Davey is de winnaar

Klaartje03 mar 2017, 12:30

2245  Uma
Jongens en meisjes toch, wat heb ik toch gedaan!?!

Voor die ene keer dat ik me eens aan het puzzelen gezet heb en er zo waar nog een topic over geopend heb, begint dat monsterachtige vormen aan te nemen: nu al 8 pagina's dik!

Als dat maar goed komt!

Ik beloof het: ik zal het nooit meer doen.

Was getekend,

M

euh, sorry,

K

Kobe03 mar 2017, 12:33

429
Hahahaha, kan al dagen niet meer slapen, shame on you 😂

koen.lenaers03 mar 2017, 16:01

2
Klaartje schreef:Kijk, normaliter houd ik me niet bezig met al dat gepuzzel met cijfers en letters en nummerplaten en wat allemaal nog meer op zoek naar verborgen tips of hints, maar voor één keer maak ik graag een uitzondering. Onder het motto: "Vertel ook eens iets zinnigs op dit forum waar anderen misschien iets aan hebben."

Vooruit, hier gaan we.

In de scrabble-proef waarin GDC het opnam tegen Robin en Annelies speelden beide partijen met dezelfde set letters. GDC moest zijn letters trekken uit een zak, Robin en Annelies konden hun letters kiezen door ze te laten ophalen door de mensen in het doolhof.

Op een bepaald moment zien we een kaartje van het doolhof waarin alle beschikbare letters (eieren) te lezen zijn. Ik heb die genoteerd. Naast vier blanco-eieren tel ik in dat doolhof volgende 30 letters: ALNBF HQOSI DVDZC ENRGO TTIYX JPKSA.

In het begin van het spel mogen Robin en Annelies 7 letters trekken die dan bij hen vervangen worden door 7 eieren. We zien dat ze de letters VWRUEEN trekken, waarmee ze besluiten VERWEN te maken. Vermits GDC over exact dezelfde letters beschikt in zijn zak, moeten er dus, buiten de vier blanco's, in totaal 7 + 30 = 37 letters inzitten.

Tot zover de gegevens, nu het gepuzzel.

Wat heb ik ontdekt? Als je deze 37 letters verzameld en je haalt er alle letters van het alfabet (in onze taal zijn dat er tot nader order 26) A tot en met Z uit, dan zal je merken dat ze allemaal 1 keer voorkomen, op 1 letter na: er zit geen M in. Nou en? hoor ik jullie zeggen. Wacht, er komt nog meer.

Als ik nu uit de 37 letters alle letters van het alfabet 1 maal eruit haal (behalve de M dus, want die zit er niet bij), dan houd ik (37-25) = 12 letters over, namelijk: ADEEIN ORSTUV. Ik heb mijn eigen scrabble-spel erbij genomen en ben beginnen puzzelen met die letters.

Resultaat: met deze letters kan ik de zin "U .IST VAN RODE". Op de plaats van het puntje(.)zet ik de ontbrekende M van hierboven en ik lees de verborgen hint naar de Mol: U MIST VAN RODE.

Wie zegt u? Wel, Van Rode, dat is toch de familienaam van Davey, als ik me niet vergis? Toch? 😂

Toeval of niet? Dikke zever of niet? Tijdverlies of toch de eerste echte verborgen hint naar de identiteit van De Mol?
Geweldig. Ik hoop echt dat het een hint is. Ferm gepuzzeld !!

Latty04 mar 2017, 00:17

6
leuke topic

Wat denken jullie van deze theorie:

De enige letters die op voorhand vastliggen zijn die van de eieren in het doolhof. Alle letters die in begin getrokken worden lijken me dan ook geen deel van de hint.

Indien je van elke letter er eentje schrapt krijg je:

Niet voorkomend: U W M
Extra voorkomend: ADINOPST
Blanco's: 4

Dit geeft (bedankt Scrabble generator! Toepasselijk 🙂)...

Optie 1:
UW M PINTADOS : Pintados betekent letterlijk 'de beschilderden'... en wat is het meest opvallende kenmerk van Davey zijn uiterlijk? juist ja... zijn tattoos. (Zoek pintados maar eens op google images...)

Optie 2:
UW M SATINPOD: Satinpod is een Engelse alternatieve naam voor een paars bloemeke. Judaspenning in het Nederlands.
=> meet veel verbeelding kan je hier iets met doen... maar geef mij maar optie 1.

