Davey is de winnaar

Moleskine02 mar 2017, 17:47

88
Klaartje schreef:Kijk, normaliter houd ik me niet bezig met al dat gepuzzel met cijfers en letters en nummerplaten en wat allemaal nog meer op zoek naar verborgen tips of hints, maar voor één keer maak ik graag een uitzondering. Onder het motto: "Vertel ook eens iets zinnigs op dit forum waar anderen misschien iets aan hebben."

Vooruit, hier gaan we.

In de scrabble-proef waarin GDC het opnam tegen Robin en Annelies speelden beide partijen met dezelfde set letters. GDC moest zijn letters trekken uit een zak, Robin en Annelies konden hun letters kiezen door ze te laten ophalen door de mensen in het doolhof.

Op een bepaald moment zien we een kaartje van het doolhof waarin alle beschikbare letters (eieren) te lezen zijn. Ik heb die genoteerd. Naast vier blanco-eieren tel ik in dat doolhof volgende 30 letters: ALNBF HQOSI DVDZC ENRGO TTIYX JPKSA.

In het begin van het spel mogen Robin en Annelies 7 letters trekken die dan bij hen vervangen worden door 7 eieren. We zien dat ze de letters VWRUEEN trekken, waarmee ze besluiten VERWEN te maken. Vermits GDC over exact dezelfde letters beschikt in zijn zak, moeten er dus, buiten de vier blanco's, in totaal 7 + 30 = 37 letters inzitten.

Tot zover de gegevens, nu het gepuzzel.

Wat heb ik ontdekt? Als je deze 37 letters verzameld en je haalt er alle letters van het alfabet (in onze taal zijn dat er tot nader order 26) A tot en met Z uit, dan zal je merken dat ze allemaal 1 keer voorkomen, op 1 letter na: er zit geen M in. Nou en? hoor ik jullie zeggen. Wacht, er komt nog meer.

Als ik nu uit de 37 letters alle letters van het alfabet 1 maal eruit haal (behalve de M dus, want die zit er niet bij), dan houd ik (37-25) = 12 letters over, namelijk: ADEEIN ORSTUV. Ik heb mijn eigen scrabble-spel erbij genomen en ben beginnen puzzelen met die letters.

Resultaat: met deze letters kan ik de zin "U .IST VAN RODE". Op de plaats van het puntje(.)zet ik de ontbrekende M van hierboven en ik lees de verborgen hint naar de Mol: U MIST VAN RODE.

Wie zegt u? Wel, Van Rode, dat is toch de familienaam van Davey, als ik me niet vergis? Toch? 😂

Toeval of niet? Dikke zever of niet? Tijdverlies of toch de eerste echte verborgen hint naar de identiteit van De Mol?
Ik vond dit een heel waardevolle ontdekking en ben er nog iets verder op gegaan...
Ik ontdekte dat je met de letters de voornamen van alle overgebleven kandidaten kan maken. Elke naam mist sowieso net één letter dan (Bertrand vreemd genoeg twee als je de voorhanden zijnde letters elk maar 1x gebruikt per naam).
Dus:

DAVE.
E.INE
RO.IN
.ANS
ANNE.IES
SA.
.E.TRAND (tenzij je de R opnieuw recupereert, maar het is dan wel vreemd dat er twee N'en in de overgebleven letters zitten -> waarmee je perfect ANNE.IES kan maken).

Opmerkelijk:

1) dit lijkt me niet zomaar "toevallig" want voor een groot deel van de kandidaten die er eerder al uitgingen kan dit helemaal niet (Jessica, Bouba, Marzena bv.)

2) Zoals eerder al werd opgemerkt is de grote afwezige de 'M' -> als je deze toevoegt, is er maar één naam die je kan vervolledigen! (Voor de duidelijkheid, ik zit nog niet in een Sam-tunnel, integendeel)

3) Er waren volgens Klaartje (en als ik me niet vergis) 4 blanco's in het spel: als je daar Y,L,B,H in ziet kan je alle namen nog steeds maken! -> ervan uitgaande dat de M sowieso de ontbrekende letter blijft.

Vraag:
Er is een ander topic waar het gaat over het in beeld verschijnen van vreemde lettercombinaties zonder aanwijsbare reden (ik dacht dat het te maken heeft met de tellers tussen de reclame ofzo? Iemand die weet waarover ik het heb en de link hieronder kan posten? -> misschien interessant om die twee topics eens aan elkaar te koppelen want de weggelaten letters uit mijn vaststelling vormen ook een vreemde combinatie: YLBHLMBR)

Jansen02 mar 2017, 18:11

3423  Yens
tieneke.vandevelde schreef:Ik vond dit een heel waardevolle ontdekking en ben er nog iets verder op gegaan...
Ik ontdekte dat je met de letters de voornamen van alle overgebleven kandidaten kan maken. Elke naam mist sowieso net één letter dan (Bertrand vreemd genoeg twee als je de voorhanden zijnde letters elk maar 1x gebruikt per naam).
Dus:

DAVE.
E.INE
RO.IN
.ANS
ANNE.IES
SA.
.E.TRAND (tenzij je de R opnieuw recupereert, maar het is dan wel vreemd dat er twee N'en in de overgebleven letters zitten -> waarmee je perfect ANNE.IES kan maken).

Opmerkelijk:

1) dit lijkt me niet zomaar "toevallig" want voor een groot deel van de kandidaten die er eerder al uitgingen kan dit helemaal niet (Jessica, Bouba, Marzena bv.)

