Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

Molliarty28 feb 2017, 01:58

 157
De proef met het fietsen vandaag deed me erg veel denken aan de loopproef met Gilles vorig jaar.
Gilles ging lopen, terwijl andere proeven zaten te doen. Hij kon zo beslissen of hij al dan niet te traag ging lopen of het wel ging halen.

Ik had hierbij een beetje het zelfde gevoel. Hij neemt zwaar het voortouw, waardoor hij sowieso altijd eerst bij de opdracht is. Zo heeft hij al zeker controle over de situatie want de andere komen vrij laat aan. Hij was al bezig aan het hakken, aan de ketting heeft hij ERG lang bezig geweest zonder Sam er, tot op het einde mee te betrekken. Hij laatg ook Sam achter daar, zodat hij in princiepe zelf geen geld verliest, maar wel door zijn toedoen geld laat verliezen. OOK, en zeker niet van onbelang denk ik, zo gunt hij zijn medekandidaten erg weinig rust met de kans dat ze sneller vermoeid kunnen zijn. Neem nu sam bv, die heeft geen rust gehad tot ie aankwam bij de 2de opdracht (en dat voor iemand die eerst geen 2km kon lopen in afl 1? 😃)

Hij is eigenlijk constant in de leiding geweest van die proef. EN heeft de dikste poen laten liggen bij het bootje.

Meningen hierover?
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 09:16

 2204
Molliarty schreef:De proef met het fietsen vandaag deed me erg veel denken aan de loopproef met Gilles vorig jaar.
Gilles ging lopen, terwijl andere proeven zaten te doen. Hij kon zo beslissen of hij al dan niet te traag ging lopen of het wel ging halen.
Dan was Hans toch de Gilles van dit jaar?

Met zijn gemiddelde snelheid had hij de sleutel tot het (gedeeltelijk) slagen van de proef in zijn handen. 😉
Gebruikersavatar

Jansen28 feb 2017, 09:44

 3423  Yens
Frolva schreef:Dan was Hans toch de Gilles van dit jaar?

Met zijn gemiddelde snelheid had hij de sleutel tot het (gedeeltelijk) slagen van de proef in zijn handen. 😉
Inderdaad 🙂. Hans was zeer belangrijk in deze proef en het feit dat hij het haalt met een klein verschil boven de limiet, doet me vermoeden dat hij de mol niet is. Het was voor hem heel gemakkelijk om de proef te laten mislukken, een klein beetje trager was voldoende.
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 10:20

 110
Davey had hier inderdaad wel de kans om wat te saboteren.

Heeft hij onnodig lang zitten klungelen met die ketting waardoor er geen tijd meer was om Sam nog op de fiets te krijgen?

Maar het is moeilijk om te zeggen. Als Davey gewoon een kandidaat is met de beste fietsconditie, dan had hij vast ook wel vooruit gereden om zo zoveel mogelijk tijd te winnen. Bovendien is de kettingproef uiteindelijk wel geslaagd, zij het ten koste van Hans.

Stel dat Davey hierin niet het voortouw had genomen, zou Sam dan alleen of later met Robin en Bertrand erbij er wel in geslaagd zijn om op tijd die ketting erop te krijgen?

Uiteindelijk zijn er bij de fietsproef wel twee testen geslaagd: het houtklieven lukte en de ketting lukte ook. Dat was +2500 (-500 doordat Sam nog afviel). Toch niet zo een goed mollenwerk als de proef grotendeels slaagde wanneer de mol het voortouw neemt. Dat was twee keer waarbij Davey eerst aanwezig was en al aan de proef begonnen was voordat de rest er was. Bovendien zag Sam er redelijk moe uit en moest het zwaarste stuk van de fietstocht nog komen. De kans was dus reëel dat Sam er sowieso uit zou gaan. Dan had Davey beter gewoon Sam laten fietsen op zijn eigen fiets en zich zelf laten inhalen door Hans. Dan was Davey er zeker uit en misschien ook Hans. Voor Davey was er voor de rest van de fietstocht ook niets meer te saboteren aan, dus ook geen reden om absoluut zelf te willen fietsen.

De proef van 2000EUR die ze misliepen had eigenlijk getrokken moeten worden door Robin en Bertrand. Waarbij Robin nogal snel wou opgeven en verderfietsen en dat terwijl ze hadden kunnen voortdoen tot Hans hen ingehaald had.