Frolva04 mar 2017, 08:31

2204
bruno.delat schreef:De enige letters die op voorhand vastliggen zijn die van de eieren in het doolhof. Alle letters die in begin getrokken worden lijken me dan ook geen deel van de hint.
Al de letters liggen op voorhand vast. De letters in de zak (waaruit Annelies en Robin hun eerste 7 letters kozen) zijn dezelfde als de letters in het doolhof.
Eens de 7 letters getrokken uit de zak worden de overeenstemmende eieren uit het doolhof genomen (en doorstreept op het kaartje dat aan de kijker wordt getoond).

Ik vrees dus voor uw theorie. 😉

weyns196004 mar 2017, 11:05

426
37 letters? Ik kom aan 35 letters, inclusief de blanco's: die 35 letters kan je tellen op het eerste plan dat wij te zien krijgen.
Op het plan dat Robin en Annelies daarna krijgen, zie je 7 doorstreepte letters plus de 35 letters die ook op het eerste plan te zien zijn = 42 letters in het spel, zoals door Gilles gezegd.

Als ik goed heb geteld, leggen Robin en Annelies in totaal zelf 25 letters.

We zien een plan met 10 niet gevonden letters: A, G, K, N, O, P, Q, S, V, Y, blanco, blanco- we zien geen blanco's meer op het plan met nog te vinden eieren.

42 letters in het spel
25 letters gelegd in het hele spel = 17 letters over
10 niet gevonden letters (nog steeds in het doolhof) = 7 letters over

Op het bord van Robin en Annelies staan nog 5 letters; als we deduceren, dan zijn dit D, E, I, J, S.
We zagen dat Sam en Bertrand elk een ei kapot hebben gegooid; daar kunnen bovenstaande letters bij zitten, want de B en de F die ze (volgens de beelden althans) wilden kapot gooien, werden in het spel gebruikt. We zien ook niet welke 2 letters die heren echt kapot gooien, maar een blanco ga je niet kapot gooien (tenzij je de mol bent maar in mijn tunnel zijn geen van beiden de mol) :x

Blijven over 3 letters + 2 blanco's.

Kan je daar echt geen woord meer mee maken??

Klopt mijn redenering of ga ik ergens volledig de mist in?

En natuurlijk die letter "M" die Gilles wel heeft en bij de spelers NIET in het spel zat. Of zou die ter vervanging zijn van het gouden ei (dat Gilles niet heeft)? En betekent dit alles iets, of totaal niets, bezigheidstherapie voor de kijkers?

GRRRRRRR, ik word gek van dit spel! 😲

sherlock04 mar 2017, 11:52

216
De Scrabble puzzel is ondertussen toch wel de meest legendarische proef aan het worden. Het probleem is dat er talloze interpretaties kunnen zijn omdat er nu eenmaal met een alfabet wordt gewerkt.

Toch blijf ik erbij dat een aantal dingen wel degelijk wijzen naar de mol:

1. Gilles zegt alleen bij het woord HINT "Een hint." dus met het onbepaalde lidwoord.
2. Gilles maakt een rekenfout van 80 punten bij het leggen van het woord "HINT". Het is onmogelijk dat ze daar een fout maken. Laat staan dat ze dat er in zouden houden. Overigens, los van de rekenfout is het woord "HINT" op zich ook 80 punten. Dus de hint/HINT zou altijd naar 80 verwijzen.
3. In het labyrint ligt absoluut geen "M", tenzij het gouden ei de M is.

Ik blijf geloven in de theorie dat de namen van de kandidaten in letterwaardes moeten worden vertaald. Daarbij zijn er helaas een aantal opties met alle info die vandaag voorhanden is. In volgorde van verdenking/waarschijnlijkheid:

A. Het is ROBIN, want zijn naam is 80 punten.
B. Het is HANS, want zijn naam is 80 punten.
C. Misschien is het ANNELIES? Haar naam is 110 punten, de 80 punten van Gilles PLUS de 30 punten van de M, het gouden ei, dat ontbreekt aan letterwaarde.

Ik ben in elk geval heel benieuwd naar de volgende aflevering. En de allerlaatste, om te zien hoe dit precies in elkaar zat!

