Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

MarcH21 mar 2017, 09:52

 72  Emanuelle
Je moet dit bekijken vanuit het standpunt van Eline en Davey, die een half uur samen aan tafel gezeten hebben.
Logischerwijze zouden de objecten op en naast de tafel de hoogste waarde moeten krijgen, aangezien ze daar allebei een goed zicht op hadden.
Annelies (vlotjes gevolgd door Robin) doet echter net het tegenovergestelde.
De hoogste waarde geeft ze aan het rechtse ei, dat achter Davey staat. Eline kan dit evenmin zien, vermits Davey t.o.v. haar er voor zit.
De tweede hoogste waarde geeft Annelies aan het kussen dat Eline helemaal niet kan zien, en waar Davey gaat op zitten en hijzelf dus ook geen zicht op heeft.
De derde hoogste waarde enz.. gaat naar objecten waar slechts één van beide zicht op heeft.
Tenslotte wordt de laagste waarde toegekend aan objecten op en naast de tafel.
Eline en Davey lopen daarna wel rond, maar worden afgeleid door de gids.
[ external image ]
Gebruikersavatar

weyns196021 mar 2017, 10:11

 426
MarcH schreef:Je moet dit bekijken vanuit het standpunt van Eline en Davey, die een half uur samen aan tafel gezeten hebben.
Logischerwijze zouden de objecten op en naast de tafel de hoogste waarde moeten krijgen, aangezien ze daar allebei een goed zicht op hadden.
Annelies (vlotjes gevolgd door Robin) doet echter net het tegenovergestelde.
De hoogste waarde geeft ze aan het rechtse ei, dat achter Davey staat. Eline kan dit evenmin zien, vermits Davey t.o.v. haar er voor zit.
De tweede hoogste waarde geeft Annelies aan het kussen dat Eline helemaal niet kan zien, en waar Davey gaat op zitten en hijzelf dus ook geen zicht op heeft.
De derde hoogste waarde enz.. gaat naar objecten waar slechts één van beide zicht op heeft.
Tenslotte wordt de laagste waarde toegekend aan objecten op en naast de tafel.
Eline en Davey lopen daarna wel rond, maar worden afgeleid door de gids.
[ external image ]
Het hangt er maar vanaf hoe opmerkzaam je bent, he. Het zou mij onmiddellijk opvallen dat er een ander kussen op mijn stoel ligt, of dat er op de tafel iets wezenlijks is veranderd. Als de opdracht is "opmerkzaam zijn", dan begin je daar toch al mee vanaf het moment dat je daar binnen komt, en niet slechts tijdens de rondleiding - je weet niet eens op voorhand dat die er komt. Davey zegt wel dat er wel veel voorwerpen te zien zijn, maar blijkbaar bekijken noch hij noch Eline die met de nodige aandacht, niet bij het binnenkomen, niet tijdens het eten, niet tijdens de rondleiding wanneer ze vlak naast sommige voorwerpen lopen.

Davey en Eline "hangen" de laatste afleveringen redelijk aan mekaar, is me opgevallen.
Gebruikersavatar

Jansen21 mar 2017, 10:13

 3423  Yens
MarcH schreef:Je moet dit bekijken vanuit het standpunt van Eline en Davey, die een half uur samen aan tafel gezeten hebben.
Logischerwijze zouden de objecten op en naast de tafel de hoogste waarde moeten krijgen, aangezien ze daar allebei een goed zicht op hadden.
Annelies (vlotjes gevolgd door Robin) doet echter net het tegenovergestelde.
De hoogste waarde geeft ze aan het rechtse ei, dat achter Davey staat. Eline kan dit evenmin zien, vermits Davey t.o.v. haar er voor zit.
De tweede hoogste waarde geeft Annelies aan het kussen dat Eline helemaal niet kan zien, en waar Davey gaat op zitten en hijzelf dus ook geen zicht op heeft.
De derde hoogste waarde enz.. gaat naar objecten waar slechts één van beide zicht op heeft.
Tenslotte wordt de laagste waarde toegekend aan objecten op en naast de tafel.
Eline en Davey lopen daarna wel rond, maar worden afgeleid door de gids.
[ external image ]
Komaan, dat ei van 500 € dat zag Eline toch wel he. Ik vind het vreemd dat ze de vaas in de hoek, die achter haar staat wel opmerkt en dat ei niet... Het kussen van Davey was zo verschillend, een stijf rood kussen dat vervangen wordt door een goudkleurig, zacht kussen met floshen aan en dat zou niet opvallen? Ik denk dat je het gewoon al voelt van het ogenblik dat je er op gaat zitten. De vissen langs Eline die eerst plat lagen en daarna vervangen werden door rechtopstaande vissen en dat ziet ze niet? Als Annelies hier gemold heeft, dan hebben Davey en Eline dat zeker ook gedaan...
Gebruikersavatar

