjes? Oké, dat is misschien een stapje te ver gedacht, maar ze vertrouwde hem wel. Met Jolien die op Bouba zat zijn we uiteraard niet vreselijk veel, maar het enige wat arme Bouba zijn laatste dag vanuit zijn hok kon zien was hoe Davey de enige was die hem hielp. Marzena zegt de dag van haar vertrek letterlijk dat ze Eline verdacht vindt omdat ze volgens haar Bertrand de schuld wil geven voor het alarm. De dag ervoor zette ze in op Davey, die ze om dezelfde reden verdacht (namelijk laster), en achteraf zegt ze nog dat ze nu wèl wist wie de mol was. Dat ze Eline verdacht lijkt mij toch waardevolle info nu vlak voor de finale. Bertrand zet in zijn laatste eliminatieproef in op de Scrabbelaars, wat weer in het nadeel speelt van het Annelieskamp. Ook Hans zat zoals gezegd de aflevering voor zijn eliminatie nog op Eline en Annelies, en leek tijdens de aflevering zelf bij de gps-proef vertrouwen in Davey te winnen. Of misschien beter gezegd: lichte initiële achterdocht te verliezen ('Nee we gaan naar links'). Zou dit de proef dan misschien hebben doen slagen?

Het lijkt dus allemaal wel mooi samen te vallen vanuit mijn Daveyperspectief, maar vanuit de twee andere perspectieven die nu nog resten vertrek je natuurlijk met andere premissen, namelijk dat Davey en Annelies op Eline zitten, Eline en Davey op Annelies zitten, of dat iemand er toch nog in geslaagd is met een foute hoofdverdachte tot in de finale te geraken. Vooral dat Eline op Annelies zou zitten lijkt mij straf, maar het is natuurlijk niet onmogelijk. In ieder geval worden de verdenkingen naar het einde toe een steeds betrouwbaardere bron om zaken uit te deduceren. Ik heb enkel vanuit mijn mol geredeneerd, vul zeker aan met de spelanalyses bekeken vanuit de twee andere perspectieven, nu de finale op ons afstevent.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet22 mar 2017, 22:18

 171
Toch enkele zaken waar ik extra overtuiging voor nodig heb in de twee andere scenario's, mogelijks gekleurd door mijn achterdocht jegens Davey.

Als Eline de mol is en Marzena Eline haar laatste dag oprecht verdacht, en toch op zijn minst bepaalde vragen heeft geantwoord in functie van Eline, zou dat al moeten betekenen dat iedereen buiten de persoon met een rood scherm nog meer op Eline zat dan zij. Dat is niet onmogelijk, maar het zou mij toch straf lijken zouden in de vergadering zeven personen op dezelfde persoon hebben ingezet, terwijl er te zien aan de vele nerveuze mensen aan tafel wellicht velen er niet aan konden weerstaan te gooien naar de laatste positie en 'averechts' te stemmen. De ene persoon waar we dan 100% zeker zouden moeten zijn dat ze helemaal voor Eline zou zijn gegaan is Annelies, maar die leek uit de beelden toch bijzonder overtuigd van Bertrand. Ook vind ik het lastig te geloven dat iedereen buiten die ene persoon met het rode scherm oftewel tijdens de derde aflevering Eline al in meer of mindere mate op het spoor zou zitten, oftewel veel geluk gehad hebben en toevallig juist te zitten met een averechts beredeneerde gok. Als ze de mol is, is er in eerste plaats veel toeval aan te pas gekomen, en in de tweede plaats toch wat misleidende montage tijdens de verdenkingen. En bovendien lijkt dat ook in strijd met mijn idee dat tot en met aflevering vijf (met o. a. Robins opmerking), nog veel kandidaten in het duister tastten.

Als Annelies de mol is, moet dat betekenen dat in de vorige eliminatie Eline wellicht meer heeft ingezet op Annelies dan Robin heeft gedaan. Dit is niet echt onmogelijk aangezien, zowel Robin als Eline zich eerder in de serie al hebben uitgelaten over hun wantrouwen tegenover de godsdienstleerkracht en het zo lijkt dat Robin die aflevering nog is beginnen twijfelen. Eline zou dan wel Davey niet meer mogen verdenken, wat volgens mij wel lijkt uit de beelden. Ik weet anders niet waarom ze in het donker eerst Davey zijn naam zou vernoemen, dan zou zeggen dat ze het hoort dat hij het is aan de manier waarop hij stapt, en vlak daarna dat de geur die ze heeft waargenomen overeenkomt met haar mol. Als ze toen op Annelies zat, wou ze haar dan met haar 'Dag Davey' doen geloven dat ze haar niet op het spoor was, en bedoelde ze met de geur werkelijk Annelies' geur? Waarom zou je het erg vinden dat de mol weet dat je hem op het oog hebt? Of is het pas de aflevering nadien dat ze helemaal van Davey is afgestapt nadat ze hem heeft gekozen om in het oog te houden tijdens de opmerkzaamheidsopdracht? Zó implausibel was zijn gedrag als mol daar toch ook weer niet, door alle drie de foute voorwerpen voor te stellen en bovendien Eline te laten focussen op het eten. Ik zou het dan vreemd vinden dat als het zo is dat het de zeker van haar stuk lijkende Eline is die de bocht van honderdtachtig graden maakt in plaats van Robin, de verleiding bij Eline dan niet op zijn minst een beetje spelen in de mollenboekjes te kijken? Ze lijkt in tegenstelling tot Robin ook nogal zeker van haar stuk. Ook hier zou het wantrouwen van Bertrand en de na de vergadering zeker van stuk lijkende Hans moeten impliceren dat bijna iedereen haar verdenkt, wat net als bij Eline weer niet verklaart waarom er zoveel foute keuzes geen eliminatie hebben veroorzaakt. Maar dat is uiteraard een moeilijk te beoordelen en ietwat glibberig argument.

Op basis van de verdenkingen zijn mijn bezwaren tegen Annelies als mol een stuk kleiner dan die tegen Eline als mol (maar uiteraard nog steeds kleiner nog steeds kleiner dan die tegen Davey als mol :mrgreen: ). Wat denken jullie ervan?