Mola Lisa04 mar 2017, 12:05

328  Uma
weyns1960 schreef:37 letters? Ik kom aan 35 letters, inclusief de blanco's: die 35 letters kan je tellen op het eerste plan dat wij te zien krijgen.
Op het plan dat Robin en Annelies daarna krijgen, zie je 7 doorstreepte letters plus de 35 letters die ook op het eerste plan te zien zijn = 42 letters in het spel, zoals door Gilles gezegd.

Als ik goed heb geteld, leggen Robin en Annelies in totaal zelf 25 letters.

We zien een plan met 10 niet gevonden letters: A, G, K, N, O, P, Q, S, V, Y, blanco, blanco- we zien geen blanco's meer op het plan met nog te vinden eieren.

42 letters in het spel
25 letters gelegd in het hele spel = 17 letters over
10 niet gevonden letters (nog steeds in het doolhof) = 7 letters over

Op het bord van Robin en Annelies staan nog 5 letters; als we deduceren, dan zijn dit D, E, I, J, S.
We zagen dat Sam en Bertrand elk een ei kapot hebben gegooid; daar kunnen bovenstaande letters bij zitten, want de B en de F die ze (volgens de beelden althans)...
De E kan het al niet zijn want er liggen maar 3 E's in het doolhof en die hebben Robin en Annelies alledrie gebruikt in "verwen" en "leeuw". Vandaar dat ik het ook vreemd vond dat Robin nog om een E vroeg terwijl die al alledrie op het scrabblebord lagen.
De J is het ook niet want die hebben ze ook gebruikt. Vermits er maar 1 J in het doolhof was en er 2 J's op het scrabblebord liggen tenzij GDC er op los foefelt natuurlijk :roll:
Over D durf ik mij niet uitspreken omdat in het doolhof het verschil tss D en O niet erg duidelijk is.
Blijven nog enkel I en S over ... ???
Laatst gewijzigd door Mola Lisa op 04 mar 2017, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

chicawah.janssen04 mar 2017, 12:10

8153
Ik moet die proef dringend opnieuw bekijken. Ik heb zo zitten gieren van het lachen met die struisvogels (Elines reactie gezien?) dat ik van de scrabble alleen onthouden heb dat ze er totaal niets van bakten.

Anyhow: als Annelies of Robin de mol is, ben ik teleurgesteld.

Klaartje04 mar 2017, 13:10

2245  Uma
Klopt gedeeltelijk wat je zegt Weyns1960. Het probleem is dat ik in mijn oorspronkelijke puzzelconcept niet gekeken heb naar het scrabblebord en de letters die daar op lagen.

Aangezien er sinds mijn eerste post enkele foutjes (vergissen is menselijk, niet waar?) zijn ontdekt door andere forumleden, is het misschien nuttig om mijn oorspronkelijke aanpak nog eens te updaten, nu met correcties:

Op het kaartje van het doolhof dat wij kijkers te zien krijgen staan in totaal 35 eieren (zoals Weyns1960 correct opmerkt), waaronder 4 blanco's. De 31 letters zijn: ALNBF HQOSI DVDZC ENRG0 TTIYX JPKSAP. (Nota: het was die laatste P die me in eerste instantie ontsnapt was; dit foutje werd opgemerkt door een ander forumlid).

In het begin van het spel trekken Robin en Annelies 7 letters uit een zak, die dan vervangen worden door eieren. Deze eieren werden door produktiemedewerkers van VIER uit het doolhof gehaald en op het kaartjes dat Robin en Annelies van het doolhof kregen doorgestreept. Die 7 letters zijn ook niet te zien op het kaartje dat wij in beeld krijgen. Die zeven letters zijn: VWRUEEN

In totaal dus 7+35= 42 eieren. Dit getal 42 wordt ook door GDC bevestigd in de uitzending. Maar vermits er 4 blanco's zijn, zijn er dus 38 eieren met een zichtbare letter.

GDC zegt ook in het begin van het spel dat beide teams (hij tegen Robin en Annelies) beschikken over dezelfde set letters. Maar achteraf blijkt dat niet te kloppen (hier op het forum ook pienter opgemerkt): GDC legt namelijk ergens MERG, dus hij had wel een M in zijn letterset. Vermits er ook een gouden ei in het doolhof ligt (en dat natuurlijk niet op het kaartje wordt getoond) zou de ontbrekende M dus het gouden ei kunnen zijn.

