Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

weyns196015 mar 2017, 07:48

 426
Wat mij is opgevallen tijdens de duikproef :

- De hele proef door heeft Davey commentaar of een vraag bij hoelang elke kandidaat in de luchtbel blijft.

- Wanneer Davey en Sam hebben gedoken en de anderen nog niet, vraagt Gilles "Hoe is het met de kleurencombinaties, jongens?", waarop Davey antwoordt "Ons niet van de wijs brengen."
Verwijst hij hier, alweer heel subtiel, naar de "verdubbelaar" = het inkleuren van de ZA-vlag, de proef die nog moet komen eens iedereen naar de luchtbel is gedoken?

- Wanneer Robin snel terug boven komt uit de luchtbel, dat:
- Davey zegt "amai, die komt rap terug boven"
- Sam daarop zegt "hoe hij iets in zijn kop kan steken, dat is ..." en dan een geluid maakt
- Annelies zegt "die Robin, dat is autist"
- Davey zegt "Is dat zoals slapen bij hem?"
Verwijst Davey hier heel subtiel naar de slaapproef in de caravan, de proef die nog moet komen? 😲
Gebruikersavatar

commisaris Witse15 mar 2017, 08:20

 260
weyns1960 schreef:Wat mij is opgevallen tijdens de duikproef :

- Davey zegt "Is dat zoals slapen bij hem?"
Verwijst Davey hier heel subtiel naar de slaapproef in de caravan, de proef die nog moet komen? 😲
Dat is me ook opgevallen zie. Maar het zou te opvallend zijn denk ik. Davey is voor mij de winnaar die zich molachtig gedraagt om verwarring te zaaien.
Gebruikersavatar

oldgrumpy15 mar 2017, 11:08

 88
commisaris Witse schreef:Dat is me ook opgevallen zie. Maar het zou te opvallend zijn denk ik. Davey is voor mij de winnaar die zich molachtig gedraagt om verwarring te zaaien.

voor mij waren er 2 frappante zaken :

1. Davey wil absoluut voor Eline in het water. Zelfs al zegt Eline van nee, toch gaat hij voor Eline het water in en hij heeft daar dus een discussie voor over.
Waarom wil hij absoluut voor Eline in het water?
Waarom wil Eline dit liever niet?

2. In de slaapproef wil Annelies absoluut niet dat Eline in de caravn komt zitten. Waarom?

Mijn visie maar ik zit dan ook vanaf afl 1 in de Eline tunnel 🙂

1. Davey verdenkt Eline als mol en wil niet dat ze zijn zak saboteert om zeker zijn zak te hebben. Als Davey de mol zou zijn zie ik niet in wat de reden zou zijn om absoluut voor Eline te willen gaan.

2.
a) Annelies is de mol en ze wil in de caravan blijven om te kunnen saboteren
b) Annelies verdenkt Eline en heeft op de caravan vraag nee geantwoord en wil dus niet dat Eline een dutje wil doen in de caravan
c) Annelies verdenkt Eline en wil niet dat ze de proef saboteert.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet18 mar 2017, 14:36

 171
Hey!
Ik heb nog wat nagedacht over deze intrigerende aflevering. Ik weet dat we in dit stadium van de serie allemaal comfortabel zitten genesteld in ons eigen tunneltje, maar ik heb geprobeerd (en misschien wat gefaald, oordeel zelf) elke mogelijkheid in beschouwing te nemen. Eerst probeer ik uit te leggen waarom ik denk dat de rest van de aflevering ons niet echt verder helpt, en dan geef ik mijn interpretatie va de duikproef.

Uit de bloeddruk- en molafspraakproef is het niet gemakkelijk zaken te concluderen tenzij het feit dat Annelies als mol het zichzelf niet eenvoudig zou maken door het meeste geld in de pot te brengen dat ze er zelf weer uit moet halen. Davey zou het zich door geen enkel juist antwoord te geven met zijn pols gemakkelijk maken als mol en is hier dus een tikkeltje verdachter dan de rest.

