Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

joachim.morrens21 mar 2017, 22:19

 200  Yens
sherlock schreef:Een mollenjager kan volgens mij een mol pas op het spoor komen als hij of zij ziet of voelt dat er tijdens een proef door de mol wordt gesaboteerd, denk ik. In welke vorm dan ook. Dat impliceert evenwel dat zowel de mol als de mollenjager steeds bij elkaar in de buurt moeten zijn tijdens de proeven om dat te kunnen waarnemen.

Als je een matrix opmaakt van wie bij wie zat tijdens welke proef dan komt er wel iets bijzonders naar boven.

Caveat: Dit is een puur statistische analyse en ik denk dat alles correct is geteld. Of je er ook echt iets kan uit opmaken, dat is interpretatie. Ik schrap ook proeven waar de finalisten samen alle drie in zaten.

DAVEY+ELINE: zaten samen 4 keer bij elkaar in een proef
ANNELIES+ELINE: zaten samen 3 keer bij elkaar in een proef

Maar:

DAVEY+ANNELIES: zaten NUL keer actief samen in een proef!

(Noot: In de caravanproef wel, maar daarin lag Davey zoals bekend uren te pitten!)

Al bij al lijkt het dan opmerkelijk dat zonder enig...

Ik vind dit een heel erg interessante post!

Wat Hanne en Gilles betreft vorig jaar. Heeft iemand een idee hoe vaak zij hebben samengezeten?
Gebruikersavatar

bert.verhaegen21 mar 2017, 23:11

 129
Volgens mij zijn de eliminatievragen enkel vrij duidelijke vragen zoals "wat heeft de Mol gedaan bij die of die proef?", die je ook perfect juist kan beantwoorden als je er zelf niet bij was. Anders gaan kandidaten van in het begin als schoothondjes hun hoofdverdachte volgen. 😃 Dat is ook de bedoeling van de molboekjes: vragen stellen aan en luisteren naar de mede-kandidaten waardoor je zoveel als mogelijk alle benodigde informatie hebt over de Mol, ook over de proeven waar je zelf niet bij was. Het zou volgens mij ook niet eerlijk zijn als er eliminatievragen bij zijn die je enkel kan beantwoorden als je bij dezelfde proef als de Mol aanwezig was. Soms heb je totaal geen controle over het feit of je wel of niet bij de Mol wordt ingedeeld, bijvoorbeeld als de groep of de makers een andere groepsindeling kiezen. Conclusie volgens mij: als je van in het begin zeker bent van wie de Mol is, dan moet je voor de rest van het programma niet per se jouw Mol overal te volgen...
Gebruikersavatar

Noptje21 mar 2017, 23:16

 181
Klopt, maar als mol krijg je wel iedere dag op de briefing te horen welke kandidaat jou meest van al verdacht vind, en proberen de makers er zo voor te zorgen dat je samen zit met die persoon zodat je jezelf minder verdacht kan maken. Tenminste dat dacht ik toch dat Gilles (de mol) ons dat verteld heeft vorig jaar?
Gebruikersavatar

Moldedju21 mar 2017, 23:27

 507  Yens
bert.verhaegen schreef:Volgens mij zijn de eliminatievragen enkel vrij duidelijke vragen zoals "wat heeft de Mol gedaan bij die of die proef?", die je ook perfect juist kan beantwoorden als je er zelf niet bij was. Anders gaan kandidaten van in het begin als schoothondjes hun hoofdverdachte volgen. 😃 Dat is ook de bedoeling van de molboekjes: vragen stellen aan en luisteren naar de mede-kandidaten waardoor je zoveel als mogelijk alle benodigde informatie hebt over de Mol, ook over de proeven waar je zelf niet bij was. Het zou volgens mij ook niet eerlijk zijn als er eliminatievragen bij zijn die je enkel kan beantwoorden als je bij dezelfde proef als de Mol aanwezig was. Soms heb je totaal geen controle over het feit of je wel of niet bij de Mol wordt ingedeeld, bijvoorbeeld als de groep of de makers een andere groepsindeling kiezen. Conclusie volgens mij: als je van in het begin zeker bent van wie de Mol is, dan moet je voor de rest van het programma niet per se jouw Mol overal te volgen...
Juist, als je zeker bent van de mol. En om zeker te worden ga je je potentiële mol eerst testen of wil je hem/haar beter aan het werk zien.
Gebruikersavatar