2) Zoals eerder al werd opgemerkt is de grote afwezige de 'M' -> als je deze toevoegt, is er maar één naam die je kan vervolledigen! (Voor de duidelijkheid, ik zit nog niet in een Sam-tunnel, integendeel)

3) Er waren volgens Klaartje (en als ik me niet vergis) 4 blanco's in het spel: als je daar Y,L,B,H in ziet kan je alle namen nog steeds maken! -> ervan uitgaande dat de M sowieso de ontbrekende letter blijft.

Vraag:
Er is een ander topic waar het gaat over het in beeld verschijnen van vreemde lettercombinaties zonder aanwijsbare reden (ik dacht dat het te maken heeft met de tellers tussen de reclame ofzo? Iemand die weet waarover ik het heb en de link hieronder kan posten? -> misschien interessant om die twee topics eens aan elkaar te koppelen want de weggelaten letters uit mijn vaststelling vormen ook een vreemde combinatie: YLBHLMBR)
Zeer plausibele uitleg 🙂. Ben geneigd om je hier helemaal in te volgen. Wat betreft de theorie van de tellers in de reclame: die is ondertussen naar de prullenmand verwezen. Het ging er om dat verschillende mensen hier op het forum hadden ontdekt dat de teller telkens een getal oversloeg en elke week was dit een ander getal. Gisteren, stond mijn TV ook afgestemd op Vier en die reclameblokken met de teller komen bij alle programma's. Bij mij gisteren was dat specifiek voor het programma "Geubels en de Belgen". Ook in dit reclameblokje sloeg de teller op een bepaald moment een seconde over. Dit heeft dus niets te maken met de Mol want het komt ook voor bij andere programma's.

Moleskine02 mar 2017, 18:14

88
De ene theorie sloeg idd op de reclametellers (bedankt om dit te verhelderen, Eveline! 🙂 ), maar er was er nog een over letters die in het programma zelf verschenen (dacht ik). Is wel dagen geleden dat ik die las... Dus als iemand hiervan nog de link heeft, post gerust!

chicawah.janssen02 mar 2017, 19:15

8153
Moleskine schreef: 1) dit lijkt me niet zomaar "toevallig" want voor een groot deel van de kandidaten die er eerder al uitgingen kan dit helemaal niet (Jessica, Bouba, Marzena
Dat zou betekenen dat ze de proef pas helemaal op punt konden stellen nadat Marzena was afgevallen. Voor Marzena heb je ook een M nodig. Stel dat niet zij maar iemand anders was afgevallen? De makers weten toch niet op voorhand in welke volgorde de kandidaten zullen afvallen?

johan.maes02 mar 2017, 19:21

153  Sven
chicawah schreef:Dat zou betekenen dat ze de proef pas helemaal op punt konden stellen nadat Marzena was afgevallen. Voor Marzena heb je ook een M nodig. Stel dat niet zij maar iemand anders was afgevallen? De makers weten toch niet op voorhand in welke volgorde de kandidaten zullen afvallen?
De M van mol zou sowieso ontbroken hebben in de proef, denk ik, vandaar dat deze theorie niet per se bij Sam uitkomt. Maar de letters komen duidelijk van de namen van de kandidaten.

sherlock02 mar 2017, 19:27

216
chicawah schreef:Dat zou betekenen dat ze de proef pas helemaal op punt konden stellen nadat Marzena was afgevallen. Voor Marzena heb je ook een M nodig. Stel dat niet zij maar iemand anders was afgevallen? De makers weten toch niet op voorhand in welke volgorde de kandidaten zullen afvallen?
Twee keer een schitterende theorie! Vooral de U MIST VAN RODE, da's heel straf en zou wel eens dé tip kunnen zijn. Maar de namen lijken mij inderdaad een héél pak moeilijker. Al was het inderdaad maar zoals chicawah noteert: je kan op voorhand de afvallers niet kennen.

En die proef is uiteraard al lang op voorhand gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze de dag ervoor, in functie van wie afviel, nog letters gaan veranderen en eieren gaan schilderen.

johan.maes02 mar 2017, 19:37

153  Sven
Lijkt mij niet moeilijk, hoor. Maak gewoon eieren van (de letters van) alle kandidaten en gebruik dan alleen die van diegene die nog in het spel zitten.

johan.maes02 mar 2017, 19:42

153  Sven
Zou het niet kunnen dat we iets moeten zoeken met de vier ontbrekende letters B, Y, L en H (en eventueel R)? Ik heb voorlopig enkel H(ans) BLY met zijn gouden ei maar dat konden ze moeiljk op voorhand weten natuurlijk...

johan.maes02 mar 2017, 20:20

153  Sven
Een bedenking bij deze opdracht: de beginletters worden zogezegd lukraak getrokken. Maar ik neem aan dat de overige eieren al in het doolhof stonden opgesteld op dat moment. En toch zegt Gilles dat ze met een identieke set spelen. Ik vraag me af hoe ze dat praktisch geregeld hebben...

chicawah.janssen02 mar 2017, 20:25

8153
johan.maes schreef:Een bedenking bij deze opdracht: de beginletters worden zogezegd lukraak getrokken. Maar ik neem aan dat de overige eieren al in het doolhof stonden opgesteld op dat moment. En toch zegt Gilles dat ze met een identieke set spelen. Ik vraag me af hoe ze dat praktisch geregeld hebben...
Dat heb ik mij ook al afgevraagd.

johan.maes02 mar 2017, 20:30

153  Sven
Moleskine schreef: .E.TRAND (tenzij je de R opnieuw recupereert, maar het is dan wel vreemd dat er twee N'en in de overgebleven letters zitten -> waarmee je perfect ANNE.IES kan maken).
Er schiet nog een P over die voor geen enkele kandidaat gebruikt wordt. Had die P een R moeten zijn?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20