Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

tim.19 mar 2017, 19:17

 8
Nadat ik de finale van de Nederlandse mol zag, met een klein overzicht van de mol-acties, werd het me duidelijk dat de mol eigenlijk maar een 5-tal keer moet toeslaan.

De mol wordt ook op voorhand gebrieft door de redactie, die al nagedacht heeft hoe de opdracht het best gesaboteerd kan worden.

Als we vanuit dat standpunt elke opdracht bekijken -en dan vooral de opdrachten die (bijna) mislukken, wordt er ons misschien iets duidelijk.

Ik heb alle opdrachten herbekeken, de (bijna) mislukte genoteerd en dan telkens gekeken wat de redactie op voorhand als strategie aangegeven kan hebben.

Ik heb alles genoteerd in een PDF document dat hier te downloaden is.
http://www.spacerocketresearch.com/demol2017.pdf

Een extract:
[ external image ]

Conclusie
Eline wordt uitgesloten als mol, ze verliest wel veel geld, maar is duidelijk niet op voorhand gestuurd door de redactie.

Davy probeert soms wel om mogelijk iets te doen dat vooraf afgesproken kan zijn met de redactie, maar slaagt daar niet in

Robin en Annelies spelen wel telkens op sleutelposities die vooraf doorgenomen kunnen zijn met de redactie. Bij Robin kunnen we dat nog toewijzen aan zijn persoonlijkheid die nogal overheersend is naar de groep, hij vervult de rol van leider.

Bij Annelies is die leidersrol er veel minder van nature uit, wat dit extra verdacht maakt. Vandaar zou ik Annelies als mol aanduiden. 😉
Gebruikersavatar

tim.19 mar 2017, 19:24

 8
Kleine toevoeging: als je de opdrachten die wel lukken meetelt, dan zou je voor Robin gaan. Hij heeft meestal de telefoon (sleutelpositie) in handen, zoals bij de golf en gps opdracht. Maar dat bewijst misschien dat de leidersrol dicht aanleunt bij zijn persoonlijkheid.
Gebruikersavatar

ex-molinator19 mar 2017, 19:25

 3483  Uma
Interessante wijze om de opdrachten en acties te bekijken maar er zijn nog andere situaties geweest (bvb Annelies museumproef) waarbij een sleutelpositie kon zijn. Het is moeilijk in te schatten wat Annelies zou gedaan hebben als mol - in deze sleutelpositie heeft Annelies misschien wel de beste beslissing genomen door Marzena helemaal niet te storen.
Gebruikersavatar

tim.19 mar 2017, 19:28

 8
Die heb ik ook opgelijst in de PDF, maar weggelaten omdat die opdracht slaagde.
Het valt is wel toevallig dat in die aflevering zowel Annelies (museum) als Robin (raadsels) de sleutelrol hebben.
Gebruikersavatar

Mke19 mar 2017, 20:47

 112
tim. schreef:Die heb ik ook opgelijst in de PDF, maar weggelaten omdat die opdracht slaagde.
Het valt is wel toevallig dat in die aflevering zowel Annelies (museum) als Robin (raadsels) de sleutelrol hebben.
Ik vind het op zich geen slecht idee om het op deze manier aan te pakken... maar ik weet niet of je er altijd van moet uitgaan dat de mol steeds een sleutelpositie heeft, dat lukt ook niet altijd.
Het is ook niet omdat een proef lukt, dat de mol niet op een sleutelpositie stond of dat die geen poging gedaan heeft om ze te doen mislukken. Een proef kan anderzijds even goed mislukken zonder dat de mol er voor iets tussen zit.
Ik heb de indruk dat je je vooral op de opvallendste dingen gefocust hebt, ik denk dat de mol ook af en toe subtiel moet zijn (het kan alleszins ook).
Ik vrees dat je daardoor nu mss een vertekend beeld krijgt...
(wat niet wilt zeggen dat Annelies de mol niet zou kunnen zijn, ik durf haar zeker niet uit te sluiten)