Jansen21 mar 2017, 10:15

 3423  Yens
weyns1960 schreef:Davey en Eline "hangen" de laatste afleveringen redelijk aan mekaar, is me opgevallen.
Logisch he, het zijn leeftijdsgenoten... ik vond ook dat Robin en Annelies meer aan mekaar hingen dan tevoren.
Gebruikersavatar

MarcH21 mar 2017, 10:39

 72  Emanuelle
Davey is blijkbaar tegen ipv op het kussen gaan zitten. Tenzij hij een rugpatiënt is, zal hij weinig verschil gevoeld hebben.
Robin heeft nog getracht om enige logica in de waardebepaling te leggen (objecten op en naast de tafel hoger quoteren), maar werd onmiddellijk tegengesproken door Annelies. Hij bood hiertegen geen echt verzet.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 10:40

 8153
weyns1960 schreef:Het zou mij onmiddellijk opvallen ... dat er op de tafel iets wezenlijks is veranderd.
Dat is nou net wat MarcH aanhaalt als voorbeeld van een mogelijke sabotage door Annelies: ze geeft aan de voorwerpen op tafel de laagste waarde.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 10:42

 8153
eveline.vanhemel schreef:Komaan, dat ei van 500 € dat zag Eline toch wel he. Ik vind het vreemd dat ze de vaas in de hoek, die achter haar staat wel opmerkt en dat ei niet... Het kussen van Davey was zo verschillend, een stijf rood kussen dat vervangen wordt door een goudkleurig, zacht kussen met floshen aan en dat zou niet opvallen? Ik denk dat je het gewoon al voelt van het ogenblik dat je er op gaat zitten. De vissen langs Eline die eerst plat lagen en daarna vervangen werden door rechtopstaande vissen en dat ziet ze niet? Als Annelies hier gemold heeft, dan hebben Davey en Eline dat zeker ook gedaan...
Davey heeft de vissen opgemerkt maar durfde niet aandringen omdat hij al 2 fouten gemaakt had.
Gebruikersavatar

weyns196021 mar 2017, 10:47

 426
chicawah schreef:Dat is nou net wat MarcH aanhaalt als voorbeeld van een mogelijke sabotage door Annelies: ze geeft aan de voorwerpen op tafel de laagste waarde.
Dus Annelies denkt dat Davey en Eline de voorwerpen die op hun tafel zien liggen niet zullen opmerken en ze geeft die daarom de laagste waarde, want ze denkt dat 1 van beiden de mol is...

Dat is het mooie van dit spel, subliem in mekaar gezet: voor (bijna) alles en iedereen kan je een uitleg geven of een (al dan niet echte) hint vinden; ik zie geen sabotage van Annelies (of Robin) maar eerder bij het duo aan tafel. Yeap, heel goed mogelijk dat dit (mijn) tunnelvisie is! 😂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 10:58

 8153
weyns1960 schreef:Dus Annelies denkt dat Davey en Eline de voorwerpen die op hun tafel zien liggen niet zullen opmerken en ze geeft die daarom de laagste waarde, want ze denkt dat 1 van beiden de mol is...
Of:
Annelies is de mol en denkt dat Davey en Eline de voorwerpen die op hun tafel zien liggen zeker zullen opmerken en geeft die daarom de laagste waarde.
Gebruikersavatar

weyns196021 mar 2017, 11:02

 426
chicawah schreef:Of:
Annelies is de mol en denkt dat Davey en Eline de voorwerpen die op hun tafel zien liggen zeker zullen opmerken en geeft die daarom de laagste waarde.
Wat ik al eerder schreef dus: Dat is het mooie van dit spel, subliem in mekaar gezet: voor (bijna) alles en iedereen kan je een uitleg geven. 😂
Gebruikersavatar

Dontor21 mar 2017, 11:14

 64
Volgens mij heeft Eline zwaar gemanipuleerd in deze proef.
Van de vaas in de hoek die Davey aanduidde heeft ze onmiddellijk de aandacht weggetrokken door over het witte beeld te beginnen.
Voor de andere objecten die Davey fout aanduidde hoefde ze enkel in te stemmen. Ze heeft hier dus zonder enige moeite kunnen mollen 😉
Gebruikersavatar

MarcH21 mar 2017, 11:22

 72  Emanuelle
Eline kon niet saboteren, aangezien ze niet wist welke waarde aan de objecten was toegekend.