Davey is de winnaar

sherlock02 mar 2017, 20:40

216
Ik blijf hardnekkig vastzitten in het Scrabble-doolhof en ik doe nog één laatste poging.

Gilles telt 80 te veel, exact wat er qua letter ontbreekt, de Y, om de naam van DAVEY te vormen. Het is namelijk zo dat alle andere letters van alle kandidaten toch kunnen worden samen gepuzzeld. (Voor de oplettenden: Gilles zegt de score van BIPS (Annelies) waardoor we via de andere letters de waarde van S kunnen achterhalen: 20.)

Hier is het finale grid:
Code: Selecteer alles
Annelies    10 + 10 + 10 + 10 + 30 + 10 + 10 + 20 = 110
Davey       20 + 10 + 40 + 10 + ?? = 80 (+ 80?)
Eline       10 + 30 + 10 + 10 + 10 = 70
Hans        40 + 10 + 10 + 20 = 80
Robin       20 + 10 + 30 + 10 + 10 = 80
Sam         20 + 10 + 30 = 60

A   N   E   L   I   S   D   V   Y   H   R   O   B   M
10  10  10  30  10  20  20  40      40  20  10  30  30
Zo kan met alle zichtbare letters die aan bod komen de naam van iedereen worden gelegd. Behalve Davey, die ontbreekt de Y, ter waarde van 80 punten, de extra 80 die Gilles in de rekenfout stopt.

johan.maes02 mar 2017, 20:50

153  Sven
sherlock schreef:Zo kan met alle zichtbare letters die aan bod komen de naam van iedereen worden gelegd. Behalve Davey, die ontbreekt de Y, ter waarde van 80 punten, de extra 80 die Gilles in de rekenfout stopt.
Met letters die aan bod komen bedoel je de letters die in beeld verschijnen? Dan ontbreekt wel ook de M van Sam, wegens niet in het spel.

sherlock02 mar 2017, 21:04

216
johan.maes schreef:Met letters die aan bod komen bedoel je de letters die in beeld verschijnen? Dan ontbreekt wel ook de M van Sam, wegens niet in het spel.
De M zit er toch in hoor. Gilles legt namelijk MERG, zichtbaar op 35:21

FlightWolf2394902 mar 2017, 21:37

183
johan.maes schreef:Een bedenking bij deze opdracht: de beginletters worden zogezegd lukraak getrokken. Maar ik neem aan dat de overige eieren al in het doolhof stonden opgesteld op dat moment. En toch zegt Gilles dat ze met een identieke set spelen. Ik vraag me af hoe ze dat praktisch geregeld hebben...
Alle eieren stonden op dat moment al in het doolhof. Je kan duidelijk zien dat, na ze letters getrokken hebben, ze de eieren krijgen en daarna het plannetje waarvan verschillende letters al doorstreept zijn (maw; de gekozen letters). Ik veronderstel dat iemand ze is gaan zoeken in het doolhof na ze getrokken waren. Vergeet niet dat er irl veel meer tijd verspild word, dan wij effectief zien 😉

Frolva02 mar 2017, 23:17

2204
sherlock schreef:De M zit er toch in hoor. Gilles legt namelijk MERG, zichtbaar op 35:21
Knap gezien!

Iemand post op het forum dat de M er niet inzit en niemand (ik toch niet :mrgreen: ) twijfelt daar nog aan.

Wel geen idee wat we nu moeten concluderen. :oops: :mrgreen:

Mateo03 mar 2017, 00:15

870
Frolva schreef:Knap gezien!

Iemand post op het forum dat de M er niet inzit en niemand (ik toch niet :mrgreen: ) twijfelt daar nog aan.

Is het mogelijk dat die 'M' eerst gelegen heeft in het ondergrondse/onderste gedeelte op het kaartje? (In de buurt van nog een tweede 'A ' ter plekke, misschien? 😛)

Klaartje03 mar 2017, 00:19

2245  Uma
Frolva schreef:Knap gezien!

Conclusie is: dan speelt GDC niet met dezefde set letters als de kandidaten!

Het was namelijk ik (starter van dit topic) die had opgemerkt dat op de kaart van het doolhof die wij kijkers te zien krijgen er geen M te vinden is. Je kan dit trouwens checken op de printscreen die Mateo van dit kaartje heeft gepost (zie topic bij Sam, letters in de ondergrondse tunnel). Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat in dat doolhof geen M te vinden is. Bij het noteren van alle letters in dat doolhof heb ik trouwens datzelfde beeld waarvan Mateo die printscreen heeft gemaakt, gebruikt (door het beeld van mijn digibox stop te zetten). Ik telde 30 letters en 4 blanco eieren. Achteraf merkte iemand terecht op dat ik een P was vergeten, dus moesten het 31 lettereieren zijn. Maar het ontbreken van de M bleef een vaststaand feit.

Maar toch legt GDC blijkbaar een woord met een M. Hij had dus wel een M uit zijn zak met letters gehaald.

