Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

jeanke.motar14 mar 2017, 00:53

 1
Is het normaal dat een vrouw die sportief is al liggend in de zetel een gem. hartslag van 120 heeft ? (Eline)

En ons andere madam is in het donker met een MOL rond haar zo rustig een liedje aan het fluiten en kan zo op haar gem. van 90 blijven. (Annelies)
Laatst gewijzigd door jeanke.motar op 14 mar 2017, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Social14 mar 2017, 00:54

 353  Uma
Ja, Annelies die anders overal in paniek gaat slaan zal nu eventjes keirustig blijven... bizar
Gebruikersavatar

jos.jansen14 mar 2017, 01:06

 328  Uma
Annelies zegt zelf dat ze shosholoza aan het herhalen is. Dit gebruiken als een mantra is een vorm van meditatie, wat je hartslag naar beneden haalt.

Eline haar hartslag in rust is 109 (afgeleid van de waarde waar ze niet over mag), wat aan de hoge kant is als ik me niet vergis. Tel daarbij dan dat ze zich juist had ingespannen om haar hartslag naar boven te halen en de stress van de proef dan lijkt me dit niet onmogelijk (ze zit ook te hard to focussen op "die hartslag moet naar beneden" wat je natuurlijk niet kalmeert).


Disclaimer: Ben geen dokter dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar

Rik14 mar 2017, 01:48

 122  Uma
Een van de hypotheses die ik maak in mijn blogpost is dat Eline misschien een hoge hartslag had om te beginnen omdat ze zich zenuwachtig maakte om als mol daar mogelijks ontdekt te worden.

De desbetreffende blogpost:
https://foursunsblog.com/2017/03/14/mlo ... jn-bagage/
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2017, 07:43

 8153
Sommige mensen hebben van nature een hartslag die hoger is dan gemiddeld. Mijn zoon o.a. (nochtans een sporter) en die is kerngezond.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2017, 09:18

 3483  Uma
chicawah schreef:Sommige mensen hebben van nature een hartslag die hoger is dan gemiddeld. Mijn zoon o.a. (nochtans een sporter) en die is kerngezond.
Tuurlijk kan dat, maar 109 als hartslag in rust, bij iemand die fysiek in orde zou moeten zijn en toch iet of wat getraind moet zijn? Dat wil ik de bloeddruk en de saturatie toch eens bekijken, en het recuperatievermogen.
Gebruikersavatar

Mke14 mar 2017, 09:25

 112
ex-molinator schreef:Tuurlijk kan dat, maar 109 als hartslag in rust, bij iemand die fysiek in orde zou moeten zijn en toch iet of wat getraind moet zijn? Dat wil ik de bloeddruk en de saturatie toch eens bekijken, en het recuperatievermogen.
109 zal niet haar basale hartslag zijn in volledige, échte, rust, maar gezien de omstandigheden -of ze nu wel of niet de mol is, in beide gevallen is het mogelijk dat zenuwen een rol spelen- is het perfect mogelijk dat dat haar normale hartslag is.
Zelfs voor iemand die jong en redelijk sportief is.
Je basale hartslag is genetisch bepaald, die kan wel beïnvloed worden door je conditie, maar je mag dat niet onderling vergelijken, dat is individueel.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2017, 09:34

 3483  Uma
Mke schreef:109 zal niet haar basale hartslag zijn in volledige, échte, rust, maar gezien de omstandigheden -of ze nu wel of niet de mol is, in beide gevallen is het mogelijk dat zenuwen een rol spelen- is het perfect mogelijk dat dat haar normale hartslag is.
Zelfs voor iemand die jong en redelijk sportief is.
Je basale hartslag is genetisch bepaald, die kan wel beïnvloed worden door je conditie, maar je mag dat niet onderling vergelijken, dat is individueel.
Juist daarom dat ik zie dat ik een paar andere parameters zou willen meten. Stel dat die 109 wel haar normale hartslag is (in rust) dan lijkt het me wel aangewezen om haar aan een screening te onderwerpen, maar aangezien ze politie-inspecteur is, zal ze geslaagd zijn op de fysieke testen en zal die 09 een momentopname geweest zijn en geen standaard waarde. Toch raar dat een politie-inspecteur haar hartslag zo moeilijk onder controle kan houden - dat is te leren, en er moeten in haar professionele situatie toch heel wat meer stresserende zaken gebeuren dan in De Mol.
Gebruikersavatar

