Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

sherlock21 mar 2017, 20:08

 216
Een mollenjager kan volgens mij een mol pas op het spoor komen als hij of zij ziet of voelt dat er tijdens een proef door de mol wordt gesaboteerd, denk ik. In welke vorm dan ook. Dat impliceert evenwel dat zowel de mol als de mollenjager steeds bij elkaar in de buurt moeten zijn tijdens de proeven om dat te kunnen waarnemen.

Als je een matrix opmaakt van wie bij wie zat tijdens welke proef dan komt er wel iets bijzonders naar boven.

Caveat: Dit is een puur statistische analyse en ik denk dat alles correct is geteld. Of je er ook echt iets kan uit opmaken, dat is interpretatie. Ik schrap ook proeven waar de finalisten samen alle drie in zaten.

DAVEY+ELINE: zaten samen 4 keer bij elkaar in een proef
ANNELIES+ELINE: zaten samen 3 keer bij elkaar in een proef

Maar:

DAVEY+ANNELIES: zaten NUL keer actief samen in een proef!

(Noot: In de caravanproef wel, maar daarin lag Davey zoals bekend uren te pitten!)

Al bij al lijkt het dan opmerkelijk dat zonder enige interactie een van beiden de ander zou verdenken, niet? Immers: ze hebben elkaar bijna nooit geïsoleerd aan het werk gezien. En dus moeten ze hun impressies vormen uit interacties BUITEN de opdrachten waar de mol niet hoeft te saboteren.

Misschien kunnen we hieruit ook extrapoleren dat Eline waarschijnlijk de mol is: zowel Davey als Annelies zaten frequent samen met haar in proeven.

Wat denken de mede-molloten hiervan? Lijkt dit waarschijnlijk of is het een waanidee als nawee van de Robin eliminatie 😉
Gebruikersavatar

ex-molinator21 mar 2017, 20:16

 3483  Uma
sherlock schreef:Misschien kunnen we hieruit ook extrapoleren dat Eline waarschijnlijk de mol is: zowel Davey als Annelies zaten frequent samen met haar in proeven.

Wat denken de mede-molloten hiervan? Lijkt dit waarschijnlijk of is het een waanidee als nawee van de Robin eliminatie 😉
Een waanidee? Misschien wel maar werd dat ook niet gezegd over Bohr/Sommerfeld/Rutherford. Een nieuwe kijk op zaken wordt zelden met open armen ontvangen.
IK (hoofdletters dus) omarm deze denkpiste met open armen. Nu nog mijn brein erbij halen : euh, ja, het is een interessante denkpiste. Voldoende interessant voor mij om eens na te gaan wat er toen telkens gebeurd is (omdat ik momenteel toch richting Annelies als mol aan het denken ben).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 20:24

 8153
Ik heb mij al vaak bedacht dat wij als kijkers meer maar ook minder zien dan de kandidaten. Wij zien maar fragmenten (en we zien ze zoals de makers willen dat we ze zien), maar we zien wel alle proeven. De kandidaten moeten voor de proeven waar ze zelf niet aan deelnamen afgaan op "van horen zeggen" - en wat hen verteld wordt is misschien verdraaid of zelfs niet waar.

Kunnen we de proeven van Annelies met Eline en van Eline met Davey misschien eens op een rijtje zetten en nader bekijken?
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 21 mar 2017, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Klaartje21 mar 2017, 20:26

 2245  Uma
Het heeft potentieel, deze benadering. Maar zoals je zelf zegt: de conclusies zijn een gevolg van interpretatie.

Vorig jaar kwam Cathy Gilles als mol op het spoor dankzij hetgeen zij van hem merkte in een proef (de bananenboot, heel in het begin dus al), maar Hanne kwam de Mol op het spoor dankzij haar gesprekken met de medespelers en Gilles buiten de proeven. Andere aanpak, zelfde resultaat.

Het is wel een feit dat Davey en Eline veel meer samen hebben gezeten in de opdrachten, maar misschien heeft Annelies eerder de Hanne-aanpak gebruikt om de mol op het spoor te komen. Omgekeerd kan natuurlijk ook, dat Davey de Hanne-aanpak heeft gevolgd en zo Annelies als zijn mol op het spoor kwam. En ga zo maar door.
Gebruikersavatar

bert.verhaegen21 mar 2017, 20:35

 129
Ik denk dat de groepsdynamiek om er een leuke tijd van te maken er toch wel voor zorgt dat je er als niet-mol niet gewoon op los kunt liegen over wat je wel of niet gedaan hebt bij proeven tegen de personen die er niet bij waren. Dat zou heel snel uitkomen. Bijvoorbeeld tijdens de maaltijden samen zal er uitgebreid verteld worden over alle proeven en als je daarbij dan liegt dan val je natuurlijk direct door de mand. De Mol zal volgens mij sowieso niemand bevoordelen, dus die gaat ook niet liegen tegen iemand over wie wat gedaan heeft bij de proeven, enkel over zijn/haar mogelijke sabotage-acties.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 20:43

 8153
bert.verhaegen schreef:Ik denk dat de groepsdynamiek om er een leuke tijd van te maken er toch wel voor zorgt dat je er als niet-mol niet gewoon op los kunt liegen over wat je wel of niet gedaan hebt bij proeven tegen de personen die er niet bij waren. Dat zou heel snel uitkomen. Bijvoorbeeld tijdens de maaltijden samen zal er uitgebreid verteld worden over alle proeven en als je daarbij dan liegt dan val je natuurlijk direct door de mand. De Mol zal volgens mij sowieso niemand bevoordelen, dus die gaat ook niet liegen tegen iemand over wie wat gedaan heeft bij de proeven, enkel over zijn/haar mogelijke sabotage-acties.
Maar iedereen vertelt vanuit zijn eigen standpunt, eigen ervaring, eigen perceptie en vertelt er misschien wel meteen (een deel van) zijn/conclusies bij. Als je ergens niet bij was, moet je altijd vertrouwen op de gekleurde ervaringen en indrukken van anderen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 20:56