rolhad21 mar 2017, 23:31

 434
Noptje schreef:Klopt, maar als mol krijg je wel iedere dag op de briefing te horen welke kandidaat jou meest van al verdacht vind, en proberen de makers er zo voor te zorgen dat je samen zit met die persoon zodat je jezelf minder verdacht kan maken. Tenminste dat dacht ik toch dat Gilles (de mol) ons dat verteld heeft vorig jaar?
Is inderdaad zo. En sinds de afl van vorige week was de spanning tussen Davey/Eline wel te voelen (tijdens het duiken/caravan). Verwonderd het me ook niet dat ze deze week samen zaten voor de proef.
Gebruikersavatar

sherlock21 mar 2017, 23:37

 216
Noptje schreef:Klopt, maar als mol krijg je wel iedere dag op de briefing te horen welke kandidaat jou meest van al verdacht vind, en proberen de makers er zo voor te zorgen dat je samen zit met die persoon zodat je jezelf minder verdacht kan maken. Tenminste dat dacht ik toch dat Gilles (de mol) ons dat verteld heeft vorig jaar?
Da's correct. Ik herinner me hier zelfs beelden van in de post-finale aflevering van seizoen 2. Daarin kreeg Hugo te horen van Michiel wie hem verdacht.
Gebruikersavatar

sdr-dnr22 mar 2017, 00:08

 34
joachim.morrens schreef:Ik vind dit een heel erg interessante post!

Wat Hanne en Gilles betreft vorig jaar. Heeft iemand een idee hoe vaak zij hebben samengezeten?
De radioproef in Buenos Aires - Return December. Met de drie latere finalisten was dat.
En de proef met die paarden/schapen/katapult etc.

Misschien zijn er nog, maar die kwamen in mij op.
Gebruikersavatar

sherlock27 mar 2017, 22:46

 216
De statistische analyse blijkt dus wel te kloppen.

Uit De Morgen:
Davey en Annelies wilden telkens proeven met mij uitvoeren. Dan weet je het natuurlijk wel. In het begin heb ik nog geprobeerd om hen op het verkeerde been te zetten, maar je voelt al snel dat dat vergeefse moeite is. Ik wist dat ik met die twee de finale ging spelen.
Gebruikersavatar

Klaartje27 mar 2017, 23:41

 2245  Uma
sherlock schreef:De statistische analyse blijkt dus wel te kloppen.

Uit De Morgen:
Inderdaad, mijn aanvoelen dat deze statistische benadering potentieel in zich had, was dus juist. Eén van de weinige keren dat mijn gevoel me niet bedrogen heeft in deze reeks van De Mol. 🙂

Ook wel straf om te lezen in De Morgen dat Davey eigenlijk al Eline verdacht in de eerste aflevering, toen hij bij haar in de auto zat. Scoren in de eerste minuut, altijd lekker om met een voorsprong te beginnen. Ook daar had ik het gevoel van "Tiens, een van die twee heeft de andere al eerder gezien." Het gevoel was juist, alleen de conclusie die ik er voorzichtig uit trok, klopte niet.

Ik had net als Davey bij mijn allereerste gedacht moeten blijven, maar Eline was in de volgende afleveringen zo emotioneel en haar reacties waren zo naturel en spontaan, dat ik besloot: neen, zoiets kan je toch niet acteren! Maar kijk, het kan dus wel! Toch ongelooflijk straf, zowel die prestatie van Eline als het spel van Davey.
Gebruikersavatar

Jansen28 mar 2017, 07:46

 3423  Yens
Klaartje schreef:Inderdaad, mijn aanvoelen dat deze statistische benadering potentieel in zich had, was dus juist. Eén van de weinige keren dat mijn gevoel me niet bedrogen heeft in deze reeks van De Mol. 🙂

Ook wel straf om te lezen in De Morgen dat Davey eigenlijk al Eline verdacht in de eerste aflevering, toen hij bij haar in de auto zat. Scoren in de eerste minuut, altijd lekker om met een voorsprong te beginnen. Ook daar had ik het gevoel van "Tiens, een van die twee heeft de andere al eerder gezien." Het gevoel was juist, alleen de conclusie die ik er voorzichtig uit trok, klopte niet.

