Berichten over De Mol die niet bij 1 deelnemer thuishoren
Gebruikersavatar

Niffler03 apr 2017, 22:39

 62
De mol is in vele opzichten een mooi programma. Maar ik wil ook met jullie terugkijken naar iets waar hier op het forum minder over gepraat word, maar een niet te onderschatten impact heeft op hoe wij het programma ervaren. En dat knalde dit seizoen in de eerste minuut al van het scherm...

De PRACHTIGE montage van dit programma natuurlijk... Wij molloten hebben veel afleveringen opnieuw en opnieuw bekeken, en dat was niet hetzelfde geweest zonder de ronduit indrukwekkende beelden, montage en bijpassende muziek. Ik denk niet alleen aan de natuurbeelden; ook de tranen van Eline (link) bij de bekendmaking in de reunieaflevering, het katapulteren van Sam in Afl. 3 en de vertraagde beelden van de rugbyballen in aflevering 7 zijn zonder meer pareltjes...

Bedankt, makers en monteurs van De Mol. Voor een van de mooist gemaakte programma's in tijden..


Collega-Mollenjagers; wat waren voor jullie de hoogtepunten uit het programma op vlak van beelden, montage, muziek?
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2017, 23:22

 3483  Uma
Niffler schreef:Collega-Mollenjagers; wat waren voor jullie de hoogtepunten uit het programma op vlak van beelden, montage, muziek?
Ik heb het al eens gezegd (maar val graag in herhaling...)
Niemand wordt in zijn hemd gezet. Het zou zo makkelijk geweest zijn om Marzena, Bertrand en Robin met een heel slecht imago te laten vertrekken maar dat is niet gebeurd, bij niemand trouwens. De scherpe kantjes werden wel getoond maar in situaties waarin ze perfect begrijpelijk en aanvaardbaar zijn EN de andere kant werd ook getoond. De MOL toont hoe mensen met verschillende achtergrond en karakter er samen een zootje van kunnen maken, maar op een propere manier, ludiek en uiteindelijk toch beseffen hoeveel ze aan elkaar gehad hebben en hoe ze er samen een onvergetelijke ervaring van gemaakt hebben.
Dat is voor mij het constante hoogtepunt!
Gebruikersavatar

matthias.bouquet04 apr 2017, 12:36

 171
Ik vond het ook een zeer knap naar het scherm gebracht avontuur, op momenten leunde het bijna aan bij een film. Deze momenten zijn me dit seizoen het meest bijgebleven (wel gekleurd door het feit dat ik Davey en Hans het meest in het oog heb gehouden):

