Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

nite01 mar 2017, 09:35

 110
Frolva schreef:Dat fragment is mij ook bijgebleven.

Maar ik denk - bij nader inzien - dat Davey niets wegsteekt. Het is (mij) niet duidelijk wat hij wel doet, maar wat zich bovenop de buis van zijn fiets bevindt is m.i. geen zakje, maar een batterij voor de camera's op de fiets.

Op de getoonde beelden (voor wat die waard zijn) zie je trouwens Sam als laatste met de kettingbreker bezig (15:39 tot 15:41).
Ook eenvoudiger om dat langs de kant weg te gooien, hij fietste toch een stuk alleen, in plaats van dat proberen te verstoppen in zijn fiets.
Gebruikersavatar

FlightWolf2394901 mar 2017, 09:44

 183
stef.deroeck schreef:Wat steekt Davey hier weg in zijn defecte fiets, net voordat hij vertrekt met de fiets van Sam? De kettingspanner?
[ external image ]
Niks. Dit is de moment dat hij tegen Hans zegt om trager te fietsen, terwijl Hans al bijna op het 'topje' is.
Gebruikersavatar

stef.deroeck01 mar 2017, 09:52

 14  Nele
FlightWolf23949 schreef:Niks. Dit is de moment dat hij tegen Hans zegt om trager te fietsen, terwijl Hans al bijna op het 'topje' is.
Ja, wat hij zegt, hoor ik en kan ik lezen, maar wat doet hij?
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mar 2017, 09:55

 3483  Uma
stef.deroeck schreef:Ja, wat hij zegt, hoor ik en kan ik lezen, maar wat doet hij?
Met wat was hij de hele tijd bezig?? De ketting!
Gebruikersavatar

stef.deroeck01 mar 2017, 10:01

 14  Nele
ex-molinator schreef:Met wat was hij de hele tijd bezig?? De ketting!
Ja, hij haalt de ketting uit dat zakje...?!?
Gebruikersavatar

FlightWolf2394901 mar 2017, 10:09

 183
Sam is met de ketting bezig. Davey praat in zijn Walkie-talkie, die vast hangt aan zijn fiets, en smijt dan (om 16minuten) iets op de grond en zegt "hier" tegen Sam. Geloof mij, ik heb die scene zeker 50 keer herbekeken gisteren.
[ external image ]
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mar 2017, 10:14

 3483  Uma
stef.deroeck schreef:Ja, hij haalt de ketting uit dat zakje...?!?
??? hij heeft iets klein in zn hand, ik vermoed een schakel, kettingspanner of een moer die hij in dat zakje wou doen of er iets wou uithalen (kijken of het er wel in zat). Wanneer dan beslist is dat hij de fiets van Sam neemt, dan legt Davey datgene wat hij in zn hand heeft, neer bij de fiets die hij achterlaat.

Niettegenstaande ik een open geest hebt en graag zaken tot in het diepste detail onderzoek, zie ik in deze scene geen verdachte handeling. Maar jij wel lijkt me > dan maar uitvergroten en vertraagd afspelen, zeker?
Gebruikersavatar

Frolva01 mar 2017, 10:29

 2204
FlightWolf23949 schreef:Davey praat in zijn Walkie-talkie, die vast hangt aan zijn fiets
Bedankt voor deze opheldering!

Het is inderdaad geen zakje (of batterij, zoals ik dacht) maar de walkie-talkie boven op de buis, en hij gebruikt die om met Hans te praten.

Evident als je het weet, maar ik (en nog anderen ook blijkbaar) dachten dat hij met een zakje op de buis bezig was. :oops:
Gebruikersavatar

FlightWolf2394901 mar 2017, 10:43

 183
Frolva schreef:Bedankt voor deze opheldering!

Het is inderdaad geen zakje (of batterij, zoals ik dacht) maar de walkie-talkie boven op de buis, en hij gebruikt die om met Hans te praten.

Evident als je het weet, maar ik (en nog anderen ook blijkbaar) dachten dat hij met een zakje op de buis bezig was. :oops:
Always at your service. 😉
Gebruikersavatar

Klaartje01 mar 2017, 10:59

 2245  Uma
ik heb de hele fietsproef nog eens bekeken en ik moet zeggen: alles wat Davey doet, is op twee manieren te interpreteren, afhankelijk van het feit of je zijn acties bekijkt in zijn hoedanigheid van kandidaat of in zijn hoedanigheid van mogelijke saboteur. Er zijn veel aanhangers hier op het forum van de interpretatie dat hij niks verkeerds doet en alles doet om de proeven te laten lukken, echt kandidatengedrag dus. Er zijn er ook een paar die Davey's handelen eerder verdacht vinden en dezelfde acties/handelingen interpreteren als mogelijk mollengedrag. Soit, slechts 1 van de 2 zal op het einde waar blijken. Alles is dubbel in de Mol.

