Klopt gedeeltelijk wat je zegt Weyns1960. Het probleem is dat ik in mijn oorspronkelijke puzzelconcept niet gekeken heb naar het scrabblebord en de letters die daar op lagen.
Aangezien er sinds mijn eerste post enkele foutjes (vergissen is menselijk, niet waar?) zijn ontdekt door andere forumleden, is het misschien nuttig om mijn oorspronkelijke aanpak nog eens te updaten, nu met correcties:
Op het kaartje van het doolhof dat wij kijkers te zien krijgen staan in totaal
35 eieren (zoals Weyns1960 correct opmerkt), waaronder
4 blanco's. De 31 letters zijn:
ALNBF HQOSI DVDZC ENRG0 TTIYX JPKSAP. (Nota: het was die laatste P die me in eerste instantie ontsnapt was; dit foutje werd opgemerkt door een ander forumlid).
In het begin van het spel trekken Robin en Annelies
7 letters uit een zak, die dan vervangen worden door eieren. Deze eieren werden door produktiemedewerkers van VIER uit het doolhof gehaald en op het kaartjes dat Robin en Annelies van het doolhof kregen doorgestreept. Die 7 letters zijn ook niet te zien op het kaartje dat wij in beeld krijgen. Die zeven letters zijn:
VWRUEEN
In totaal dus 7+35= 42 eieren. Dit getal 42 wordt ook door GDC bevestigd in de uitzending. Maar vermits er 4 blanco's zijn, zijn er dus
38 eieren met een zichtbare letter.
GDC zegt ook in het begin van het spel dat beide teams (hij tegen Robin en Annelies) beschikken over dezelfde set letters. Maar achteraf blijkt dat niet te kloppen (hier op het forum ook pienter opgemerkt): GDC legt namelijk ergens MERG, dus hij had wel een M in zijn letterset. Vermits er ook een gouden ei in het doolhof ligt (en dat natuurlijk niet op het kaartje wordt getoond) zou de ontbrekende M dus het gouden ei kunnen zijn.
Dat de M ontbrak in het doolhof was me al direct opgevallen toen ik begon te puzzelen met de beschikbare 38 lettereieren (zonder de blanco's te gebruiken). Mijn ingeving was: als ik nu eens de letters alfabetisch rangschik en kijk wat ik dan krijg. Lap: alle letters van het alfabet zitten er minstens 1 keer in, behalve de M. Hola Pola!
Mijn tweede ingeving was: als ik nu eens alle letters van het alfabet (behalve de M dus) 1 keer eruit haal, wat houd ik dan over? Simpel: 38-25 = 13 letters, namelijk de deze:
ADEEIN NOPRSTV. In eerste instantie had ik een foutje gemaakt en had ik een N geschrapt ipv een U. Vandaar mijn eerste foutieve puzzelresultaat U MIST VAN RODE. Ook dit foutje werd door een ander forumlid opgemerkt, waarvoor dank!
Niettemin puzzelde ik verder en het is werkelijk onthutsend wat je allemaal kan halen uit die 13 letters, zeker als je er de ontbrekende M (het gouden ei?) ook nog eens zou meenemen. Misschien tot besluit een overzichtje van al mijn puzzelresultaten en enkele (misschien wel de beste) van forumlid Johan.
Anagrammen met 13 letters (dus zonder de M):
REVE IN OPSTAND
SPION DAVE RENT
IN VAN RODES PET (copyright JohanMaes)
SPIONEREND VAT
PROEVEN IN STAD
VIER OPENT DANS
VIER TOPDANSEN
OP VIER TEN DANS
OP VIER STANDEN
SPOT VAN DIEREN
IVAN EN DE SPORT
VAN DIE SPORTEN
DIVAN POSTEREN
STERVEND PIANO
DE STER VAN PINO
DE PENIS VAN TOR
OPEN DAT VERNIS
DIS VAN DE TOREN
STAP IN DE VOREN
Anagrammen met 14 letters, dus met medeneming van de ontbrekende M:
SAM VINDT OPENER (Hola Pola! De afslag naar de Sam-tunnel? Het zal toch niet waar zijn?!)
SAM VINDT ER POEN
VRIEND SAM OPENT
DOVE SAM IN PRENT
MENTOR VAN DE PIS
SAM INT PROEVEND
MEN DANST OP VIER
MAN STOP IN VREDE
VIND TROEP SAMEN
MONSTER VAN DIEP
MOEDER SPANT VIN
VERSTOP NIEMAND
DE MAN VOERT SPIN
DE TOVERSPINMAN
DE VENT IN OPMARS
POES VINDT ER MAN
MAN VINDT ER POES
MAN VINDT ER SOEP
... en ga zo maar door. Allemaal mooie anagrammen, maar in het kader van de zoektocht naar de identiteit van De Mol, vooral weinig aanknopingspunten, laat staan een verborgen hint. Tenzij, tenzij...Johan toch gelijk krijgt met IN VAN RODES PET.
Maar misschien het allerbeste anagram werd gevonden door een 8-jarige, en ik moet zeggen dat ik even van mijn sokkel geblazen werd door dit:
MAN SNOR PET DEVI
Want zoals de kleine al opmerkte: "Waarom schrijven ze Davey zijn naam zo raar? Je zegt toch gewoon Devi, maar er staat eigenlijk Davei." Wat moet je daar op antwoorden? Iets in de trant van: "Ja, jongen. Het is al goed. Je hebt toch 80 punten gelegd met DEVI. Je mist de Y, een rare letter, die ook 80 puntjes waard is."
Tja, de waarheid komt soms uit een kindermond....