Dat de M ontbrak in het doolhof was me al direct opgevallen toen ik begon te puzzelen met de beschikbare 38 lettereieren (zonder de blanco's te gebruiken). Mijn ingeving was: als ik nu eens de letters alfabetisch rangschik en kijk wat ik dan krijg. Lap: alle letters van het alfabet zitten er minstens 1 keer in, behalve de M. Hola Pola!

Mijn tweede ingeving was: als ik nu eens alle letters van het alfabet (behalve de M dus) 1 keer eruit haal, wat houd ik dan over? Simpel: 38-25 = 13 letters, namelijk de deze: ADEEIN NOPRSTV. In eerste instantie had ik een foutje gemaakt en had ik een N geschrapt ipv een U. Vandaar mijn eerste foutieve puzzelresultaat U MIST VAN RODE. Ook dit foutje werd door een ander forumlid opgemerkt, waarvoor dank!

Niettemin puzzelde ik verder en het is werkelijk onthutsend wat je allemaal kan halen uit die 13 letters, zeker als je er de ontbrekende M (het gouden ei?) ook nog eens zou meenemen. Misschien tot besluit een overzichtje van al mijn puzzelresultaten en enkele (misschien wel de beste) van forumlid Johan.

Anagrammen met 13 letters (dus zonder de M):

REVE IN OPSTAND
SPION DAVE RENT
IN VAN RODES PET (copyright JohanMaes)
SPIONEREND VAT
PROEVEN IN STAD
VIER OPENT DANS
VIER TOPDANSEN
OP VIER TEN DANS
OP VIER STANDEN
SPOT VAN DIEREN
IVAN EN DE SPORT
VAN DIE SPORTEN
DIVAN POSTEREN
STERVEND PIANO
DE STER VAN PINO
DE PENIS VAN TOR
OPEN DAT VERNIS
DIS VAN DE TOREN
STAP IN DE VOREN

Anagrammen met 14 letters, dus met medeneming van de ontbrekende M:

SAM VINDT OPENER (Hola Pola! De afslag naar de Sam-tunnel? Het zal toch niet waar zijn?!)
SAM VINDT ER POEN
VRIEND SAM OPENT
DOVE SAM IN PRENT
MENTOR VAN DE PIS
SAM INT PROEVEND
MEN DANST OP VIER
MAN STOP IN VREDE
VIND TROEP SAMEN
MONSTER VAN DIEP
MOEDER SPANT VIN
VERSTOP NIEMAND
DE MAN VOERT SPIN
DE TOVERSPINMAN
DE VENT IN OPMARS
POES VINDT ER MAN
MAN VINDT ER POES
MAN VINDT ER SOEP

... en ga zo maar door. Allemaal mooie anagrammen, maar in het kader van de zoektocht naar de identiteit van De Mol, vooral weinig aanknopingspunten, laat staan een verborgen hint. Tenzij, tenzij...Johan toch gelijk krijgt met IN VAN RODES PET.

Maar misschien het allerbeste anagram werd gevonden door een 8-jarige, en ik moet zeggen dat ik even van mijn sokkel geblazen werd door dit:

MAN SNOR PET DEVI

Want zoals de kleine al opmerkte: "Waarom schrijven ze Davey zijn naam zo raar? Je zegt toch gewoon Devi, maar er staat eigenlijk Davei." Wat moet je daar op antwoorden? Iets in de trant van: "Ja, jongen. Het is al goed. Je hebt toch 80 punten gelegd met DEVI. Je mist de Y, een rare letter, die ook 80 puntjes waard is."

Tja, de waarheid komt soms uit een kindermond.... 😲

commisaris Witse04 mar 2017, 13:49

260
Maar misschien het allerbeste anagram werd gevonden door een 8-jarige, en ik moet zeggen dat ik even van mijn sokkel geblazen werd door dit:

MAN SNOR PET DEVI

Want zoals de kleine al opmerkte: "Waarom schrijven ze Davey zijn naam zo raar? Je zegt toch gewoon Devi, maar er staat eigenlijk Davei." Wat moet je daar op antwoorden? Iets in de trant van: "Ja, jongen. Het is al goed. Je hebt toch 80 punten gelegd met DEVI. Je mist de Y, een rare letter, die ook 80 puntjes waard is."

Tja, de waarheid komt soms uit een kindermond.... 😲

GRANDIOOS...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20