Dat maakt het ontbreken van de M in het doolhof dat wij kijkers te zien kregen, alleen maar mysterieuzer en wie weet tegelijkertijd betekenisvoller! Dat moet echt een hint zijn, dat kan geen toeval meer zijn, toch?

Misschien zou er eens iemand het verguldsel van dat gouden ei moeten krabben, wie weet zit daar wel de letter M onder verborgen! 😉

ElvesAtWork03 mar 2017, 00:44

18
Klaartje schreef:Conclusie is: dan speelt GDC niet met dezefde set letters als de kandidaten!
Tot die conclusie was ik ook net gekomen ... Had alles nog eens van helemaal overlopen, inclusief het kaartje met alle lettereieren en hun posities. 38 letters, 4 blanco's, maar geen mollen-M. Er werd hier blijkbaar serieus gemold ...

Moldedju03 mar 2017, 01:18

507  Yens
Er was wel een M in het spel van de kandidaten, het "gouden mol"-ei moet dus de M zijn geweest.
Daarnaast viel me ook op dat er nog een letter lijkt te ontbreken op het plannetje dat Robin en Annelies krijgen: de "P" die Sam vindt aan de ingang van de tunnel staat niet op hun plannetje.
Je krijgt dan "PMS" als je de lijnen van de tunnel volgt. (P aan het begin, M in het midden en S op het einde)

Zou het kunnen dat "PMS" of "Pak Mol Sam" de Hint is? In elk geval zijn dit 80 punten (= waarde letters HINT en verschil tussen 320 en 240).

Mateo03 mar 2017, 01:27

870
Inderdaad, Klaartje. Ik steek er ook mijn hand voor in het vuur dat er geen 'M' te zien is op de kaartjes die wij te zien krijgen, vandaar ook mijn vraag of die 'M' soms in het ondergrondse deel van de doolhof te vinden is/was ....

Ik heb zojuist nog eens teruggekeken en -geluisterd. Er worden 7 letters door Annelies en Robin getrokken, corresponderend met 7 eieren. Daar zit geen 'M' bij.
Dan zegt Gilles dat er 'zo 42 letters te vinden zijn in de doolhof', dat hij over identieke letters (als Robin en Annelies) de beschikking heeft, maar dat het bij hem van het toeval afhangt.

Vervolgens zie je de zeven letters van Gilles: T, D, E, N, C, blanco en J. Ook daarbij zit dus géén 'M'.
Daarna wordt het kaartje in beeld gebracht met een totaal (tel maar na) van 35 letters. Hetzelfde kaartje waarvan ik al eerder een screenprint had gemaakt voor het subtopic 'Ondergrondse letters ' bij Sam.

"Er zijn zo 42 letters te vinden". Gilles bedoelt hiermee wsl : na aftrek van de zeven letters die Robin en Annelies al hebben. Er zouden dus eerst 49 letters moeten zijn.
Haal van die 42 dan de zeven letters van Gilles af, dan krijg je het aantal van 35, zoals te zien op bovengenoemd kaartje.
We zien trouwens telkens de letters die Robin en Annelies op hun bordje krijgen, niet die van Gilles...

Gilles legt de letter 'M' en maakt het woord 'merg', zoals iemand hier al heeft opgemerkt.

Even later komt er nog een keer een kaartje voorbij met in totaal 42 letters, ook daarbij geen 'M'. Er moeten dan m.i. in totaal dan toch 50 letters in het spel zijn geweest...

In de tussentijd worden we leuk afgeleid met sprintende kandidaten, spurtende struisvogels en kapot gegooide eieren, alles om ons de mysterieus verschenen 'M' te doen vergeten?

Ik denk nu dat met de woorden ' ... een hint' van Gilles, met het getal 320 eraan gekoppeld, bedoeld wordt: 3 + 2 = 5, met daarachter een nul, dus vijftig.
Er moeten oorspronkelijk 50 letters in de doolhof zijn geweest, inclusief de (door Sam , vermoed ik) uit het ondergrondse deel van de doolhof, mogelijk van het gouden ei gehaalde en verdonkeremaande letter 'M' en Gilles is zo aardig om ons hier toch even op een spoor te zetten.

magali.dereu03 mar 2017, 07:09

184  Sven
johan.maes schreef:Goed gezien, vanaf 38:30

http://www.vier.be/demol/videos/de-mol- ... -4/2560419

De juiste score is 40 (H) + 10 (I) + 10 (N) + 20 (T) = 80 x 3 = 240. Het lijkt alsof Gilles maal 4 doet ipv maal 3. Zo wordt het natuurlijk helemaal onmogelijk, als Gilles ook nog een beetje gaat mollen...
Of, Gilles maakt een rekenfout en zegt 'een hint'. Vlak daarna zegt Robin 'Weer 320 punten godverdomme'. Ik denk dat de hint dus verwijst naar Robin.

johan.maes03 mar 2017, 08:18

153  Sven
sherlock schreef:De M zit er toch in hoor. Gilles legt namelijk MERG, zichtbaar op 35:21
Aha! Dan spelen ze toch niet met een identieke set...mooie theorie!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20