Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

Klaartje22 feb 2017, 00:20

 2245  Uma
Ik heb het begin van aflevering 3 nog eens herbekeken en dan vooral het stukje waarin GDC de acht overgebleven kandidaten overloopt en zaken aanhaalt die hen verdacht zouden kunnen maken.

Wat me opviel is dat er voor praktisch iedereen concrete zaken aangehaald werden die ook gestaafd werden met beelden. Behalve bij Davey: daar gebruikte GDC beeldspraak en kwamen de beelden niet overeen met het gesproken woord. Even een overzichtje misschien.

Hans: oeverleefde een dubbele eliminatie bijna zonder info over de anderen (concreet, we zien ook Hans tijdens de eliminatie).
Eline: geeft soms merkwaardige antwoorden op quizvragen (we zien haar de mist ingaan met de vraag over de Oostkantons).
Sam: zegt in zijn vrije tijd te joggen, maar moet in de loopproef na 10 minuten al gas terugnemen (we zien die info uit het molboekje en Sam die kapot aan het gaan is in de loopproef).
Annelies: zingt minder toonvast dan ze beweert (we zien Annelies ontdekt worden door het geblinddoekte jurylid in de koorproef).
Davy: neemt graag een sleutelrol op maar laat het dan afweten op cruciale momenten. GDC gebruikt hier duidelijk beeldspraak, "een sleutelrol opnemen" , maar we zien beelden waarin Davey zegt dat hij wil lopen, dat hij dat wel kan. Het laten afweten op cruciale momenten wordt ook niet echt geïllustreerd met beelden die daar betrekking op hebben, we zien hem in de verte kijken na het mislukken van zijn kettingproef samen met Jessica.
Robin: kon de groep overtuigen van zijn goede bedoelingen (we zien hem na de proef elastiekspringen geknuffeld worden door de hele groep), maar moet misschien zijn ware aard nog tonen (klinkt ook metaforisch, maar we zien hier de duidelijke doosjeswissel tijdens de diamantproef).
Marzena: kan geheel ongemerkt kleine missers begaan (we zien Marzena het foute antwoord Ondon geven tijdens de proef in de voormalige gevangenis).
Bertrand: die bij velen al is afgeschreven als mol wegens te verdacht (we zien Bertrand een vrij onzinnig antwoord geven tijdens de klokkenluidersproef).

Voor iedereen concrete zaken dus, gestaafd met beelden, behalve voor Davey!

Voor wat het waard is.
Gebruikersavatar

Frolva22 feb 2017, 09:01

 2204
Klaartje schreef:Davy: neemt graag een sleutelrol op maar laat het dan afweten op cruciale momenten. GDC gebruikt hier duidelijk beeldspraak, "een sleutelrol opnemen" , maar we zien beelden waarin Davey zegt dat hij wil lopen, dat hij dat wel kan. Het laten afweten op cruciale momenten wordt ook niet echt geïllustreerd met beelden die daar betrekking op hebben, we zien hem in de verte kijken na het mislukken van zijn kettingproef samen met Jessica.
Zichzelf voorstellen als loper is toch "een sleutelrol opnemen" (als de loopproef mislukt wordt er geen geld verdiend)
Zich niet kunnen bevrijden uit de ketting met Jess is toch "het laten afweten op cruciale momenten" (door zich niet te bevrijden kan hij niet meelopen)

Beeldspraak is er trouwens ook bij Sam: "gas terugnemen".

Ik zou er niets achter zoeken (mogelijk onterecht).
Gebruikersavatar

Taupie0222 feb 2017, 10:44

 53
Klaartje schreef:I
Davy: neemt graag een sleutelrol op maar laat het dan afweten op cruciale momenten. GDC gebruikt hier duidelijk beeldspraak, "een sleutelrol opnemen" , maar we zien beelden waarin Davey zegt dat hij wil lopen, dat hij dat wel kan. Het laten afweten op cruciale momenten wordt ook niet echt geïllustreerd met beelden die daar betrekking op hebben, we zien hem in de verte kijken na het mislukken van zijn kettingproef samen met Jessica.
Ik vond het gebruik van het woord "sleutelrol" wel heel opvallend in het licht van wat er gebeurd is met het slot aan de kooi van Robin dat Davey heeft bekeken (onmiddellijk gezegd dat dit op slot was hoewel Robin vroeg of het open was) en ook in het licht van het feit dat hij dan met de juiste sleutel nog eerst naar het hok van Bouba liep ipv naar de kooi met de leeuw/geit.