1) Intro: koplampen en later muziek uit 'The Night Of' van John Russo: zet meteen de sfeer
2) 'The Dream' uit de film Vertigo: bij een kapoenerige Daveyface die naar eigen zeggen 'hopelijk' gaat springen (vind ik hier nu nog hints of wat, help 😲 )
3) Hans ijskoud als we hem kennen bovenop de bus met een piepkleine uitgeputte Davey in de achtergrond (muziek: 'Soy sauce' - Bryan Taylor)
4) De dierenproef had uiteraard nog meer episch geweest als ze daadwerkelijk de toestemming hadden gekregen om in de verlaten zoo van Kaapstad te filmen, maar was nog steeds best knap, vooral die onrustwekkende beelden van de geblinddoekte Marzena 😂
5) De museumproef was simpelweg hilarisch, interessant en goed in beeld gebracht, mooie contrasten in de vlug afwisselende beelden van bar en museum, Sam en Davey schrijven gewoon ter plekke een komedie, en dan heb je nog die thriller met in de hoofdrollen Kill Bill, Casanova, Jansen en Janssen. Ik besef dat er onvermijdelijk veel gefoefel aan te pas is gekomen, maar het resultaat mag er zeker zijn.
Muziek: Night Running - Carter Burwell bij de vaas deed de zenuwen door mijn lijf gieren
'Second Sun' - Bonobo: die ontnuchtering wanneer die bewaker op zijn plaats ging zitten
'Laptops' uit Ocean's Thirteen: wanneer Eline en Bertrand terug tevoorschijn komen van hun schuilplaats
Er zat gewoon zoveel in die ene opdracht, echt knap gedaan.
6) Shosholoza: couleur locale, zit gewoon in het collectief geheugen (mijn prof fysica heeft het zelfs voor de aula gezongen), die hilarische Sam-moves
7) 'Goodbye Horses': bij exit Marzena, gewoon schrijnend
8 ) Ben jij de mol? Het inzoomen op die rough van het Francourt golfterrein is gewoon episch en al die verschillende manieren waarop gereageerd wordt duwt iedereen een beetje verder in zijn tunnel (verdorie Hans stop eens met uw geheimzinnig geglimlach)
9) 'Môregloed' - Van Coke Cartel: megacoole Zuid-Afrikaanse muziek, blij dat ik het zo ontdekt heb
10) De fietsbestemming in Hartenbos (met de Velvet Undergrounds Sunday Morning) was gewoon paradijselijk
11) The Escape uit Cloud Atlas bij de 'ontsnapping' van Hans leek echt op zijn plaats, geraakte lang niet meer uit mijn kop
12) Angstaanjagende struisvogelachtervolging van Hans met Maze Runnermuziek, bange Davey met Nanny McPheemuziek
13) ‘Home is with me' uit de film Lion begeleidt perfect het vertederende momentje tussen Hans en Carine ('I'm so sorry, too late.')
14) Gewoon de pracht van de weg van George naar Oudtshoorn (ik kan het weten, want ik heb hem op google afgereden 😉 )
15) De indrukwekkende Bougainvillea in de op de plaats van de eliminatie waar ik mijn hoofdverdachte moest zien vertrekken.
16) Aflevering zes vond ik cinematografisch niet bijzonder interessant, ook gewoon omdat we zo niet veel meer van Zuid-Afrika te zien kregen dan water, verdacht gelijkaardige hotelkamers en caravans. Wel mooi was het tegenlicht en de muziek ('I'll be fine') in de 'Baywatch'-scène. Ook was hij conceptueel wel goed: (‘Wie houdt het hoofd koel?’).
17) Aflevering zeven was op dat vlak terug interessanter naar mijn mening: eerst de angstaanjagende tong van die rugbyspeler en die indrukwekkende bullet-timeachtige rugbyballen, dan dat visueel indrukwekkend antiekrestaurant waar je je echt in een plaatje waant (begeleid door het eigenzinnige 'Sweetwater' uit Westworld), en dan uiteraard het crowdsurfen en de pannenkoeken, die tarten gewoon de verbeelding.
18) De finale had net als vorig jaar een beetje dat irritante 'we-lopen-hier-nog-rond-omdat-het-moet-maar-wij-weten-het-toch-al-lang-en-jullie-nog-niet' gevoel, maar ik stel het wel op prijs dat we locals te zien krijgen. Misschien moeten de proeven niet zo goed ineensteken omdat ze geen hele week worden uitgepluisd op dit forum maar dan nog vind ik het niet meer cinemawaardig materiaal dan andere afleveringen. Wat vorig jaar die finale nog redde voor mij was dat nummer 'Here we go' van Drew Holcomb and the Neighbours: mensenlief, die lyrics lijken er gewoon voor geschreven. En je kan niet stoppen met denken 'Gilles gij kastaar'. 😃
19) Onthulling: schoon, vooral die traan dan, al blijven er wel nog genoeg vraagjes achter.

Persoonlijke rangschikking van de afleveringen: 2, 4, 7, 3, 6, 1, 5, 8
Persoonlijke rangschikking proeven (maar ze zijn allemaal wel goed): Museum, Doolhof, Vergadering, Gospel, Gps, Verhaal, Golf, Dieren, Antiek, Caravan, Bus, Lopen, Rugby, Duikerklok, Vliegtuig, School, Fietsen, Mijnen, Hartslag, Luchtkussen, Krukjes, Paintball, Safari, Helikopter

Het moet zeker niet gemakkelijk geweest zijn om alles geregeld te krijgen (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2934106) en het vroeg geregeld om gefoefel dat dan uiteindelijk dit forum deed exploderen 😂 . Maar het heeft toch geresulteerd in alweer een gevarieerd, soms grappig en soms beklijvend seizoen van De Mol. Bedankt Woestijnvis, voor al deze mooie momentjes! En ook bedankt aan de elf sympathieke kandidaten die toch veel hebben opgegeven (vrije tijd, privacy, ...). Ik heb er alweer erg van genoten.
En dan nu, afkicken. :|
Gebruikersavatar

Mateo04 apr 2017, 22:01

 870
matthias.bouquet schreef:Ik vond het ook een zeer knap naar het scherm gebracht avontuur, op momenten leunde het bijna aan bij een film. Deze momenten zijn me dit seizoen het meest bijgebleven (wel gekleurd door het feit dat ik Davey en Hans het meest in het oog heb gehouden):

1) Intro: koplampen en later muziek uit 'The Night Of' van John Russo: zet meteen de sfeer
2) 'The Dream' uit de film Vertigo: bij een kapoenerige Daveyface die naar eigen zeggen 'hopelijk' gaat springen (vind ik hier nu nog hints of wat, help 😲 )
3) Hans ijskoud als we hem kennen bovenop de bus met een piepkleine uitgeputte Davey in de achtergrond (muziek: 'Soy sauce' - Bryan Taylor)
4) De dierenproef had uiteraard nog meer episch geweest als ze daadwerkelijk de toestemming hadden gekregen om in de verlaten zoo van Kaapstad te filmen, maar was nog steeds best knap, vooral die onrustwekkende beelden van de geblinddoekte Marzena 😂
5) De museumproef was simpelweg hilarisch, interessant en goed in beeld gebracht, mooie contras...
Dank je wel, Matthias!

Jouw overzicht laat me alles nog eens opnieuw beleven, maar nu door jouw ogen én oren. 🙂