 8153
Eline + Annelies:
1. Quiz Mandelarun
2. Shosholoza
3. Elektro

Eline + Davey:
1. The Swallow of London
2. Luchtkussen (en museum maar daar zaten ze in een verschillend duo)
3. Doolhof
4. Verwisselde voorwerpen
Gebruikersavatar

Moldedju21 mar 2017, 21:03

 507  Yens
Goede denkpiste!
Ik werk al de hele tijd met de theorie van de positieve eliminatie. Wie veel geld opbrengt door positieve input of een niet verdachte kans laat liggen om te mollen voor veel geld en dat meer dan 1 maal doet valt af. Daarom had ik geen last gehad van de Robinmanie 😃 Ook Davey valt voor mij zo af. Eline of Annelies daarentegen kan ik op die manier niet uitsluiten.
Deze methode is relevant want van je mol wil je zo veel mogelijk info, dus probeer je daar bij te zitten. Misschien daarom dat Annelies zo graag Eline mee wilde laten zingen. In aflevering 1 had ze samen met Eline de kwisvraag gedaan.
En Davey die vond Eline waarschijnlijk al verdacht vanaf de hop-off hop-on en de swallow of London die hij eerst zei maar Eline opeiste .....
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 21:04

 8153
Quiz Mandelarun
Annelies kiest de "slechtste" vragen.
Eline blundert met de Oostkantons.
Annelies valt.

Shosholoza
Annelies schuift Eline naar voor als goede zanger.
Eline zingt bij het inoefenen zeer vals.
Annelies zegt dat ze denkt dat ze haar tekst niet zal kunnen onthouden maar kent zichzelf toch de € 1000 toe en Eline de € 500 - Eline is daar duidelijk misnoegd over.

Elektro
Annelies babbelt over baba.
Eline neemt weinig initiatief.
Heeft Eline met de papieren gesjoemeld en het blad met "afspraak" bovenaan gelegd?

The Swallow of London
Davey mompelt iets over TSoL, maar dringt niet aan en drentelt weg. Nadat ze eindelijk het juiste antwoord gegeven hebben, loopt Eline naar links ipv naar rechts. Discussie over wie eerst TSoL zei.

Luchtkussen
Eline vindt de kwartel niet.
Davey telt niet genoeg vierkanten.

Doolhof
Eline stuurt de anderen aan (?) maar gebiedt hen daarbij te blijven staan bij een bepaald ei.
Davey doet zijn best (als de struisvogels hem dat niet verhinderen).

Verwisselde voorwerpen
Moeilijk
Davey zegt 2x iets fout. De zaken die hij juist gezien heeft worden door Eline in twijfel getrokken.
Davey zegt iets over de vissen op tafel, Eline begint over iets anders.
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 21 mar 2017, 21:19, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

sherlock21 mar 2017, 21:04

 216
chicawah schreef:Eline + Annelies:
1. Quiz Mandelarun
2. Shosholoza
3. Elektro

Eline + Davey:
1. The Swallow of London
2. Luchtkussen (en museum maar daar zaten ze in een verschillend duo)
3. Doolhof
4. Verwisselde voorwerpen
Helemaal correct: zo zag ik het ook! (Of liever: telde.)

Misschien ging bij Annelies een belletje rinkelen na die quizvragen én dat euh kattegejank bij Shosholoza.

En mogelijks voelde Davey al nattigheid bij The Swallow of London? Bij hem lijkt het lastiger te liggen.
Gebruikersavatar

geertn44421 mar 2017, 21:31

 236
Ik was net mijn lijstje aan het maken waarom ik denk dat Eline nu de mol is (nadat mijn favoriet is afgevallen 🙂 en dit stond ertussen. Ik ben namelijk ook overtuigd van de "koppeltjes"-theory. Als ik naar verleden jaar kijk, dan denk ik dat Cathy heel veel te danken heeft aan het feit dat zij alleen samen met Gilles die proef van het laatste avondmaal gedaan heeft. Hierin ratelde Gilles de 12 apostelen zomaar op en het is hier dat Cathy Gilles is beginnen te verdenken. Niemand anders had dit live meegemaakt en ok, ze kunnen het weten van "horen zeggen" maar volgens mij zit je dan nog steeds met een strategische achterstand.

Iedereen vraagt zich hier af waarom Annelies er nog inzit. Ofwel is ze de mol ofwel..... zit ze misschien al van in het begin op de juiste mol ? En met wie heeft zij de allereerste proef gedaan ? Inderdaad, Eline.

Ik persoonlijk denk niet dat Davey de mol is, en wel om 1 specifieke reden: in het spel met de Afrikaanse namen stond er letterlijk: "pak" "mol". Ik ben er heilig van overtuigd dat de mol op dit spel fysiek aanwezig was (dus Eline of Annelies nu). Davey zat in de wagen bij de GPS.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mar 2017, 21:36

 8153
geertn444 schreef:Iedereen vraagt zich hier af waarom Annelies er nog inzit. Ofwel is ze de mol ofwel..... zit ze misschien al van in het begin op de juiste mol ? En met wie heeft zij de allereerste proef gedaan ? Inderdaad, Eline.

Ik persoonlijk denk niet dat Davey de mol is, en wel om 1 specifieke reden: in het spel met de Afrikaanse namen stond er letterli...
Ik ben er ook van overtuigd dat de mol elektro speelde (maar dacht dat Robin de boel hier - verkeerd - stuurde).