In de sowieso al moeilijke caravanproef kon ook zowat iedereen de mol zijn. Het duidelijkst door onze goede vriend Robin: hij verspilt naast tijd op de klok, door onder zijn dekentje te kruipen ook tot tweemaal toe kostbare straftijd. Niet alleen Annelies, maar ook Davey bevindt zich hier in bevoorrechte positie om Robin uit zijn slaap te houden. Als Eline de mol was heeft ze niet vreselijk veel meer gedaan dan langzaam toekijken hoe de proef mislukt. Als ze de mol niet is, schijnt het wel zo dat ze in de eliminatie ja heeft geantwoord op de caravanvraag en dat Davey haar hoofdverdachte is en/of ze hem als in de duikproef voor geen haar vertrouwt. Als ze gelijk heeft en Davey is de mol, heeft hij vooral het rekensommetje gemaakt dat ze na met zo’n vijf minuten straftijd over (zijn eigen indommeltijd niet inbegrepen en dan moet er nog iemand anders slapen) twee uur drieënvijftig minuten kloktijd over, terwijl de gps gaf zo’n twee uur vijfenveertig minuten reistijd aangaf (uiteindelijk duurde dat deel van de rit van 03:07 tot 05:52). Als hij als mol de opdracht toch al ten dode vond opgeschreven, verklaart dat natuurlijk hoe zorgeloos hij kon slapen. Ik vind het dus alweer niet gemakkelijk om aan de hand van deze opdracht conclusies te trekken.

Bij de duikopdracht heeft de mol, wie dat ook moge zijn, het niet nodig geacht zelf met de verkeerde zak op de proppen te komen. Wanneer Annelies niet de mol is, vertrouwde de mol er wellicht ook op dat op zijn minst zij een verkeerde keuze zou maken. Als ze wel de mol is, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze na wat een ongelooflijk moeilijke acteerprestatie zou zijn het perfecte excuus om de verkeerde zak op te duiken zomaar links zou laten liggen. Daarom geloof ik persoonlijk wel in de authenticiteit van haar paniekaanval. Uit de inkleuring van de vlag worden we ook niet veel wijzer aangezien er buiten de mol eigenlijk niemand was die het wist. Het zijn Robin, Annelies en Davey die met de verkeerde suggesties komen, maar de mol zou afgegaan op dat fragment evengoed de rustig instemmende Eline kunnen zijn. Volgens mij zit de meeste informatie dus in het eerste deel van de opdracht, waarbij Sam, Davey, Annelies, Eline en Robin, in die volgorde, hun vlag memoriseerden. Welke tactieken waren hier mogelijk als mol, en hoe zijn ze mislukt?

In de duikerklok wordt het memoriseren aanzienlijk moeilijker naarmate je later aan de beurt komt: je hebt niet alleen minder tijd, maar ook minder zuurstof, waardoor je vlugger gaat hyperventileren, het moeilijker is de rust te bewaren en daardoor lastiger om te memoriseren. Een voor de hand liggende positie als mol lijkt mij dus bij de eersten te zijn om extra veel zuurstof te benuttigen. Dat maakt de proef er natuurlijk niet veiliger op, maar zo te zien aan de struisvogels deinzen de makers van De Mol niet terug voor enig risico terug .

Aangezien Sam niet de mol bleek, kan deze tactiek zijn toegepast door Davey of eventueel Annelies. Mij viel het op hoe Davey door toch wel heel opvallend zwaar te ademen geen makkelijke taak overliet aan de overblijvers, en na de hyperventilatie van Annelies is het feit dat Eline zich niet goed voelt niet meer dan logisch. Dat het ook Davey is die later aan Annelies vraagt naar de (voor de mol cruciale) informatie of ze iets heeft kunnen onthouden, maakt hem in mijn ogen nog extra verdacht. Ook vind ik het moeilijk zijn kortademigheid na zijn knappe fietsprestatie te steken op de inspanning van zijn duik, maar daar moet je zelf maar over oordelen.

Eline kan ook de mol geweest zijn: dan zou ze, aangezien ze betrekkelijk zuinig leek om te springen met zuurstof en niet zo lang onder bleef, er eerder op gerekend hebben dat ze in plaats van te weinig zuurstof te weinig tijd (46 seconden) over zou laten aan Robin om zijn taak te volbrengen. Die tactiek lijkt mij iets problematischer, aangezien je 1) met een nog lager zuurstofgehalte dan wat Annelies de das omdeed sowieso al niet langer dan 46 seconden zou blijven en 2) dit als mollenstreek, in tegenstelling tot zwaar ademen in de bel, wèl perfect merkbaar is voor de medekandidaten aan de oppervlakte.