Ik had net als Davey bij mijn allereerste gedacht moeten blijven, maar Eline was in de volgende afleveringen zo emotioneel en haar reacties waren zo naturel en spontaan, dat ik besloot: neen, zoiets kan je toch niet acteren! Maar kijk, het kan dus wel! Toch ongelooflijk straf, zowel die prestatie van Eline als het spel van Davey.
In grote lijnen akkoord met wat je hier schrijft, behalve dat de emotionele reacties gespeeld zouden zijn... Ik heb dit al ergens geschreven, maar ik ben er zeker van dat die niet gespeeld waren. Ze was vooral emotioneel bij het vertrek van Marzena en Robin, de twee meest gedreven kandidaten uit het spel (Davey was dat ook maar op een meer stiekeme manier). Eline is zelf ook een gedreven vrouw, dus lijkt het me niet abnormaal dat ze vooral problemen had tijdens hun vertrek 🙂.
Gebruikersavatar

Klaartje28 mar 2017, 09:26

 2245  Uma
eveline.vanhemel schreef:In grote lijnen akkoord met wat je hier schrijft, behalve dat de emotionele reacties gespeeld zouden zijn... Ik heb dit al ergens geschreven, maar ik ben er zeker van dat die niet gespeeld waren. Ze was vooral emotioneel bij het vertrek van Marzena en Robin, de twee meest gedreven kandidaten uit het spel (Davey was dat ook maar op een meer stiekeme manier). Eline is zelf ook een gedreven vrouw, dus lijkt het me niet abnormaal dat ze vooral problemen had tijdens hun vertrek 🙂.
Je hebt gelijk: die emotionele reacties (tranen) bij het afscheid van Jess, Marzena en Robin waren in mijn ogen zo echt, dat ik de rest van haar lichaamstaal en gedragingen onder de loep ging nemen en ook daar bemerkte dat ze heel naturel en spontaan overkwam. Haar reactie toen ze de Swallow of London juist bleek te hebben, haar big smile na het opduiken van de juiste bagage, het hele overleg met haar broer tijdens de Hungergamesproef, de manier waarop ze snel begon te praten en door de mand viel op vragen naar details in de proef waarin ze moest liegen over dat dinopak, haar hele zenuwachtige gedrag tijdens het tafelgesprek over het rode scherm, de heftige manier waarop ze tegen Davey inging toen die claimde het juiste antwoord geroepen te hebben: alles leek in mijn ogen zo naturel en niet geacteerd. Dus was mijn besluit: ze acteert niks, ze is gewoon zo.

Maar Eline heeft me helemaal liggen gehad. Ik buig nederig het hoofd voor zo'n topprestatie!
Gebruikersavatar

Jansen28 mar 2017, 11:30

 3423  Yens
Klaartje schreef:Maar Eline heeft me helemaal liggen gehad. Ik buig nederig het hoofd voor zo'n topprestatie!
Inderdaad, ze kan echt wel goed acteren 🙂. Maar toch kwam ze ook bij mij naturel over en ik denk ook wel dat haar stelregel was: "liegen als het moet, mezelf blijven als het kan". Vandaar dat het niet zo evident was om haar er uit te pikken. Zelf heb ik ook periodes gehad dat ik dacht dat ze het niet was, en ik Sam begon te verdenken. Gisteren ook getwijfeld, vooral dan omdat ze gisteren in mijn ogen niets molachtigs gedaan heeft. Annelies daarentegen verdacht ik echt wel toen ze in de schoolproef het Tswana woord voor landkaart niet wist, wie kan nu niet het woord "meppe" (fonetisch) onthouden. Ik moest onmiddellijk aan het Engelse "map" denken...