Mke14 mar 2017, 09:39

 112
ex-molinator schreef:Juist daarom dat ik zie dat ik een paar andere parameters zou willen meten. Stel dat die 109 wel haar normale hartslag is (in rust) dan lijkt het me wel aangewezen om haar aan een screening te onderwerpen, maar aangezien ze politie-inspecteur is, zal ze geslaagd zijn op de fysieke testen en zal die 09 een momentopname geweest zijn en geen standaard waarde. Toch raar dat een politie-inspecteur haar hartslag zo moeilijk onder controle kan houden - dat is te leren, en er moeten in haar professionele situatie toch heel wat meer stresserende zaken gebeuren dan in De Mol.
Ik zie er echt geen graten in hoor...
Het kan zijn dat ze een lage bloeddruk heeft en dat haar hartslag daarom hoger is, maar dan nog, weet je daar meer mee?
Het is ook niet omdat je je hartslag niet gemakkelijk onder controle hebt, dat je daarom zenuwachtig overkomt, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Het is ook perfect mogelijk om te slagen voor fysieke proeven met een hoge hartslag, mensen met een hogere basale hartslag hebben ook hogere maximale hartslagen... het interval ligt gewoon hoger.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2017, 09:54

 8153
Mke schreef:109 zal niet haar basale hartslag zijn in volledige, échte, rust, maar gezien de omstandigheden -of ze nu wel of niet de mol is, in beide gevallen is het mogelijk dat zenuwen een rol spelen- is het perfect mogelijk dat dat haar normale hartslag is.
Zelfs voor iemand die jong en redelijk sportief is.
Je basale hartslag is genetisch bepaald, die kan wel beïnvloed worden door je conditie, maar je mag dat niet onderling vergelijken, dat is individueel.
Bij mijn zoon is het alleszins aangeboren. Zelfs in volledige rust is zijn hartslag hoger dan gemiddeld. Bij wedstrijden en na ernstige fysieke inspanningen is die dus flink wat hoger dan bij zijn "collega sporters". Omdat de (nieuwe) arts die de jaarlijkse medische controle deed er niet gerust op was, werd hij doorverwezen naar een cardioloog. Hij werd daar volledig binnenste buiten gekeerd en bleek kerngezond.
Ik kan mij voorstellen dat Eline in normale omstandigheden een hogere hartslag heeft dan gemiddeld en dat haar hartslag dus bij de opdrachten - zelfs al zijn het rustige proeven, ze zorgen toch voor een portie stress - flink de hoogte inschiet. Vergeet ook niet dat ze bij de duikproef al een negatieve ervaring gehad heeft en dat zal voor veel stress gezorgd hebben.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 mar 2017, 10:38

 3483  Uma
chicawah schreef:Bij mijn zoon is het alleszins aangeboren. Zelfs in volledige rust is zijn hartslag hoger dan gemiddeld. Bij wedstrijden en na ernstige fysieke inspanningen is die dus flink wat hoger dan bij zijn "collega sporters". Omdat de (nieuwe) arts die de jaarlijkse medische controle deed er niet gerust op was, werd hij doorverwezen naar een cardioloog. Hij werd daar volledig binnenste buiten gekeerd en bleek kerngezond.
OK, maar er is daar toch ook een protocol opgeroepen: onderzoeken in hoeverre die hogere hartslag gevaarlijk afwijkend is. Over Eline haar normale waarden weten we eigenlijk niets, maar een dokter die dit vaststelt (meermalig dan) zal wel de reflex hebben om een onderzoek op te starten voor alle zekerheid.
Wij hebben 1 waarneming (vernomen) en kunnen daaruit niets besluiten (maar wel vragen stellen).
Gebruikersavatar

Mke14 mar 2017, 10:44

 112
ex-molinator schreef:OK, maar er is daar toch ook een protocol opgeroepen: onderzoeken in hoeverre die hogere hartslag gevaarlijk afwijkend is. Over Eline haar normale waarden weten we eigenlijk niets, maar een dokter die dit vaststelt (meermalig dan) zal wel de reflex hebben om een onderzoek op te starten voor alle zekerheid.
Wij hebben 1 waarneming (vernomen) en kunnen daaruit niets besluiten (maar wel vragen stellen).
Het probleem is dat we om die reden ook geen antwoord zullen krijgen op die vragen (het zou een beetje vergaand zijn om haar medisch dossier op te sporen), en we kunnen wel vanalles speculeren, maar we zullen nooit iets kunnen uitsluiten... Maar dat geldt natuurlijk voor ongeveer alles op dit forum 😉

(en een hartslag die consequent hoog is, geeft over het algemeen minder reden tot verder onderzoek dan een hartslag die sporadisch verhoogd is :p)