Conclusie: het gedrag van Davey lijkt mij in grotere mate consistent te zijn met dat van een kandidaat, dan met dat van een mol.
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 10:55

 3483  Uma
nite schreef:... Bovendien is de kettingproef uiteindelijk wel geslaagd, zij het ten koste van Hans.
Je bedoelt toch Sam, neem ik aan?
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 10:58

 110
ex-molinator schreef:Je bedoelt toch Sam, neem ik aan?
Inderdaad. Even door elkaar gehaald.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 11:18

 2245  Uma
Ik vind Davey's optreden bijdens deze fietsproef ook heel verdacht. Hij gaat er als een speer vandoor de eerste kilometers, hij leek wel Chris Froome in een bergrit van de Ronde van Frankrijk! Maar wat hij deed had voor het slagen van de proef weinig nut: hij wist toch dat er achteraan geld kan verloren worden? Door zijn één-mansactie zorgt hij er ook voor dat er geen overleg is tijdens de rit, hij ranselt de groep uit elkaar. Voor het welslagen van de proef was het misschien beter geweest meer samen te blijven, dan kan er meer overlegd worden (zoals Bertrand het al zei, "we zijn weer als kiekens zonder kop erin gevlogen").

Ik twijfelde tot nog toe tussen Eline en Davey, maar na gisterenavond niet meer. Voor mij is Davey de Mol. Als het iemand anders is, dan neem ik mijn hoedje af voor de Mol en buig nederig het hoofd (uit eerbied of uit schaamte). 😉
Gebruikersavatar

Laleia28 feb 2017, 11:39

 306
Ze mochten niet bij elkaar blijven. Er moest iemand eerder bij de proeven aankomen. Anders hadden ze de tijd niet om die uit te voeren voor de rode lantaarn arriveert.
Zo laat Davey eigenlijk 2 maal een proef lukken, eenmaal weliswaar ten koste van Sam en dus €500 maar toch.
Bovendien kan hij 2 maal bepalen waar ze voor spelen en kiest hij 2 maal het geld.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 11:56

 2245  Uma
Laleia schreef:Ze mochten niet bij elkaar blijven.
Dat had ik zo toch niet begrepen. Is dat ergens beweerd tijdens de uitzending? Ze moesten voor de rode lantaarn blijven om niet uitgeschakeld te worden, maar dat ze niet samen mochten blijven, kan ik nergens terugvinden.
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 11:59

 2204
Klaartje schreef:Dat had ik zo toch niet begrepen. Is dat ergens beweerd tijdens de uitzending? Ze moesten voor de rode lantaarn blijven om niet uitgeschakeld te worden, maar dat ze niet samen mochten blijven, kan ik nergens terugvinden.
Natuurlijk 'mochten' ze samenblijven, maar dan kan geen van de proeven lukken.

De rode lantaarn moest altijd in beweging blijven. Stel dat ze in groep fietsen en aankomen bij een opdracht, dan zou wie daar stopt - om aan de opdracht te beginnen - onmiddellijk achter de rode lantaarn komen te zitten en afvallen. 😉
Gebruikersavatar

Laleia28 feb 2017, 12:00

 306
Klaartje schreef:Dat had ik zo toch niet begrepen. Is dat ergens beweerd tijdens de uitzending? Ze moesten voor de rode lantaarn blijven om niet uitgeschakeld te worden, maar dat ze niet samen mochten blijven, kan ik nergens terugvinden.
Het was geen regel, gewoon logica. Ik leg het toch uit. Als ze samen blijven, hebben ze geen voorsprong op de rode lantaarn en dus geen tijd om de proeven uit te voeren.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 12:50

 2245  Uma
Laleia schreef:Het was geen regel, gewoon logica. Ik leg het toch uit. Als ze samen blijven, hebben ze geen voorsprong op de rode lantaarn en dus geen tijd om de proeven uit te voeren.
Maar daar begrijp jij me verkeerd: ik zeg toch ook niet dat ze samen moeten blijven bij de rode lantaarn? Die moest er gewoon voor zorgen dat hij zijn gemiddelde haalde? De anderen kunnen toch afspreken om een tempo te rijden dat hard genoeg is om ruim voor de rode lantaarn te blijven en dus tijd genoeg te hebben om de proeven uit te voeren? De rode lantaarn kan toch gerust in het begin 10 tot 15 minuten achter de groep blijven en vertragen in de buurt van de proeven (zoals Hans ook deed bij de tweede proef met die ketting) om de deelnemers tijd te geven voor die proeven?

Nu lag heel het peloton al in de eerste meters uit elkaar. Gevolg: geen overleg, ieder voor zich. Davey speelt cavalier seul. Hij doet dan in jouw ogen misschien zijn best om proeven te laten lukken, maar weet natuurlijk donders goed dat er achteraan geld verloren wordt. Dat ligt dan lekker niet aan hem, maar aan de rest. Bovendien lukt het hout hakken ook maar omdat Bertrand de job afmaakt en bij de kettingproef schakelt Davey Sam uit door met diens fiets verder te rijden, misschien goed wetende dat Sam die ketting er toch nooit op tijd terug op krijgt.