Bertrand is niet De Mol
Gebruikersavatar

OrthoMol11 feb 2017, 12:25

 219
Tijdens de kennismaking in de auto's vd kandidaten met hun buren - waarbij de eerste drie kandidaten Annelies, Bertrand en Bouba samen zitten omwille van de alfabetische volgorde - doet Bertrand volgende uitspraak :" Als HIJ het als enige is, weet iedereen direct wie De Mol is. Dan valt HIJ door de mand vanaf dag één. Dat risico mag HIJ niet nemen." Dat is driemaal in één korte zinspraak dat Bertrand laat uitschijnen dat De Mol weleens een man zou kunnen zijn, terwijl het toch net zo goed een vrouw kan zijn, toch? Bertrand maakt zelfs geen één keer aanstalten om alsnog zichzelf te corrigeren door te vermelden dat HIJ ook een ZIJ zou kunnen zijn. Moest ik me in deze situatie bevinden, zou ik wsl mezelf corrigeren in mn zinsbouw ( anders bekeken mssn ook weer niet ....) . Is er nog iemand dit opgevallen? Het is alleszins een uitspraak die bij mij effe bleef hangen waarbij ik me vragen stelde.
Gebruikersavatar

billie.holiday11 feb 2017, 13:08

 462  Bert
Het is mij ook opgevallen dat hij de mol als mannelijk beschouwde, maar volgens mij is het toeval. Het.igt misschien beter in de mond.
Gebruikersavatar

ex-molinator11 feb 2017, 14:01

 3483  Uma
a) mol is een mannelijk woord
b) er is amper tijd (1 minuut) en Bertrand wil zijn "redenering"verhaal zo snel mogelijk vertellen.
Gebruikersavatar

Yvo11 feb 2017, 14:31

 1111  Uma
ex-molinator schreef:a) mol is een mannelijk woord
Inderdaad, ik begrijp niet wat het probleem is.
Hij, de mol, kan een man of vrouw zijn.
Gebruikersavatar

masterveecee11 feb 2017, 16:22

 3547  Sven
ex-molinator schreef:b) er is amper tijd (1 minuut) en Bertrand wil zijn "redenering"verhaal zo snel mogelijk vertellen.
ik dacht dat het 3 minuten waren. je moet eens kijken naar de reflectie op de knop bij Sam in de auto
Gebruikersavatar

jenno.hallaert12 feb 2017, 12:09

 9
Mocht Gilles De Coster zo'n fout maken dan is dat suspicious.
Een kandidaat denkt daarover niet na.
Gebruikersavatar

OrthoMol13 feb 2017, 23:04

 219
Uitgaande van de algemene zin om een persoon aan te wijzen spreken we over 'hij, zijn en hem', zover ben ik akkoord . Dat geldt wanneer men niet weet of het voorwerp van mannelijke of vrouwelijke aard is. In dit programma weet eenieder donders goed dat De Mol of een mannelijk of vrouwelijk persoon kan zijn. Verder is driemaal scheepsrecht. Ik vermoed dat bepaalde kandidaten zeer sterk nadenken over het uiten van, het handelen in en het neerzetten van strategieën en/of gedrag. Het kan toeval zijn, maar toeval bestaat niet 😉 en alzeker niet in De Mol.
Gebruikersavatar

kim.baudart13 feb 2017, 23:08

 138
Het is gewoon taalkundig. 'Mol' is een mannelijk woord, en dus zeg je, als je je taal een beetje kent, 'hij'.
Net zoals 'kat' vrouwelijk is zolang je niet weet welk geslacht het beest specifiek heeft: 'ze' komt op je schoot liggen.

En als dat antwoord je niet overtuigt, moet je eens gewoon op dit forum tellen hoeveel mensen 'hij' zeggen, en hoeveel mensen heel de tijd de moeite nemen om hij/zij te typen...
Gebruikersavatar

Noptje14 feb 2017, 00:54

 181
kim.baudart schreef:Het is gewoon taalkundig. 'Mol' is een mannelijk woord, en dus zeg je, als je je taal een beetje kent, 'hij'.
Net zoals 'kat' vrouwelijk is zolang je niet weet welk geslacht het beest specifiek heeft: 'ze' komt op je schoot liggen.

En als dat antwoord je niet overtuigt, moet je eens gewoon op dit forum tellen hoeveel mensen 'hij' zeggen, en hoeveel mensen heel de tijd de moeite nemen om hij/zij te typen...
Ik sluit me hierbij aan.
Persoonlijk zou ik zelf ook telkens spreken over "hem", moest ik een van de deelnemers zijn.
Ten eerste kan dit ervoor zorgen dat je mensen onrechtstreeks beïnvloed, en zich meer gaan focussen op de mannelijke deelnemers.
Ten tweede is het gewoon ook irritant om telkens te moeten zeggen: misschien dat hij/zij wel dit of dat gedaan heeft, ipv gewoon te zeggen: misschien dat hij wel dit of dat gedaan heeft. Persoonlijk zou ik er niks achter zoeken. In tegenstelling zelfs, als ik, als man, de mol zou zijn, zou ik misschien wel nog eerder geneigd zijn om te zeggen hij/zij.

Verder vind ik ook dat Bertrand te graag wil laten uitschijnen dat hij de mol is. (Spartacus run gelopen en dan moeite hebben na een klein stuk lopen, deze aflevering aangeven dat het een good hope had moeten zijn) Als je de mol bent, dan ga je toch al zo een dingen niet gaan doen, denk ik toch? 🙂