Van een sleutelrol gesproken... en dat laten ze dan niet zien, maar wel dat hij aangeboden had te lopen ? :?
Gebruikersavatar

kristien.leys22 feb 2017, 10:58

 46
Inderdaad! Davey doet heel raar bij open kooi=sleutelrol, van Robin. Een timmerman die niets afweet van sloten???? Hij loopt er van weg en moet zogezegd helpen melk ingieten alhoewel ze het eigenlijk alleen kunnen. Hans heeft dan ook nog geprobeerd om het slot open te krijgen en het ging ook niet, maar misschien wisten ze(=Robin en Hans) toen al: Oei, er is hier mollenwerk!. Vandaar ook de verklaring dat Robin en Hans goed overéénkomen!
Op het laatste van de dierenproef loopt Davey dan heel snel de leeuwenkooi in , alsof hij de redder is van alles.
Gebruikersavatar

Mateo22 feb 2017, 11:47

 870
Een 'loper' kan ook een sleutel zijn, en wel een die op alles sloten past.
Misschien is de dubbele betekenis van 'loper' hier de sleutel?
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 12:02

 3483  Uma
Mateo schreef:Een 'loper' kan ook een sleutel zijn, en wel een die op alles sloten past.
Misschien is de dubbele betekenis van 'loper' hier de sleutel?
Een niet onaardige bedenking 😃 temeer omdat Davey ook een loper is (1e aflevering) maar niet gelopen heeft.
Gebruikersavatar

Mateo22 feb 2017, 12:30

 870
ex-molinator schreef:Een niet onaardige bedenking 😃 temeer omdat Davey ook een loper is (1e aflevering) maar niet gelopen heeft.
Dus: de loper is geen loper.

Of: de loper in potentie blijkt inderdaad een 'loper' te zijn.. 😉
Gebruikersavatar

eva.timmermans23 feb 2017, 13:04

 21
Wat me ook opvalt, vorig jaar toen GDC vertelde over de mogelijke verdenkingen van de verschillende kandidaten, zei hij bij Gilles (de toenmalige mol) geen echte duidelijke aanwijzingen die we als kijker wel hebben gezien...Nu weer bij al de kandidaten worden zo wel redelijk mogelijks duidelijke aanwijzingen. Bij Davey nemen ze de minst duidelijke aanwijzing, terwijl hij bij de gevangenis duidelijk de dames stuurt met verkeerde antwoorden en zo wat staat te lanterfanten en niet echt helpt. Ook bij de dierenproef loopt wat rond, loopt naar het verkeerde slot.

In aflevering 3 bestelt hij ook duidelijk tequila shots, rekt tijd in het museum...Hij probeert iedereen te verwarren door zelf te zeggen ik ben verward...

Regelmatig maakt hij andere kandidaten verdacht...

Bertrand kunnen we trouwens al uitsluiten, waarom zegt hij ook anders maak mij maar verdacht Eline...
Gebruikersavatar

Klaartje24 feb 2017, 19:06

 2245  Uma
Ik heb misschien nog iets anders gezien in datzelfde begin van aflevering 3, maar ik zou een oproep willen doen aan de mensen hier die zo sterk zijn in het analyseren van beelden frame per frame, iets waarvoor ik de software ontbeer (ik moet het dpen met de opname op mijn digicorder).

Gilles De Coster (GDC) zegt ter afsluiting van de openingsscène over wie de mol zou kunnen zijn: "Het is alleszins 1 van deze 8, maar de vraag is wie?"

Dan zie je heel snel een aantal kandidaten voorbijflitsen. Door mijn digicordertje tien tot twintig keer stop te zetten op dat voorbijflitsen, heb ik volgende kandidaten gezien: Davey, Annelies, Marzena, Sam, Bertrand en Robin. Ik ben er niet in geslaagd om Hans en Eline te ontdekken in die snel voorbij flitsende beelden. Het is hier dat ik de hulp van de cracks op dit forum zou willen inroepen: zij kunnen perfect nagaan wie en in welke volgorde voorbij flitst.

Waarvan ik wel redelijk zeker ben is en daar is het me om te doen: de eerste die in beeld komt en volgens mij de enige die echt recht in de camera kijkt, is Davey. De vraag is: "Is de nummer 1 van deze 8 ook de mol?" Wie ou non?
Gebruikersavatar

Addow25 feb 2017, 12:25

Molerator  377  Yens
Klaartje schreef:... maar ik zou een oproep willen doen aan de mensen hier die zo sterk zijn in het analyseren van beelden frame per frame, iets waarvoor ik de software ontbeer (ik moet het dpen met de opname op mijn digicorder).
Bij deze heb ik er een sterk vertraagd gifke van gemaakt. Het kan even duren vooraleer het geladen is (2,2 MB).

Vaststellingen: we tellen maar 7 kandidaten. Eline is missing (als we de laatste zoom-shot niet echt meetellen). En de zoom-shot op Hans is ook opvallend.

[ external image ]
Gebruikersavatar

Klaartje25 feb 2017, 13:22

 2245  Uma
Heel mooi gedaan Addow, bedankt hiervoor!

Het feit dat ik Hans en Eline niet gezien had in dat voorbijflitsen, heeft dus met dat uitzoomen na Hans te maken. Ik interpreteerde die laatste frames dus als niet echt behorende bij dat voorbijflitsen, maar tja, dat is mijn interpretatie.

Het kan iets betekenen, maar voor hetzelfde geld niks.

In het laatste frame, net op het moment dat GDC "wie" zegt, kijkt hij wel naar Robin. Of we daar iets achter moeten zoeken, ik weet het niet.

Zo heeft iedereen die Robin, Eline, Hans of Davey verdenkt wel een beetje koren op zijn of haar molen.