Ik had nog wel een andere bedenking: op de beelden tonen ze de route, met aanduiding van waar de 3 proeven zich situeren. Het viel me op dat de eerste stop, het houthakken, pas komt na ruw geschat 12 km, als het niet meer is. Dat betekent dus dat de rode lantaarn aan zijn tempo, op dat moment flirtend met de grens van de 10 km/u, daar ongeveer 72 minuten over doet. Er wordt ook gezegd dat dit eerste deel zeker niet het zwaarste is ("het zwaarste moet nog komen," zegt de voice-over veel later). Als ik dat koppel aan het verschroeiende tempo waarop Davey weg rijdt van de rest, dan schat ik dat Davey over dat stuk makkelijk 15 km/u kan gehaald hebben, er zijn ook stukken bergaf. Dus hij kan bij de eerste proef aankomen (laat ons zeggen dat die na 12 km ligt) in ongeveer 48 minuten. Tel uit zijn voorsprong in tijd op Hans, de rode lantaarn: maar liefst 24 minuten! Mijn gevoel is: Davey heeft heel veel tijd gehad om te doen wat hij wou doen. Aan het tempo dat hij reed, schat ik dat hij die voorsprong ongeveer heeft behouden tussen proef 1 en proef 2, want ik schat zo dat de tijd die hij heeft "verloren" bij het houthakken, op het stuk tussen punt 1 en 2 ruimschoots weer heeft goed gemaakt op Hans, dus hij komt ook met meer dan 20 mintuen voorsprong op Hans aan bij de kettingen, ook weer tijd genoeg om te klooien en de situatie rustig te overzien. En ook uit te rusten natuurlijk, want Davey is nog lang niet moe: hij komt Robin en Bertrand achterna tot bij de boot, ze rijden door en Davey rijdt iedereen weer los uit het wiel. Het zou me niet verbazen indien het fietsgemiddelde van Davey in deze proef dicht tegen de 15 km/u heeft gelegen. Op Hans heeft hij dus ongeveer een uur tijd genomen: hij zat maar 2 uur effectief op zijn fiets over de 30 km, Hans is 3 uur onderweg geweest.
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mar 2017, 11:19

 3483  Uma
Klaartje schreef:Op Hans heeft hij dus ongeveer een uur tijd genomen: hij zat maar 2 uur effectief op zijn fiets over de 30 km, Hans is 3 uur onderweg geweest.
Goed geredeneerd maar wel met een paar (aanvaardbare en aanneembare) veronderstellingen.
Ik vind er niks verdacht aan - het enige dat een echt risico op falen van die opdracht was, was het niet wachten op Hans bij de derde proef. Daar had de snelste fietser, in casu dus Davey, moeten wachten op Hans en en valk voor blijven rijden, om ingeval Hans het nodige gemiddelde niet zou halen, de rode lantaarn over te nemen om toch zeker die rode lantaarn op tijd over de meet te krijgen.
Gebruikersavatar

Frolva01 mar 2017, 11:22

 2204
Klaartje schreef:Aan het tempo dat hij reed, schat ik dat hij die voorsprong ongeveer heeft behouden tussen proef 1 en proef 2, want ik schat zo dat de tijd die hij heeft "verloren" bij het houthakken, op het stuk tussen punt 1 en 2 ruimschoots weer heeft goed gemaakt op Hans, dus hij komt ook met meer dan 20 mintuen voorsprong op Hans aan bij de kettingen, ook weer tijd genoeg om te klooien en de situatie rustig te overzien.
Slim van een open geest te houden. Het gedrag van Davey kan inderdaad op twee manieren worden geïnterpreteerd.

Maar volgens mij mogen de proeven tijdens het fietsen echt niet worden onderschat.

Als je ziet wat een stapel hout daar lag (elk blok moest in 4 stukken) dan kan daar (ook zonder saboteren) veel tijd worden verloren.

En de kettingproef net hetzelfde. Instructievideo bekijken, eigen ketting breken, ketting op twee plaatsen vast maken aan de andere ketting, ketting terug losmaken, ketting terug (juist) op de fiets leggen ... Daar heb je heel wat tijd voor nodig.

Als Davey de mol is had hij volgens mij redelijk onopvallend de twee eerste proeven ook kunnen doen mislukken.