In het geval dat Robin de mol is, heeft hij geen invloed kunnen uitoefenen op andere kandidaten door als laatste te gaan. Het enige wat hij in die positie had kunnen doen is op basis van de zelfzekerheid van zijn voorgangers inschatten of het de moeite is later de verkeerde zak op te duiken en de schuld steken op de anderen dat hij te weinig tijd/zuurstof over had om de vlag te memoriseren. Carrément niet in de duikerklok geraken kan ook, maar voor het naar beneden duiken zelf is er geen tijdslimiet en dus lijkt me dat zelfs voor de olifant in een porseleinen winkel Robin onsubtiel. Dit back-upplan zou hij dan op basis van de reactie van Annelies niet hebben uitgevoerd. By the way, zou Annelies de mol als kandidaat niet prachtig schaakmat gezet hebben door na haar paniekaanval het hoofd koel te houden en niet te laten merken wat ze wel heeft onthouden om er vervolgens op te staan als laatste aan beurt te komen? Bewust of onbewust, het is de groepspot wellicht ten goede gekomen.

Hoe dan ook is de tactiek om als mol als laatste te wachten en dan doen of je te weinig tijd had om alles te onthouden volgens mij, het spijt me, het meest problematisch van ze allemaal. Ze is namelijk enkel bruikbaar wanneer er bij de vorigen al het één en het ander niet efficiënt is verlopen qua tijd of zuurstof, en daar heeft hij helemaal geen invloed op. Misschien was als laatste blijven wel een minder verdacht alternatief voor de tactiek als voorlaatste te blijven, daar het slagen van de opdracht door Annelies zo onwaarschijnlijk werd geacht, maar die tactiek was ook al niet probleemloos. Wilde hij oorspronkelijk de derde positie innemen en was zijn afwachten als laatste pas zijn laatste keuze, moest hij op één of andere manier ingeschat hebben dat Davey op relatief korte tijd zoveel zuurstof had opgebruikt dat het voor Eline en zeker voor Annelies niet meer evident zou worden. Maar het zuurstofgehalte is met als enige informatiebron het tijdsverloop dan weer niet zo makkelijk in te schatten. Hoe langzaam en beheerst de deelnemers juist ademen is volgens mij geen onbelangrijk gegeven voor mol en kandidaat dat onherroepelijk verscholen zit onder de waterspiegel. Het zou volgens mij een nogal wilde gok zijn om de opdracht dan al ten dode op te schrijven, maar het is niet uitgesloten.

Kortom: ik denk dat Davey en Annelies zich hier in de meest logische molposities bevonden, een mol die luistert naar de naam Eline of Robin vraagt in deze specifieke opdracht al meer moeite om te verantwoorden. Davey zit driemaal in zeer comfortabele posities voor een mol. Annelies zou als mol wel een hoge prijs betalen aan de groepspot voor haar onverdachtheid, en ik ben persoonlijk wel geneigd haar paniekaanval te geloven. Robin is niet onverdacht, maar afgaande op de duikproef komt hij bij mij althans alweer eerder over als een Cathy-inspired wannabe-mol dan de enige echte verrader.

Bedankt om mijn post door te lezen. Afgaande op al deze opdracht wijk ik dus (surprise, surprise) niet af van mijn huidige hoofdverdachte Davey, maar heb je een ander idee, vertel mij dan waarom.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet18 mar 2017, 17:04

 171
Voor de duidelijkheid:
*Het duidelijkst door Robin-> Robin het duidelijkst
*Al deze opdracht->Deze opdracht
*en twee uur drieënvijftig minuten
Gebruikersavatar

matthias.bouquet19 mar 2017, 12:57

 171
Ik ben er ook vanuit gegaan dat er geen vlaggen verwisseld zijn geweest. Anders trekt mijn analyse toch ook op niet zo veel. Wat denken jullie, is dat mogelijk?
Gebruikersavatar

The hunter27 mar 2017, 12:47

 282  Uma
Na gisteren de aflevering nog eens gezien te hebben is mij toch wel 1 detail bijgebleven. Eline had deze proef gemakkelijk kunnen saboteren en heeft dat niet gedaan. Na de paniekaanval van Annelies bleef er nog ongeveer 2m30s zuurstof over voor Eline en Robin. Sam is bijna 2m30 in de luchtbel gebleven en Davey 2 minuten. Eline dus maar 1m45, waardoor Robin nog 45 seconden had. Had Eline bijvoorbeeld 2m15 in de luchtbel gebleven, dan had Robin maar 15 seconden meer gehad en was de proef waarschijnlijk mislukt. En was Robin zijn bagage kwijt :mrgreen:
Gebruikersavatar

itchy.tzekrallo27 mar 2017, 13:37

 129
Eline was ook bang geworden in de luchtbel, denk niet dat ze op dit moment langer wou blijven.